Kirjoittaja Aihe: Skoda Kamiq asiaa.  (Luettu 3876 kertaa)

Tammikuu 14, 2022, 13:02:36 ip
Vastaus #30

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12770
Se on varmaan hyvä valinta!

Ainakin moottori on riittävä- eikä toki muussakaan ole
mitään sanottavaa- ja itsellesihän toki hommaat!

Kerro sitten joskus kurillasi,millainen tuntuma autossa on.

t. Markku

Tammikuu 14, 2022, 13:08:08 ip
Vastaus #31

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1378
Ne hyvät penkit on Dynamic paketissa, kannattaa ainakin kokeilla istua. Ja jollei kaupassa ole Kamiqia niin Scala kelpaa sekin koe istua.
Suzukit GR 650 '84 ja VX 800 '92 sivuvaunuilla, sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 14, 2022, 13:24:36 ip
Vastaus #32

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8405
Koska auto on valittu ja virallinen osuus päättynyt, niin jatketaan vapaamuotoisella keskustelulla.
Mainittu moottori ja sen teho.

Ken vielä muistaa, että miten ihmeessä myö pärjäättiin ja ehdittiin yleensä yhtään mihinkään ja millä tuloilla uusia autoja osteltiin... ;D
Lainaukset internetistä:

Ford Taunus 1,6 GL voitti Tekniikan Maailman 20/1979 5 auton vertailun (1./5). Ford Taunus 1,6 GL maksoi Suomessa vuonna 1979 63 040 markkaa eli 35 403 euroa (v. 2018 kerroin 0,5616).

Etuistuimet ovat mukavat. Niiden pääntuet ovat reiälliset ja muoviset. Takaistuintilat ovat melko tilavat. Etujousitus on hieman löysä ja takajousitus melko jäykkä. Kuormaa Taunus kantaa hyvin. Ohjaus on muuten mukava, mutta se on pysäköitäessä hieman raskas. Fordin jarrut ovat melko hyvät. Melutaso on alhainen (vertailun alhaisin), 100 km/h nopeudessa 70/70 dB.

R4-ottomoottorin iskutilavuus on 1593 cm³. Sylinterin mitat ovat 87,67 × 66 mm. Teho 54 kW /5300 r/min (DIN, 73,5 hv) ja vääntömomentti 116,7 Nm /2700 r/min (11,9 kpm). Vaihteita on 4, jotka kaikki on synkronoitu.

Tekniikan Maailma 20/1979 mittasi Ford Taunus 1,6 GL:n (54 kW, 1030 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 4,8 sekuntia, 0–80 km/h 9,8 sekuntia, 0–100 km/h 16,2 sekuntia ja 0–120 km/h 25,0 sekuntia.


--------------------------------

4-ovinen Opel Ascona 2.0 D maksoi Suomessa vuonna 1979 65 400 markkaa eli 36 729 euroa (v. 2018 kerroin 0,5616) (2-ovinen diesel 62 940 mk). Hinta oli vuonna 1980 71 615 markkaa.

Painavan dieselmoottorin ja kahden akun vuoksi Ascona on keulapainoisempi kuin bensiinimallit. Konepellillä on kohouma. Sisätilat ovat luokassaan isot. Auto on mukava matkustajille. Etuistuinten muotoilu on hyvä ja niissä on pääntuet. Lämmityslaite on melko tehoton kovilla pakkasilla. Tavaratila on iso, mutta nostokorkeus on korkea, 77 cm.

R4-dieselmoottorin iskutilavuus on 1998 cm3. Sylinterin mitat ovat 86,5 × 85 mm. Teho 43 kW /4200 r/min (DIN, 58 hv) ja vääntömomentti 115 Nm /2400 r/min (11,7 kpm). Vaihteita on 4, jotka kaikki on synkronoitu.

Ajo-ominaisuudet ovat yllätyksettömät. Suuntavakavuus on hyvä. Mutkaisella tiellä auto aliohjautuu (keulalla on painosta 59 %, bensiinimalleissa vain 54 %) ja soratiellä myös puskee. Ohjaus on hieman hidas (4,5 kierrosta).

Tekniikan Maailma 3/1979 mittasi Opel Ascona 2.0 D:n (43 kW, 1100 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 7,0 sekuntia, 0–80 km/h 15,3 sekuntia, 0–100 km/h 24,4 sekuntia ja 0–120 km/h 41,5 sekuntia. Huippunopeus on valmistajan mukaan 137 km/h.

