Kirjoittaja Aihe: NSU Supermax 250 1957  (Luettu 14026 kertaa)

Marraskuu 29, 2021, 16:14:24 ip
Vastaus #30

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

Vein tänään hirveen määrän osia maalarille,saa nähdä minkälaisen tuomion mun tekemät pohjat saa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 29, 2021, 16:27:12 ip
Vastaus #31

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
No ei se sillälailla mene,etteikö jollain lailla menisi.

Joko sait pinna-asian kuntoon?

t. Markku

Marraskuu 29, 2021, 17:58:43 ip
Vastaus #32

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 800
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Nyt on aika mielenkiintoisen erikoinen värkki ilmeisesti kyseessä :o ,täytyi oikein kuvia netistä hakea...siellähän ne edes pysyy tallessa,ei täällä ...mutta onhan ihmeellisen outo moottorirakenne noine veturitankoineen joka uusi sananakin minulle ja taitaisi jäädä kasaamatta kuin kohdistamattakin moinen eli tämä on nyt ns miesten hommia,semmoisten ammattimiesten ja seurata mielenkiinnolla pysyen itse vaan 2 tahtisissa jossa ei oo veturitankoja mutta ohjaustanko sentään löytyy jonka säätö enempi mun taidoilleni tarpeeksi krouvia..
Tuossakaan ei loppulaskua kannata miettiä tai kannattavuuksia turhan tarkasti jos hienoa lopputulosta haluaa,terapialla hintansa ja omalla kivalla,meinaan jos kromihommia tulossa enempikin niin Black Fridayt olisi kiva tietää ja hyödyntää heidänkin osaltaan,kuten muidenkin ulkomaanpakettien mitä tuohon tarvis tilailla.

Norsunkorvasatulalla varsinkin nuo kaarevat muodotkin korostuu.


Toki NSU autopuolellakin meni pikkasen omia polkujaan,ei senpuoleen yllätys että 2 pyöräisissäkin.

Mistä ihmeestä tämmöinen löytyi ja onko historiasta mitään hajua ?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2021, 15:22:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 29, 2021, 19:00:35 ip
Vastaus #33

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

Pinna-asien jätin sakemannin tällä kertaa Motorrad Meister Milz huoleksi ja samalla kasa muutakin nippeliä tuli tilattua.
Syksyn haeskelin jotain näperreltävää talven pitkiksi illoiksi (tosiasiassa olen tallissa ollut aamuisin) ja yhdestä NV 125:sesta olin vähän kiinnostunut mutta en riittävästi eli sitä ajatuksesta luovuin,sitten tuli -30 mallin Raleigh kuvioihin josta pyörästä kaima tietää paljon mutta siitä tarjosin varovaisesti ja se meni sitten enemmän tarjoavalle,hyvä niin.Sitten tuli tämä projekti tapeetille ja tämä pyörä jos joskus valmistuu on sellainen jolla oikeasti voi ajella,niitä vanhoja on minulla ollut mutta eivät ne ole kuin hienoja pyöriä tai sitten pitäisi ne tehdä koneeltaa aivan uuden veroisiksi että olisivat varmoja mutta eivät ne siltikään kulje niin että tuolla valtatiellä niillä olisi mukava päästellä.

Petri on siinä kyllä niin oikeassa että loppulaskulla ei kannata päätään vaivata tai muuten ei värkistä tule esittelemisen arvoista,ja nimenomaan että terapialla on hintansa.

Tällä haavaa pyörään tulee valkoinen norsunkorva ja taakse vain tavarateline,sellaisena on -57 mallia myyty.

Pyörän osakasa oli tästä ihan läheltä ja pyörästä on täysi historia tiedossa.

Pyörät ja moottori siis oli pahvilaatikoissa siististi purettuna eli runkoja ja paljon muutakin on tuplaten ja kaikki ainakin pohjamaalataan,en tiedä vielä mitä ylimääräisilla osilla teen,en luultavasti ainakaan toista pyörää eli tulevat ilmeisesti jossain vaiheessa myyntiin.

Moottori siis on osina ja luulen että yritän sitä omin voimin kasaan kun moottorista löytyy hyviä räjäytyskuvia ja jopa kasaus videoita joten saapas nähdä,moottorin kuoret olen jo puhdistanut ja pessyt joten siitä on hyvä jatkaa kunnes olen hommaan kerännyt rohkeutta.Kaikki laakerit ja akselitiivisteet on edellinen omistaja hommannut valmiiksi vain tiivistesarja ja kokoamisen osaaminen puuttuu.

