Kirjoittaja Aihe: NSU 250cc  (Luettu 6633 kertaa)

Tammikuu 26, 2017, 00:26:35 ap
Luettu 6633 kertaa

Markus Lahdenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Tervehdys.

Osaisko joku neuvoa mistä kannattais lähteä etsimään tiivistesarjaa tollaseen 250cc NSU:hun?

Kiitos jo etukäteen.


Tammikuu 26, 2017, 11:58:32 ap
Vastaus #2

Markku Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127

Tammikuu 26, 2017, 13:34:01 ip
Vastaus #3

Markus Lahdenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Kiitos noista.Mietin vielä onko MAX ja SUPERMAX samoilla tiivisteillä ja mitä eroa noissa yleisesti on? Pelkästään nimikö? 😊

Tammikuu 26, 2017, 13:49:36 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Asiaa sivuten:  Kävin muutaman muun alan harrastajan kanssa Saksan turneella, ja mm. NSU oli yhtenä osanhakukohteena.  Vierailimme silloin mm. tuolla Motzken liikkeessä; kaikkia osia oli, tehtaan alkuperäiset osanumerot käytössä, ja herr Motzke sanoi, että jos joku osa loppuu, aletaan tehdä sitä!  Sivuamiseksi tämä kertomus muuttuu siksi, että tuosta retkestä tulee ensi kesänä kuluneeksi 20 vuotta, eikä minulla ole mitään tietoa siitä, toimiiko liike samassa paikassa ja samoin voimin nykyisin.  Joka tapauksessa, silloin siellä oli kaikkia osia ja kaikki tieto NSU-moottoripyöristä, ja erittäin avulias ja ystävällinen henkilökunta.  Ilmaisia nuo osat eivät olleet.

hairahtui taas muistoihinsa jv

PS. Muisti tarjoaisi noista Max, Sport-Max ja Super Max nimistä sellaista, että vuosimallien mukaan menevät, jossain välissä muuttuu takakotelot toisin päin, muuttuikohan takajousitus ja moottoreissa kasvaa teho matkan varrella, luultavasti muutoksia nokissa ja puristuksissa, ehkä kaasuttajassa. Kirjallisuutta ko. merkkiin löytynee runsaasti, mistä nuokin asiat varmistuvat, tai jos Motzkella on entinen henkilökunta, siellä tiedetään kaikki tietämisen arvoinen NSU:sta.

PS2.  Käväsin pikasesti www.nsu-motzke.de sivuilla.  Max mallinimet olivatkin Standart, Spezial ja Super, ja kuvia oli sivuilla eri malleista.  Muuten omat muistikuvat taisivat olla oikeansuuntaisia...oiskos toi Sport-Max ollu käytössä tuotantokilpurista?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2017, 13:59:27 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 26, 2017, 18:11:28 ip
Vastaus #5

Markus Lahdenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Saahan tässä vanhojakin muistella. Hieno kokemus tuollainen.

Laakeritkin pitäis löytää. Eiköhän tuon pyörän mallikin vielä selviä.

