Kirjoittaja Aihe: Skoda Kamiq asiaa.  (Luettu 1601 kertaa)

Tammikuu 12, 2022, 19:04:17 ip
Luettu 1601 kertaa

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 293



Onkos kellään ryhmän jäsenella kokemuksia Skoda Kamiq:ista?


 Kävin tänään koeajamassa ko. auton ja auto oli automaatti ja 1.0 litraisella koneella jossa on 110hv.
Itseäni kiinnostaisi Kamiq 1,5 litraisella koneella oleva ja tehoa on 150hv. Manuaalivaihteilla.
Sain aika hyvän tarjouksen mutta taidan kuitenkin vielä käydä naapurikaupungin Skoda-liikkeesä hakemassa vertailevan tarjouksen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2022, 22:20:50 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Tammikuu 12, 2022, 22:54:34 ip
Vastaus #1

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
Kannattaa ehdottomasti pyytää useampi tarjous, ja vielä jos löydät liikkeen joka edustaa nykyistä automerkkiäsi ja Kamiqia niin aina parempi.
Pyysin tarjouksen tähtikeulaliikkeestä ja oli huono mutta kun pyysin tarjouksen sellaisesta mersuliikkeestä joka edusti myös omaa autoani
niin tarjous oli paljon parempi.

Tammikuu 12, 2022, 23:10:54 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 756
Skodaan en osaa mitään sanoa, mutta auton tyyppiin.  En oo varsinaisesti kokenu mitään maasturia, ees city-sellasta, tarvivani.  Mutta näissä enemmän pienen pään henkilöautoissa, b-segmenttiä myöten, on suunnilleen kaikissa se a-tolppa niin saaterin vinossa, että kun penkin laittaa mieleiseen asentoon, niin se on yhtä niskan vääntämistä päästä kyytiin ja pois.  Noissa maasturin suuntaan muotoilluissa on penkki jonkin verran korkeemmalla, ja huomattavasti helpompi vääntäytyä pallille ja pois.  Mie oon jo päättäny, että seuraava auto ei ainakaan Ferrari ole, siitä tuskin ennää omin avuin pois pääsisinkää...

Sitte toisinpäin taas minnuu on enemmän ja enemmän alkanu sylettää takakontiton auto, minkä takalasi ja koko perspää on jatkuvasti umpikurassa tai lumessa tai jossain soossissa, katon reunaan asti.  Onks semmosta, mikä ois henkilöauton näkönen perinteinen takakonttimalli, mutta pikkusen korkeempi, eikä etutolppa ois vinossa puoleen välliin autoa asti?  Mihin pääsis sujuvasti kyytiin sekä pois...  ja vielä jos vois toivoa jotain, niin ei minua haittais jos kuskin istumapaikalta muuten mieleisillä säädöillä näkis auton keulan, eikä pelkästään tuulilasin karmeja.  Mie ko ajan tuon huihain kadun laitaan parkkiin kesällä, ja siinä on maalattu ruutu, ni auton keula on aina 20 senttii sen ruudun ulkopuolella, pittää ulkona käytyään käyvä peruuttamassa jalkaterän mitta.  Ja sentäs oon joskus rekan ratissakin leipäni tienannu.  On tää yhtä hittoa, vanheneminen meinaan...

jv

PS.  Enneko kukkaa ehottaa, ni mie tiijän, että takavetonen Lada täyttäs kaikki toiveet, mutta se pitäs saaha uutena ja mielellään seittemän vuoden takuulla, että se pääsis osallistumaan vertailuun...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2022, 23:19:05 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 13, 2022, 07:12:03 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Onko tuo koora uusi vai käytetty.
Jos uusi, niin siinä varmaan on, niin kuin muissakin toimitusongelmia.
Nykyään taitaa uuden auton valinta olla monesti sillä perusteella, minkä sattuu saamaan.

Tammikuu 13, 2022, 08:08:19 ap
Vastaus #4

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431
Onko tuo koora uusi vai käytetty.
Jos uusi, niin siinä varmaan on, niin kuin muissakin toimitusongelmia.
Nykyään taitaa uuden auton valinta olla monesti sillä perusteella, minkä sattuu saamaan.
Eli paluu -50 luvulle, eikös se ollu sillo niin että ostettiin minkä sattu saamaan.

Tammikuu 13, 2022, 08:22:51 ap
Vastaus #5

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 293
Onko tuo koora uusi vai käytetty.
Jos uusi, niin siinä varmaan on, niin kuin muissakin toimitusongelmia.
Nykyään taitaa uuden auton valinta olla monesti sillä perusteella, minkä sattuu saamaan.

