Kirjoittaja Aihe: Auton akku purkautuu satunnaisesti itsekseen ??  (Luettu 1547 kertaa)

Tammikuu 15, 2022, 14:06:34 ip
Luettu 1547 kertaa

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Tyttären autossa, vm. 2007 Alfa Romeo 147 1.9 diesel, on jo jonkin aikaa esiintynyt kiusallista akun purkautumista satunnaisesti ja nopeasti. Lataus on purkautunut joskus jo yhden yön aikana ja toisinaan taas ajo onnistuu usemman viikon ongelmitta. Silloin kun latausta on riittävästi auto käynnistyy hyvin ja toimii normaalisti. Omat ideat ongelman syystä alkavat olla vähissä, eikä tämän ikäistä ja hintaista autoa kovin paljoa kannata korjaamoissa tutkituttaa. Kaikenlaiset neuvot ongelman selvittämiseksi olisivat hyödyksi. Varmasti toimiva ohje uudemman auton hankkimisesta ei kuitenkaan ole ensisijainen vaihtoehto tässä tilanteessa.

Latausta on mitattu omatoimisesti ja autosähköliikkeessä ja mittausten mukaan lataus vaikuttaa olevan kunnossa. Latausjännite on tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta ja kuormitettuna (valot, penkin- ja takalasinlämmittimet sekä puhallin päällä) hiukan alle 14 V ja kovemmilla kierroksilla hiukan yli 14 V. Akku on vaihdettu eikä sillä ollut mitään vaikutusta tilanteeseen. Maadoituspisteitä on puhdistettu eikä näilläkään ole ollut vaikutusta. Akun miinusnavan ja maakaapelin välistä mitattu vuotovirta koneen ollessa sammutettuna on yleensä n. 25 mA, mikä on normaali lukema. Pidemmän vuotovirran seurannan aikana olen huomannut vuotovirran nousevan ajoittain n. 0.3 - 0.5 A tasolle, mikä riittää tyhjentämään akkua aika nopeasti. Sisävalot ohjaamossa ja takakontissa tai hansikaslokerossa eivät jää päälle, kun ovet on suljettu.

Kokeilin tällaisen korkemman vuotovirran aikana irrottaa auton konetilan ja ohjaamon sulake-/relarasioista sulakkeet ja releet yksi kerrallaan, eikä tämä aiheuttanut mitään muutosta vuotovirrassa. Sulakkeiden ja releiden kannoissa ei näkynyt merkkejä kuumentumisesta eikä hapettumista. Tämän perusteella vaikuttaisi, että vuotovirta kulkee jonkin sellaisen piirin kautta, mikä ei ole sulakkeella suojattu. Tällaisia ei taida oikeastaan olla kuin laturissa ja käynnistymoottorissa, joista molemmista on suora yhteys akun +napaan. Ongelman satunnainen esiintyminen voisi sopia esim. tärinän tai lämpötilan vaikutuksesta tapahtuvaan katkokseen tai jonkin johtimen osumiseen koriin. Voisiko lataus purkautua laturin/lataussäätimen tai starttimoottorin kautta satunnaisesti?

Tammikuu 15, 2022, 15:03:38 ip
Vastaus #1

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 672
kiusallista akun purkautumista satunnaisesti ja nopeasti. Lataus on purkautunut joskus jo yhden yön aikana ja toisinaan taas ajo onnistuu usemman viikon ongelmitta. Silloin kun latausta on riittävästi auto käynnistyy hyvin ja toimii normaalisti.

Saabissani oli joskus tämän tapaisia oireita. Ilmeisesti purki radion kautta akun, kun ilmiö lakkasi, kun otin tavaksi irroittaa stereoiden etupaneelin ajon jälkeen.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Tammikuu 15, 2022, 15:07:07 ip
Vastaus #2

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1065
Kaverin focuksessa laturi aiheutti ihan vastaavan ajoittaisen purkuvirran.
Se ei korjaantunut säätimen vaihdolla vaan vika oli laturin diodisillassa.
Muistaakseni vaihdettiin koko laturi.

Tammikuu 15, 2022, 15:08:31 ip
Vastaus #3

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1067
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niin, kyseessä lienee alfan tai italialaisten ominaisuus sähkövikojen luvattuna runsauden sarvena pikemminkin kuin vika. Meillä sytty 156 alfa tuleen kun laitto pyyhkijät päälle myyntihallissa. Vois kokeilla että irrottaa laturin siittä piiristä pois. Eli akulle menevä kaapeli irti. Rikkinäinen diodi voi purkaa akun nääs kuten säädinkin. Yleensä noi kyllä tekee sen aina eikä vaan silloin tällöin. Startti sinällään ei voi minusta purkaa. Jos ei herätinvirtanastaan tule virtaa silloin kun avaimet on taskussa. Tällöin virtalukko sökö ja pitäs valotkin olla mittaristossa. Latausjännite kyllä pitäs mieluusti olla yli 14v ainakin jos on tyhjä akku. Sitä kun ei voi mitata kuin tyhjällä akulla tai vastuspakalla olevalla mittarilla.

