VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Entisöinti => Aiheen aloitti: ahti salonen - Maaliskuu 11, 2016, 20:30:46 ip

Otsikko: museorekisteröity
Kirjoitti: ahti salonen - Maaliskuu 11, 2016, 20:30:46 ip
Mietin tuossa sellaista että jos muuttaa museorekisteröidyn pyörän ulkoasua selvästi ,mitä seuraa jos sellaisella ajaa liikenteessä.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: rauno yrjölä - Maaliskuu 11, 2016, 20:57:59 ip
 Miksi se pitää muuttaa . Eihän siihen ole mitään järjellistä syytä.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: ahti salonen - Maaliskuu 11, 2016, 21:09:48 ip
miks ne minulle naurais ,en ole sellaista tekemässä ei tulis mieleenkään.tuli vaan mieleen kun katsoin yhtä myynti ilmoitusta jossa myytiin pyörää niin museo kuvilla kuin myös muunnelluilla.elikkä kysyn uudelleen mitä tuosta muuntelusta seuraa ?
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: PenttiXS2jammuDanbom - Maaliskuu 11, 2016, 21:17:13 ip
Sanktioista en tiedä mitä seuraa jos muutet, mutta ohjeissa on selkeesti että pyörän tulee vastata museorekisteriotteessa olevaa kuvaa. Se että kuka sitä valvoo ja huomaa on sitten ihan eri asia, naapurisi kenties  ;) Saattaahan olla että joudut maksamaan jotain korotettua vakuutusmaksua jos muutos luokitellaan vaikkapa petokseksi tai joksikin muuksi.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Lauri Puirola - Maaliskuu 11, 2016, 21:51:31 ip
Oletan että ratsiaa pitävä poliisikin voi sanoa asiaan jotain jos tarkastaa myös museoajoneuvotodistuksen
ja huomaa eron. Aika vähän on kyllä papereita kyselleet, pilliä suuhun enemmänkin.


L&K.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: ahti salonen - Maaliskuu 11, 2016, 22:38:20 ip
Sanktioista en tiedä mitä seuraa jos muutet, mutta ohjeissa on selkeesti että pyörän tulee vastata museorekisteriotteessa olevaa kuvaa. Se että kuka sitä valvoo ja huomaa on sitten ihan eri asia, naapurisi kenties  ;) Saattaahan olla että joudut maksamaan jotain korotettua vakuutusmaksua jos muutos luokitellaan vaikkapa petokseksi tai joksikin muuksi.
kirjoitit että saatan joutua maksamaan jotain korotettua vakuutusmaksua.Jospa lukisit nuo viestit uudestaan ,mitä ihmeen maksuja mulle siitä tulee jos  joku tuolaisilla kuvilla pyöräänsä kauppaa ?? Asia ei liity mitenkään minuun ,ihmettelin vaan ilmoitusta.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: rauno yrjölä - Maaliskuu 12, 2016, 07:17:52 ap
Sanktioista en tiedä mitä seuraa jos muutet, mutta ohjeissa on selkeesti että pyörän tulee vastata museorekisteriotteessa olevaa kuvaa. Se että kuka sitä valvoo ja huomaa on sitten ihan eri asia, naapurisi kenties  ;) Saattaahan olla että joudut maksamaan jotain korotettua vakuutusmaksua jos muutos luokitellaan vaikkapa petokseksi tai joksikin muuksi.
kirjoitit että saatan joutua maksamaan jotain korotettua vakuutusmaksua.Jospa lukisit nuo viestit uudestaan ,mitä ihmeen maksuja mulle siitä tulee jos  joku tuolaisilla kuvilla pyöräänsä kauppaa ?? Asia ei liity mitenkään minuun ,ihmettelin vaan ilmoitusta.
[/quot


 Kysymyksesi vaan henkilöityi sinuun itseesi. kun et maininnut muita tahoja alkujaan. Nyt kun olet myöhemmin avannut asiaa,  se ymmäretään selkeesti. Pyydän kaikkien väärin vastanneiden puolesta anteeksi.   
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: markkukovasin - Maaliskuu 12, 2016, 07:33:30 ap
Seuraus on,että pyörä ei enää täytä museofillarin ehtoja.
Siitä taas seuraa,että vakuutus on muutettava tavalliseksi liikennevakuutukseksi.
Siitä seuraa siis rahanmenoa.

