Kirjoittaja Aihe: Mikä öljy pappatunturiin?  (Luettu 2947 kertaa)

Heinäkuu 28, 2022, 09:08:26 ap
Vastaus #60

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Nämä suorat öljyt esim SAE-20 tai SAE-30 eivät sisällä sellaisia lisäaineita jotka tuhoaa tuota remmiä mutta moniaste öljyissä kuulemma on. Nythän näitä on tullut myös autoihinkin (öljyssä kylpeviä nokkaremmejä ) ja öljysuositukset ovat tärkeämpääkin tärkeämpiä !!

Heinäkuu 28, 2022, 09:12:43 ap
Vastaus #61

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Tuo on varma valinta remmikoneisiin jos ostaa öljyä ruohonleikkuriin suositeltua suoraa kolmekymppistä !

Heinäkuu 28, 2022, 09:51:24 ap
Vastaus #62

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 838
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jopas menee yli täälläpäässä jos remmikoneisiin oltava eri öljy kuin remmittömiin ja remmin säilyvyysnäkökohtahan on kymmenien vuosien aikaskaalalla täysin teoreettinen riippuen taatusti ajomäärästä,ajan vaikutuksesta kuin remmin valmistusmateriaalista jotka esim Flintan aluperäishihnassa oli jotain kumiseosta 60 luvulta vs vaihdettuun uuteen Rembutikenin joka taasen oli muovimaista teollisuuslaatua nykymateriaalein mutta ruohonleikkureihin tarkoitettu 30 taatusti passaa remmi kuin remmittömiin koneisiin...ollen siis mineraaliöljyä ;)


Seuraavaksi miettinemme miten pienkoneöljy käytännössä eroaa vastaaviin viskositeetiltaan mp tai vaikka harrasteautopuolelta tai vaikka mainittuun johonkin 10w30/40 perustavaraan jos remmin säilyvyysnäkökohtaa mietitään kun öljyjenkin koostumuksissa eroja eri valmistajilla ja mopojen kytkin kuin vaihteistotkin iät ajat toimineet tavallisella moottoriöljyllä merkki kuin merkki siinä kuin yksiasteisellakin?




Saattaa olla että menee minulla liian yli ajatustasolla murehtia harrastemopon remmin muutenkin tajuttoman pitkää kestoikää kun edes sen uuden /NOS löydön tai vanhan orkkiksen materiaaleja ei tiedä saati eri nykyöljyjen ja öljymerkkien pitkäaikaisvaikutuksia mihinkään hihnamateriaaliin käytännössä...ääh...  joku tässä palapelissä vaan ei asetu kohdilleen uskottavaksi kokonaisuudeksi minun päähäni ,jatkan samaan totuttuun malliin mutta jätän öljyaiheen remmeineen teille ja siirryn eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2022, 13:48:38 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 28, 2022, 15:10:43 ip
Vastaus #63

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
No jos nyt on mopossa tämä uusi Saksalaisremmi joka ei ole kumia niin silloin tuota vanhaa öljysuositusta ei enää ole

Elokuu 22, 2022, 11:01:46 ap
Vastaus #64

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 209
Suosittelin aiemmin Teboilin 2t bikeä, eli teboilin täyssynteettistä 2t öljyä pappikseen. Nyt täytyy perua kaikki suositukset tuosta öljystä. Otin eilen entisöinnin jälkeen vajaa 800km ajetun pv:n kannen auki ja näky oli melkoinen yllätys. Aivan jäätävä karstakerros palotilassa. Halvalla ei näköjään saa hyvää, vaikka kuinka olisi täyssynteettistä. Ensimmäisen tankin ajelin sisäänajoa Teboilin 2t mixillä ja sen jälkeen olen käyttänyt 2t bikeä 2,5% seoksella. Täytyy näköjään vakiomoponkin kohdalla siirtyä parempiin öljyihin.



Elokuu 22, 2022, 22:34:34 ip
Vastaus #65

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Noin siinä käy kun luotetaan taikasanaan "täyssynteettinen". Tuo 2t bike on tarkoitettu moottoripyörien raskaasti kuormitetuille ja korkeaviritteisille kaksitahtimoottoreille. Mopoon on suositeltavampaa käyttää mopoon suunniteltua nykyaikaisempaa 2T Power Mixiä joka palaa karstautumatta. Teboilin 2T Power Mix öljy on suunniteltu erityisesti kaksitahtisten katalysaattorilla varustettujen mopojen ja skoottereiden vaatimuksille, jolloin sen pitää palaa puhtaasti. Tosin ei mikään öljy täysin 100% karstattomasti pala.