Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppien puhdistaminen  (Luettu 3711 kertaa)

Joulukuu 13, 2021, 19:46:57 ip
Vastaus #15

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1319
Tässä tapauksessa tulpat ei ole vitosen tulppia, vaan 13,90 kipale.
Ja kaasareiden kanssa on ollut murheita, jotka nyt (toivottavasti, kopkop ohimoa) ovat historiaa.
Mutta vara ei kuulemma venettä kaada, sanovat vanhemmat, usein myös viisaammat.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 13, 2021, 22:43:17 ip
Vastaus #16

ismo aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Moi'Alkukesän taistelin nokeentuvien tulppien kanssa kolme mustui ja yksi neljästä kuin uusi, 50km ajoa ja pikkuhiljaa alkovat vuorotellen putoamaan pelistä pois noi kolme. Tässävaiheessa tein puhdistuksen soodakannulla puhaltamalla noet pios elektrodin ympäriltä sillä nokihan johtaa käsittääkseni sähköä, entisajan johdothan oli hiilijohtoa ja ne maadottaa tulpan elektrodin maihin ja se lakkaa toimimasta. Mutta ongelman syyhän on liian rikas seos ja nykyinen viinabensa käsittääkseni vielä edesautta ongelmaa. Vaihtamalla pääsuuttimet numeroa pienemmiksi ja neuloja tiputtamalla sai ajella loppukesän huoletta. Mistä liian rikas seos johtuu tukkeutunut ilmanputsari, pakoputken tukkoisuus vai joku muu jäi mysteeriksi. Mutta soodapuhallus teki pimeistä tulpista taas toimivia. Oli NGK:t ja myös Densot molemmat molempien kanssa

Joulukuu 14, 2021, 07:44:38 ap
Vastaus #17

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
On myös moottoreita, joissa valmistajan  antama tulpan lämpöarvosuositus on turhan kylmä joko yleensä tai sitten kyseisessä käytössä. Kokemustakin  on, että suuttimet suurentamalla ja tulpat pykälää kuumempina kone toimi paremmin. Tietysti viinapensan syytä tämäkin muutostarve?

Joulukuu 14, 2021, 08:00:50 ap
Vastaus #18

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6150
  • MC Debit
Pirtu kyllä palaa viileämpänä kuin bensa, eli sen puoleen kuumempi tulppa voi olla paikallaan. Ja on nykybensa muutenkin erilaista kuin mille vaikkapa 70-80-lukuiset vähän korkeaviritteisemmät pelit on suunniteltu. Laiha seos nostaa palolämpöjä, eli varmaan saadaan sama vaikutus silläkin.

Monessa vanhemmassa laitteessa saattaa sähkön vähyyskin aiheuttaa tulppien tummumista.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 14, 2021, 09:18:33 ap
Vastaus #19

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Kawasaki A 1 R
   Miun tarina valovuosisitten omankylän ässäm JERRY oli urilla KTM 250 ensikertaa olkona ilman laatikkoa, oli myös laatikko NGK kynttilöitä ajosta ei meinannut tulla mitään kun polkasi niin hörähti ja tulppa oli pimeä Puolessa laatikossa yhdellä jopa ajoi 1,5 kierrosta loppui kesken viimeinen eli 10kpl
  Jerry pukeutui valmiikksi peli läks käymään ajo alkoi katselin noin kymmenkunta varvia läksin pois ja ajo jäi jatkumaan. Kysymys kuuluu oliko vika
   KTM :ssä vai NGK .ssa ??

Joulukuu 14, 2021, 11:54:38 ap
Vastaus #20

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6150
  • MC Debit
Änkeekoota paljon parjataan, toki se taitaa olla yleisimmästä päästä tulppia, joten viallisiakin löytyy ehkä enemmän. Omat kokemukset on semmoiset että NGK:lla jotenkin pärjää, mutta esim Hitachi on paljon parempi. CB350:iin sopivia vanhan varaston Hitachi-kynttilöitä joskus hankin jokusen, ja on niillä nyt ekalla parilla menty jotain kymppitonni tai vähän päälle ja hyvin pelaavat, ei mitään mustumista tai edes kulumista. Iloisesti kiertää kone ja voi mennä vitosella viisari tapissa ilman mitään päkellystä vaikka kuinka pitkään (ittellä tulee raja vastaan noin vartissa).

Tähän uusiokäyttöteemaan löyhästi liittyen, saakos niitä tulppien tiivisterenkaita jostain erikseen? Kun noissa muuten ihan hyvissä Hitacheissa on ne tiivarit vähän linttaantuneet, kun tulpat pitää ottaa pois kun säätää venttiilinvälyksiä, nokkaketjua, syttyhetkeä ym. Nää on käyneet irti ainakin kolme kertaa, mieluusti laittaisi uudet tiivisteet.