Kromi osia ei montaa onneksi ole mutta tankki on vielä mysteeri johon en ole vielä ajatuksia vaivautunut tuhlaamaan tulkoon sen vuro sitten joskus.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 30, 2021, 07:27:04 ap
Vastaus #34

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Nuo Nusut kiinnostavat siksikin,että minullahan oli
ensimmäisenä pärränä NSU 175 Maxi. Ja siinä tuli
oppirahat juuri tuon venttiilikoneston kanssa koettua-onneksi
tarina kääntyi voitoksi.

Se oli kyllä ihan hauska ajopeli- joskin mulla oli aivan kaamea
rengastus siinä- jostain syystä siinä oli huono Continental-eturengas
takana- ja lähes loppuun jaettu motocross-nappulakumi edessä.

Ajettavuus sen mukainen... Mutta meinasin tehdä sillä urheiluhistoriaa- kun
oli ne paikalliset maantiejuoksut- se Kiparkatin Piikki- jota nykyään
kutsutaan Lassen Hölkäksi.

No siellä oli eräs sen ajan huippuäijä- Seppo Tuominen myös kisaamassa.

Ajelin sitä reittiä Nusulla- ja ko. artisti sitten tuli vastaan kieli vyön alla.
Ja eikö se perkele juuri siinä kohtaamistilanteessa päättänyt vaihtaa
toiselle puolen tietä- se oli muuten millipeliä se väistö. Enkä usko,että
se heppu edes tajusi,mitä siinä tapahtui. Oli sekin...

t. Markku

Marraskuu 30, 2021, 12:32:20 ip
Vastaus #35

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

Yön kerättyäni rohkeutta niin tukevan aamupalan jälkeen sitten lähdin talliin varmoin asentajan askelin että kai nyt yksi nusun kone kasaan saadaan.Erinäisiä laakereita ja rattaita ja muita osia kaupan mukana tulleeista miljoonalaatikoista ja samalla kirjasta ja videolta oppia hakemalla sain ainakin kampiakselin ja jakopään kasattua.
Tossa videossa se äijä tekee yhden virheen laakeri asennuksessa kun yksi hammaspyörä olisi pitänyt asentaa ensiksi no tottakai minä sama moka mutta eipä siinä ainakaan tähän vaiheeseen asti mitään kovin ihmeellistä ollut kun kuvasta katsoo että säätölevyt ym tulevat oikeisiin paikkoihin.

Alimmainen hammaspyörä on öljypumpun päällä eli öljypumpun käyttöpyörä,keskimmäinen joka on ton akumiinikopan alla on kampiakselin päässä ja ylimmäinen joka vähän häämöttää sen kopan alta on noiden tankojen käyttö eli jakopään hammaspyörä.

Saapas näkee miten vaihteiston kanssa käy.


Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 30, 2021, 12:58:25 ip
Vastaus #36

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Sitten kun ujuttelet sitä nokka-akselikehikkoa noihin
kankiin- ja alat passaushommat- kannattaa jopa heittokello
kaivaa esiin- kun konetta pyörittää-ei se vipustiikka
saisi heilutella sitä raamia,jossa nokka-akseli pyörii- ja jota
tuo laitimmaisin kanki tukee.

Jos keikkuu näkyvästi= ihan pielessä. Jos saa niin ,ettei kello
juuri väröhdä- bra värkki! :D

t. Markku

Marraskuu 30, 2021, 14:02:50 ip
Vastaus #37

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Tässä ihan karkea piirros siitä venttiilitouhusta.

Nokka-akselihan on laakeroituna sellaisessa kehyksessä,jossa on yhtenä tukipisteenä tuo
kiinteä "veivi" sekä parilla jousella tiukkaavaa säätöruuvia,
jotka ovat alapäästään ruuvattuna kannessa.

Se on lähtökohta-eli kannen kiristämisen jälkeen tuo kiinteä
"veivi" määrää säädön nollakohdan-sanotaan nyt vaikka sllä nimellä.


Kehys on noiden jousien jännityksellä jossain asennossa. Mutta- kun konetta
alkaa pyörittää- ne kaksi "junaveiviä" pyöräyttävät sitä nokka-akselia-
kuten pitääkin.

Mutta jos nuo jousitapit on säädetty yhtään pieleen
"nollatasosta"- tuo kehikko alkaa keikkua junaveivien pyöriessä-eikä
mene kauaa,kun jostain repeää- yleensä ne säätötapit irti kannesta. Jenka meni.
Voivat jopa katketa.

Joten- todella tarkasti kannattaa passata-onnistuu kyllä. Ja jos joutuu kantta
kiristämään-tai ottamaan vallan irti- sitten taas uusi passaus.

t. Markku

Joulukuu 01, 2021, 14:12:31 ip
Vastaus #38

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Nyt hiukkasen takaisin- kirjoitin osin paskoo- tuo mun kuvani koskee
vain 175cc moottoreita!