Kyllä se Skoda on uusi auto. Kesäkuusta puhui myyjä, että auton saisi.

Honda Civic sedania vm. 2007 vaihdossa tarjosin. On se Skoda selkeästi korkempi kuin Civicci.  Ikää rupeaa jo minullakin olemaan siksi mieluusti vähän korkeampi auto kiinnostaa.


Edit: Kamikki on perinteinen bensa-auto.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2022, 08:43:59 ap kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Tammikuu 13, 2022, 08:32:54 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11889
Moro!

Onko Kamiiki täyspolttoaineauto- vaiko hybridi? Eikös
jotkut sentään manuaalilla hybridiäkin tee?

No- varmaan ihan tomiva auto- uuden auton takuineen. En ole ainakaan
huonoa noista kuullut- ja onhan noita näilläkin nurkilla nähty.

Noiden varusteiden kanssa voi hintaa viilailla suuntaan jos toiseen.
Vai onko jokin "talvipakettitarjous", jossa on lohkolämmittäjät ja toiset kummitkin?

Joo- ne varusteet. Niitä kun tuppaa olevan liikaa jo monissa perusmalleissa.
Mutta jos luulee,että joskus tarvii jotain interraktiivista perseensuristinta- kannattaahan
se silloin 3 tonnin lisähintaan ruksia. Meinaan vaan- nuo ruksit voi olla aika kalliita kynänsipasuja.

Mutta- onnea kaupoille!

t. Markku

Tammikuu 13, 2022, 08:58:17 ap
Vastaus #7

Marko Kaukola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
En tiedä onko näillä "saman tehtaan" autoilla mitään yhteistä mutta Vaimolla kävi takuu korjauksen aikana sijaisautona volkkarin t-rok, sen hirveämmällä autolla ei olla ajettu joten kannattaa ajella pitemmän aikaa jos meinaa kaupat tehdä ettei tule eteen tilanne että muna vaihtu rusinaan..
Tässä oli robottimaisesti toimiva vaihteisto ja joku ajoavustin mikä tempoi ratista jota aluksi luultiin että tie on niin liukas. Tämän saa pois päältä mutta on koskettelu näytössä monen mutkan takana ja menee aina päälle kun sammutetaan auto. Meluisa, takapenkistä tulee mieleen lapsuusajan kokemukset lisäpaikka penkkien tunnusta, ym ym.
Monelle saattaa tulla huijattu olo jos vaihtaa ajatellen että nykyautot on jo väkisten hyviä ja yllätys suuri kun ajamaan lähdetäänkin, sen jälkeen vaikea myöntää että huijatuksi tuli.
Pisteet tälle 1/10

Tammikuu 13, 2022, 09:08:30 ap
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11889
Käy Esko kurkkaamassa myös jotain pari vuotta vanhaa korealaista.

Niissähän on vielä takuuta yhtä paljon kuin uudessa VAG-autossa-Kiassa jopa paljon enemmän jäljellä.

Ja parissa vuodessa hinta on
asettunut oikein mukavaksi. Samalla saat tuntumaa,millainen semmoisen ajettavuus on.

Myös Kaskai on ihan sopiva vaihtoehto- mutta uudemmissa niissäkin on jo se
naurettavan pieni pensakone,jota ei maailman kestävimmäksi moottoriksi
kykene mainostamaan. Mutta ajokokemuksen niilläkin saa.

t. Markku

Tammikuu 13, 2022, 09:21:55 ap
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11889
Heitän vielä yhden merkin: Suzuki .

Niitä saa parilla kympillä uusinakin. Ja on vankkoja japanilaisia.

Semmoisen hommaisin itekkin,jos tuon hintaista ja tuon mallista ostattelisin.

Nettiauto auki- siellä niitä on nytkin useita-siis myös ajamattomia.

t. Markku

Tammikuu 13, 2022, 09:41:25 ap
Vastaus #10

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7067
Jos ei ihan kiireen päällä olla, niin ainakin aiemmin kuukauden loppupuolella saattoi uudesta kaarasta saada hyvänkin tarjouksen.

Jos autokauppiaalla kiintiöstä puuttui yksi uusi auto, niin se oli arvokas auto kauppiaalle.

En tiedä miten nykyään mennään, kun korona ja pitkät toimitusajat.


Sen verran merkistä vielä, että jos olet uuteen Skoodaan mieltynyt, niin osta uusi Skooda.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 13, 2022, 09:48:50 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11889
Asiaa Petri haasteli- mutta jos et ole noita muita merkkejä edes kokeillut-
saati miettinyt- niin mielipiteet saattavat muuttua koeajon ja
hintakeskustelun tiimoilta... :D

t. Markku

Tammikuu 13, 2022, 10:47:59 ap
Vastaus #12

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7067
Eräs tuttu vaihto Skoda Yetistä uuteen Honda CR-V.
Mentiin siis ihan eri maailmaan.

