Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörä Jawalla Afrikkaan  (Luettu 8451 kertaa)

Lokakuu 15, 2017, 19:03:46 ip
Luettu 8451 kertaa

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1598
Tuli luettua kirja: Moottoripyörä Jawalla läpi tuhotun Euroopan pohjois-Afrikkaan. Jorma Riutta,omakustanne vuodelta 2000. Löytyy ainakin joistain kirjastoista. Kertoo matkasta v.1950 toukokuussa lähdettiin 350 Jawalla Suomesta läpi Euroopan Afrikkaan ja takaisin tultiin kotia 1.8.1950. Kirjassa n.130s. Jonkin verran matkalta otettuja kuvia löytyy myös.
Italiassa tarvittiin esim.puukon kanto lupa. Nostalgista luettavaa.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 16, 2017, 08:46:00 ap
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Joskus aikoja sitten tuon kirjan jostain ostin, lienee vieläkin jossain takavaraston uumenissa tallessa.  Mukavasti kerrottua tarinaa, ja myös melkonen historian ja ajankuvan pläjäys sodassa raunioituneen Euroopan vaiheesta alle vuosikymmen sodan päättymisen jälkeen.  Siinähän on matkassa kaksi nuorta miestä yhdellä 350-jaavalla - siis meikäläisittäin isopyöräsellä, ja matkasuunnitelman mukaan käyvät kaikissa Euroopan lilliputtivaltioissa.

muisteli lukemaansa jv

Lokakuu 16, 2017, 09:27:54 ap
Vastaus #2

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1598
Jawa oli tuolloin uusi,kait vm.50 mahtaako olla jollain tallessa? Matkalla tavataan myös ruotsalaiset Monark pojat,jotka reissaavat tehtaan laskuun. Kannattaa muittenkin lukea,jos yhtään aihe kiinnostaa.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 16, 2017, 10:11:00 ap
Vastaus #3

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3313
Jawa oli tuolloin uusi,kait vm.50 mahtaako olla jollain tallessa? Matkalla tavataan myös ruotsalaiset Monark pojat,jotka reissaavat tehtaan laskuun. Kannattaa muittenkin lukea,jos yhtään aihe kiinnostaa.

Minä soitin vuosia sitten kyseiselle kirjailijalle, koska minulla on juurikin samanlainen vm.-50 Jawa ja on jopa samasta, Turun ja Porin läänistä lähtöisin. Minun pyörän alkuvuosien historia oli hukassa ja on edelleekin, ei ollut kyseessä sama pyörä. Runkonumero heitti muutamalla numerolla, tyyppi oli kutenkin oikea, eli Jawa typ 12.

Nyky mittapuulla tuollainen Jawa tuntuu melko pieneltä, kun ajattelee että kaksi aikuista ihmistä ja matkatavarat ahdetaan siihen kyytiin.

Lokakuu 16, 2017, 11:01:41 ap
Vastaus #4

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
Typ 12 tuotiin koesarja Suomeen, yksi niistä on Jawasakin omistuksessa ja entisöitynä Vehoniemessä.
Onko pyöräsi samaa sarjaa, olisi mukava tietää. Kosken Veka saattaisi tietää jotain.


L&K.

Lokakuu 16, 2017, 11:06:31 ap
Vastaus #5

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3313
Minun pyörässä runkonumero muutaman numeron alle 9000 ja tyyppikilven mukaan vm. siis 1950

Minkälainen koesarja oli kyseessä? Eikö nuita tullut jo 1949 jokusia Suomeen?

Lokakuu 16, 2017, 14:02:25 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
Ne olivat vuosimallia 1949, olikohan kymmenkunta pyörää. Tämän viimeisen lahjoitti
Helkama Auto Jawasakki ry:lle. Kosken Veka tietää historian parhaiten.


L&K.

Lokakuu 25, 2017, 14:07:44 ip
Vastaus #7

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Tuli luettua kirja: Moottoripyörä Jawalla läpi tuhotun Euroopan pohjois-Afrikkaan. Jorma Riutta,omakustanne vuodelta 2000. Löytyy ainakin joistain kirjastoista. Kertoo matkasta v.1950 toukokuussa lähdettiin 350 Jawalla Suomesta läpi Euroopan Afrikkaan ja takaisin tultiin kotia 1.8.1950. Kirjassa n.130s. Jonkin verran matkalta otettuja kuvia löytyy myös.
Italiassa tarvittiin esim.puukon kanto lupa. Nostalgista luettavaa.

