Kirjoittaja Aihe: Maalaamisesta ja tinnerihöyryjä....  (Luettu 4064 kertaa)

Tammikuu 28, 2022, 23:16:55 ip
Vastaus #45

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 196
Se kovetin oli Sadoluxiin, eikä Miranoliin. Yhden käyttökotteron kiskasin semmoisella nuorena. Makea haju, löytyi kymmeniä ennennäkemättömiä hyönteisiä maalipinnasta.

Tammikuu 29, 2022, 14:52:17 ip
Vastaus #46

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1107
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Alumiinivanteita pitäs tarkkailla joka välissä. Jos lakka puhki ni kohta pintakin ja hapettuu. Suola syövyttää ne. Epoksi täyttää ne kolot. Muita maaleja ei juuri voi käyttää niiden täyttämiseen poislukien filleri täyttää vähän tai ruiskukitti.  Niille alumiinivanteille pitäs tehä hiekkapuhallus joka avaa pinnan, ei millään kuulilla ym. Sitten happopohjaväri joka tekee tartuntapinnan ja jonka päälle epoksi pohjaväri ja päälle polyuretaani tai epoksipintaväri. Tääkin löytyy suurinpiirtein siitä linkistä jonka laitoin jos ei muuten usko. Oon joskus alut puhaltanu ja vetäny hapon ja fillerin ja pintavärin ja lakan. Iso työ, ei maksa vaivaa, vaikka tuli hyvä. Tai sitten pulverinaalaus kuulemma soveltuu alumiinille myös. Kysy tarjousta. Tai osta pulveriruisku, ruiskuta ite ja kuivata vaimon sähköuunissa, jos on pienet vanteet. Ite maalauttanu yhden osan pulverilla. Vituiks meni. Tekivät pari kertaa uudestaan. Otin kaverin mukaan lopulta neuvotteluihin ettei tilanne eskaloidu jos sanat ei enää riitä kertomaan….

Tammikuu 29, 2022, 15:10:13 ip
Vastaus #47

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 832
Kaks tähän asti viimistä henkilöautoo oon ostanu ihan uusina.  Kummassakin kaupassa piti käyvä erikseen neuvottelut, että sai sekä kesä-, että talvipyörät peltivanteilla; ja voi olla että piti maksaakin extraa.  Toivottavasti tuo nyt oleva huihai vaihtuu uuteen enneko niistä vanteista on maalit lähteny; ei ne kovin vahvoja taija ne vannevalmistajan maalaukset olla noissa peltivanteissakaan?
Peräkärrin vanteet oon maalannu ihan ite kahteen kertaan, vaikka kärri on melkein uus, vuonna 1981 tehty.  Yllättävän paljon on sekä puhallettavaa että maalattavvaa pintaa tuollasessa 12 tuumasessakin pikkuauton vanteessa.  Siinä uusintamaalauksessa puhalsin, maalasin ens pohjamaalilla ja sitte jollain vannehopean värisellä, mutta oiskos ollu kuitenkin oikeeta automaalia.  Ehjän näköset on vieläkin, mutta nythän tuo kärri on asunu katon alla jo usseita vuosia.  Ja harvakseltaan liikuteltu.  Jos asus lähempänä motonettiä, ois ehottomasti huolettomin ja edullisin peräkärryily sitä, että hakis aina sieltä kympillä päiväks, kun tarviaa.

Tammikuu 29, 2022, 15:54:14 ip
Vastaus #48

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6179
  • MC Debit
Edellisen Saapin talvivanteet, semmoiset Euromaster-keskimerkillä varustetut italialaiset, puhallutin ja pulverimaalautin kun olivat aika rujon näköiset eivätkä oikein ilmaakaan pitäneet, oli maali siitä huulloksestakin osin kuoriutunut. En muista mitä maksoi, olisko ollut puolet uusien ”hinnat alk” tarvikemallisten hinnasta.