Museofillarin saa toki laittaa tavalliseen vakuutukseen,jolloin saa ajella mielinmäärin.
Toisinpäin ei...

t. Markku
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Maaliskuu 12, 2016, 10:58:29 ap
Ulkoasua saa muuttaa jos se täyttää edelleen museoajoneuvon vaatimukset.
Isommissa muutoksissa hyvä päivittää kuva vastaamaan muutoksia.
Samalla museoajoneuvotarkastaja voi todeta muutoksen laillisuuden.
Pieniä muutoksia on varmasti aika monessa käytössä olevassa museomoottoripyörässä.
Eihän kaikki vastaa edes alkujaan oikeaa ulkoasua.

Museotarkastaja voinevat kommentoida missä menee heidän mielestään raja.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: rauno yrjölä - Maaliskuu 12, 2016, 16:42:52 ip
 
  Mitä sitten jos kommentin antaakin museotarkastaja, jolle ei kuuna päivänä valtuuksia olisi pitänyt antaakaan ??

   
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Risto Sollo - Maaliskuu 13, 2016, 08:53:40 ap
Tuossa näkyi yksi ajelija ottaneen museopyörästä etulokasuojan ja takajakkaran irti.Minusta hyväksyttävää ja helppo palauttaa ennalleen,sekä "aikansa kuva"...
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Ilkka Kahila - Maaliskuu 13, 2016, 21:33:05 ip
Oletan että ratsiaa pitävä poliisikin voi sanoa asiaan jotain jos tarkastaa myös museoajoneuvotodistuksen
ja huomaa eron. Aika vähän on kyllä papereita kyselleet, pilliä suuhun enemmänkin.
L&K.

Mikään asetus ei määrää pitämään MA-lausuntoa (ei MA-todistus) mukana. Ainut virallinen dokumentti museoajoneuvosta on rekisteriotteeseen merkitty: museoajoneuvo. Uudessa systeemissä jäävät rekisreripaprut historiaan, ja poliisi näkee TraFin tiedostoista kaikki tarvittavat tiedot. Myös tien päällä.
Ainut mitä poliisi voi tehdä, jos epäilee ajoneuvon MA-kelpoisuutta, on passittaa kulkuneuvo katsastustoimipaikalle katsastusmiehen tarkastettavaksi, jotka hyväksyvät ajoneuvoja museoajoneuvoiksi MA-lausunnon perusteella.

Mitä taas tulee MA-lausunnon kirjoittamisen ja muutoskatsastuksen jälkeen tehtyihin muutoksiin, pitää niistä ensisijaisesti  tiedustella MA-lausuntoja antavilta tahoilta. Mitä ja minkälaisia muutoksia tai lisäyksiä voi tehdä ja edellyttävätkö ne mahdollisesti uutta MA-lausuntoa sekä muutoskatsastusta. Yleisesti katsoen, ei minkäänlaisia rakenteellisia tai ulkoasu muutoksia voi tehdä, jotka poikkeavat alkuperäisen MA-lausunnon mukaisesta ulkoasusta ja rakenteesta.

Jos toimitaan poikkeavasti em. tavoin, saattaa tehdyt muutokset johtaa MA-statuksen menettämiseen. Miten vakuutusyhtiöt tähän suhtautuvat ei ole yleisesti tiedossa. Mutta kyseessä saattaa olla jonkinasteinen vakuutus petos, joka taas vähimmillään johtaa vähintään korotettuun vakuutusmaksuun.

t. IK.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Lauri Puirola - Maaliskuu 13, 2016, 21:48:21 ip
Ok, minulla on vanhaa tietoa. Parikymmentä vuotta sitten poliisi syynäsi myös
museorekisteriotteen.


L&K.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Maaliskuu 14, 2016, 07:38:10 ap
Ilkka, olisiko mahdollista museokatsastajat laatisivat suuntaa antavan listan mitä saa muuttaa ilman keskusteluja museokatsastajan kanssa.
Kun tarpeeksi monelta museokatsastajalta kysyy, saa sopivan vastauksen.
Se, että museoajoneuvon pitää täysin vastata museoajoneuvotodistuksen valokuvaa  perustuu minusta vain VMPK:n museointiohjeisiin.
Trafilta en löydä niin tiukkaa tulkintaa.
En  ole kuitenkaan väittämässä, että mitä tahansa saa tehdä, mutta VMPK:n tulkinta, että mitään ei saa tehdä ei voi olla oikea tulkinta.