Tammikuu 27, 2017, 00:30:34 ap
Vastaus #6

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
En minäkään vielä paljon NSU;sta tiedä, kun oma on vielä pahasti alkutekijöissä. Mutta ulkomuistista:
Ensimmäisenä tuli "standard"Max. Peltiset puolinapajarrut ja "monojousitus". Seuraava oli specialMax. Siinä oli alumiiniset täysnapajarrut ja vielä monoperä. SuperMaxissa oli kaksi takaiskaria. En ulkoa muista missä vuosimalleissa mikäkin muutos tuli. Mutta sehän on helppo jostain tarkistaa. Luulen, että Special Max ja Supermax oli "virallisia" mallimerkintöjä. Ja ensimmäistä mallia (Joka oli pelkkä Max) ruvettiin jälkeenpäin sanomaan standardMaxiksi. Erotukseksi uudemmista. Tuo takajousitus yhdellä jousella/iskarilla ei vissiin ollut kovin pitkäikäinen. Ei varmaan siihenaikaan oikein ollut sopivia komponentteja. Siksi siirryttiin perinteiseen stereoperään. Pyörässä pitäisi olla tyyppikilpi rungossa vas. puolella. Jos se on paikalla, niin siinä on vuosimalli.  Melkein luulen, että kaikkiin käy sama tiivistesarja. Luulisi, että osa koneen laakereista löytyy laakerikaupasta ja samoin kaikki stefat(?) Moottorihan on hieno kuin mikä. Ei vakiona kovinkaan tehokas, mutta sillä taidettiin voittaa kisoja vielä vuosia sen jälkeen, kun valmistus oli loppunut. "Ultramax" nokka-akselivedon välykset pitää varmasti saada "toleransseihin", että pysyy kasassa. Sportmax oli tuotantokilpapyörä ja GeländeMax oli enduro.
Itävallan markkinoille tehtiin myös 300cc mallia. Kun NSU lopetti kokonaan 2-pyöräisten tekemisen, myytiin tuotantolinja ja lisenssi Jugoslaviaan, jossa valmistus jatkui (2-3 vuotta?) Suomeenkin tuli Jugoslaviassa valmistettuja Max:eja. Omani on saksassa tehty.  Muistaakseni -62.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2017, 00:32:34 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Tammikuu 27, 2017, 09:23:16 ap
Vastaus #7

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
Olen jossain täällä netin syövereissä nähnyt NSU tuotantomäärät niin Saksassa ne romahtivat 2-3 v 1700 kpl sitte  Jugoon ja siellä 1 vuosi oli tosisuuri tuotantomäärä mutta sammui kahdessa vuodessa ja siellä tehtiin vain 175 mallia.

Tammikuu 27, 2017, 10:54:26 ap
Vastaus #8

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Erkki saattaa olla oikeassa tuossa, että Jugoslaviassa tehtiin vain Maxi :a . (175 oli Maxi ja 250 oli Max). Tosiaan koko Saksan mp-teollisuus romahti muutamassa vuodessa 50-l. lopulla.
Tuosta Motzkesta tuli mieleen, kun joku vuosi sitten MZ-tapaamisessa oli saksalainen herrasmies matkailuautolla liikkeellä ja mukana oli NSU Geländemax (oikea tai replica, siitä ei tainnut olla puhetta). Saattoi olla Mitsikin mukana. (MZ- ralliin saa osallistua vääränmerkkiselläkin kalustolla.)
NSU:sta puhuttaessa tuli puheeksi tuo NSU Motzke. Niin äijä naureskeli, että joo NSU Mafia. Mitä sitten mahtoi tarkoittaa??
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2017, 11:03:31 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Tammikuu 27, 2017, 13:46:36 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Taisi alkuperäiseen kysymykseen jo aika kattavasti tulla vastauksia, eli ehkä saa rönsyillä juttu?

Saattoi Motzkella olla jo silloin 20 vuotta sitten halua haalia kaikki osat ja koko merkkiin liittyvä bisnes itselleen, ja kuten tuolla jo vihjaisinkin, eivät ne osat heillä mitenkään ilmaisia olleet silloin!(kaan?).  Asiantuntemus, osaaminen, suhtautuminen ja auttamisen halu; ne kaikki olivat kuitenkin ilmaista ja korkealuokkaista minun kokemuksieni mukaan.  Nettikauppaa Motzkella oli silloin vasta virittelemässä sellainen nuorehko mies, liekö kuitenkin samaa perhettä?  Saattaa olla, että silloin vielä ei herrn Motzke itse edes ymmärtänyt, missä heidänkin tulevaisuutensa tuli olemaan.  Mieleeni jäi sellainen kuva, että heillä hyväksytään vain alkuperäinen laatu; esim. äänenvaimentajasta kuultiin esitelmä siitä, mikä on ollut NSU:n suunnittelijoitten tavoite, ja että heillä tehdään tai teetetään täsmälleen alkuperäistä; toki sen pystyisi halvemmalla tekemään samannäköisen, mutta se ei ole NSU:n arvoinen silloin.

