Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppien puhdistaminen  (Luettu 3708 kertaa)

Joulukuu 19, 2021, 14:41:44 ip
Vastaus #30

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 159


Tällaista tullut yhdessä laitteessa käytettyä. Aina on mennyt oikeaan  asentoon. ;D Image

Joulukuu 19, 2021, 15:02:51 ip
Vastaus #31

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7051


Tällaista tullut yhdessä laitteessa käytettyä. Aina on mennyt oikeaan  asentoon. ;D Image

Meillä taisi tuommoiset olla 70 heppasessa 2T Evinrudessa.

Muistan, kun noita tuli aikoinana markkinoille, mutta silti sytytystulpat on edelleen pääsääntöisesti yhdellä sivuelektrodilla.
On niitä kahdella ja kolmellakin sivuelektrodilla, mutta ne taitaa olla vähemmistössä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 19, 2021, 16:29:56 ip
Vastaus #32

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1319


Tällaista tullut yhdessä laitteessa käytettyä. Aina on mennyt oikeaan  asentoon. ;D Image

Meillä taisi tuommoiset olla 70 heppasessa 2T Evinrudessa.

Muistan, kun noita tuli aikoinana markkinoille, mutta silti sytytystulpat on edelleen pääsääntöisesti yhdellä sivuelektrodilla.
On niitä kahdella ja kolmellakin sivuelektrodilla, mutta ne taitaa olla vähemmistössä.

Toi kuvan tulppa on pintapurkaustulppa, eideana, että sytyttää, vaikka tulppa olisi märkiä, mutta vaatii potkua sytkältä.

Monikärkitulppien tilalle on tullut jalometallikärkiset.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 19, 2021, 19:41:46 ip
Vastaus #33

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 800
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Aikoinaan mulla oli semmoisia kärjettömiä tulppia jotka 4 kuin oli myös 6 osaan jaettu tuo kärki ja iski kipinää ympyrää kiertäen siellä syvennyksessä  ja hyvät olivat,tehotulppina vissiin mainostettiin ja luonnollisesti ne oli
kalliimpia oli kuin tavalliset tulppamerkit mitä nyt silloin olikin,NGK ja Champion tulee ekaksi mieleen ja puhutaan 70 loppupuolesta ja 80 luvusta.

NGK lyömiseksi ei kyllä paljon tarvittu,jos Lucas oli pimeyden ruhtinas niin NGK oli sen paras kaveri ollen taatusti eniten tulppamurheita mulle aiheuttanut merkki silloin kuin  nykyäänkin enkä osta jos muuta löytyy,aamen.

Ei kärkivälin säätöä,ei kastuneet herkästi eikä tullut "hippaa tulppaan" mutta mihinkä moiset tehotulpat katosivat sittemmin meidän markkinoilta,en tiiä.
Enpä muista oliko niissä edes mitään lämpöarvojuttuja vai oliko yleismalli ,kuka muistaa,mutta ainakin niitä TM lehdissä mainostettiin postimyynnissä yhtä sorttia.

Nämä nykyiset hienoudet,ulkonäöltään perinteisistä poikkeavat tulpat maksavat mielestäni älyttömästi laski ne markkoina ,euroina tai taaloina.

En oo siis malttanut ostaa,ajellut perinteisillä Densoilla.


Jos ajatellaan järkevästi niin mahtaako nykyautoissa tai prätkissä edes vaihtotarvetta,vaihtoväli virallisestikkin huikea perinteisissäkin tulppamalleissa ja taatusti löytyy paljonkin autoja ja mp joihin ikinä vaihdettu tulppia kun ei ollut mitään tarvetta tai oireitakaan vaihtotarpeeseen.

Mitenkä sitten vanhat harrastevehkeet perinteisellä tekniikalla ja nykybensalla suhtautuu piikkipäihin joita mainostetaan utopistisilla vaihtoväleillä kaiken muun hyvän lisäksi,ei kokemusta tai tietoa onko niistä oikeasti muuta hyötyä kuin että tietää omistavansa kalliit nykyaikaiset tulpat?