Ps. Pikkasen vajaa latausjännite vois viitata just diodivikaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2022, 15:10:26 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Tammikuu 15, 2022, 15:43:56 ip
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11889
Miten vanha se akku on? Onko koitettu
toisella akulla,miten silloin purkaa?

t. Markku

Tammikuu 15, 2022, 17:22:32 ip
Vastaus #5

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Hyviä huomioita jo tähän mennessä.

Radio CD soitin ei ole ollut käytössä viime aikoina ja tämä on kojelautaan integroitu malli, josta ei saa etupaneelia pois. Ilmeisesti laitteen sammuttaminen ei välttämättä katkaise virtaa koko systeemistä vaan taitaa vaatia sulakkeen irrottamisen. Pitää katsoa mitä muuta on saman sulakkeen takana ja voiko ne jättää pois pelistä.

Laturia on jo itsekin epäilty, mutta se on sen verran hankalassa paikassa, että on vielä jäänyt irrottamatta. Laturin korjaus ei liene mielekästä, jos osia edes on saatavissa. Näissä Alfoissa voi olla useamman eri merkkisiä ja eri kokoisia latureita eli laturi pitää saada ensin esille, jotta selviää millainen tarvitaan tilalle.

Italialaisten sähkölaitteiden maine on kyllä tiedossa, mutta meillä ne ovat ainakin tähän mennessä toimineet niin kaksi- kuin nelipyöräisissäkin yhtä hyvin kuin muutkin merkit. Pitää ainakin ensin ladata akku täyteen ja kokeilla Mikan ehdottamaa laturilta tulevan johdon irrotusta akusta.

Autoa on kokeiltu sekä siinä aiemmin olleella akulla, jonka ikä ei ole tiedossa ja vajaan vuoden ikäisellä uutena hankitulla akulla. Toiminnassa ei ole ollut eroa.


Tammikuu 15, 2022, 17:46:04 ip
Vastaus #6

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1067
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kunhan irrotat vain sen johdon joka lähtee laturilta. Siinä voi olla haastetta laturin päässä jos se oli piilossa. Jos otat akkukengän kokonaan pois niin silloin laturin purkautuminen ei selviä. Vanha kikka hankalissa tapauksissa on päävirtakytkin akkukaapelin väliin.

Tammikuu 15, 2022, 18:19:09 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755
Merkkikerhon sivuilla on pitkä keskustelu samasta aiheesta, mutta taitaa olla sama keskustelijakin toisena osapuolena?

Meneekö siinä akulta startille kokonaan oma johto, ja sitten erikseen sähköt kaikille muille laitteille, esimerkiksi kaikille ohjausyksiköille?  Jos akun ja noille ohjausyksiköille virtaa jakavan kohdan väliin laittaisi yhden johdon, ja siihen katkaisijan?  Siinä välissä ei tarvitsisi olla yhtä järeää katkaisijaa kuin startin virroille, mutta syntyykö siitä jotain muuta ongelmaa?  Tämähän ei tietysti vikaa korjaisi, mutta jos se hävittäisi kuitenkin ongelmat?

- mietti mielessään asiasta mitään ymmärtämätön jaakkovaakko -

PS. Läpeensä korruptoituneena sain joskus muutamaksi päiväksi käyttööni 164 Twin Sparkin, noin 30 vuotta sitten.  Mukava oli ajaa alustaltaan ja ohjaukseltaan, en kuitenkaan työsuhdepeliksi itelleni valinnut... kun juttuja niistä ongelmista silloinkin liikkui.  Mutta oli se alusta aika eri maailmasta kuin esim. toisaalla mainitsemani Opel Omegan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2022, 18:23:29 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 15, 2022, 18:34:09 ip
Vastaus #8

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Laturin pään johtoliitokset on aika pahssa paikassa. Aikomus olisi katsoa onko akun +navassa olevassa kytkentälaatassa myös suoraan laturilta tuleva johto ja irrottaa se akun päästä. Ainakin startille menevä paksu kaapeli on liitetty tähän laattaan.
Päävirtakytkin varmaan toimisi, mutta on hankala, koska trippimittari ja radio sekä muut asetukset nollaantuvat aina, kun akun irrottaa.

Jaakon kommentteihin liittyen. Olen tästä viestitellyt merkkikerhonkin foorumilla, mutta kaikkia konsteja pitää käyttää kun ei ole viemä selvinnyt.

Alfassa on akun plusnavassa kytkentälaatta/levy, jossa on muutama iso sulake ja siihen kiinnitettynä useampi paksumpi kaapeli mm. startin solenoidille menevä paksu kaapeli. Jos nuo ohuemmat kaapelit erotetaan katkaisijalla akusta, tulee varmaankin eteen tämä asetusten nollautuminen aina kun ne erotetaan akusta.

