Kirjoittaja Aihe: Montesa Cappra 414 VE  (Luettu 2007 kertaa)

Syyskuu 28, 2021, 22:01:36 ip
Luettu 2007 kertaa

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Otin tuon vanhan projektin työn alle Jytäjammun kaveriksi.
Tarttisin pinnasatsin etu ja takarattaaseen.
Yritin espanjasta löytää, mutta huonoin tuloksin.
Niin ja Betorin takaiskarit tarttis myös. Siinä oli Öhlinsin iskarit ja nehän ei sovi tuohon kuvioon.
Pitäis tuo saada valmiiksi ja ralliin näytille.
Tuollaisesta vehjeksestä on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=N-WuwyL1T5U

Täällä oli eräs Montesa mies, oliko Joensuun veteraanirallissa. Hän oli siellä Montesalla.
Juteltiin nuista espanjan pyöristä.
Senkin takia olis saada 414 VE Cappra näytille, että ei nuita espanjan herkkuja joka kulmilla pyöri.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2021, 23:30:52 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Syyskuu 30, 2021, 10:08:58 ap
Vastaus #1

Pertti Luhtasuo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
oletko koittanut:
                        clasicaslegendarias.com
tai
                        southwestmontesa.com
viva montesa
pepe

Lokakuu 01, 2021, 10:04:50 ap
Vastaus #2

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kiitos vinkeistä. Pitääpä tsekata nuo sivut.

Lokakuu 23, 2021, 13:04:28 ip
Vastaus #3

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt löytyi kauppa mistä saan tarvittavia osia, en kaikkea mutta saan rojektin pukattua eteenpäin.
Kaveri puhui hyvin saksaa ja lähetti heti mitä pyysin. Tiesi myös mitkä VF:n ja VG:n osat ovat samoja kuin VE:ssä.

https://ivancirre.com/shop/es/368-cappra

Tässä mietin että onko järkevää tehdä tällaiseen monttupyörään ns. pietististä entisöintiä.
Tulee aika kalliiksi. Esim. nuo Betorin takapumput ovat kyllä kalliit. Edellinen omistaja oli vaihtanut Öhlinsit jotka ovat varmasti paremmat montulla.

Olin tänään puhelinyhteydessä liikkeeseen ja nyt tuntui hyvältä.
Siellä ihmeteltiin kuinka suomessa on näitä Cappra 414 VE montesoita.
Ei uskonut, mutta sanoi että joku suomalainen ajoi joskus kilpaa heidän trial pyörillä.
Olisko ollut Yrjö Vesterinen?
Näillä Cross pyörillä ei varmaan kukaan. Mikkolakin ajoi Huskulla.

Olen ajatellut kuitenkin tuon säilyttää ja entisöidä aivan näyttelykuntoon, haastetta on tarpeeksi.
Rallissa joskus tavataan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2021, 20:01:53 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Lokakuu 23, 2021, 20:18:32 ip
Vastaus #4

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös Vehkosen Kalevi ajanut Montesalla MM-motocrossissa 250cc luokan pronssimitalille.

Lokakuu 23, 2021, 20:30:13 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paras henkilökohtainen sijoitus MM-loppupisteissä oli neljäs, 1972.  MM-joukkuekilpailussa on Suomi kerran sijoittunut pronssille, ja siinä joukkueessa ajoi myös Kalevi Vehkonen.  Lunttasin wikipediasta, mutta muistikin tarjosi ettei ollut henk.koht. mitalia Kalella.  Osakilpailuvoittoon ajoi 1968 Hyvinkäällä Husqvarnalla, silloin ei eristä erikseen pisteitä jaettu, vaan kahden erän yhteenlasketun tuloksen mukaan.  Voittikohan Kale kuitenkin silloin Hyvinkäällä molemmat erät, sitä en muista?  Sen muistan, etten ollut katsomassa, vaan olin maaratakilpailussa ajamassa samana päivänä Simpeleellä.  Muista siksi, että harmitti tuo samalle päivälle laitettu kisa, mutta mahdollisuus ajaa itse voitti kuitenkin ilman muuta valinnan.  Myös Montesalla Kalevi ajoi ainakin yhden erävoiton MM-osakilpailussa.

Tuollaiselle hienolle crossi-historiikkikalulle kun olisi kaksi sarjaa tankkeja, lokasuojia, mahdollisia suojamuoveja... toiset näyttelyyn ja toiset ajeluun.  Helposti ne kärsivät jos kuopalle vie.

Jaakko

Lokakuu 23, 2021, 21:34:05 ip
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kone mulla on tuossa kondiksessa. Auki pitää vielä käyttää että kaikki on.
Eihän tuota enää nykyisiin rähinöihin puomille kehtaa laittaa, mutta on ollut aikanaan hyvä peli.
On magnesium osaa ym.