Kulutus on noin 6–8 l/100 km. Melutaso on 100 km/h nopeudessa 72/71 dB, dieselmoottorin karkea ääni kuuluu häiritsevänä 110 km/h nopeudessa. Moottori on kuitenkin dieseliksi kierrosherkkä ja sitkeä.


------------------------------

Malliston moottoriltaan pienin dieselmalli Mercedes-Benz 200D W124 (75 hv@4600r/min 126Nm@2800r/min) kiihtyy 0–100 km/t 20,2 sekunnissa.
Käytännön ajossa 200D on varsin laiska, mutta kulutus on pieni, koeajossa keskimäärin 7,4 litraa /100 km.
Mercedes-Benz 200D maksoi 181 800 markkaa vuonna 1985 (Vuoden 1985 rahamäärää 181 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2021 oli 62 664,09 euroa).Ajo-ominaisuudet ovat hyvät.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 14, 2022, 14:08:48 ip
Vastaus #33

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12770
Oli nuo entisajan "taunukset" kumminkin n. 500 kg köykäsempiä kuin
nämä vastaavan kokoluokan autot- johan jokin Toyota Yaris taitaa omapainoltaan
olla isompi kuin 1,6 Taunus.

t. Markku

Tammikuu 14, 2022, 14:26:50 ip
Vastaus #34

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8405
Totta, että paino on kasvanut.
Opel Ascona B 2-door 2.0 D (1979 - 1981) 
43 kW(58hv)/4200r/min    115 Nm/2400 r/min
Wheelbase :   2520 mm
Length:   4330 mm
Weight:   1058 kg
Weight-Power Output Ratio: 18.2 kg/hp
https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Opel/3201/Opel-Ascona-B-2-door-20-D.html

Vastaava nykyauto
Audi A3 sedan 2021 30TDI(oli vaikea äkkiseltään löydää sedan...)
85 kW(116 hv)/2750–4250r/min   300 Nm/1600–2500r/min
Wheelbase:   2636 mm
Length:   4495 mm
Weight: 1325 kg
Weight-Power Output Ratio : 11.4 kg/hp
https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Audi/119862/Audi-A3-(8Y)-Sedan-30-TDI.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 14, 2022, 15:06:23 ip
Vastaus #35

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1769
90-luvun alkupuolella oli työkaverilla sellanen 200 diesel mersu, ja vielä automaattilaatikolla.  Jottain reissuja ajeltiin sillä muutama porukassa, ja ussein ajoin osan matkaa.  Sillä ei päässy ees ratkorista ohi ko valmiilla vauhilla... Saman kaverin numeron kävin laittamassa aluevaalien lippuun toissapäivänä.  Ohjeet laitan vasta sitte, jos se pääsee sinne.

Autojen painot on nousseet, sanovat syyksi näitä kolaritestejä.  Vaikka runsaasti käytetään kalliimpia ja kevyempiä materiaaleja, massaa tullee.  Toisaalta, kaupunkinopeuskolareissakin ennen pääs ihmiset hengestään, nykysin aika harvoin; on sillä asialla vissiin toinenkin puol olemassa?  Miun perhe liikku 90-luvun alkupuolelta pitkälle tään vuostuhannen puolelle 740 Volvolla, samalla yksilöllä koko ajan.  Trialharrastuksen ja poikamiesvaiheen ajelin ite sitte Fiat Scudolla, mutta se vaihtu ajastaan Kia Ceratoon, dieselikoneiseen kyllä.  Jos oikein muistan lukuja, niin 740 Volvo 2,3-bensakoneella ja Kia Cerato dieselkoneella oli ilmotettu oma massa täsmälleen sama.  Ainakin mielikuva Volvosta on, että se on huomattavasti suurempi auto.  Tais niissä muuten olla melko tarkasti samat ilmotetut tehot sekä väännötkin, oisko jotain 115 hevosvoimaa ja vääntöhuippu 2500 kohalla; tuo Kia oli siihen aikaan harvinainen neliventtiili-dieseli.  Siinä on ajat muuttuneet, että miulla ei oo harmaata aavistustakaan, mitä tuohon nykysin meijän autokatoksessa huilalevaan huihaihin ilmotetaan tehoja ja vääntöjä, tuntuma on että vois niitä enemmänkin olla, ja saattas vielä lapasessa sittenkin pysyä... toisaalta en oo auton tehojen puutteen takia koskaan mistään myöhästyny.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2022, 15:12:02 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 15, 2022, 10:38:17 ap
Vastaus #36

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8223
  • Nuolija Kuopijosta
Kävin koeajamassa Toijota Korolla 1.2 turbo Hätspäkkiä pehmeellä laatikolla semmoset 400 km, kaekki oli justiisa niinkun Juakko tuossa aejemmin näestä nykyttötteröestä kerto.

