Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 44652 kertaa)

Huhtikuu 27, 2021, 16:09:58 ip
Vastaus #270

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6216
  • MC Debit
Ai niin, unohdin sen tukihomman, väliinputoajana kun en mokomaa apurahaa päässyt hakemaan. Voithan sää poltella siellä kattilassa vaikka puunkuorta tai turvetta sitten, kyselet ton voimalan vanhoilta kähmyiltä että mitenkäs se leijupeti oikein toimikaan ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 25, 2021, 10:14:40 ap
Vastaus #271

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro

VILP:n asennukseen ja siihen että saa valtion tuen kuuluu öljyvermeitten purku,aikaisin keväällä purin jo ja paikkasin seinästä täyttöputken ja tuuletusputken reiät ja tässä viikonvaihteessa lapposin loput öljyt kannuihin joista niitä tässä sitten polttelen.Eilen raahasin melkein tyhjän 1500 l:sen Motoraalin muovisäiliön pihalle ja purin myös öljyputken suodattimelle pois ja nyt aamusta maalasin seinän poistetun säiliön takaa kun eilen saumoja olin vähän paklaillut.
Poistetun säiliön tilalle tulee hyllykkö kun nyt saa pannuhuoneessa tai eikai se enään pannuhuone ole vaan tekninen tila säilyttää tavaroita kun ennen sinne ei oikein mitään sopinutkaan.

Että semmosta jopia näin aamusta ;)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 31, 2021, 10:15:07 ap
Vastaus #272

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7411
Lämpöpumpun hinnoissa on hurjia eroja suhteessa asunnon arvoon – tutkija: Tuet kohdistettava tietyille alueille

Tuoreen tutkimuksen mukaan lämpöpumput ovat turhan kannattavia tuettaviksi, koska ne ovat kannattavia muutenkin. Jos hankintaa tuetaan, se pitäisi kohdistaa muuttotappioalueille.


Lämpöpumput ovat tuoreen tutkimuksen mukaan niin energia- ja kustannustehokkaita, että niiden hankkimiseen ei edes kannattaisi myöntää julkista tukea. Investointi pumppuihin on niin kannattavaa muutenkin.

Suomen asuntomarkkinat ovat kahtia jakautuneita. Muuttovoittokunnissa hinnat nousevat ja asunnoista kilpaillaan, muuttotappiokunnissa hinnat jopa laskevat, mikä laskee investointihalua.
Kalliimmilla alueilla lämpöpumpun hinta voi olla tutkimuksen mukaan alle prosentin asunnon arvosta, mutta halvimmalla yli kymmenen prosenttia.
– Jälkimmäisessä tapauksessa motivaatio ja mahdollisuudet investoida eivät ehkä ole kovin korkealla – erityisesti kun asukkaiden tulot myös korreloivat asuntojen hintojen kanssa.
Siksi mahdolliset investointituet kannattaisi suunnata näille alueille, koska päästöjen vähentäminen on kuitenkin meidän kaikkien kannalta välttämätöntä, Vimpari sanoi tiedotteessa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008013618.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 31, 2021, 10:20:06 ap
Vastaus #273

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro

Mitä jos sanan lämpöpumppu tilalle laittaisi sanan patteriauto ;D ja muutenkin muokkaisi artikkelia aiheeseen sopivaksi 8)

Jotai tähän suuntaan.

Patteriautojen hinnoissa on hurjia eroja suhteessa auton arvoon – tutkija: Tuet kohdistettava tietyille alueille

Tuoreen tutkimuksen mukaan patteriautot ovat turhan kannattavia tuettaviksi, koska ne ovat kannattavia muutenkin. Jos hankintaa tuetaan, se pitäisi kohdistaa muuttotappioalueille.

Patteriautot  ovat tuoreen tutkimuksen mukaan niin energia- ja kustannustehokkaita, että niiden hankkimiseen ei edes kannattaisi myöntää julkista tukea. Investointi autoihin on niin kannattavaa muutenkin.

