Jaakolla sopivan oloisia naapureita.
Olen pari kertaa Sinuhen lukenut. Minusta uskomaton seikkailu. Yleissivistävyydestä en tiedä, mutta on siinä varmaan sitäkin..
Kaptah moneen otteeseen totesi Sinuhelle, että ”varastan sinulta vain sen mikä on kohtuullista ja mikä minulle kuuluu”. Ei se huono resepti ollut.
Orjilla kun ei varsinaisia tuloja ollut, niin lienee ollut käytäntö, että isäntäväeltä sai varastaa "käyttörahaa".
Kaptah oli kyllä mieleenjäävin tyyppi kirjassa. Oliko niin, että Sinuhe osti Kaptahin orjamarkkinoilta edullisesti, kun oli muistaakseni vain yksi silmä ja klenkkasi toista jalkaa?
Talvi yllätti viime syksynä, ja käyttöpyörät jäi pesemättä/putsaamatta seisomaan. Meinasin, että ei kesä ainakaan yllätä, ja rupesin vuosihuoltoja tekemään. Mitsiin uusin etupään stefat ja tankki vauhtui parempaan. (Tuo tuli minulle kolaroituna, ja alkup. tankissa on lommo.) Ketju pestään ja keitetään jäykässä öljyssä. (Löysin työmaalta erikoista voimansiirtoöljyä, joka tuntuu jäykemmältä, kuin SAE 140 vaihteistoöljy.) Renkaat pitää ostaa jo varalle. Jos ei tule paljon kilometrejä, voi nuillakin nuukailla koko kesän. Nopeusmittarin vetorattat piti vaihtaa, mutta homma tyssäsi vääriin osiin. Joskus vuosia sitten ketjulukko aukesi ja ketju katkesi ja särki ketjusuojan muovikotelon, ja oliko niin, että se matopyörävaihteen pienempi ratas/akseli meni kokonaan hukkaan tai rikki. Ostin uuden ratasparin, mutta se oli tarkoitettu 18" takapyörälle ja, mittari tietysti rupesi näyttämään 15Kmh liikaa. Nyt päätin korjata asian ja tilasin saksalaiselta toimittajalta, (en nyt muista keneltä) uudet rattaat. Piti olla 27/15 välityksellä (1,8;1) mutta onneksi laskin hampaat ja ne olikin 30/15. Ne rattaat, jotka oli paikalla oli 24/12, eli sama välitys. Oli likellä etten saanut tuota valmiiksi. Mutta eihän nuita nyt kannata sinne laittaa. Pitänee jättää kesken ja koittaa saada oikeat osat.
Bemariin en meinaa tehdä mitään erikoista. Öljyt ja suodatin vaihdetaan kesken kesän, jos niitä kilometrejä alkaa tulla. Kuluttaa jo sen verran öljyä, että olen jatkanut vaihtoväliä aikalailla. Voimansiirron öljyt tarkistetaan. Renkaat ostetaan valmiiksi. Jos on pitempiä reissuja tiedossa voisi etukumin vaihtaa jo keväällä.