Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppien puhdistaminen  (Luettu 3710 kertaa)

Joulukuu 09, 2021, 09:40:54 ap
Luettu 3710 kertaa

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1319
Juu, mustaksi nokeentuneen tulpan saa toholla toimimaan, mutta mites kun karstaa kertyy liikaa tulpan uumeniin?
Ennen vanhaan tulppia lasikuulapuhallettiin, ja siihen oli laitteensakin, mutta eipä noita värkkejä missään enää ole.
Mutta entäs nuo ultraäänipesurit, lähteekö niillä hiilikarsta sieltä keskielektrodin porsliinin uumenistakin?
Vai muita kikkoja?
Pruukannut pitää aina varatulppia mukana, ja siihen "kierrätetyt" puhdistetut sopisi ihan hyvinkin.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 09, 2021, 09:47:54 ap
Vastaus #1

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
Tämmösen ostin joskus testimielessä mutta ei vastannut odotuksia.

https://www.torafors.com/product-page/sytytystulppien-hiekkapuhallin

Joulukuu 09, 2021, 14:33:50 ip
Vastaus #2

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 159
Moro


Pistehiekkapuhalluslaitteen pyöreällä suuttimella on ollut itsellä käytössä. Hieman on nykyään erinäköinen bilteman laite, kuin sieltä joskus hankkimani. Hieman pyörittelee ja keinuttaa tulppaa eri asentoihin niin melko hyvin puhdistuu.
Puhallusaineena sooda voisi olla turvallisempi,kun sen saa liukenemaan veteen ja poistuu varmasti tulpan eristeen ja rungon välistä. Hiekka tms. voi jäädä sinne jumiin ja irrota käydessä sylinteriin.


Linkki https://www.biltema.fi/tyokalut/paineilma/hiekkapuhallus/pistehiekkapuhallin-2000028446




Joulukuu 10, 2021, 07:40:15 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Joskus sanottiin, ettei hiekkapuhallus sovi tulpille, koska hiekka rikkoo eristimestä pinnan ja karsta alkaa tarttua entistä lujempaan.
Tulpat on nykyään niin halpoja, etten ainakaan tavistulppien kanssa alkaisi kikkailemaan.
Romulootaan vaan heti pimeät tulpat, etteivät vahingossa joudu takaisin koneeseen.

Joulukuu 10, 2021, 09:08:55 ap
Vastaus #4

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 250

Joulukuu 10, 2021, 21:27:08 ip
Vastaus #5

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 78
mitenhän Mr.muscle toimis.Toimii hyvin ainakin EGR jne puhdistukseen.Tosin olen joskus hiekkapuhaltanut ja sekin on ollut nopea ja toimiva konsti

Joulukuu 12, 2021, 22:28:53 ip
Vastaus #6

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Bilteman ikivanha pistehiekkapuhallin ja puhallusaineena joku alumiinisilikaatti, jos oikein muistan. Parikymmentä vuotta ollu käytös.

Joulukuu 13, 2021, 11:16:07 ap
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7059
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta mikä juttu tässä sytytystulppien puhdistamisessa on?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 13, 2021, 13:44:30 ip
Vastaus #8

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta mikä juttu tässä sytytystulppien puhdistamisessa on?
Ihan käytännön testeillä monet ovt todenneet ettei nokeentunut tulppa sytytä ja moottori pysähtyy. Sähkötekniset perusteet jätän kertomatta. Tulpan nokeentuminen taas johtuu monesta seikasta. Mm väärä lämpöarvo alunperin, ryypyn päälle unohtaminen, liian pienillä kierroksilla ja/tai kuormalla käyttö.


Jotta moottori taas saadaan käyntiin on vaihtoehtona vaihtaa uusi tulppa tai puhdistaa noki vanhasta. Jos tätä juttua kysyttiin?


Joulukuu 13, 2021, 14:57:55 ip
Vastaus #9

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7059
Tulpan puhdistaminen auttaa siis hetkeksi, kunnes se tulppa taas nokeentuu.
Tulppa pitää irroittaa, viedä jonnekkin puhdistettavaksi ja tulla sitten takaisin ja asentaa tulppa takaisinin paikoilleen.
Sitten ajetaan taas, kunnes tulppa nokeentuu ja...

No, eihän siinä sitten mitä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 13, 2021, 15:05:13 ip
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4561
Moro

Nuoremmat immeiset eivät tiedä tulppien puhistamisesta mitään mutta me vanhukset jotka olemme ajelleet kulkuvälineillä joissa oli kaasuttimet ja kärkisytytykset ja jotka kummatkaan eivät olleet säädöissään kuin hetken aikaa huollon jälkeen.Kun säädöt eivät olleet kohillaan vaikutti se mm. tulppien karstoittumiseen,tehoon ja kulutukseen.Huolloissa yksi huoltokohde oli tulppien vaihto tai puhdistus.
Nyky kulkimissa joissa on polttoaineen ruiskutus ja anturitekniikka moottorinohjauksineen joka säätää oikean seoksen joka kuormitustilanteille ja myös oikean sytytysajankohdan kilometristä toiseen eivätkä näin ollen sytytys eikä polttoaineen syöttö tarvitse huolloissa huomiota,tulppien vaihtovälit ovat kymmeniä tuhansia kilometrejä ja tulppien materiaalitkin ovat eksoottisia verrattuna entisaikaisiin joita myös puhdidteltiin vaihtojen välillä.