Suomen automarkkinat ovat kahtia jakautuneita. Muuttovoittokunnissa hinnat nousevat ja autoista kilpaillaan, muuttotappiokunnissa hinnat jopa laskevat, mikä laskee investointihalua.
Kalliimmilla alueilla patteriauton  hinta voi olla tutkimuksen mukaan alle prosentin ydinvoimalan arvosta, mutta halvimmalla yli sata prosenttia.
– Jälkimmäisessä tapauksessa motivaatio ja mahdollisuudet investoida eivät ehkä ole kovin korkealla – erityisesti kun asukkaiden tulot myös korreloivat autojen hintojen kanssa.
Siksi mahdolliset investointitukia ei kannattaisi suunnata näille alueille, koska päästöjen vähentäminen ei ole kuitenkin meidän kaikkien kannalta välttämätöntä, Vimpari sanoi tiedotteessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2021, 10:26:34 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 31, 2021, 10:23:52 ap
Vastaus #274

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 12047
Kyllä tähän taloon hommatut lämpöpumput on aina
joutunut itse maksamaan itse tienatuista rahoistaan. Myös sen alvin.

Samoin asennuksen sen osan,joka vaatii sähköpuolen luvat ja kylmälaiteluvat.

Verovähennysoikeutta ei ole-eikä tuea ole herunut- vaan silti on massissa rahat vielä piisanneet. ;)

t. Markku

Toukokuu 31, 2021, 20:39:55 ip
Vastaus #275

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1036
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Satana Juusela..selvästi heikkonäköisten syrjintää ??? ???
Tässä kuitenkin teksti jonka Juusela tahallaan pienensi??

Patteriautojen hinnoissa on hurjia eroja suhteessa auton arvoon – tutkija: Tuet kohdistettava tietyille alueille

Tuoreen tutkimuksen mukaan patteriautot ovat turhan kannattavia tuettaviksi, koska ne ovat kannattavia muutenkin. Jos hankintaa tuetaan, se pitäisi kohdistaa muuttotappioalueille.

Patteriautot  ovat tuoreen tutkimuksen mukaan niin energia- ja kustannustehokkaita, että niiden hankkimiseen ei edes kannattaisi myöntää julkista tukea. Investointi autoihin on niin kannattavaa muutenkin.

Suomen automarkkinat ovat kahtia jakautuneita. Muuttovoittokunnissa hinnat nousevat ja autoista kilpaillaan, muuttotappiokunnissa hinnat jopa laskevat, mikä laskee investointihalua.
Kalliimmilla alueilla patteriauton  hinta voi olla tutkimuksen mukaan alle prosentin ydinvoimalan arvosta, mutta halvimmalla yli sata prosenttia.
– Jälkimmäisessä tapauksessa motivaatio ja mahdollisuudet investoida eivät ehkä ole kovin korkealla – erityisesti kun asukkaiden tulot myös korreloivat autojen hintojen kanssa.
Siksi mahdolliset investointitukia ei kannattaisi suunnata näille alueille, koska päästöjen vähentäminen ei ole kuitenkin meidän kaikkien kannalta välttämätöntä, Vimpari sanoi tiedotteessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2021, 20:42:20 ip kirjoittanut Taito Nuutinen »

Toukokuu 31, 2021, 20:53:36 ip
Vastaus #276

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro







                                                                        :laugh:
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Kesäkuu 06, 2021, 07:41:22 ap
Vastaus #277

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7411
Tuulivoimasta on tullut vaivihkaa rahasampo riutuville kunnille – voimalat tuottavat niin paljon rahaa, että Suomeen syntyy kohta "veroparatiiseja"

Reilun tuhannen asukkaan Kyyjärvellä on suuret suunnitelmat. Kunnan alueelle on määrä nousta lähivuosina yli 80 tuulivoimalaa. Kunta saa niistä aikanaan noin kolmen miljoonan euron kiinteistöverotulot vuodessa, kun nyt kunnan kiinteistöverotulot ovat kaikkinensa 400 000 euroa vuodessa.

https://yle.fi/uutiset/3-11964659
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 16, 2022, 07:43:03 ap
Vastaus #278

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4645
Moro

Joskus lehdissä on aika erikoisesti uutisoituja asioita,uutisesta unohdetaan mainita se olennainen.Tässäkään uutisessa ei muisteta mainita että useimmalle omakotitalon katolle paistaisi aurinko mutta vain tosi harvan tontin läpi kulkee joki tai puro.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dc03ea80-f5a8-408b-9aa1-f306aefb9a47
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 16, 2022, 08:19:14 ap
Vastaus #279

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 12047
Tuli tuota vesivoimalaa ziigattua.