Yamaha Xs
Montesa cappra 414
Verveisin
Pekka
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2021, 21:36:24 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Lokakuu 23, 2021, 21:55:09 ip
Vastaus #7

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kaksi voittopatsasta olen sieltä pokannut, mutta jaksanko enää- Jytäjämmu ja tuo mikä tuossa Montesa Capprassa on.
 hommia on tarpeeksi.
70 tuli viime viikolla mittariin, ja talliin pitää pyytää hallitukselta lupaa.
Haluttaa kuitenki vielä tehdä, kun osaa.
En lopeta tekemistä.

Lokakuu 23, 2021, 22:37:31 ip
Vastaus #8

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Paras henkilökohtainen sijoitus MM-loppupisteissä oli neljäs, 1972.  MM-joukkuekilpailussa on Suomi kerran sijoittunut pronssille, ja siinä joukkueessa ajoi myös Kalevi Vehkonen.  Lunttasin wikipediasta, mutta muistikin tarjosi ettei ollut henk.koht. mitalia Kalella.  Osakilpailuvoittoon ajoi 1968 Hyvinkäällä Husqvarnalla, silloin ei eristä erikseen pisteitä jaettu, vaan kahden erän yhteenlasketun tuloksen mukaan.  Voittikohan Kale kuitenkin silloin Hyvinkäällä molemmat erät, sitä en muista?  Sen muistan, etten ollut katsomassa, vaan olin maaratakilpailussa ajamassa samana päivänä Simpeleellä.  Muista siksi, että harmitti tuo samalle päivälle laitettu kisa, mutta mahdollisuus ajaa itse voitti kuitenkin ilman muuta valinnan.  Myös Montesalla Kalevi ajoi ainakin yhden erävoiton MM-osakilpailussa.

Tuollaiselle hienolle crossi-historiikkikalulle kun olisi kaksi sarjaa tankkeja, lokasuojia, mahdollisia suojamuoveja... toiset näyttelyyn ja toiset ajeluun.  Helposti ne kärsivät jos kuopalle vie.

Jaakko

Kävin katsomassa crossikisoja tuolloin Hyvinkäällä. Jos yhtään oikein muistan niin Orimattilan "Oma Poika " Reino Hahl, Haalin Retu sijoittui ko. kisassa joko kymmenes tai yhdestoista. Taisi olla myös mukana vähän myöhemmin ajamassa kun sijoittuivat aika hyvin joukkuekilpailussa Heikki Mikkolan kanssa vuonna 1970. Retu ajoi tuolloin Hussella.
Minä olen lapsuuteni ja nuoruuteni Orimattilassa viettänyt kun molemmat "mummolanit" siellä olivat.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2021, 22:44:42 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Lokakuu 23, 2021, 22:49:30 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos Pekalle sopii, niin muistelen vielä tässä suomalaista Montesa-historiaa.

Sehän alkoi jo 60-luvun alkupuolella.  Kun Aarno Erola voitti Ruskeasannalla ajetun 250-luokan osakilpailun aivan 60-luvun alussa Husqvarnalla - taisi olla EM-status vasta pikkuluokalla silloin - tarjosi Montesan tehdas pyöräänsä Erolan ajettavaksi seuraavalle kaudelle.  Muisti tarjoais, ettei Aarno Erola kuitenkaan täyttä kautta ajanut Montesalla, mutta muutamassa MM-kilpailussa kävi, ja taisi joku sijoituskin tulla.  Vielä muisti tarjoilee sellaistakin vaihetta, että mukavasti Husqvarnalla MM-kisoja ajanut Jyrki Storm oli myös Montesan haussa, mutta hänellä oli jo sopimus, ja sitten Suomesta tarjottiin Jorma Järvinen tilalle.  Taas minun muisti tarjoaa sellaista, että Jorma ajoi Montesalla MM-kisoja ainakin joitakin.

Kaupallisesti Juha Tirisen ja Jouko Laaksosen yritys taisi saada alkunsa jossain 1968 kieppeillä, ja eiköhän vain firman nimikin ollut aluksi Montesa-tuonti?  He toivat muutaman vuoden ajan Montesan motocrosspyöriä Suomeen, ja ehkä muutaman rekisterikelpoisen 175-kuutioisenkin?  Noita crossimalleja oli varmaan kahden käden sormille laskettava luku meidän radoillamme parhaimmillaan.  Montesa-tuonnin ohjelmaan tulivat kohta KTM-Pentonin Sachs-koneiset piikin enduropyörät, edelleen CZ-motocrosspyörät, ja 70-luvun alussa sitten Husqvarna.  Yrityksen nimi muuttui muotoon M-Tuonti Montesan tipahdettua pois ohjelmasta.  Yritystä myöhemmin jatkoi Seppo Suominen, ja KTM taisi sitten olla ainoa edustettu merkki.

