Kirjoittaja Aihe: Auton akku purkautuu satunnaisesti itsekseen ??  (Luettu 1546 kertaa)

Tammikuu 16, 2022, 09:01:14 ap
Vastaus #15

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431
Meen -04 Polo kytkee sähköjä pois päältä jos akussa on vähän virtaa, siis auton käyressä. Sammuttaa päivävalot ja rarion ym. tarpeetonta. Tekee kovemmalla pakkasella käynnistyksen jälkeen tota, tai sitten se on vaan volkkarin ominaisuus.
Voisko Alfassa olla joku vastaava systeemi ja siihen olis tullu jotain häikkää?

Tammikuu 16, 2022, 10:57:44 ap
Vastaus #16

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Itselläni oli taannoin VW Golf Variant jossa oli samantyyppistä oiretta. Akku tyhjeni omia aikojaan ilman, että olisi ollut mikään kulutuslaite unohtunut tai muuten mennyt itsekseen päälle. Auto oli noin vuoden ikäinen ja ns. vaivalloinen käynnistys oli alusta asti vaivana. Ensimmäisessä huollossa asiasta valitin, mutta eivät vikaa löytäneet. Vaihtoivat kuitenkin varmuudeksi akun. Kun tuli kylmemmät ilmat, vaiva huonosta moottorinpyörityksestä rupesi pahenemaan, kunnes jouluna parinpäivän seisonnan jälkeen oli akku totaalisen tyhjä. Akkulaturilla  täyttyi. Arkena uudelleen verstaalle ja uudet tutkimukset ja kas vika löytyi. Syy oli laturin diodi sillassa. Siellä oli yksi diodi alkanut päästämään molempiin suuntiin, jolloin laturin pysähtyessä sopivaan kohtaan se purki akkua maihin. Sikäli kiusallinen vika kun ei ole jatkuva, vaan todellakin riippui siitä, että mihin asentoon laturi sattui pysähtymään. Silloinen autosähkömonttööri sanoi, että sopivassa tilanteessa, kun purkutila jää päälle ja kun se on ollut seisoksissa jolloin siinä ei ole enää ajonaikaista lämpöä, niin laturi on päältä kosketettaessa lämmin, niin kauan kun akussa virtaa riittää. Virta kulkee auton runkoon ja aiheuttaa laturin lämpenemisen.
No en tiedä onko tässä tapauksessa sama vaiva ja vaivan syy, mutta "Tuntematomat ovat sähkön tiet"......


Tuossa kuvassa on aika selkeä kuva vaihtovirtalaturin mekaniikasta.....En ole takuuvarma, mutta olisiko se viallinen diodi ollut jokin noista kolmesta sinisestä, jotka ovat estosuunnassa käämien päistä maahan nähden....
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2022, 11:21:40 ap kirjoittanut Eino Turunen »

Tammikuu 16, 2022, 11:01:39 ap
Vastaus #17

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1010
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Eino Turusen kirjoituksen perusteella IR-lämpömittari tahi lämpökamera varmaan paljastaa jos laturi lämpiää ainakin pakkaskeleillä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2022, 11:03:26 ap kirjoittanut Taito Nuutinen »

Tammikuu 16, 2022, 14:11:24 ip
Vastaus #18

Jarkko Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Alfa 147:n sähköistys on toteutettu väylätekniikalla ja erilaisia ohjausyksiköitä on useampia eri paikoissa.


CAN-väylän stby-tilaan menemisen voi estää jonkin väyläyksikön puuttuminen väylältä. Kaverin golf myös purki akkua ja syyksi selvisi lopulta kuskinoven johtosarjassa ollut katkos joka aiheutti sen että vasemman puolen oviohjain ei ollut väylässä kiinni.
voisiko Alfassa olla jokin alkava kaapelikatkon?

Jarkko

Tammikuu 16, 2022, 15:08:07 ip
Vastaus #19

martti_jyryla

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 117
Onko tuosta luettu millään ohjelmalla vikakoodeja.Yleismalliset laitteet eivät välttämättä lue kuin Ecusta.
Itse olen käyttänyt näiden Italian ihmeiden kanssa Multiecuscania, ja siinäkin pitää laittaa adapteri väliin kun lukee tietoja can-väylän takaisista moduleista. Jokaisella modulilla näyttää olevan vielä omat vikalogit.

Tammikuu 16, 2022, 15:25:37 ip
Vastaus #20

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Tämän päivän tutkiskelujen saldo on, että akun lepojännite ei ollut pudonnut yön ja aamupäivän aikana, kun akulle/laturille menevä kaapeli oli irti. Tämä taitaa viitata vahvasti laturin diodivikaan. Laturin pintalämpötilaa ei ole mitattu. Tarkoitus on kaivaa seuraavaksi laturi esiin ja vaihtaa se.

Mielestäni 147 Alfassa ei ole toimintoa, jonka pitäisi kytkeä sähkölaitteita automaattisesti pois käytöstä, jos akun varaus on matala. Eli en usko, että ongelma olisi tällaisen toiminnon virhetilanteesta.

Einon kuvaus ongelmasta muistuttaa kovasti sitä, miten tämä Alfan ongelma tuli esille, eli akku purkautui satunnaisesti ja saattoi toimia välillä useamman viikonkin ongelmitta. Meillä tämä tilanne on ajan kuluessa pahentunut ja viime aikoina akun purkautuminen on ollut lähes jokapäiväistä.

Kaapelikatkoa tai huonoa kosketusta esim. juuri ovien johtosarjoissa ei voi sulkea pois. Takapään valojen johdoista olen paikkaillut sähköteipillä useita eristekatkoksia, joiden kohdilla kuparijohtimet olivat selvästi näkyvissä. Nämä takavalojen johdot ovat erittäin ohuita ja eristeet vaikuttavat aika jäykiltä mikä on voinut edesauttaa eristeiden katkeamista.

