90-luvun alkupuolella oli työkaverilla sellanen 200 diesel mersu, ja vielä automaattilaatikolla. Jottain reissuja ajeltiin sillä muutama porukassa, ja ussein ajoin osan matkaa. Sillä ei päässy ees ratkorista ohi ko valmiilla vauhilla... Saman kaverin numeron kävin laittamassa aluevaalien lippuun toissapäivänä. Ohjeet laitan vasta sitte, jos se pääsee sinne.
Autojen painot on nousseet, sanovat syyksi näitä kolaritestejä. Vaikka runsaasti käytetään kalliimpia ja kevyempiä materiaaleja, massaa tullee. Toisaalta, kaupunkinopeuskolareissakin ennen pääs ihmiset hengestään, nykysin aika harvoin; on sillä asialla vissiin toinenkin puol olemassa? Miun perhe liikku 90-luvun alkupuolelta pitkälle tään vuostuhannen puolelle 740 Volvolla, samalla yksilöllä koko ajan. Trialharrastuksen ja poikamiesvaiheen ajelin ite sitte Fiat Scudolla, mutta se vaihtu ajastaan Kia Ceratoon, dieselikoneiseen kyllä. Jos oikein muistan lukuja, niin 740 Volvo 2,3-bensakoneella ja Kia Cerato dieselkoneella oli ilmotettu oma massa täsmälleen sama. Ainakin mielikuva Volvosta on, että se on huomattavasti suurempi auto. Tais niissä muuten olla melko tarkasti samat ilmotetut tehot sekä väännötkin, oisko jotain 115 hevosvoimaa ja vääntöhuippu 2500 kohalla; tuo Kia oli siihen aikaan harvinainen neliventtiili-dieseli. Siinä on ajat muuttuneet, että miulla ei oo harmaata aavistustakaan, mitä tuohon nykysin meijän autokatoksessa huilalevaan huihaihin ilmotetaan tehoja ja vääntöjä, tuntuma on että vois niitä enemmänkin olla, ja saattas vielä lapasessa sittenkin pysyä... toisaalta en oo auton tehojen puutteen takia koskaan mistään myöhästyny.
jaakkovaakko