Kalevi Vehkonen oli Montesan leivissä tehdaskuskina sitten 70-luvun alkupuolella, ajaen minun muistini mukaan täyden kiertueen MM-kisoja 250-luokassa.  En kuitenkaan muista, että Montesalla olisi ollut kaupallista toimijaa Suomessa tähän aikaan?  Motocross-pyörien jousituksessa alkoi huima kehityksen ja muutoksen kausi Yamahan tuotua monoperäisen mallinsa ensin MM-kisoihin ja sitten markkinoille - tai tarkkaan ottaen samaan aikaan muuan Pauli Piippola rakenteli ihan itse CZ:nsa perän uuteen uskoon kansainvälisiin Ranskassa ajettaviin kilpailuihin.  70-luvun puolivälin jälkeen noita Pekan Montesan mallisia pyöriä taas minun muistini mukaan muutamia Suomessa oli, luulen, että olivat enemmän tai vähemmän epävirallisia ja yksityisiä kanavia pitkin Suomeen uineet ne pelit.

Yrjö Vesterinen voitti trialin maailmanmestaruuden kolmena vuotena peräjälkeen Bultacolla, mutta noiden mestaruusvuosien jälkeen hän siirtyi Montesan leipiin.  Montesan trialpyöriä oli ja on edelleen Suomessa jonkin verran tuolta kaudelta ja sen jälkeenkin, mutta niistä löytyy esimerkiksi Luhtasuon Pepeltä oikeaa eikä arveluihin perustuvaa tietoa.  Montesan tehdas siirtyi kokonaan Hondan omistukseen ja toimii kokoonpanotehtaana joillekin Euroopassa myytäville malleille, mutta tekee edelleen trialpyöriä, mitkä Euroopassa kulkevat edelleen Montesa-merkkisinä, vaikka Japanissa ne myydäänkin Hondina.  2006 alkaen niiden moottori on ollut Hondan suunnittelema ja nelitahtinen, vaikka trialissa 2-tahtinen on muuten valtatekniikkana.

Siis tuosta motocrossin ja Montesan historiasta, mitä tuossa muistelin, en päätä vadille tarjoa; puhtaasti muistista kirjoittelin mistään penkomatta.  Mieluusti oikaiskaa te, kenellä parempaa tietoa on!

Jaakko historioitsijana, vastuu lukijoilla

PS. Eskon muistelukseen, että siinä joukkue-MM-crossin pronssimitalit ajaneessa joukkueessa olivat Kalevi Vehkonen, Heikki Mikkola ja Reino Hahl, Wikipedian mukaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2021, 22:58:29 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 25, 2021, 15:22:31 ip
Vastaus #10

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Ensinnäkin onnea Pekalle vuosipäivän johdosta !
 Mulle kun tuo tulee vastaan muutaman vuoden kuluttua (toivottavasti), niin kerron täyttäväni 35.
 Toiseen kertaan siis, kun silloin kaikki oli paljon paremmin.  :)

Mutta juu, lievästi aiheeseen.

Kokolailla kattavat tulosliuskat löytyy rakkaan liittomme sivuilla. silvuplöör: https://www.moottoriliitto.fi/jasenkerhoille/kerhotiedotteet/tilastoja/

Marraskuu 27, 2021, 20:03:06 ip
Vastaus #11

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt tuli espanjasta osia. Vahinko vain että osa oli sopimattomia, oli 2 puolikkaan osia.
En tilaa ennä muilta kuin IvanCirre.
Tulee pikkasen kalliiksi tämä projekti, mutta kun se on valmis niin kyllä kelpaa, lastenlapset pukata romikseen.
Sitähän tämä homma on?
Luhtasuon Pertin linkit olen katsonut, ja hyviä vinkkejä saanut.
Tapasin Pertin Joensuun Rallissa.
Nyt alkais olleen alakerta kasassa, mutta käynnistin polkimen osille olis tarvetta. Ettei joudu ihan itse tekemään. On ihan surkea espanjalainen systeemi. No, pojat tuolla Lappiassa osaavat ja tekevät jos vaikeampaa tarvii.
Stefat muuten tuohon löytyy ihan tiskistä täältä Torniosta.

Vaikea Montesa Cappra 414VE
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2021, 20:25:28 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 27, 2021, 21:54:49 ip
Vastaus #12

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kiitokset Jaakolle noista muisteloista.
Tässä tallilla istun tänään 21.30 Montesan ja jytäjammun vietessä.
Eukko ehdotti että voisko sänköpainia tänä iltana.
Haisen ehkä niin pahalle että ensin saunaan.