Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4290876 kertaa)

Tammikuu 07, 2025, 15:03:36 ip
Vastaus #12975

Ilpo Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Kävimme tänään kokemassa perjantaina lasketut verkot  8) Mitähän tästäkin tulee kun kausi on aivan alussa!

Tammikuu 25, 2025, 19:40:40 ip
Vastaus #12976

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa eläissäni telemark-hiihtoa. Olen harrastanut laskettelua n 50 vuotta, junnuna treenasin pujottelua aktiivisesti ja yli kolmekymppisenä kisasin myös master-sarjoissa muutaman vuoden. Lumilautaa olen pari kertaa kokeillut mutta se ei napannut. Tellua olen miettinyt jo aikaisemmin kokeilla mutta nyt ostin varusteet käytettynä. Otin ihan hiihdonopettajalta tunnin tekniikan opetteluun. Äkkiseltään otti reisilihaksiin kun laskuasentoa hierottiin kohdalleen. Jätin hankkimani sukset huoltoon siteiden siirtoa ja kanttien kunnostamista varten,  sopii sitten seuraavalla kerralla kurvailla.

Tammikuu 25, 2025, 20:22:34 ip
Vastaus #12977

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen onnellisena tamppasin tulevan ladunpohjaa Winha Finlandialla.
Hyvin onnistui, kunnes kone leikkasi kiinni. Oli kuuma kuin saunan kiuas....muistin sitten, että parikymmentä vuotta seisseestä Rotaxista jäi tarkastamatta tuulettimen hihna.
No, sitten vedin Finlandian Winha 35:lla kotiin jäähtymään.
Pyöräytin jakarilla koneen takaisin liikkuvaksi ja tänään aamulla ekalla vedolla käyntiin. Pikku purkua ja uusi hihna paikalleen...kasaan ja valmis.
Nyt ei vaan enää ole lunta, mitä tamppais, joten hommat siirtyy johonkin seuraavaan jaksoon.
Laitoin varoiksi ilmanpoistoaukkoon "lepattajan", josta näkee puhalluksen
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2025, 20:24:12 ip kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Maaliskuu 04, 2025, 10:48:03 ap
Vastaus #12978

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vajaa kymmenkunta kertaa tullut käytyä rinteessä temuamassa noilla tellukamppeilla. Toiset suksetkin hankin kun etsin lähinnä varaosina toisia siteitä. Noita Nordic 75 mm standardilla olevia kun ei kuulema enää tehdä, siksi niitä saa halvalla mutta mahdollisiin välinerikkoihin ei saakaan muuta kuin käytettynä osia. Pikkuhiljaa alkaa käännöskin löytyä varmemmin, alkuun vaan pitää opettaa kroppa toimimaan toisella tavalla. Laskettelussahan käännöksessä se paine pidetään ns läpällä, eli nojataan monoon eteenpäin ja käännöskin perustuu sillä painonsiirrolla ja kanttauksella saavutettuun suksen taipumiseen ja siten kääntymiseen (kun siis puhutaan leikkaavasta suken sivuleikkausta hyödyntävästä käännöksestä). Telemarkissa taas sen johtavan alasuksen monoon pitää se paine saadakin sinne pohkeen puolelle ja sisäjalka on koukussa takana. Ja kun vielä laskijan paino pitäisi olla molemmilla jaloilla. Muuten se käännös perustuu samoihin asioihin kuin alppisuksilla. Minä olen kyllä tellussa vielä kaukana siitä leikkaavasta käännöksestä. Harjoittelu jatkuu, kunhan vaan lunta riittää rinteessä.

Maaliskuu 07, 2025, 11:04:55 ap
Vastaus #12979

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tällä viikolla on tullut tehtyä ensivuoden polttopuita, klapikoneella. Pikkuhiljaa kun ei tässä iässä ole enään urakoita. Vielä voi tehdä kun on pöllejä moneksi vuodeksi.
Mukava juoda välikahveja auringossa. Kun ilma on suotuisa siihen tarkoitukseen.
Ei oikein voi tehdä eikä tarvitsekkaan Benellille mitään täytyy odotella. Ei ole kiirettä ajelemaan.

Maaliskuu 09, 2025, 18:37:07 ip
Vastaus #12980

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitkin viikonloppua kausihuoltoa rouvan motskariin.
Uudet öljyt ja suodattimet.
Samoin vaihdettiin vähän leveämmät tangot ja sellaiset joissa on vähän enemän "pull back" mittaa kuin alkuperäisissä.
Samalla meni vaijerit uusiksi kun alkuperäiset jäivät lyhyiksi. Onhan ne hyvä vaihtaa silloin tällöin muutenkin.
Ihan kivaa hommaa kun rouva neuvoo ja minä teen. Vai päinvastoin?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2025, 18:51:50 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Maaliskuu 09, 2025, 18:51:05 ip
Vastaus #12981

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sen verran oli liukasta sivuteillä, että kun auton oven laittoi kiinni, niin auto valui pientareen reunukseen (kitkarenkaat)...
Lumiketjut vetäviin pyöriin ja matka jatkui.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 09, 2025, 19:29:40 ip
Vastaus #12982

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen kun tuuli hiukan ravakammin, iski katastrofi tuolla lähimäellä seisovaan tuulimyllyyn. Se on kokoa 1:100 verrattuna niihin joita saksalaisfirma aikoo tuoda tuohon parin kilometrin päähän, pyyhkäisykorkeus 320 m. Kolmesta lavasta kaksi oli siepannut otteen kovasta tuulesta ja lentäneet jonnekin.Kävelin paikalle hangenkuoriaisia pitkin mutta lapoja ei näkynyt missään. Lopulta noin 25 metrin päässä pilkotti hangesta punaista ja siellä oli yksi, toista ei löytynyt vaikka kiertelin alueen noin 50 metrin säteellä. Alan pikkuhiljaa uskoa että täysikokoisen myllyn lapa rikkoutuessaan saattaa lentää hyvinkin kilometrin päähän jos mylly pääsee villiintymään.