Vikakoodeja en ole viime aikoina lukenut. Minulla on käytössä Multiecuscanin ilmaisversio, jolla ei taida päästä käsiksi näihin väylän ohjaimiin. Tämän lisäksi minulla on myös Launch merkkinen suoraan autoon OBD pistokkeeseen liitettävä yleisskanneri. Ainakaan aiemmin en ole näillä saanut esiin vikakoodeja. Autoon vaihdettiin n. kuukausi sitten hehkutulpat ja hehkurele, kun käynnistyvyys heikkeni ja ajotietokone antoi hehkutukseen liittyviä virheilmoituksia. Korjaamo tarkisti omilla laitteillaan vikakoodi eikä muita löytynyt kuin hehkutukseen liittyviä ja niistäkään ei ilmennyt kuinka vanhoja nämä koodit olivat.


Tammikuu 16, 2022, 15:36:13 ip
Vastaus #21

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1065
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Siinä diodisillassa näkee usein mikä diodi on kyrvähtänyt. Ympäristö on tummempi siitä kun kuumentunut. Usein kukaan jaksa niitä availla kun halpa kiinalainen vaan tilalle. Paitti minä kun opettivat nuorena miten niitä korjataan. Muutaman euron tai kympin osilla säästää satasia kun on iloinen mieli ja meisseli (ruuvi) pysyy käsissä. Suosittelen lämpimästi että et laita halvinta hinnat alkaen laturia jos aiotte pitää vuosia. Sikäli jos oli nin hankala irrottaa kuin kerroit.

Tammikuu 16, 2022, 15:37:59 ip
Vastaus #22

martti_jyryla

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 117
Noihin can-väylän takaisiin laitteisiin tarvitaan tosiaan MES:istä se maksullinen versio. Niihin myös kytkeydytään portista eri pinnejä pitkin, joten tarvitaan se oma adapteri.

Tammikuu 17, 2022, 12:58:38 ip
Vastaus #23

esa kakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 148
Mun vanha c-mese alkoi purkaa yön aikana virtaa. Laski sen verran jännite ettei auto hyväksynyt käynnistysvirraksi. Pajalla mittailtu osoitti hieman vajaan 1 A kulutusta. Selvisi että mittaristo vie virran.
Ongelman ratkaisu. Sulake yöksi irti... Jos muisti. Joskus ei lähdetty pihasta ajoissa.

Tammikuu 17, 2022, 19:19:21 ip
Vastaus #24

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1324
tommosen 1A virrtasyöpön voi helposti katkasta releellä jota ohjaa virtalukko  ei tarvii aina sulaketta räplää mut toi laturi onkin hankalampi tarttis olla niin raju rele

Tammikuu 17, 2022, 23:49:43 ip
Vastaus #25

esa kakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 148
tommosen 1A virrtasyöpön voi helposti katkasta releellä jota ohjaa virtalukko  ei tarvii aina sulaketta räplää mut toi laturi onkin hankalampi tarttis olla niin raju rele
Kiitti vinkistä. Helpottaisi elämää..

Tammikuu 30, 2022, 22:02:28 ip
Vastaus #26

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Alkuperäiseen viestiin tilannepäivitystä. Edellisviikon alkupäivien iltoina irrotin Alfasta laturin. Kahtena iltana meni aika myöhään ennnen kuin laturi oli kädessä, vaikka käytettävissä oli valmistajan ohjeet laturin irrotukseen. Aika paljon piti purkaa osia pois tieltä, että laturin sai poistettua moottorin ja rintapellin välistä yläkautta. Alakautta ei onnistu mitenkään. Suurin ongelma on ahtaat paikat ja huono näkyvyys irrotettaviin osiin. Jonkin verran hukkui aikaa, kun yritin irrottaa laturia irrottamatta kaikkia tehtaan ohjeissa mainittuja osia. Lopuksi ne oli kuitenkin kaikki irrotettava.

Laturia en purkanut sen enempää kuin että irrotin peräpään muovikotelon ja tarkistiin silmämääräisesti näkyvissä olevien osien kunnon. Laturi oli ainaikin päältä ja näkyviltä sisäosiltaan tosi pölyinen. Näkyvissä olleissa diodeissa ja muissa komponenteissa ei näkynyt selviä tummentumia tai katkenneita johtimia.

Edellisviikon keskiviikkona hain laturin paikallisesta autosähköosia myyvästä liikkeestä, kun ulkomailta tilattavien osien toimitusaika olisi ollut selvästi pidempi. Korvaava osa oli peruskorjattu samanlaiseen runkoon, kuin pois ottettu oli. Vanha laturi täytyi antaa myyjälle, lähti ilmeisesti korjattavaksi. Yllättävää oli se, että peruskorjatun osan takuu on 2 v. ja uusilla latureilla ulkomaisissa nettikaupoissa vain 1 v. Asennus jäi viime viikonlopulle ja se sujui yhden päivän aikana.

Käynnistyksen jälkeen latausjännite nousi lähes välittömästi 14.2V tasolle ja pysyi siinä myös kuormitettuna. Ajoin viime viikon päivittäiset ajot Alfalla ja auto käynnistyi hyvin eikä jännite pudonnut enää yön aikana merkittävästi. Jarruvalon vikailmoituksiakaan ei ole takavalojen eristekatoksten teippausten jälkeen esiintynyt. Ongelma näyttäisi ratkenneen ja tänään luovutin Alfan takaisin tyttärelle.

Kiitokset hyvistä neuvoista kaikille asiaa kommentoineille.