Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen entisöintini: KTM Jupiter 1962 skootteri  (Luettu 9692 kertaa)

Huhtikuu 01, 2020, 13:54:40 ip
Luettu 9692 kertaa

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Terve vaan kaikille!
Olen aloittelemassa elämäni ensimmäistä entisöintiprojektia ja olen nyt projektissa tiedonkeruuvaiheessa. Funtsin että mistä saisin parhaiten tietoa ja törmäsin internetissä tähän foorumiin, johon sitten heti tunnarit teinkin.

Projekti on otsikon mukainen  KTM Jupiter 1962 skootteri. Olisiko kenelläkään tästä laitteesta mitään tietoa? Joku saattaa miettiä, että olisi kannattanut hankkia jotain mistä löytyy tietoa - mutta olisiko se sitten ollut liian helppoa  :) ? Kaipailisin ainakin tietoja siitä, että mistä kannattaisi lähteä kyselemään mahdollisia varaosia (eBay on tuttu). Lisäksi haluaisin tietää itse skootterista vähän tietoja, eli onko sitä myyty muissa maissa esim. eri nimellä (Ponny?). Kolmanneksi olen erittäin vastaanottavainen kaikista vinkeistä, jotka liittyvät joko ensimmäiseen entisöintiini tai sitten muuten vaan skootterin ropaamiseen!
Linkin takaa löytyy vastaavan laitteen kuva: https://ollinonni.fi/image/cache/data/tuotekuvat/Tekniikka/P8080040-600x315.jpg

Isot kiitokset kaikille jo etukäteen!
PS. liitän kuvan tyyppikilvestä, josta fotosoppasin foliopäissäni pois sarjanumeron.  :angel:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 01, 2020, 16:32:39 ip
Vastaus #1

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22

Tuossapa ensimmäinen tietopläjäys: SOK:n kuvastosta 1962. Tuommoisen "entisöin" -83 ja vielä SOK:n työnjohtaja silloin kertoi kokoonpanon vuosi-pari sitten loppuneen.
Noita oli KTM Critzner ja Ponny-nimisiäkin. Siinä oli erikoinen pannukakku-mallinen äänenvaimentaja, alumiinia ja vaakatasossa halkeava jonka sain varaosiksi löytyneestä vehkeestä.
Suorituskyky ei juuri moposta petrannut vaikka tehoja piti olla 3,8hv.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 01, 2020, 20:39:54 ip
Vastaus #2

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Iso kiitos tästä, aiettä on ollutkin komea peli kuvastossa (ja ilmeisen kallis)! Tekstistä löytyy hyvin ihan tärkeää nippelitietoa esim. mitoista jne.

Huhtikuu 01, 2020, 21:15:21 ip
Vastaus #3

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4088
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Mielenkiintoinen tuo hinta: 109ooo mk
 -63 otettiin pari nollaa pois, eli 1090,-
 Jos sitä rupeis soveltamaan markoiksi ennen euroa ja sittemmin euroiksi, niin saisko tommosen skoden kympillä ?  :)

 Onnea ja zemiä Mikalle rakenteluun. Mielellään luetaan ja katsellaan kuvia, kuinka homma etenee.

Huhtikuu 01, 2020, 21:46:23 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tilastokeskusen muuntimesta:  Vuoden 1962 rahamäärää 109 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 2 458,02 euroa.

Jaakko

Huhtikuu 01, 2020, 22:29:08 ip
Vastaus #5

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2020, 07:45:08 ap kirjoittanut Moderaattori1 »

Huhtikuu 02, 2020, 08:57:01 ap
Vastaus #6

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
Hienoja pelejä,mutta aikoinaan tuskin ovat mahtuneet mopo asetuksen sisään on meinaan niin paljon rekvitsiittaa
 on varmaan tullut painoraja vastaan. Vert. DKW Hummel sekin oli painava.

Huhtikuu 02, 2020, 10:30:27 ap
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Se mopoasetus asetti painorajan max 50 kg, mitä tulkittiin niin, että oli vain yks merkitsevä numero, ja pyöristys sillon että alle 55 kiloa pit puntarin näyttää, jos muistan oikein.  Ja varmasti nuo tössäs siihenkii.  Mutta johonkii 70-luvun alkuun asti mopossa piti olla polkimet ja polkimilla taaksepäin polkemalla toimiva takajarru, mikä ois myös estäny noita mopoks päätymästä.  Tehoraja oli vielä yks tekijä, mikä ois tietysti ollu rajottimella kierrettävissä.  Mutta ei noita sillon mopoksi Suomessa saanu, eikä niitä sen takia tänne just tuotu.