Kävin jopa sen firman sivuilla-15000 canadan dollaria maksaa siellä-
vaan paljonkohan hinta turpoaa jos tänne tilaa?

Tuottokaan ei ihan vakuuta- tuollaisella n. 1,5m/s virtauksella
tuottaa mahtavat 1600kWh,jos läpi vuoden pyörii. Täällä ei ehkä
joka purossa pyöri. Tuottaa tasavirtaa- eli semmoista 12- 24Volttia vaikkapa.

Tuollainen määrä sähöä (1600kWh)  verkkovirtana maksaa esim. mulle nykyään n. 250e/vuosi.

Joten laitteen kuoletus on vaikka tuon tuoton rahallisen arvon verran/vuosi-
pelkkää laitetta saa maksella n. 46 vuotta. Eikä siinä ole huomioitu paljonko
tulee kuluja,tulleja ,alveja ja mitä tuleekin tuon hankintahinnan lisäksi.

No- siinäpä oiva laite semmoiselle,jolla koskiosuuskin on. ;)

t. Markku

Toukokuu 16, 2022, 09:41:15 ap
Vastaus #280

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4250
  • Moukka
Tuossa patteriauto hypetyksessä unohtuu aina yksi oleellinen näkökulma pois. Alueelliset tarpeet. Suomi on harvaan asuttu maa. Täällä on todella paljon alueita joissa patteriauto ei ole edes vaihtoehto, eikä niillä alueilla ole muutenkaan kokonaispäästöjä juuri nimeksikään. Soini tais joskus todeta suurinpiirtein siihen malliin että sama hattu ei käy melonille ja omenalle. Sanonta sopii oikein hyvin myös tähän autolla liikkumis asiaan. Eihän kukaan täyspäinen satsaa autoon useita kymmeniä tuhansia euroja, jos se ei vastaa miltään osin tarvetta. Itselläni toki menettelisi sähköauto tähän tarpeeseen, mutta ajomäärät on nykyään niin vähäisiä että eipä anna aihetta alkaa sijoittamaan peltilehmään yhtään. Tai pitäiskö nykyään puhua ennemminkin muovilehmästä?

Toukokuu 16, 2022, 12:28:54 ip
Vastaus #281

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 743
Tuossa patteriauto hypetyksessä unohtuu aina yksi oleellinen näkökulma pois. Alueelliset tarpeet. Suomi on harvaan asuttu maa. Täällä on todella paljon alueita joissa patteriauto ei ole edes vaihtoehto, eikä niillä alueilla ole muutenkaan kokonaispäästöjä juuri nimeksikään. Soini tais joskus todeta suurinpiirtein siihen malliin että sama hattu ei käy melonille ja omenalle. Sanonta sopii oikein hyvin myös tähän autolla liikkumis asiaan. Eihän kukaan täyspäinen satsaa autoon useita kymmeniä tuhansia euroja, jos se ei vastaa miltään osin tarvetta. Itselläni toki menettelisi sähköauto tähän tarpeeseen, mutta ajomäärät on nykyään niin vähäisiä että eipä anna aihetta alkaa sijoittamaan peltilehmään yhtään. Tai pitäiskö nykyään puhua ennemminkin muovilehmästä?

Minä taas luulen että Suomessa on melkein kaikki sellaiset asuintalot sähköistetty, joissa autoa tarvitaan. Siis kai sähköauton lataus on  aina kotona hellpompaa kuin ostosparatiisin parkkipaikalla?  Vai mitäö en nyt ymmärrä?