Kirjoittaja Aihe: Huono käynnistyvyys kun seisoo tovin  (Luettu 1035 kertaa)

Elokuu 08, 2022, 10:35:58 ap
Luettu 1035 kertaa

Juha S Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Honda SL 125 käynnistyy heikosti kylmänä sekä lämpimänä jos seisoo jonku minuutin.
Suoraan käynnistä kun sammuttaa, niin vähän käyttää käynnistyspolinta niin käynnistyy ihan tyhjäkäynnillä.

Tauon jälkeinen käynnitys vaatii yleensä ryypyn säätöä ja kaasun vääntämistä samalla kun polkaisee.
Tuntuu, että ongelma ois bensansaannissa.

Se tässä ihmetyttää, kun muuten olen saanut säädöt hyvin kohdalleen. Vetää hyvin ja käy nyt tyhjäkäyntiäkin todella hyvin. Eikä tukehdu, kun tyhjäkäynniltä vääntää kaasua.
Aikaisemmin oli ongelma, että lämmetessä alkoi sammuun risteyksiin, tukehtui eikä jaksanut kauaa käydä tyhjäkäynnillä.
Myös alkoi kuumana vähän röpöttää. Neulaa laskin pykälän, niin alkoi toimiin hyvin. Paitsi käynnistyvyys huononi entisestään.

Tyhjäkäynti on melko isolla, liki 2000, mutta käy hyvin. Oletettavasti tuossa vielä tyhjäkäyntipiiri on käytössä.

Mikäköhän tos voisi olla, kun muuten noin hyvin toimii. Liittynee kaasariin, luulisin. Voisko tyhjäkäyntisuutin tai bensapinta vaatia säätöä (molemmat pitäisi olla vakioita).

kärkiä/ajoitusta en ole vähään aikaan katsonut enkä venttiilejä. Ajettu muutama sata viimeisen säädön jälkeen.
--  Honda CB100 k0 -73  --
--  Honda SL125 S   -77 --

Elokuu 09, 2022, 07:22:17 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Onko kaasarin kiinnityksessä nuo kaikki palikat tallella. Tuo 8 on luultavasti bakeliittilaippa, joka on tarkoitettu estämään lämmön siirtyminen kaasuttimeen. Jos kaasutin kuumenee liikaa, siellä oleva polttoaine höyrystyy, eikä enää syty. Ajossa toimii, kun kaasutin saa uutta kylmää pensaa tankista.

Tuo 2000 on kovin korkea tyhjäkäynti. Onkohan tyhjäkäyntipiiri jostakin tukossa ja käy pelkästään pääsuuttimen kautta.
Selittäisi huonoa käynnistymistä sekin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2022, 07:25:16 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Elokuu 09, 2022, 14:24:08 ip
Vastaus #2

Juha S Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vastauksesta!

Kyllä noi kaikki osat on asennettuna.

Tyhjäkäynti kyllä kävisi vähä pienemmällä, mutta on sitten epävarmaa ja riski sammua. Epäilen myös, että näyttäisikö tuo mittari ihan oikein kun olen joskus katsonut videoita, jossa SL125 käy tyhjäkäynnillä ja mittari näkyy. Kuulostaa, että toi mun 2000 rpm ei niin kauheen nopea ole. Sen sijaan suositeltu 1200 rpm mun pyörssä kuulostaaa, että iskuja on melko harvakseltaan.

Kaasari oli vasta auki ja tyhjäkäyntisuutin oli ihan puhdas. Kanavia en tosin niin hyvin paineella puhdistanut.

Pari kertaa olen tsekannut tulpan ku ei ole käynnistynyt, niin ihan kuiva ollut. Toikin vähän outoa.

Elokuu 09, 2022, 15:29:40 ip
Vastaus #3

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Silmällä ei näe, onko tyhjäkäyntisuutin puhdas. Vaikka valo näkyy läpi, se ei silti välttämättä ole puhdas. Se ei lähde puhtaaksi edes ultraäänipesurilla. Ota tulitikku ja teroita se. Sillä kun pyöräytät suuttimen reiän, niin näet jäikö tikkuun jotakin. 0,02mm kerros tyhjäkäyntisuuttimen reiän seinämässä pienentää virtauspinta-alaa n. 15%.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 20, 2022, 10:49:44 ap
Vastaus #4

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
XL250:ssä oli sama ongelma. Korjaantui pienellä sytytyksen säädöllä. Koita säätää aavistus vuoroin molempiin suuntiin ja katso onko mitään vaikutusta.

Elokuu 20, 2022, 17:51:50 ip
Vastaus #5

Kari Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun SL125 käynnistysongelmat loppuivat kun vaihdoin NGK'n tulpan NipponDensoon. Tuntuu että nuo NGK't eivät kestä yhtään rikasta seosta joten ryypyn kanssa oli oltava tarkkana.

Lokakuu 01, 2022, 21:33:58 ip
Vastaus #6

Juha S Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia vinkeistä!
Loppui kesä taas kesken ja meni aika vähän muiden vehkeiden kanssa.
Mut pitää testata noi kun ehtii.

Lokakuu 02, 2022, 00:40:58 ap
Vastaus #7

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko sen ryyppyläpässä pienempi jousitoiminen läppä? Jos on, ja siitä on jousi poikki, niin kylmäkäynnistyvyys on tosi heikko.