Kooteeämmät taasen ovat eksoottisia ja temperamenttisia kilpakoneita, joilla on metkunsa. Näin koitin sällillekin vakuutella, mutta ei auttanut, päin vastoin, pakko oli se kolmesatku hankkia. NGK:t on pelannut siinä hyvin (akuton laite kyseessä), moni muu juttu kyllä on korjattu. Ne sieltä tankin alta kuuluvat rusahdukset ja kilaukset/kolaukset ovat jotain tonnin-pari per kpl, onneksi vain kerran tähän mennessä (koputtaa puuta äänekkäästi).
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2021, 11:58:29 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 16, 2021, 11:10:41 ap
Vastaus #21

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
Kyllä niitä tulppia tulee putsailtua jos vaikka palaa vähän öljyä... voisin koittaa vielä sitä putsauslaitetta minkälaista jälkeä se jättää,  se on ollut monta vuotta käyttämättä. Jotain alumiinisilikaattia tms siinäkin oli rakeena, ei hiekkaa kuitenkaan.

Juuri tullasin 10kpl Autoliten XS65 iridium tulppaa, pitäs riittää vuosiksi. Rockautosta kuluineen tulleineen 53€.

Joulukuu 17, 2021, 16:50:30 ip
Vastaus #22

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
Mennään 70-luvun alkuun, ja esmerkiks Yamahan asfalttikilpureihin ennen läppiä ja vesijäähyjä.  Jotta tuli tehoja, piti olla melko isot kaasarit, mäntäohjatuissa melko runsaan aikaa auki olevat aukot, eli koneet ei kovin matalilla kierroksilla kunnolla käyneet, ja seokset ilmajäähyissä aina himpun verran rikkaan puolella, jos maaliin aiko päästä.  Ja sen ajan ja noihin koneisiin riittävän kylmät tulpat oli pelkästään kylmiä, ei olleet monitoimitulppia ne.  Jos niillä kisatulpilla täräytti kylmän koneen tulille, seurauksena oli lähes vuoren varmasti tuprahtanut tulppa.  Ne ei muuten olleet ne kylmimmät kisatulpat mitenkään ilmasia siihen aikaan.  Toimiva tapa oli laittaa koneeseen suunnilleen katupyörätasoset tavalliset tulpat, käyttää niillä jonkin aikaa paikallaan eli kone lämpimäksi, vaihtaa sitten ne kisatulpat ja viivalle.

Mulla on jossain jemmassa isän 60/70-lukujen taitteessa jammussa käyttämiä kisatulppia. Ainakin pari on ihan käyttämättömiä. Keskilektrodi on ihan siellä tulpan sisällä piilossa ja reunaelektrodi on rungosta sinne reikään sojottava piikki.
Kokeilin niitä uteliaisuudesta joskus vuosia sitten mopossa ja 350cc vakiojammussa. Kumpikaan ei lähteny kylmänä niillä edes käymään vaikka kuinka polki.

Joulukuu 18, 2021, 11:27:42 ap
Vastaus #23

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Aina oppii uutta.....
Olen kesätöissä....ja näköjään talvenkin paikallisessa mp-mönkijä-kelkka-yms.huollossa ja kokeneemmalta mekaanikolta kuulin,
että nykyaikaisen 2-tahtisen ruiskukoneen tulpat pitää asentaa sellaiseen asentoon, että kärki osoittaa ruiskusuuttimeen.
Ei kuulemma käy kunnolla muuten.

Joulukuu 18, 2021, 11:33:14 ap
Vastaus #24

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 831
Minäkin olen laittanut ne aina elektrodipuoli sisään päin.  :D :P

Joulukuu 18, 2021, 11:33:57 ap
Vastaus #25

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
"Spark plug indexing".   Sen sivuelektrodin saa haluamaansa kohtaan käyttämällä eri vahvuisia shimmejä tulpan ja kannen välissä.

Joulukuu 18, 2021, 13:37:24 ip
Vastaus #26

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4561
Moro

.....vai onko sama asia kun se sinoli kiillotettuun alumiiniin ???
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 18, 2021, 13:48:54 ip
Vastaus #27

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1324
Aina oppii uutta.....
Olen kesätöissä....ja näköjään talvenkin paikallisessa mp-mönkijä-kelkka-yms.huollossa ja kokeneemmalta mekaanikolta kuulin,
että nykyaikaisen 2-tahtisen ruiskukoneen tulpat pitää asentaa sellaiseen asentoon, että kärki osoittaa ruiskusuuttimeen.
Ei kuulemma käy kunnolla muuten.

joo perämoottoreissa on sama ohje, kärjen paikka  merkataan tulppaan ja esim evinruden ohjeessa laitetaan ensin 20 Nm ensin ja saa vetää  30 Nm että on oikeassa asennossa, tarkaksi on mennyt

Joulukuu 18, 2021, 18:42:11 ip
Vastaus #28

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6150
  • MC Debit
Minäkin olen laittanut ne aina elektrodipuoli sisään päin.  :D :P

Mutta eihän siitä silloin mitenkään näe tuleeko kipinää ???
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 18, 2021, 22:29:50 ip
Vastaus #29

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 443
Moro

.....vai onko sama asia kun se sinoli kiillotettuun alumiiniin ???

Ei ole. Tulpan sivuelektrodin suunnalla on todistetusti merkitystä seoksen syttymisnopeuteen. Katso jostain "syttymisviive".
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.