Kirjoittaja Aihe: Paineilmakompressori  (Luettu 1426 kertaa)

Tammikuu 25, 2025, 20:54:19 ip
Luettu 1426 kertaa

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Taas tuli sama vika ku pari vuotta sitten.  Uusin silloin takaiskuventtiilin ja painekytkimen. Tuli kuntoon. Ylärajan saavutettua sammuu mutta jää vuotamaan reilusti kunnes alaraja tulee vastaan ja yrittää käynnistyä muttei voi kun ei jaksa vaan hihna luistaa. Männän päälle jäänee paine eli kevennysventtiili ei toimi niinkuin pitäis?  Senkin purin ja toimii minusta. Suihkutin elektroniikkasprayta joka pitäs oksidoitumisen poistaa. Kalvo on ehjä ja kansi tiukasti kii eikä halki. Kevennysventtiili painekytkimen pohjassa siinä päässä letkua joka toinen pää menee takaiskulle. Semmosta vikaa siinä on ollu aina että ruostejyvä jää välillä takaiskuventtiilin lautasen päälle ja samat on ollu oireet kuin nyt. Kompura on jeesuksen vanha V2 pienin säiliöin ja varmaan sisältä ihan umpiruosteessa. Nyt ei takaiskun välissä ole ollut mitään mutta tuo vika silti päällä. Hioin jopa takaiskun kumilautasen tasaiseksi ilman mitään hyötyä. Ei ymmärrä mutta haluaisin. Hermot meni ja tilasin uudet osat. Silti vaivaa kun en oivalla.

Jostain kun saan rikkoutuneesta kompurasta säillion ni istutan ton koneikon siihen päälle. Nostaa nopeesti paineet eli tuo tiivis lie?

Helmikuu 03, 2025, 14:06:39 ip
Vastaus #1

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
Nuo halpiskompurat on vähän semmoisia. Inspectan kaveri kertoi, miten olivat EU painelaiteasetuksen voimaantulon jälkeen ostaneet eripuolilta suomea samanlaisia ruotsalaisen liikkeen kompressoreita ja ja tarkastaneet ne tuon asetuksen vaatimusten mukaan. Lopputulos oli, että 7 kymmenestä ei ollut asetuksen mukaisia kunnoltaan ja yksi oli välittömästi hengenvaarallinen. Olivat sitten Brysseliin esitelleet tutkimuksen tuloksia, niin oli vastattu että mitä niitä enää tutkitte, ne on CE hyväksyttyjä.
Ruotsalainen liikeketju, hollantilainen tukkuri joka teetti kompurat italiassa tehtaassa millä oli espanjalainen ilmoitettu tarkastuslaitos.
CE = China Export.

Helmikuu 03, 2025, 17:26:36 ip
Vastaus #2

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
[size=1.6rem]CE-merkintä ei ole yleinen turvallisuusmerkki[/size][size=1.1rem !important]CE-merkintä ei•    ole yleinen turvallisuusmerkki•    takaa, että tuote olisi erityisen laadukas tai helppokäyttöinen•    erottele tuotteiden paremmuutta.[/size][size=1.6rem]
[/size]https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/ce-merkinta#d7e9ad2b[size=1.6rem]
[/size]
[/font]

Helmikuu 04, 2025, 06:45:42 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
CE-merkinnän tekee valmistaja ja takaa sillä, että tuote on vaatimusten mukainen.
Noin se pitäisi olla, mutta tarroja saa painettua kuka vaan ja tuote on sitten mikä on.
Ei siis huonoimmillaan ole kuin merkki siitä, että jossakin on saatu tarrat tehtyä ja joku on osannut tarran liimata.
Tukes tekee pistokokeita, mutta ei millään ehdi kaikkia tutkimaan, kun kampetta tulee tuutin täydeltä kaikilta aloilta.

Toivottavasto olen väärässä, mutta noin se meni aikaisemmin.




Helmikuu 04, 2025, 08:08:06 ap
Vastaus #4

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6173
  • MC Debit
Se ”China Export” on ihan suht todellinen ilmiö, ei ole sama kuin aito eurooppalainen CE:



Muuten se eurooppalainenkin CE on just kuten Pertti sanoi, laitetaan merkintä ja allekirjoitetaan vaatimustenmukaisuusvakuutus. Vilpistä saattaa tulla seuraamuksia firmalle ja allekirjoittajalle, jos jää kiinni tai jotain sattuu.

Mutta China Export ei edellytä edes sitä. Kaikki joukolla temuttamaan vaan!

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 04, 2025, 20:17:36 ip
Vastaus #5

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 983
CE-merkinnän tekee valmistaja ja takaa sillä, että tuote on vaatimusten mukainen.
Noin se pitäisi olla, mutta tarroja saa painettua kuka vaan ja tuote on sitten mikä on.
Ei siis huonoimmillaan ole kuin merkki siitä, että jossakin on saatu tarrat tehtyä ja joku on osannut tarran liimata.
Tukes tekee pistokokeita, mutta ei millään ehdi kaikkia tutkimaan, kun kampetta tulee tuutin täydeltä kaikilta aloilta.

Toivottavasto olen väärässä, mutta noin se meni aikaisemmin.

Suurinpiirtein näin se menee vieläkin. Konedirektiivissä on monta erilaista polkua, joiden päätepisteessä odottaa lupa laittaa CE-merkintä, aika moni valmistaja valitsee sen suorimman ja lyhyimmän polun, jossa valmistaja saa tehdä jokseenkin kaiken itse.

Uudessa koneasetuksessa ns. ilmoitetun laitoksen käyttäminen tulee tietyille riskaabeleille koneryhmille pakolliseksi, se parantaa tilannetta jonninverran. Uusi asetus tulee pakollisena voimaan tammikuussa 2027. Mutta edelleen valmistaja saa tyypillisesti tehdä konekohtaisissa säännöissä tai standardeissa edellytetyt riskienarvioinnit ja testaukset itse. Ihan kaikkien valmistajien itse tekemiin toimenpiteisiin ei välttämättä ole luottamista. Ja kuten sanottu, valvonta ei ole ihan täydellistä sekään.

Helmikuu 04, 2025, 20:49:03 ip
Vastaus #6

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Moro,


tuossa Teemun mainitsemassa uudessa Koneasetuksessa on mm. kohta, joka voi raavituttaa mp-korjaajan takaraivoa, jos kirjan mukaan mennnään, vai mitä mieltä on Teemu?



(35)
 [/t]Henkilöä, joka valmistaa koneita tai vastaavia tuotteita omaan käyttöönsä, pidetään valmistajana, ja hänen olisi edellytettävä täyttävän kaikki vastaavat velvollisuudet. Tässä tapauksessa konetta tai vastaavaa tuotetta ei saateta markkinoille, koska valmistaja ei aseta sitä toisen henkilön saataville vaan käyttää sitä itse. Tällaisen koneen on kuitenkin oltava tämän asetuksen mukainen ennen kuin se otetaan käyttöön.
[/font]

Helmikuu 05, 2025, 06:41:36 ap
Vastaus #7

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722
Eli osta kompurasi valmiina kaupasta. Voi vahinkotapauksissa , kun se omatekemä pytty lojahtaa, vakuutusyhtiön kanta olla melko nihkeä korvaamaan mitään.