Oikeammin menee näin- sain äsken oikeaa tietoa-kiitokset ojentaneelle taholle:


Mulla on siis ylhäällä mennyt 250 ja 175 NSUn moottorit sekaisin. 250 koneessa ei ole säätöjousia kuten ei 125 kuutioisessakaan. Nokkapukin passaaminen on hyvin yksinkertaista, otetaan nokkapaketin pitkä pultti irti ja työnnetään sen tilalle 12 mm akselin pätkä joka ylettyy kannen ulkopuolelle.. Nokkapukki paikalleen kiristettynä mitataan välys kannen tiivistepinnan ja akselin välillä. Rakotulkilla onnistuu helposti. Mittojen pitää olla sama molemmilla puolilla, silloin nokka-akseli on oikeassa linjassa käyttökoneistoon nähden. Sama pätee 125 kuutioiseen moottoriin. Pukin ja kannen välissä on melloja, joita lisäämällä tai vähentämällä saadaan nokka-akselin linjausta muutettua.

t. Markku

Joulukuu 01, 2021, 15:11:35 ip
Vastaus #39

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

No huomasin myös erheesi kun katselin osia ja ei se nokka-akselipukki ollut esityksesi lainen mutta huomasit erheesi itsekkin.

Vähään aikaan ei kansihomma ole vielä ajankohtainen kun pitäisi päättää että porataanko pytty ja isompi mäntä vai ei,mikä on käytännössä se suurin välys tällaisessa n. 70 mm:n männässä mikä vielä sallitaan.Jos uusin männän niin kaippa sitten voisi kansirempankin tehdä eli ainakin uudet ohjarit ja venttiilit.

Vähän katselin tänään niitä koneen sisuskaluja ja peseskelin ne samalla,aikalailla on osat hakusessa kun ei ole itse konetta purkanut ja että tulisi laakista oikein kasattua mutta videon katselulla homma etenee pikkuhiljaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 01, 2021, 16:01:18 ip
Vastaus #40

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11888
Aholan Esko munaukseni huomasi. ;)

Ja antoi tuon oikean ohejeen.

t. Markku

Joulukuu 01, 2021, 16:37:40 ip
Vastaus #41

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 753
Tuosta Supermaxista muistaaksein tehtiin Itävaltaan tai jonnekin joko armeijalle tai poliisille 300 kuutioista versiota...

Joulukuu 01, 2021, 18:56:56 ip
Vastaus #42

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60

Joulukuu 01, 2021, 19:32:44 ip
Vastaus #43

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431
mikä on käytännössä se suurin välys tällaisessa n. 70 mm:n männässä mikä vielä sallitaan.
Mulle tuli Shneideriltä 250 NSU:n mäntä NV 249:in, siihen suasitti välykseks 7 satasta joka sitten tehtiin. Mäntä makso posteineen 160€, minusta ei kallis kun se on sitten myäs kunnollinen. Teen pyärää sillä ajatuksella että sillä on voitava myäs ajaa pitemmänkin matkan, ei pelkästään jätskille lähikiskalle.

Joulukuu 02, 2021, 09:36:09 ap
Vastaus #44

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4561
Moro

Mittailin kylmän männän ja pytyn holkkumaa ja sellanen 15 satkua sain tulokseksi eli kyllä pytty poraukseen menee ja uusi mäntä tulee hankittavaksi.

Mikä liike toi Shneider on kun en het löytäny?

Vaihdelaatikkoa kasailin tätä videota apuna käyttäen    https://www.youtube.com/watch?v=uPEHT3rabQw  en ihan samalla tavalla sitä kasannut vaan laitoin kaikki kolme akselia "klimpissä" paikoilleen kun en irroittanut noita siirtäjähaarukoita eikä sen klihvarin virittäminen niin paha homma ollut mitä videon äijä räpelsi.

Takaiskareiden purkuun oli tehtävä erikoistyökalu joka toimi hyvin ja samalla saa sitten joskus kasattua iskarit,kuoren yläosat ovat kromatut eli kyllä sitä laikkahommaa vielä piisaa.



Saapas näkee löytyykö takaiskareihin uutta "korkkia" niin saisi varmistettua ettei "mehut" het karkaa kartanolle.

Aika tatina iskareitten sisältä löytyi,no onhan pyörä vanha ja ajan saatossa sisään hyvästä tiivistyksestä huolimatta on kerennyt skeidaa mennä.



« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2021, 09:44:05 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going