Hyvät tuli, tosin pulveri ei tietenkään peitä mitään röpelöitä, eli pahiten syöpyneillä alueilla näkyi kraateria maalipinnassa. Näkihän tuon paljaalla silmällä kun pyöriä vaihtoi 300W halogeenin valaistuksessa, mutta normaalissa talvipäivän hämärässä auton vieressä seisten ei erottanut mitään. Vannehopea ja siihen päälle kirkas pulveri niihin laitettiin, liukas ja lähes likaa hylkivä pinta, ja ilmatkin pysyivät Volvosta tempaistuissa käytetyissä talvirenkaissa. Olisko niillä jotain 5-6 talvea menty, kun siitä autosta luovuin ja talvipyörät tietenkin meni mukana. Vanteissa ei edelleenkään mitään vikaa.

Että tuon kokemuksen perusteella ns pitoautoon pulverimaalaus on ihan kannattava operaatio, ja nyt kun on Volvon talvivanteissa vähän samaa vikaa, niin taidanpa nekin maalauttaa. Jos olisi oikein tarkka ja huolellinen, niin hioisi ne näkyvät syöpymät tasaisiksi ennen puhallusta ja maalausta, mutta tuskinpa viitsin.

Niin, sen verran vielä, että peltivanteisiin pulveri ei ole paras mahdollinen, kun siinä keskiön ja valssin välissä on se sauma, jonka pulveri muuraa umpeen, ja vanteen eläessä siitä lähtee maali lohkeilemaan. Kuulemma. Eli läkkivanteelle märkämaali oli suositus. Raskaan kaluston maalarilla joskus maalautin yhdet peltivanteet, oli halvempi kuin pulveri, ja hienot tuli niistäkin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2022, 15:57:38 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 29, 2022, 16:25:14 ip
Vastaus #49

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1107
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kotipuolessa yks vanha maalaamon pitäjä veteli soramontulla autotallin ovien pielirautoja narun perässä jotta hiekka hankaa ruosteet pois. Sitten maalari kaiken kaunistaa. Omassa kärryssä -87 näyttää ettei nykyiset fanerit enää kymmentäkään vuotta kestä. Jos elän niin niitä uusiessa vois puhalluttaa tai puhaltaa ite rungon. Sen kun vetää 2K epoksipiellä epicolor joka on joustava niin kestää pojallekin saakka. Sähöt jo uusin viime talvena kaikki. Se edellinen pensselisetä oli vissiin raapinu sitä jollain ja mustamaalannu sen.

Tammikuu 29, 2022, 17:21:12 ip
Vastaus #50

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1089
Nyt kun hiekkapuhelletut vanteet on ruiskittu 2K epoksipohjamaalilla niin seuraakin jatkokysymys:
Pitääkö se pyyhkäistä hiomapaperilla auki ennen uretaaniväriä vain onko primeri valmis sellaisenaan?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2022, 17:35:05 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Tammikuu 29, 2022, 17:46:12 ip
Vastaus #51

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4604
Moro

Yleensä pitää mutta jos olisi ollut mahdollista vetästä märkää märälle niin olsit säästynyt hiomiselta,en tosin ole varma että olisko maalit sopineet keskenään näin maalattavaksi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 29, 2022, 17:55:10 ip
Vastaus #52

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1089
"Päällemaalattavissa polyuretaanimaalilla 12h jälkeen 10'C olosuhteissa" sanoo ohje.
Mutta hiomisesta ei puhu mitään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2022, 19:31:18 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Tammikuu 29, 2022, 21:37:54 ip
Vastaus #53