Kertokaa toki  jos kokemuksia ja missä vehkessä?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2021, 21:09:30 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 20, 2021, 08:15:53 ap
Vastaus #34

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1702
Lentokonemoottorissa lyijyllisen ja lyijyttömän eron huomaa.
100LL lyijyllisen pensan, joka on vielä virallinen lentobensiini, sisältämä lyijy näkyy huollossa ja tuntuu käytössä. Erittäin tarkka sammutusta edeltävässä jäähdytyskäytössä seoksesta. Jos ei ohenna seosta riittävästi, on seuraavalla käynnistyksellä vaikeuksia. Huollossa näkee myös lyijyn tekemää karstaa tulpissa.
Kun on ajettu 95E autobensalla, tulpat pysyvät puhtaina, vaikka seos olisi vähän rikkaallakin. Kone myös käynnistyy helpommin, kun kipinä on kunnollinen kaikissa tulpissa.
Vanhaan kaasutinmoottoriin ei käytännössä vaadi muita muutoksia kuin polttoainelinjojen muutoksen sellaisiksi, että kestää viinaa.

Joulukuu 20, 2021, 08:57:23 ap
Vastaus #35

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
Lapiopäässä oli joskus vähän väljää venttiilien ohjureissa, pölläytteli ja piti välillä putsailla tulppia. Iridiumtulpilla pölläytteli tietty edelleen mutta putsailutarve väheni. Toissakesänä lähdettiin kaverin kanssa pikku roadtripille, päästiin ekaan yöpymispaikkaan ja kaveri kertoi ettei voi ajaa lähellä kun mun fillarista lähtee sellanen bensankäry että alkaa päätä särkeen. Oli liian isoa suutinta kaasarissa, eikä tietty varalla mitään. Itse en sitä huomannut mutta kun nuuhkin putkenpäästä niin olipas pistävä katku. ;)
Noin 2500 kilsaa vedin bensankatkua perässä eikä tulpat ottaneet kylvystä nokkiinsa. Kotiin päästyä imuvuotojen tarkistus ja pienempää suutinta, samat tulpat jäi.

Toki jos ei öljyä pala ja seokset on optimit niin toimii myös NGK:t. (niitäkin oon käyttänyt eikä pahaa sanottavaa.)


Joulukuu 20, 2021, 12:11:32 ip
Vastaus #36

Ari Helminen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 98
Pakkasilla ajoin 39 Fordin pihalle kun piti käyttistä kuivatella . Jätin Fordin käymään tyhjäkäyntiä, kunnes jälkiasennus sähköflekti lähti käymään ja sammutin moottorin. Pirssi oli muutaman tunnin ulkona ja kun piti starttaa kone käyntiin, niin ei sitten millään , löi putkista tulta ,välillä  tuli kaasarista mustaa savua, karmeeta pauketta ja viimein nilkuttaen vajailla pytyillä sain sen talliin . Parin päivän päästä kun kävin kokeilemassa niin huonostihan se kävi. Tulpat oli suht uudet NGK B6L , tilasin netistä NGK B4L kun ameriikan miehet sanoo että lättis käy tyhjää melko rikkaalla että näillä toimii. Uusilla tulpilla tärähti samantien nätisti käyntiin. Ei taida saada noita vanhoja enää elvytettyä.

Tammikuu 12, 2022, 14:36:35 ip
Vastaus #37

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1324
tulpan vaihdosta sen verran että taas tuli eteen, nykyauto korelaista GM tekniikkaa, ECU pistäny tehot alas ja  testerillä löytyy ykköspytty sytytyshäiriöt, ei muuta vikaa kun tulpat loppu kärkiväli jotain 1,5 - 2 mm, ei tietoo kuinka kauan on olleet vaihtamatta huoltokirja tyhjä, taitaa nää nykyajan halpuutetut huollot jättää tulpat vaihtamatta jos vaan jotenkin käy . . .

Tammikuu 12, 2022, 15:43:33 ip
Vastaus #38

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1319
Jättää jos jättää.
Se vaihtoväli kun voi olla yli 100 km, niin ei välttämättä osu vielä siihen aikaan, kun huolletaan säntillisesti ohjelman mukaan, vaikka olisi huoltokirjakin tyhjä.
Sitten jossain vaiheessa auto valuu sellaiseen ihkaomaan ohjelmaan: tehdään mitä on pakko, öljyt nyt sentään vaihdellaan, joskus.
Eli ennalta ehkäisevä huolto muuttuu tulleiden vikojen korjaamikseksi. Joka on yleensä kalliimpaa.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 ja XJ900S '98 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!