Taisi alkuperäiseen kysymykseen jo aika kattavasti tulla vastauksia, eli ehkä saa rönsyillä juttu?
Saattoi Motzkella olla jo silloin 20 vuotta sitten halua haalia kaikki osat ja koko merkkiin liittyvä bisnes itselleen, ja kuten tuolla jo vihjaisinkin, eivät ne osat heillä mitenkään ilmaisia olleet silloin!(kaan?). Asiantuntemus, osaaminen, suhtautuminen ja auttamisen halu; ne kaikki olivat kuitenkin ilmaista ja korkealuokkaista minun kokemuksieni mukaan. Nettikauppaa Motzkella oli silloin vasta virittelemässä sellainen nuorehko mies, liekö kuitenkin samaa perhettä? Saattaa olla, että silloin vielä ei herrn Motzke itse edes ymmärtänyt, missä heidänkin tulevaisuutensa tuli olemaan. Mieleeni jäi sellainen kuva, että heillä hyväksytään vain alkuperäinen laatu; esim. äänenvaimentajasta kuultiin esitelmä siitä, mikä on ollut NSU:n suunnittelijoitten tavoite, ja että heillä tehdään tai teetetään täsmälleen alkuperäistä; toki sen pystyisi halvemmalla tekemään samannäköisen, mutta se ei ole NSU:n arvoinen silloin.
50-luvun alussa - jälleenrakennuksen alkuvaiheessa - pienien ja halpojen kulkuneuvojen tarve oli suunnaton Saksassa kuten kaikkialla Euroopassa. Siihen vastattiin noilla mopoilla ja pienillä moottoripyörillä. Kun talousihmeen ja amerikan Marshall-avun Länsi-Saksa alkoi uskomattoman nopeasti nousta jaloilleen, töitä riitti ja elintasokin pikkuhiljaa koheni, suunnittelivat ajoneuvovalmistajat toista aaltoa, eli siihen tarpeeseen piirrettiin juuri Max; isompi, tehokkaampi ja mukavampi moottoripyörä, hienostunut ja pitkälle kehitetty moottori lähes äänettömällä venttiilikoneistolla, suojaavat lokasuojat, pehmeä jousitus, äänenvaimennin jollaista ei vielä ollut nähty. Valmistus suunniteltiin suuria sarjoja silmälläpitäen; tätä myydään, vaikka hieman maksaakin! Virhearvio tehtiin siinä, että se kuplavolkkari ja kaltaisensa ei enää ollutkaan juuri kalliimpi, ja nopeasti Hans ja Jürgen pystyivätkin ostamaan auton! Moottoripyörien myynti romahti. Ainoastaan vastarannan kulkija BMW oivalsi asian toisin; tehdään vielä suurempia ja kalliimpia moottoripyöriä niille, jotka ovat todellisia harrastajia, eikä pyritä mihinkään massamarkkinoille. Tämä strategia osoittautui sitten elinkelpoiseksi.
Tuo on siis minun henkilökohtaista arvuutteluani, ei mitään oikeaa historiantutkimusta; tulkintavastuu on mahdollisilla lukijoilla. Suurta innostusta ja sitkeyttä toivotan kaikille NSU:n entistäjille, hieno pyörä, hienoa tekniikkaa ja ehdottomasti kunnostamisen arvoinen laite! Itseltäni tosin loppui aikanaan eväät kesken sen kanssa...
jaakkovaakko