Itselläni oli taannoin VW Golf Variant jossa oli samantyyppistä oiretta. Akku tyhjeni omia aikojaan ilman, että olisi ollut mikään kulutuslaite unohtunut tai muuten mennyt itsekseen päälle. Auto oli noin vuoden ikäinen ja ns. vaivalloinen käynnistys oli alusta asti vaivana. Ensimmäisessä huollossa asiasta valitin, mutta eivät vikaa löytäneet. Vaihtoivat kuitenkin varmuudeksi akun. Kun tuli kylmemmät ilmat, vaiva huonosta moottorinpyörityksestä rupesi pahenemaan, kunnes jouluna parinpäivän seisonnan jälkeen oli akku totaalisen tyhjä. Akkulaturilla täyttyi. Arkena uudelleen verstaalle ja uudet tutkimukset ja kas vika löytyi. Syy oli laturin diodi sillassa. Siellä oli yksi diodi alkanut päästämään molempiin suuntiin, jolloin laturin pysähtyessä sopivaan kohtaan se purki akkua maihin. Sikäli kiusallinen vika kun ei ole jatkuva, vaan todellakin riippui siitä, että mihin asentoon laturi sattui pysähtymään. Silloinen autosähkömonttööri sanoi, että sopivassa tilanteessa, kun purkutila jää päälle ja kun se on ollut seisoksissa jolloin siinä ei ole enää ajonaikaista lämpöä, niin laturi on päältä kosketettaessa lämmin, niin kauan kun akussa virtaa riittää. Virta kulkee auton runkoon ja aiheuttaa laturin lämpenemisen.
No en tiedä onko tässä tapauksessa sama vaiva ja vaivan syy, mutta "Tuntematomat ovat sähkön tiet"......
Tuossa kuvassa on aika selkeä kuva vaihtovirtalaturin mekaniikasta.....En ole takuuvarma, mutta olisiko se viallinen diodi ollut jokin noista kolmesta sinisestä, jotka ovat estosuunnassa käämien päistä maahan nähden....