Kirjoittaja Aihe: Tuontipyörän museorekisteröinti  (Luettu 1265 kertaa)

Marraskuu 07, 2021, 10:55:08 ap
Luettu 1265 kertaa

Ari HS Timonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Tervehdys. Miten pitäisi suhtautua ulkomailta tuodun pyörän museokuntoon, jos sen on tarkastanut SA-HK:n tarkastaja? Pitääkö nykyään vielä käyttää omistajanvaihdoskatsastuksessa museotarkastajalla?

Marraskuu 07, 2021, 11:04:02 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Moi!

Se velvoite on käsittääkseni poistunut. Eli museoajoneuvo
on museoajoneuvo "ikuisesti",jos sitä ei liiemmin muutella ja varustella "väärin".

Tietenkin jos haluaa olla ihan saletissa- voihan sen pyörän tarkastuttaa
myyjän laskuun uudelleenkin. Mutta aika turhaahan se on,jos se museolausunto
ei kauhean vanha ole.

Toki omiinkin havaintoihin kannattaa hieman laittaa vaivaa- eikä ihan uskoa
kaikkea,mitä myyjän kehuina kuulee.

Eikun kimppuun vaan,jos hyvän yksilön järkirahaan saat!

t. Markku

Marraskuu 07, 2021, 12:35:20 ip
Vastaus #2

Kalervo Jussila

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 83
Kannattaa tarkastuttaa VMPK:n tarkastajalla ENNEN kaupantekoa, koska monenlaista tavaraa on myynnissä. Saat hyvän käsityksen pyörästä ja klubin MA-arkistokin pysyy ajan tasalla. Sama koskee tietenkin  myös kotimaista kalustoa.

Marraskuu 07, 2021, 13:02:54 ip
Vastaus #3

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2355
Ostettavan tai tarkastettavan pyörän osien ja yksityiskohtien oikeellisuus on harrastajan ja ostajan itse tunnettava. Harrastukseen kuuluu merkkiin ja malliin liittyvät dokumentit mm. varaosakirjat, korjausmanuaalit, aikalais myyntiesitteet  ja vartavasten harrastajille tehdyt mallikohtaiset kirjat/oppaat.  Tarkastajat eivät voi tuntea kaikkia pyörämerkkejä ja malleja. 

Marraskuu 07, 2021, 13:09:31 ip
Vastaus #4

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

Onhan usein näitä pappatunturitapauksia jossa ihan vääriä osia ja nekin on museotarkastettu että kaippa se oikeellisuus ja ulkoasu ja kunto pitäisi itse pystyä arvioimaan ja tutkimaan onko kunto museo kuntoinen edelleen.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 07, 2021, 15:23:12 ip
Vastaus #5

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1319
Onhan usein näitä pappatunturitapauksia jossa ihan vääriä osia ja nekin on museotarkastettu että kaippa se oikeellisuus ja ulkoasu ja kunto pitäisi itse pystyä arvioimaan ja tutkimaan onko kunto museo kuntoinen edelleen.

Jep, ihan turhaa maksaa rahaa uusista tarkastuksista, oikea tapa on katsoa pyörää omin silmin. Vastaako esitekuvia (lytyy usein netistäkin), onko maalit OK, kromit hyvät, kumit kunnossa jne.

Uusintatarkastukset ei ole aikoihin olleet pakollisia, ja VMPK'n & SAHK'in välillä on herrasmiessopimus siitä, että toinen tarkastaa mp ja toinen autot.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 07, 2021, 16:13:07 ip
Vastaus #6

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 250
Ostettavan tai tarkastettavan pyörän osien ja yksityiskohtien oikeellisuus on harrastajan ja ostajan itse tunnettava. Harrastukseen kuuluu merkkiin ja malliin liittyvät dokumentit mm. varaosakirjat, korjausmanuaalit, aikalais myyntiesitteet  ja vartavasten harrastajille tehdyt mallikohtaiset kirjat/oppaat.  Tarkastajat eivät voi tuntea kaikkia pyörämerkkejä ja malleja. 