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 196
Tuossa oli noista vanteiden maaluusta juttua, niin on pakko kertoa omakohtainen juttu, vaikka helevetisti hävettääkin.
30 (+-5) vuotta sitten entinen naapuri oli pätkän hiekkapuhallusvirmassa töissä ja sovittiin Asconan peltivanteiden puhalluksesta ja maalauksesta. Niissä oli renkaat päällä, mutta ei kuulemma haitannut. Jonkin päivän päästä toi pyörät takasi. Jumalauta, se oli maalannu vanteet suojaamatta kumeja. Oli pojat komeat hopeasivurenkaat. Olin niin sekasin, että hyväksyin tuollaisen järjettömän homman. Eihän tuota voinnu edes uskoa todeksi. Ei auttanut kuin alkaa porakoneella ja teräsharjalaikalla maaleja poistamaan kumeista. Ei se loppujen lopuks ihan kauhea työ ollut kumminkaan. Vähä oli karheat sivut renkaissa. Ei tartte vi**uilla tuosta, vi*utti ihan tarpeeksi muutenkin.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Huhtikuu 01, 2022, 18:15:37 ip
Vastaus #54

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1089
Otetaas vielä maalausjuttu esille.

Mitäs mieltä olette, soveltuuko Pineline tehopesu hiottujen pintojen pesuun ennen maalaamista?
Olen Pinelinellä ja kuumalla vedellä pessyt jopa moottorin osia ja mielestäni se vie rasvan hyvin.

Huhtikuu 01, 2022, 21:05:53 ip
Vastaus #55

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 449
Kai maali pysyy jos saat kaiken rasvan pois. Mutta ei se rasvanpoistoaine kovin tyyristä tavaraa ole, varsinkaan jos sen avulla välttää kraaterit ja irtoilevan maalin. Ja sen keljutuksen mikä seuraa turhasta lisätyöstä... mutta jokainen harkitsee itse. Itse kuuraan kaiken maalattavan M600 ohenteella tai rautakauppatavaralla joka ei ole kallista kahenkymmenen litran pönisterissä.


Huhtikuu 01, 2022, 21:42:17 ip
Vastaus #56

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1089
Eipä tämä nyt rahasta ole kiinni... :D

Maalauskohteet on hiottu 99% pellille, mitä nyt jossain huokosissa on vanhaa maalia.
Pölyt, sormenjäljet ja muut käsittelun jäljet pitäisi vaan pestä pois ennen ruiskimista.
Noissa rautakaupan maalipesuissa sanotaan lähes järkijään, että soveltuvat maalatuille pinnoille.

Pinelinen tehopsua olis valmiiksi olemassa mutta ostetaan jotain muuta jos on tarpeen.

Huhtikuu 02, 2022, 09:55:12 ap
Vastaus #57

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1742
Pineline on nykyään saippuaa. Siinä ei taida juurikaan liuottomia olla.
Jos ei mitään muuta keksi, niin bräkleeni vie lian ja rasvan.


Automaalareilla on jo vähän aikaa ollut käytössä pyyhe, joka korvaa peltipinnalla happomaaliruiskutuksen.
Siisti ja nopea pienemmissä kohteissa, eikä tarvi välillä suojata.
Ammatti kamaa varmaankin, mutta jos on alalla tuttuja, niin vois kysäistä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2022, 10:05:36 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Huhtikuu 02, 2022, 10:38:19 ap
Vastaus #58

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1089
Hain tuosta lähirautakaupasta Biocomb maalipesua. Kokeillaan sillä.

Huhtikuu 02, 2022, 12:19:39 ip
Vastaus #59

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4604
Moro

Ei noi bio ym. liuottimet ole tarkoitettu rasvan ja muiden epäpuhtauksien kuten esim. silikonin poistoon eneen auton tms. maalausta,silikoni on aine jota automaalarit vihaavat eikä näitä purkkeja sallita maalaamossa.Miksi et käytä nimenomaan ennen maalausta suositeltavia aineita kuten vaikkapa Mipa Silikoninpesuaine sprayna tai purkkitavarana tai kuten jo neuvottiinkin vaikkapa bäkleenillä vai onko sinulla joku asia ettet voi tai halua käyttää näitä automaalaukseen tarkoitukseen tarkoitettuja aineita.

Nämä kuten mainitsemasi maalipesu on rakennuksien maalauksessa käytettävä pesuaine et tosin maininnut että maalaatko autoa tms. vai talon kattoa,jos näin on niin valitsemasi tuote on hyvinkin passeli käyttöösi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going