Takalasi siinä oli koko aejan ummessa, joko suolalillusta tae lumesta, ja pyyhkijä teki sinne semmosen reilun kämmenen kokosen tähystysaukon, josta ei kyllä nähny yhtää mittää mitä takana tapahtu, sen enenpee kun siitä kojelauvalla olevasta perrrutuskameran ruuvustakkaa. Muuten siinä oli kyllä niitä kaekenlaesija "herkkuja" sen verran paljo, etten parin päevän aekana kerenny niitä puolijakkaa ies kokkeilla.

Mukavuus  Aut. ilmastointi, Vakionopeussäädin, Ajotietokone
Ulkoasu  2x renkaat, Metalliväri
Turvallisuus  Ajonvakautusjärjestelmä
Muut Lohkolämmitin, Sisäpistoke


Apple CarPlay ja Android Auto, Navigointijärjestelmä, Bi-Led ajovalot kaukovaloautomatiikka, Liikennemerkkien tunnistus, Kaistavahti, Pre-Crash järjestelmä, Lämmitettävä ohjauspyörä, Alv-vähennyskelpoinen, Peruutuskamera opastinviivoin mediakeskuksen näytöllä, Älykäs mukautuva vakionopeussäädin (DRCC), koko nopeusalue, Bluetooth, Lohkolämmitin ja sisäpistoke, 2xrenkaat, Metalliväri, aut.ilmastointilaite kuljettajan ja etumatkustajan erillisillä lämpötilan säädöillä, ESP, Ajotietokoneen ja räätälöityjen ominaisuuksien käyttö Toyota Touch 2 kosketusnäytöltä, Automaattiset tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella, Lämmitettävä tuulilasin alareuna, UV-säteilyä vähentävä tuulilasi ja ikkunat


Takaluukku piti aakasta ja panna kiinnii ihan käsipelillä, eli piti olla aena kertakäättöhanskat suatavilla jos meinas siellä paksissa käyvvä asioemassa. Ja jos kuski ja repsikka olivat aekuisten kokosija, ni takapenkille ei ollu asijoo kun korkeintaan alamittasella esikoululaesella. Kuskin penkin piti olla ihan taka-asennossa jos meinasi suaha kohtuullisen ajo-asennon, ja siron 44 Kuoman pujotettuva autoon sisälle tae ulos, ja vieläpä merkonomimallinen pipokii tippu piästä pujotellessa sinne eutoon sisälle tae sieltä ulos.

Muutenhan tuo toemi niinkun auton kuuluukii, vuan silti en oekein tykänny. ::)
-pena-

Tammikuu 15, 2022, 15:55:18 ip
Vastaus #37

Teemu Vehnilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Meillähän on saman konsernin espanjalainen merrki. Farkku Leon litrasella koneella ja automaatilla. En vaihtais kumpaakaan pois, litranen riittää enemmän kun tarpeeksi ja automaatti tekee ajamisesta helppoa. Kävin kokeilemassa 1.4 litrasta ocraviaa ja potkuahan siinä oli enemmän mutta siihen se jäikin. Toi 1.5 lienee vähän erilainen ja varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla. Bensaahan seatti vie työmatkalla alle viis satasella. Ero edelliseen 1.6 16V skodan pataan on vain kolmisen litraa...

Tammikuu 15, 2022, 17:37:24 ip
Vastaus #38

PenttiXS2jammuDanbom

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 326
Sen verran puutun noihin korealaisiin ja varsinkin kiiaan kun päivittäin niitten kanssa on tekemisissä. Se 7 vuoden takuu ei ole sitten kaiken kattava ja koko ajan tulee lisää ehtoja joko maahantuojan tai tehtaan toimesta asioista jotka liittyy takuuseen ja sen kattavuuteen. Lisäksi pitää oikeasti olla aukoton huoltohistoria, huollot ajallaan tehtyjä.
Ei, kyllä se on selvästi alempana Kiassa
Kun sulle on Kiat tuttuja niin kysympä: Kävin tänään koeistumassa XCeed`n niin jotenkin se penkki tuntui olevan alhaalla. Skoda Kamiqissa tuntui, että kun penkille istuu niin nousee yläspäin mutta Kia:ssa tuntui kuin laskeutuisi monttuun alaspäin.
Vai oliko se istuin vain säädetty "päin persettä"🤔😁