Euroopan eri maissa oli näitä helpomman ajokortin tai jopa ilman korttia ajettavia ajoneuvoluokkia melko vaihtelevilla säännöillä.  Yks parraista virityksistä lienee briteillä - kuinkas muuten.  Piti olla jarru niiko polkupyörässä, minkä säännön idea oli tietysti ajatus siitä, että kun on oppinut polkupyörällä ajamaan, on vaistossa, että polkimilla taaksepäin pysähtyy.  Briteille kävi sellanen tulkinta, että pikkujamahoihin ja susukeihin viritettiin sellanen erillinen polkupyörämäinen polin, mitä taaksepäin pyörittämällä takajarru toimi, mutta jalkatapit jäi sellasenaan paikalleen.  Siinä on turvallisuus huipussaan, siis ajetaan jalat jalkatapeilla, ja jos tullee joku etteen, piti jalka nostaa jalkatapilta pois, ettiä se polin jalan alle, ja painaa sitä taaksepäin, niin jo pysähty...

Päästiinkö polkimista Suomessa eroon 71 alusta, vai miten se oli?

- ajautu taas sivuraiteille jv -
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2020, 10:33:44 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 02, 2020, 11:00:22 ap
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
-70 tuli Tunturi Sporttiin jalkavaihde ja kiksi, silloin siis kaiketi poljinpakko poistui.

Huhtikuu 03, 2020, 13:31:18 ip
Vastaus #9

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Kiitoksia analyyseistä ja tsempistä, molempia tarvitaan. Tämän projektin konkreettinen (kädet-saveen) vaihe alkaa todennäköiseti tässä loppukesän vaiheilla kun toinen projektini valmistuu.Mikäli kiinnostaa seurailla tilannetta, niin aloitin tämän edellisen projektin alussa Youtube kanavan jonne dokumentoin videomuodossa tutustumistani moottoriajoneuvojen ihmeelliseen maailmaan. Päivitän toki tilannekuvia myös tänne samalla kun lueskelen erilaisia vinkkejä entisöintiin.

Huhtikuu 03, 2020, 14:00:31 ip
Vastaus #10

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Lisätäämpä nyt vielä ensimmäinen kuva tämänhetkisestä tilasta

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 03, 2020, 14:15:25 ip
Vastaus #11

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Olikos tuota Puch merkkisenäkin, vai oliko muitakin yhtä silmäähivelevän kauniita samasta suunnasta.

Huhtikuu 04, 2020, 09:10:46 ap
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11888
Moro!

Varsin mukava lähtökohta laittamiselle! Tuosta tulee
kyllä nätti ajopeli-eikä ole ihan jokapäiväinen näky
tiellä!

Tuosta moottorista-onko peräti automaatti?
Näyttää aika paljon Erkkolan koneelta?

Pukki -Tunturin skootteri oli tuollainen kalossi kanssa-
mutta kulmikkaampi ja Puch moottorilla...tottakai.

t. Markku

Huhtikuu 04, 2020, 12:46:31 ip
Vastaus #13

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22

Noita oli kahdella erilaisella Sachs-moottorilla, itselläni juuri kuin tuo Mikan kuvassa. Varaosaskootterissani taas oli SOK:n kuvaston mukainen kone.
Olivat 3-vaihteisia, käsisellaisia yhdellä vaijerilla. Varaosia ostin silloin Erkkolalta Koskenkorvalta.

Huhtikuu 06, 2020, 10:13:49 ap
Vastaus #14

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 28
Skootterissa on käsivaihdekahvassa 1 - 0 - 2 merkinnät, eli kahta vaihdetta sen perusteella tarjoilisi. Tietenkin se saattaa olla vaihtunut matkalla toiseen, mutta veikkaisin että on alkuperäinen?Molemmilta puolilta muuten puuttuu kahvojen vivut, eli jos esimerkiksi Jorman varaosaskootterista olisi sellaisia jäänyt, niin olen kiinnostunut hieromaan kauppoja!