VMPK_n tulkinnan mukaan ei saa lisätä esimerkiksi näitä jälkikäteen?
- yhtään rallitarraa.....siis kaikki nämä pyörät pois museosta, yhdelle tutulleni on katsastajien puolesta huomautettukin asiasta
vuosia sitten.
- tavaratelineitä, sivulaukkuja mahdollista pidempää matkaa varten..Trafin mukaan oman aikakauden varusteita saa olla


Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Maaliskuu 14, 2016, 08:37:04 ap
Kyllä tämä asia nyt niin retuperällä on viranomaisten valvonnan osalta, että ehdottomasti on asiaan saatava korjaus!  Museotarkastajat eivät kuitenkaan ole oikea taho antamaan muutoksista lausuntoa; tätä varten on perustettava valiokunta - pussihousuparlamentti - joka velvoitetaan antamaan lausunto vuosittain jokaisesta museoajoneuvosta, ja lähettämään se lausunto edelleen eduskunnan oikeusasiamiehelle, euroopan unionille sekä - kaikkein tärkeimpänä - vakuutusyhtiöille.

jaakkovaakko

PS. Koko museoajoneuvostatus pitäisi saada pois, kun ei kerran minullakaan ole...
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Ilkka Kahila - Maaliskuu 14, 2016, 14:01:48 ip
Terve Markku.

Olen jäävi Japsistarojen MA-tarkastajana, ottamaan kantaa klubin MA-tarkastuksista. Enkä siten katso voivani tällä palstalla antaa ojeita tai neuvoja kyseisistä ongelmista.
Klubin MA-tarkastus ohjeet sitovat vain klubin tarkastajia. Ne ovat muotoutuneet "oman laisiksi" hyvin pitkän MA-tarkastus toiminnan aikana. Ja tukeutuvat niihin periaatteisiin sekä perinteisiin joka VMPK:lla toimintansa alusta lähtien on koettu tärkeäksi. Eli entistää ja kunnostaa esille historiallisesti tärkeää Suomalaista ajoneuvokulttuuria.

Mitä taas tulee jälkeenpäin lisättyjen varusteiden asentamiseen, on niistä paras tiedustella MA-ajoneuvon MA-lausunnon antaneelta taholta.
JS:n MA-lausunnon antamisen periaatteena on tulkita TraFin ohjeita rakentavasti.  Pitäen ohjeena tuoda esille ajoneuvon aikakauden lisävarusteiden käyttö osoituksena millä tavoin ajoneuvoja varustettiin, ajomukavuuden lisäämiseksi ja käyttötarkoituksen mukaa sekä ajoturvallisuuden parantamiseksi. Nämä kaikki heijastavat myös ajoneuvon aikakauden muoti ilmiöitä, jotka ovat tärkeä osa ajoneuvokulttuuria.
Näissäkään em. tarkoituksissa ei kuitenkaan sallita rakenteellisia muutoksia tai poikkeamia MA-lausunnon mukaisesta ilmiasusta. Pois lukien em. lisävarusteet.

t. IK.
Otsikko: Vs: museorekisteröity
Kirjoitti: Jarno Forssell - Maaliskuu 31, 2016, 19:41:28 ip
Jos museoajoneuvon tulee vastata museopaperissa näkyvää valokuvaa, niin otetaampa toisenlainen näkökulma.

Tuossa kun nettimotossa näkee vähän väliä museoajoneuvoja, joissa on ihan museopaperin kuvaa myöten vääriä osia. Takaiskareita, änkkäreitä, tarakkaa ja sen semmoista. Saattaa jopa museopapereihin olla merkittynä, että on alkuperäisestä poikkeavat osat kiinni.

Mitä jos päättäisit ostaa tällaisen pyörän ja haluaisit vaihtaa siihen alkuperäismalliset osat näiden väärien tilalle.
Miten suuri vääryys tällainen temppu olisi? Pitäisikö sen vuoksi museotarkastaa uudelleen, jos haluaisi vaan muuttaa pyörän väärästä oikeammaksi?