Jep, luettua tuli. Kiitos Johan vihjeestä. Kyllä nuorilla miehillä on ollut rohkeutta ja varmaan tuuriakin. Kannatti lukea.
Eläkesopuli

Lokakuu 25, 2017, 15:18:33 ip
Vastaus #8

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3313
Turusta lähtivät laivalla Ruotsin puolelle ja jo Tukholmassa piti latausta korjata  ;D

Lokakuu 25, 2017, 15:24:52 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4562
Moro

No kestihän se sellaset vajaat kolmesataa kilsaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Lokakuu 25, 2017, 16:29:01 ip
Vastaus #10

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3313
Hyvinhän se lataus sitten sen loppumatkan toimi. Ilmeisesti syttyä olis pitänyt reissussa kuitenkin välillä tarkastaa, reissun kuvauksesta päätellen.

Lokakuu 25, 2017, 20:25:11 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Muistankohan oikein, että pojat Espanjasta tai Gibraltarilta menivät salmen yli Afrikan puolelle eli Marokkoon kait, ja oliko se just siellä ko tsekkitehas laitto tehtaan mekaanikot "huoltamaan" poikien kulkuneuvon, ihan vain mainosmielessä?  Ja jotenkin tuli sellanen käsitys, että aika lailla tuli uutta osaa tuossa huollossa jaavaan... oiskos koneen sisuskalutkin vaihtunu?  Leksan kanssa sammaa mieltä, että melko ennakkoluulottomia on olleet matkalaiset, ja ehottomasti kannatti lukea heidän matkakertomuksensa!  Vois vaikka lukasta uudelleen, jos jaksais ehtiä sen kirjan tuolta takavarastosta...

jaakkovaakko

PS. Jaavan sähköistä:  Isä sano aina, että ne jaavojen sähköpuolet pitäs ens laittaa kohalleen, ja sitte hitsata ne ruuvit kiinni, ni sen ajan kuskit pääsis ees vähän aikaa niillä johonkin.  Ajoin vuodesta -96 etteenpäin kaheksan vuoden aikana 32000 km ite entistetyllä 350-jaavalla, ja synty sama käsitys:  Ei se maailman huolettomin eikä luotettavin laite oo, mutta kohalleen laitettuna toimii kyllä kohtalaisesti.  Osa huonosta maineesta synty aikanaan korjaajien ossaamattomuuven takia.  Esimerkiks usseimmissa vanhoissa se ruuvi, mistä latausta pitäs säätää, on suunnilleen koskemattoman näkönen, ja se toinen, mihin ei maallikon pitäs koskea koskaan, on kierrelty kannattomaks.  Ei kuitenkaan jaavoilla eikä oikein muillakaan sen ajan kulkuneuvoilla voinu satoja tuhansia kilometrejä ajjaa ite koskaan mittään ropaamatta, niinko nykysillä voip.

Lokakuu 25, 2017, 20:35:22 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
Jaska, Jawan lataus säädetään oikealla olevasta mutterista, avainväli 5,5mm. Siihen kannattomaan ruuviin ei pidä koskea.
Yli parisataa laturia korjanneena tuli pieni näppituntuma.


L&K.

Lokakuu 25, 2017, 23:58:44 ip
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Eli siitä mutterikantasesta säädettiin se yläjännite, eli raja, millo rele laukasee latauksen pois, ja se ruuvikantanen (mikä kotiasentajien jäliltä oli aina nylpätty käyttökelvottomaks) säätää eron tuosta yläjännitteestä siihen alajännitteeseen, ja noitten välillä on releen toiminta-alue? Jos sillä alaruuvilla sotki sen alueen liian kappeeks, tai jopa väärälle puolelle, ei toiminu mikään eikä ollu mitään lokiikkaa toiminnassa? Mahoinko muistaa tai ymmärtää oikein, sillo ko oli tuo asia akuutti?
jv

Lokakuu 26, 2017, 06:27:15 ap
Vastaus #14

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
Kyllä, se kannaton ruuvi on lukittu tehtaan jäljiltä. Sillä on säädetty se kaksoiskärkien toiminta. Sitä kun punoo, jos saa pyörimään,
niin menee tosiaan latausalue vituralleen. Minulla on sellainen testipenkki jossa laturia voi käyttää alueella0-15 000 r/min.
Sillä on mukava tehdä kaikenlaisia testauksia.


L&K.