Toivottavasti tämä valaisee niitä immeisiä jotka eivät tiedä tulppien puhdistuksesta tuan taivaallista,ja Petrille että ei niitä tulppia tarvitse puhdistella jos säädöt moottorissa ovat kohillaan että ole huoleti ja anna mennä vaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2021, 15:07:55 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 13, 2021, 15:25:31 ip
Vastaus #11

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
Tulpan puhdistaminen auttaa siis hetkeksi, kunnes se tulppa taas nokeentuu.
Tulppa pitää irroittaa, viedä jonnekkin puhdistettavaksi ja tulla sitten takaisin ja asentaa tulppa takaisinin paikoilleen.
Sitten ajetaan taas, kunnes tulppa nokeentuu ja...

No, eihän siinä sitten mitä.

Yritin kyllä aiemmasta selityksestä täydellistä, mutta  se  puhdistuksen suoritustavasta  jäi yksi
vaihtoehto pois. Varalla  mukana voi olla uusien sijasta myös aiemmin puhdistettuja tulppia, jottei tarvi kävellen viedä niitä tulppapuhdistamoon.

Asiaan liittyen olenkin ihmetellyt kun kisakuskit laittavat ensin kylmään moottoriin yhdet tulpat ja kokeilevat niiden toiminnan käyttämällä koneen lämpimäksi. Sitten vaihtavat toiset tulpat, vaikka nämä ensimmäisetkin oli ihan toimivat?

Joulukuu 13, 2021, 15:27:09 ip
Vastaus #12

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7059
Tuota juuri mietin, että tulppien puhdistamisella ei kovin pitkälle pötki, ellei kunnosta sitä moottoria.

Tietysti, jos on joku "näytösmoottori" ja riittää, että se kulkee yhden ratakierroksen, kunnes tulppa on niin nokinen, että matka tyssää, niin silloin ymmärrän sen tulpan putsauksen, varsinkin jos tulppa on hyvin harvinainen / kallis.
Ja moottoria ei kannata kunnostaa, kun se kulkee sille asetetun tavoitteen verran.

Mutta normikäytössä normimoottoreilla ehkä kannattaa putsauksen sijaan laittaa uusi, 5€ arvoinen sytytystulppa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 13, 2021, 16:16:41 ip
Vastaus #13

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
No, minä en kuitenkaan nykypyörään mitään vitosen tulppia laita, niissä pitää olla sama merkki, kuin bensatankin kyljessäkin on!


Mutta, museopyöriin ihan mielelläni laitan jotain rompetorilta löytyneitä, vanhan varaston tulppia. Ja museopyörän tulppia myös putsailenkin, sillä ainakin minulle on vanhoihin pyöriin tullut erilaisia käyntihäiriöitä, yms, joiden jälkeen tulpat ovat putsausta vailla. Toimivat sitten taas varatulppina, jos ja kun, seuraava tarve tulee.


Mitä kisapyörien lämmityskäyttämiseen tulee, niin väittäisin, että todella kireäksi viritetty kone vaatii kilvanajossa sellaiset tulpat, jotka eivät kylmän koneen kanssa pärjää...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Joulukuu 13, 2021, 18:02:08 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 753
Juu, Pekka tuossa vastaskin tuohon lämmityskäyttöön.  Mennään 70-luvun alkuun, ja esmerkiks Yamahan asfalttikilpureihin ennen läppiä ja vesijäähyjä.  Jotta tuli tehoja, piti olla melko isot kaasarit, mäntäohjatuissa melko runsaan aikaa auki olevat aukot, eli koneet ei kovin matalilla kierroksilla kunnolla käyneet, ja seokset ilmajäähyissä aina himpun verran rikkaan puolella, jos maaliin aiko päästä.  Ja sen ajan ja noihin koneisiin riittävän kylmät tulpat oli pelkästään kylmiä, ei olleet monitoimitulppia ne.  Jos niillä kisatulpilla täräytti kylmän koneen tulille, seurauksena oli lähes vuoren varmasti tuprahtanut tulppa.  Ne ei muuten olleet ne kylmimmät kisatulpat mitenkään ilmasia siihen aikaan.  Toimiva tapa oli laittaa koneeseen suunnilleen katupyörätasoset tavalliset tulpat, käyttää niillä jonkin aikaa paikallaan eli kone lämpimäksi, vaihtaa sitten ne kisatulpat ja viivalle.  Siis ei oo miulla tollasia pelejä ollu, mutta sivusta oon seurannu sitä ohjelmaa ja ihmetelly, ja tuollasen - melko uskottavan - selityksen kuullu.

Trialikisoissa miulla saatto olla mukana kulkevassa laatikossa joku kokeiltu ja toimiva tulppa varalta mukana, en muista ikinä tarvinneeni.  Tällä vuostuhannella en oo katukulkimien kanssa pitäny varatulppia mukana, en oo yhtä ainutta tulppaa putsannu enkä ees ite vaihtanu, huolloissa lie niitä joskus vaihtaneet tai ainakin velottaneet...  trialpyörän huollot toki tein ite, ja saattaa olla että siihen on joskus tullu ihan uus tulppa laitetuks, esimerkiks vuoshuollossa, ihan vaan varmuuden vuoksi?  Ja vähän jaan Petrin kannan, että jos sähköt on kunnossa, ei tulppia tarvi olla varalla mukana, eikä puhistella tarvi ikinä.  Jos tulpat poksahtellee kesken ajon, ois syytä käyvä kerran läpi koko syttysysteemi.  Brittejä ei oo ikinä ollu, niistä en tiijä?

Jaakkovaakko