Juuri näin. Hyvin usein näkee myynnissä museotarkastettuja pyöriä, jotka eivät ollenkaan ole oikean näköisiä ulkoasultaan tai tekniikaltaan. Ostajan on todellakin syytä perehtyä haluamaansa pyörämalliin ennen hankintaa. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että pyörän alkuperäisyys on ostajalle tärkeää. Joillekin toki pelkkä museostatus on tärkeämpää vakuutusmaksun tai muun syyn takia.

Marraskuu 07, 2021, 16:54:58 ip
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7059
Moro

Onhan usein näitä pappatunturitapauksia jossa ihan vääriä osia ja nekin on museotarkastettu että kaippa se oikeellisuus ja ulkoasu ja kunto pitäisi itse pystyä arvioimaan ja tutkimaan onko kunto museo kuntoinen edelleen.

Voiko museotarkastaja hylätä museokatsastetun moottoripyörän uusintakatsastuksessa, jos museomoottoripyörä vastaa aiempaa museokatsastuslausuntoa?

Tarkoitan siis sitä, että jos edellinen museokatsastus on vedelty "mutulla" ja huolimattomasti leima paperiin.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 07, 2021, 17:00:54 ip
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Eiköhän peräti pidä hylätä? Ja määrätä ne
kohdat,jotka on kuntoon aitettava.

t. Markku

Marraskuu 07, 2021, 17:27:48 ip
Vastaus #9

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7059
Eiköhän peräti pidä hylätä? Ja määrätä ne
kohdat,jotka on kuntoon aitettava.

t. Markku
*

Siis asiakkaalla ei ole mitään kuluttajasuojaa museokatsastuksessa?
Museotarkastaja voi vedellä aivan mitä tahtoo ja lätkiä leimoja oman mielen mukaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 07, 2021, 17:45:34 ip
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Ei nyt sentään- pyörän katsastukseen
tarjoavallahan on toteennäyttövelvoite,jos
tarkastaja ei tiedä jotain yksityiskohtaa.

Nämä yleiset värkit tiedetään muuten sen verran hyvin,
ettei kannata ihan huulenheitolla koittaa läpi saada.

Erikoisuudet erikseen...

t. Markku

Marraskuu 07, 2021, 17:49:27 ip
Vastaus #11

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Silloin, kun oli vielä uusintatarkastukset määräajoin, hylättiin yllättävän usein.
Joskus oli jonkin muun yhteisön tarkastamia ja joskus ulkoasu muuttunut huonolla pidolla, tai osia oli jälkeenpäin vaihdettu.
Pääsääntöisesti kumminkin uusinnat menivät hyvässä yhteisymmärryksessä, eikä oikeuksia puolin tai toisin, tarvinnut perätä.

Marraskuu 07, 2021, 18:04:29 ip
Vastaus #12

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1319
No nyt pitää ensiksi täsmentää käsitteet.
Se VMPK'n tai SAHK'in kaveri ei tarkista, vaan antaa lausunnon.
Katsastaja tekee muutoskatsastuksen, ja on se virallinen tarkastaja.
Eli proseduuri menee niin, että katsuri palauttaa ajoneuvon lausunnonantajalle uutta lausuntoa varten, jonka perusteella tekee päätöksen, onko MA-status vielä oikeutettu vai ei.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 07, 2021, 18:56:21 ip
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Täsmennetään lisää...
Museoajoneuvotarkastajat tarkastavat kohteen ja antavat tarkastuksen perusteella Museoajoneuvolausunnon.
Lausunnon perusteella katsastaja tekee muutoskatsastuksen ja merkitsee laitteen museoajoneuvona rekisteriin.
Museotarkastajat ovat siis lausunnon antajia, mutta katsastaja viimekädessä päättää, onko kohde hyväksymiskelpoinen.
Käytännössä varmaan äärimmäisen harvoin lausuntoa kyseenalaistetaan katsastajan toimesta....en ainakaan ole sellaisesta kuullut.

Marraskuu 07, 2021, 19:20:45 ip
Vastaus #14

jari elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 175
Käytännössä katsastaja tarkistaa vain runkonumeron ja paperit!