Tammikuu 15, 2022, 19:22:36 ip
Vastaus #9

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1067
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Se laturilta akulle kaapeli on suuruusluokkaa kai 4-6 neliön johtoa. Starttikaapeli kai 25-35 neliötä riippuen sekin vähän auton akuista, niitten määrästä, laturin tehoista, ym ym. Vertauksen vuoksi autoissa käytetään 1,5-2,5 neliön yleensä muualla paitti että nuukuuksissaan käyttävät jotkut tehtaat kai neliönkin ja siksi ajovalot on himmeät.

Tammikuu 15, 2022, 19:32:20 ip
Vastaus #10

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1012
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Virtamittari akun ja maadoituskaapelin väliin..jos näyttää virrankulutusta..sen jälkeen yksitellen sulakkeita irti.Tuolleen selvitin niin rakkaan armaan (lue harmaan) avopuolison Ooppelin akun tyhjentymisen..tietty kaavalla-->uusi akku--->uusi laturi yms...Loppupelissä takaluukun johdotuksessa vikaa ja löi sieltä pientä "valokaarta" runkoon..Mutta tämä nyt vain Ooppelista.
Nää nyky autot taitaa napsutella vielä tovin sammutuksen jälkeenkin joten niissä hankalaa mitata..

Tammikuu 15, 2022, 19:55:08 ip
Vastaus #11

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
Jotkut modulit voi mennä stand by tilaan vaikka parinkymmenen minuutin kuluttua. Saattaa joutua odotteleen kun vuotovirtoja mittaa.

Tammikuu 15, 2022, 21:26:33 ip
Vastaus #12

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1067
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Juu, semmonen pienikokoinen pihtivirtamittari olis kätevä mitatessa virrankulutuksia. Ovat vaan kalliita hyvät ja luotettavat. Lainasin naapurin kylmäköltä eli kylmäkoneasentajalta.

Tammikuu 15, 2022, 23:54:06 ip
Vastaus #13

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Vuotovirtamittaukset olen tehnyt juuri niin kuin Taito edellä esitti. Minulla oli Fluke yleismittari 10A virta-alueella kytkettynä miinusnavan ja miinusnavasta irrotetun kaapelin väliin. Alfa Romeo 147 ohjekirjan mukaan ilmastointilaite tekee jotain omia nollauksiaan 2 - 3 min ajan akun uudelleen kytkennän jälkeen. Tämä pitää paikkaansa ja vuotovirta vaihtelee akun kytkennän jälkeen 20 mA ja n. 1 A välillä ja tasaantuu 2-3 min jälkeen normaalitilanteessa 20 - 30 mA välille. Alfa 147:n sähköistys on toteutettu väylätekniikalla ja erilaisia ohjausyksiköitä on useampia eri paikoissa. Jokin näistä voi varmaankin aktivoitua omia aikojaan myöhemmin akun kytkemisen jälkeen ainakin, jos ko. yksikössä on jotain vikaa. Korkeampi vuotovirta jää joskus jostain syystä "päälle" ja asettuu 0.3 - 0.5 A välille. Vuotovirran suuruus vaihtelee satunnaisesti em. välillä. Ensimmäisessä viestissäni mainitut sulakkeiden ja releiden poistot tein juuri tällaisen korkeamman vuotovirran tilanteessa, joka oli päällä koko sulake- ja relejumpan ajan. Tässä mittauksessa en havainnut minkään sulakkeen tai releen irrotuksen yhteydessä muutosta vuotovirrassa.

Liitteenä kuvat Alfan akun napojen ja startin solenoidin kytkennöistä. Laturi on näkymättömissä solenoidikuvan vasemmalla puolella moottorin lohkon ja rintapellin välissä likimain lohkon alapinnan tasolla. Tässä autossa laturilta tuleva virtakaapeli on kytketty startin solenoidiin akun +navasta tulevan kaapelin kanssa samaan napaan. Eli näyttää siltä, että laturi syöttää virran akkuun starttikaapelia pitkin. Laitoin autoon illalla täyteen ladatun akun ja irrotin akun +navan ja laturin välisen kaapelin (näkyy akun kuvassa). Jos akun lepojännite on säilynyt yön yli samalla tasolla, virtavuoto on todennäköisesti tapahtunut laturin tai sen säätimen kautta.

Kuten tuosta soelnoiden kuvasta näkyy moottorin ja rintapellin välinen tila on ahdas ja täynnä erilaisia apulaitteita, letkuja ja kaapelinippuja. Useampien Alfa foorumien mukaan laturin irrotus onnistuu yläkautta, mutta jonkin verran pitää purkaa muita osia tieltä pois ja aikaa kuluu ja ahdasta on. Alaspäin laturia ei saa pois ilman mittavaa purkamista, koska tiellä on vetoakseli, kallistuksenvakaaja, tukivarsi ja etupään apurunko sekä siiheen kiinnitetty ohjaustehostin.

Tammikuu 15, 2022, 23:56:08 ip
Vastaus #14

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Kuvat eivät jostain syystä latautuneet edellisen viestin mukana, koetan uudelleen.