Kirjoittaja Aihe: Maalaamisesta ja tinnerihöyryjä....  (Luettu 5202 kertaa)

Joulukuu 07, 2021, 19:31:12 ip
Vastaus #30

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
Minulla on Mastonin "tuotteista" hyvin samanlaiset kokemukset ja mielipiteet.

Tammikuu 01, 2022, 19:31:21 ip
Vastaus #31

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Tällaisestä symppiksestä on ollut kyse

Tammikuu 02, 2022, 08:47:05 ap
Vastaus #32

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 770
  • Allegro con moto
Hieno tuli Juhan Nuhvelista :) Oliko se siinä keulassa alunperin jokin vinssi?
Oma DB 1200 tarttis tuollaisen samanlaisen maalauskunnostuksen. Jos sitten ensi kesänä saisi aikaiseksi...
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Tammikuu 02, 2022, 10:14:29 ap
Vastaus #33

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Kiitos. Runkoa pitää vielä kesällä vähän putsata ja maalata.

Joo, mekaaninen vaijerivinssi oli keulalla. Voima on otettu kolmella rinnakkaisella kiilahihnalla vaihdelaatikon kyljen ulosotosta.
Hirvittävä viritys noin niinkuin työturvallusuuden kannalta.

Tammikuu 17, 2022, 18:14:28 ip
Vastaus #34

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Millä maalilla kannattaisi käsitellä hiekkapuhalletut vanteet sisäpuolelta?
Siis tarkoitan renkaan sisään jäävää ja sisäkumia vasten olevaa osaa vanteesta.

Tammikuu 17, 2022, 18:58:11 ip
Vastaus #35

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5103
Moro

"Happopohjamaalilla" hae automaalaamosta ja varmista samalla onko oikea aine.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 17, 2022, 20:25:48 ip
Vastaus #36

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1371
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Epoksilla. Kestää isältä pojalle. Täyttää hiekkapuhalluksessa syntyvät kuopat jos on ollu ruosteinen ja syöpynyt vanne ja tubeless rengas pitää ilmat sisällään. Jos sisäkumillinen niin ei hiero sitä puhki. Halpaa teollisuusmaalina. Päälle epoksi tai polyuretaani pintaväri. Tai comboväri jossa pohja ja pinta samassa.

Tammikuu 17, 2022, 21:03:23 ip
Vastaus #37

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Nämä oli sisuksista todella ruosteiset. Ja sisäkumilliset.
Nuo kuvan nuffin etuvanteet siis kyseessä.


Tammikuu 20, 2022, 18:44:51 ip
Vastaus #38

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Happopohjamaalia suositeltu.
Esim Troton 2K-happomaalin ohjeessa sanotan näin:

"Happopohjamaalin päälle EI saa suoraan maalata pintamaalia, päälle maalattava esim. filleri tai märkää-märälle pohjamaali. Epoksipohjamaalia EI saa maalata happopohjamaalin päälle."

Jotenkin nämä maaliasiat on aina yhtä vaikeita  :laugh:

Tammikuu 20, 2022, 19:17:35 ip
Vastaus #39

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5103
Moro

Ei ne maaliasiat ole ollenkaan vaikeita kunhan ei ala säveltäjäksi,jollei tiiä niin aina löytyy se tietäjä ja kun heidän neuvoillaan tekee niin hyvä tulee ;)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 20, 2022, 20:22:35 ip
Vastaus #40

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1371
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niinpä, suosittelin epoksia pohjaksi ja pintaan taikka pintaan polyuretaaniväriä. Happoväri on autohommiin enämpi kun ns. tarttuu kuin paska junttilan tuvan seinään ja käy kiinni alumiiniin ja sinkittyyn mutta vaatii fillerin ja pintavärin. Kallista vedellä hapot ja fillerit jos jeesuksen vanha ratkori kyseessä. Epoksi peittää puhalletut kuopat ja sitä laitetaan laivoihin ja vesivoimaloihin joten kulutus ja vedenkestävyys huippu. Teollisuusmaalina myös halpaa. Jokainenhan tekee kuten haluaa ja uskoo ketä haluaa. Näin minäkin teen paitti mietin ja kyseenalaistan kuulemaani jos kykenen.Tosson kumminkin ohjeita joista tavata.

https://www.nettivari.fi/documents/muut/nettivari_teollisuusmaaliopas.pdf
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2022, 20:24:35 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Tammikuu 21, 2022, 14:22:54 ip
Vastaus #41

Jorma Siivola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 194
Miranolista. Joskus ennen miranoliin oli olemassa kiihdytintä, jotta kuivuminen nopeutui. Onko nykyiseen Miranoliin sellaista tai voisko jopa käyttää jotain 2k kovetinta? Jorma

Tammikuu 28, 2022, 18:24:08 ip
Vastaus #42

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Päätös on tehty ja maalit hoomattu: 2K epoksi vedetään alle ja Normadur 65 pintaan.

Nyt on semmonen homma, että tunnustan tyhmyyteni ja kadun, että nuo peltiosat tuli maalattua liian hätäisesti valitulla maalilla. Se on liian kovaa ja pinta tuntuu murtuvan helposti.
Jos noista vanteista tulee hyvät niin saatan ruoskia itseäni ja tehdä konepellin, keulan ja tankin uusiksi tuolla 2K Normadurilla.
Ei se nyt niin mahdoton homma ole antaa niille teräsharjalaikkaa rälläkällä ja pyyhkiä peltiä myöten. Turha työ meni hukkaan ja muutaman kympin maalit. Oppia ikävä kaikki.

Tammikuu 28, 2022, 18:40:07 ip
Vastaus #43

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 770
  • Allegro con moto
Auton peltivanteita olen maalaillut, alle Tikkurilan 2K-epoksi ja päällemaalauksen tein Teknoksen Futuralla kun sitä sattui hyllyssä olemaan. Äsken vaan huomasin, että se teknoksen maali ei juuri mitään kestä, vähän raapaisin viikon kuivunutta maalia ja niinhän se lähti ja pohjamaali tuli näkyviin. En vielä tiedä, millä mustalla maalilla loput vanteet maalaisin. Sitten on vielä aluvannesarja, joka pitäisi saada maalattua, siinäkin on omat haasteensa....
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Tammikuu 28, 2022, 18:52:04 ip
Vastaus #44

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1240
Juttelin maalikauppiaan kanssa ja hän sanoi, että 2K Normadur ei tarvitse peltiosiin pohjamaalia ellei olla erityisen korroosioherkissä olosuhteissa.
Ruostetta ei saa olla mutta kun pellit on jo hiekkapuhalettu niin vanha maali vaan pois mahdollisimman hyvin ja uusi maali pintaan.
Se riski tietysti on, että huokosiin jäävät maalijäämät reagoi uretaanimaalin kanssa mutta tämänhän voi testata etukateen.