50-luvun alussa - jälleenrakennuksen alkuvaiheessa - pienien ja halpojen kulkuneuvojen tarve oli suunnaton Saksassa kuten kaikkialla Euroopassa.  Siihen vastattiin noilla mopoilla ja pienillä moottoripyörillä.  Kun talousihmeen ja amerikan Marshall-avun Länsi-Saksa alkoi uskomattoman nopeasti nousta jaloilleen, töitä riitti ja elintasokin pikkuhiljaa koheni, suunnittelivat ajoneuvovalmistajat toista aaltoa, eli siihen tarpeeseen piirrettiin juuri Max; isompi, tehokkaampi ja mukavampi moottoripyörä, hienostunut ja pitkälle kehitetty moottori lähes äänettömällä venttiilikoneistolla, suojaavat lokasuojat, pehmeä jousitus, äänenvaimennin jollaista ei vielä ollut nähty.  Valmistus suunniteltiin suuria sarjoja silmälläpitäen; tätä myydään, vaikka hieman maksaakin!  Virhearvio tehtiin siinä, että se kuplavolkkari ja kaltaisensa ei enää ollutkaan juuri kalliimpi, ja nopeasti Hans ja Jürgen pystyivätkin ostamaan auton!  Moottoripyörien myynti romahti.  Ainoastaan vastarannan kulkija BMW oivalsi asian toisin; tehdään vielä suurempia ja kalliimpia moottoripyöriä niille, jotka ovat todellisia harrastajia, eikä pyritä mihinkään massamarkkinoille.  Tämä strategia osoittautui sitten elinkelpoiseksi.

Tuo on siis minun henkilökohtaista arvuutteluani, ei mitään oikeaa historiantutkimusta; tulkintavastuu on mahdollisilla lukijoilla.  Suurta innostusta ja sitkeyttä toivotan kaikille NSU:n entistäjille, hieno pyörä, hienoa tekniikkaa ja ehdottomasti kunnostamisen arvoinen laite!  Itseltäni tosin loppui aikanaan eväät kesken sen kanssa...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2017, 13:50:59 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 27, 2017, 14:59:38 ip
Vastaus #10

Markus Lahdenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Kysymykseeni sain loistavia vastauksia ja kiitos niistä.

Juttuhan saa rönsyillä ja noissakin jutuissa paljon asiaa ja mielenkiintoisia ajatuksia.

Oma pyöräni on vm-55 ja pappani vanha. Sillä on käyty töissä ympäri vuoden, mutta seissyt kuitenkin koko minun elinikäni 34 vuotta ja kuulemma pidempäänkin. Säilytetty kuitenkin sisällä. Kuuleman mukaan kone on ollut purettuna ja kasauksen jälkeen joku vaihde on mennyt "hukkaan", katsotaan mitä saan pyörästä aikaiseksi. Ajattelin, että teen siitä ensin käyntikuntoisen entisöimättä enempää ja joskus sitten loppuun. Pyörä on kuitekin kohtuullisen siistissä kunnossa.

-Markus

Tammikuu 27, 2017, 15:07:55 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tuo "kohtuullisen siisti" on tietysti venyvä käsite, mutta yleisesti minun mielestäni pyörä sellaisena - varsinkin kun sillä läheinen historia - on huomattavasti arvokkaampi kuin viimoisen päälle uudelleen maalattuna. Minun suositukseni toimenpiteiksi on huolellinen tekninen kunnostus ja käyttöön vain!  Tekniikan osalta pyri hankkimaan riittävästi tietoa, tai käytä vaikka ammattiapua, jos siltä tuntuu, mutta älä oikaise kurveissa. Hieno pyörä, jolla vielä läheinen historia, ansaitsee sen.

Peukkuja, t. Jaakko

Tammikuu 27, 2017, 15:44:37 ip
Vastaus #12

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 600
jos pyörässäsi on takana pumput niin se on Supermax, ellei niin se on Spezialmax, vuosimallin perusteella ilmeisesti Spezialmax.

Moottoreissa ei ole ulkoisia eroja, mutta kampiakseleissa on.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Joulukuu 03, 2021, 18:04:31 ip
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4562
Moro

Missä vaiheessa projektisi on,mulla aikalailla samanlainen meneillään tai aluillaan,laita kuva jos on jo ajokunnossa tai miksei muutenkin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going