Sanoi, että koeajolla se Honda oli ihan kiva, mutta kolmen kuukauden omistamisen jälkeen sanoi, että japanialainen on japanialainen ja seuraava on on eurooppalainen.

Tutun autohistoria on kaksi uutena otettua Yetia ja siitä sitten uuteen Hondaan.

Voihan se japanialainen olla kestävä ja luotettava, mutta jos autolla ajetaan 2-4 vuotta ja autosta ei tykkää, niin onhan sekin valinta...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 13, 2022, 11:51:46 ap
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 756
Tuo keskustelu autojen kotimaasta on mielenkiintoista.  Ovatko esimerkiksi Kia tai Hyundai korealaisia autoja?  Tai onko Suomeen tulevat Suzukit japanilaisia autoja?  Mie en tiijä, mie vaan ihmettelen.  Ite oon ajanu nyt reilun kymmenen vuotta korealaiset, Hyundai-konsernin juuret omaavilla autoilla; ensin vaihtui aito-italialainen pakettiauto (Fiat Scudo), mikä oli tehty Ranskassa, aito-korealaiseen Kia Ceratoon, käytettyyn, ja seuraavaksi ajokiksi vaihtui Euroopassa tehty Kia Ceed, joka taas vahingossa vaihtui vähän vajaa kolme vuotta sitten Euroopassa tehtyyn Hyundai i30 vehkeeseen.  Mikään autoistani ei ole koskaan jättänyt minua tielle, muutaman kerran on minun pitänyt jättää auto ja jatkaa muulla konstilla... lopulta ollaan kotia päästy molemmat, sekä mie että auto.  Useemmiten sentään porukassa.  Mutta tuo helppokulkusuus - siis miun helppokulkusuus autoon ja sieltä pois - on seuraavassa vaihossa merkittävä kriteeri.  Miulla on tuossa Hyundaissakin seittemän vuoden takuu, mistä keväällä on kolme vuotta vasta käytetty.  Hyundailla ei yleensä ole kuin viiden vuoden takuu, mutta silloin 2019 keväällä kampanjoivat Kian kiusaksi hetken.  Ja se takuu tosiaan siirtyy seuraavallekin omistajalle, toki edellyttää huoltokäyntejä ohjelman mukaan.  Kian ja Hyundain kilpailu markkinoilla on siitä mukavaa, että saman konsernin tuotteita, ja autotkin suurimmassa osassa mallistoa täsmälleen samoja.  Ulkonäköön tehty muutamilla pienillä vekkauksilla eroja, ja täysin samanlaista varusteversiota ei taida olla yhtään myynnissä molemmilta; jollain on estettävä aivan suora hintavertailu!

Auto on aika iso kuluerä meille jokaiselle, ja aiheuttaa melko lailla vaivannäköä.  Sillä on oltava paikka, missä pitää, ja jollain lailla siitä on huolehdittava.  Toisaalta tekee se aika monta asiaa elämisessä sitten helpoksi, vastaavasti.  Jos ihmisen pitäisi tehdä se työmäärä omin voimin, mikä tehdään jonkun muun energialähteen turvin, niin lyhyiksihän jäisivät reissut, itse kullakin.  Joko menneitten tai tulevien polvien varoja oikeastaan aina käytämme, kun kuljemme näillä keksinnöillä.  Äänestäkää vihreitä... no selvennökses ilmotan yksselitteisesti, että mie en.

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2022, 11:54:30 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 13, 2022, 11:54:25 ap
Vastaus #14

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7067
Minulle auton kotimaa on sen suunnittelumaa, ei se missä se on kasattu.

Sakemanni tekee autot eri tavalla kuin japanialainen tai fransmanni.
Kun tottuu yhteen tapaan tehtyihin autoihin, niin muutos toiseen vie aikaa.
Meillä on sakemanni ja ranskalainen ja ne on kaksi täysin eri autoa.
Jännä juttu, että sama asia, vaikkapa vakionopeudensäätimestä on pystytty tekemään niin monta eri variaatiota.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, jotka tuntee itsensä kotoisaksi saksalaisen auton ohjaamossa (en tarkoita 2020-->autoja, vaan aikaa ennen kosketusnäyttöjä.)
Nappien sijoitus, vilkkuviiksen tuntuma, valaistus, materiaalit, asioiden toimintatapa ja niin edelleen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2022, 11:57:57 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.