Kirjoittaja Aihe: MZ Rt 125/2 kiertokanki  (Luettu 1119 kertaa)

Tammikuu 15, 2022, 18:59:11 ip
Luettu 1119 kertaa

Kimmo Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Moottoria purkaessa huomasin näppituntumalla millin välyksen kiertokangen alalaakerilla. Saattaisihan tuo vielä mennä jonkun aikaa, mutta kun kerta kone on levällään, voisi tuon kangen laakerit vaihtaa.

Netistä saa kokonaisia uustuotanto kampiakseleita veiveineen(mikähän laatutaso?) tai alkuperäisiä kunnostettuja. Mitä vaihtoehtoa enemmän tietävät suosittelee, laakeroidaan alkuperäinen kampi/veivi jossain MZ-asiantuntijalla vai ostetaanko suosiolla joko tuo uustuotanto tai alkuperäinen kunnostettu paketti?



Tammikuu 15, 2022, 20:57:10 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1702
Jos on saatavana kiertokankisarjaa...siis uusi veivi+laakeri+tappi...niin se ja moottorikoneistamolla asennus.
Jos kammen sivutapeissa on sanomista, niin sitten takuukunnostettu alkuperäinen.




Tammikuu 16, 2022, 08:47:40 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11882
Kannatan kyllä tuota uustuotanto-osaa. Kun sen vanhan kammen
osien naarikoimisen ja kasaamisen jälkeen hinta on selvillä-
niin voi olla kallis kampura. Ellei itse saa tehtyä.

Mutta vähintään uusi kierokanki,tappi ja laakerit ja tukilevyt (jos siinä on).

Onhan nuo uustuotantokampurat ehkä ei niin laadukkaita kuin alkuperäiset-mutta
kauan ja hartaasti saa ajaa,enenkuin sen loppuun ajaa.

Tämä uusi kampura varsnkin silloin,jos tosiaan muutakin fibaa siinä
kampurassa on.

t. Markku

Tammikuu 16, 2022, 09:10:15 ap
Vastaus #3

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
Olen korjannut myös kymmeniä MZ kampiakseleita. Työnä melko helppo.
Muutamissa kiertokankisarjoissa on mukana sivulevyt mutta ne jatkavat
veivin mittaa millimetrillä joten olen jättänyt ne pois jos alkuperäisessäkään
ei ole.




L&K.

Tammikuu 16, 2022, 13:33:41 ip
Vastaus #4

Kimmo Illikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kiitos vastauksista!
Ajokilometrejä tuohon tuskin hirveästi enää tulee eli siinä mielessä uustuotantokampisarja olisi varmasti riittävä.
Alkoi kiinnostamaan tuo veivisarjan tilaaminen ja vaihto itse. Tällaista operaatiota en ole ennen tehnyt, mutta tällaisesta matalaviritteisestä moottorista olisi varmaan paras alkaa opettelemaan. Muutenkin tässä olisi enemmän harrastamisen meininkiä kuin vain pultata valmista osaa kiinni.

Mutta mutta, tuntuu olevan hankala löytää sopiva veivisarja RT:hen? "Rt Pleuel kit" hakusanalla antaa TS:ään ja muihin malleihin kyllä veivisettiä, mutta ei RT:hen. Pitää tutkia asiaa.

Kiertokangen yläpäähän jos haluaa neulalaakerin, pitää ilmeisesti olla 15mm männäntappi? Saksalaisilla foorumeilla puhuvat, että voisi ajella vähemmillä öljyillä verrattuna liukulaakeriin.
Kunhan saan hommattua ensiövedon ketjupyörän ulosvetimen, saan kampiakselin irti koneesta ja pääsen tutkailemaan kaulojen kunnot jne. Laturin pään laakeri oli jumissa, mutta kampiakseli pyöri silti eli saattaa siellä jotain vauriota olla.


 

Tammikuu 16, 2022, 14:47:11 ip
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
Kokemuksieni mukaan on ainakin näiden itäpyörien uustuotanto-osiin syytä suhtautua varauksella.
Usein on tullut "saattaa jotenkin päin johonkin malliin sopia"-tavaraa...
Sen perusteella kunnostettu alkuperäinen olisi kannatettavampi hankinta.
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Tammikuu 16, 2022, 15:27:09 ip
Vastaus #6

hannu Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 652
  • BMWMZGUZZI
Karri Tuoviselta kannattaa kysyää osia.
HANE

Tammikuu 16, 2022, 19:05:21 ip
Vastaus #7

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1965
https://www.youtube.com/watch?v=4wYvKTes-ZM  selittäjä selittää alkaisko 10min kohdilta asia,jos löytyy veivi ja itse yrität   
https://www.youtube.com/watch?v=AvWT9-DFeEg rälläkkä versio                                                                                         
https://www.youtube.com/watch?v=6lKLKtzWPQI&t=10s norjalainen versio
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2022, 19:10:00 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 17, 2022, 09:19:10 ap
Vastaus #8

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3836
MZ asiantuntija kertoi että helpoin tapa on ostaa uusi kampiakseli kun niitä on saatavana.
Välitin tiedon.

L&K.

Helmikuu 20, 2022, 16:54:35 ip
Vastaus #9

KariRatilainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 374
Viimesen kolmenkymmenen ajalta näiden kanssa en ole kk sarjaan törmännyt. Kampiakselia suosittelen.
Kolistimenmäen pärtsärit.