Kirjoittaja Aihe: Suzuki GT380J 1972  (Luettu 88713 kertaa)

Kesäkuu 30, 2016, 20:52:58 ip
Luettu 88713 kertaa

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Elikkäs näinhän siinä kävi sitten kun katsomassa kävi niin käteen jäi :)

Joskus aikoinaan entisöity ja senjälkeen museotarkastettu vanha Suomi pyörä joka vissiin oli aika heikossa hapessa ennen entisöintiä,näin kuulin mitä sitten tarkoittaa kenellekkin moinen termi,vaikea sanoa kun en itse nähnyt edes kuvia siltä ajalta saati livenä tai historiaa senkummemmin tiedä.
Pikkusen on takapakkia otettu kaikin puolin sen hienon ajan jälkeen..valtettavasti.

Muutamat pikkupätkät tyyliin kilometri ja takaisin ajeltu,jos ajamiseksi voi sanoa kun ensinnäkin erittäin huono lähtemään käyntiin ja kun lähtee aikansa kun potkii niin lähtee tyyliin pytty kerrallaan eikä oikein tyhäkäyntiäkään voi sanoa olevan.
Kyllä se sitten kiertää kun matkaan ontuen pääsee ja kierroksia enemmän tyyliin 6000-7000 niin nopeus nousi ihan vikkelästi,tosin ei vertailupohjaa minkäänmosta säädöissään tai ihan tip top kunnossa koneeltaankin olevasta vastaavasta uudenveroisesta GT:stä.
Toki tämä seisonut pari vuotta joten kaasuttimien puhdistus ainakin ajankohtainen ja säädöt kaasareissa,kärjissä(kuin vaikka kondensaattoreiden kuntokin ),sytytys ym.

Kaasuttimien korjaus-sarja tulossa sekin eli availen+puhdistelen ynnä säätelen  samalla kertaa kun asennan nuo,sitäkin odotellaan Jaappanista asti.
Tahtovat tulla kaukaa nuo Ebay osaset ja kestää pitkään jos ja kun hinnalla väliä ,toki lähempääkin samaa tavaraa saisi jos kiire ja sponsori..
Kumminkin tarttee tuumata hinnan,laadun ja sopivuuden yhtälöä tapauskohtaisesti mikä osa kyseessä kulloinkin,voi tulla myös täyttä sontaa ja rahat hukkaan senmyötä eli säästää väärässä paikassa.

Noh,senverta koteloita availtu että kärjet+konkat näyttää hyviltä ja suht uusilta,niitten säätäminen taasen sytytyksen oikeaoppisen säädön kera taasen suuri mysteeri,3 kärjet ja ei oikein avautunut tuo korjauskirjan ohje kuin netissäkään idiooteille tehtyä kunnon ohjetta josta saisi 100%tolkkua!

Tottahan minä sen jotenkin käymään saan,sinnepäin, noin perusasiat kumminkin hallussa.

Löytyisikö apua ja opastusta ihan kuvien kera jos jollain moista infoa sytkän oikeaoppisesta säätämisestä kärkien kera ja toki onkin,ei tämä lie niin harvinainen ole tokikaan ja samat systeemit kait kaikissa triple Suzukeissa oli/on.

Haynes kirja löytyy,kuvat huonoja tältäosin kuin Englanninkielisen tekstin suppeus+ylimalkaisuus kun kuvia säätötapahtumasta ei opasteena.

Tarkoituskyllä päivittää se kärjettömään jahka rahapuoli antaa myöden,vaan jos nyt loppukesä näillä kärjillä...

Koska puolat näyttävät..hmm..hyvin alkuperäisiltä 44 vuotiailta ja pikkasen liimailtu ym niin tilasin Englannista uudet,tulevat kun tulevat ja voipi antaa apua huonoon käynnistyvyyteen osaltaan,ei niistä ainakaan taatusti haittaa ole kuin kukkarolle.

Jännitteensäädin..joo kuin museosta,ruosteinen ja likainen kaksiosainen kehitelmä jonka toimivuus kyseenalainen nykyaikana,tilasin Kiinasta uuden elektronisen bolt on säätimen halvalla(!!taikasana) ja tullee jahka posti kulkee ruohonleikkauksen ohella,siis syksyllä.
Latauksetakaan ei tietoa vielä,akku oli uusi.

Tulpat odottaa vaihtoa ja uudet on vaan vanhatkin näyttää ihan ok väriltään ja kuivatkin joka pytyssä.
Puristukset mittasin kylmänä,noin 110PSI joka lienee tyydyttävä arvo ja joka pytyssä lähes samat lukemat vai onko lukemat kuten pitääkin,kuumana kait ne vielä nousisi ja silleen vissiin tarkoitus mitata oikeaoppisesti?

Kampikammion tiivisteet joka näissäkin murheena vanhemmiten ovat ostokuittien mukaan vaihdettu(ja vanhat tuli mukana)noin 10v sitten jonka jälkeen ajettu n6000km.
Tietty kun asentajia työnlaatuineen monenmoisia ja tässä niitä ikäkaari huomioiden ollut useita  niin senkummempaa tietoa ei ole työn huolellisuudesta tai muuten heidän koneen kasaamisen kädentaidoista tietoineen,mutta sylinterit kuulemma vakiomitoissaan ja olivat "hyvät",laaja käsite sekin mutta toivottavasti näin.
Ei siis tietoa onko muuta uusittu moottoriin samalla tai aiemmin tai mitä paikkoja availtu milläkin vuosikymmenellä kenenkin toimesta ja millä menestyksellä.

Noilla edellämainituilla osilla tarkoitus eliminoida nuo käynnistys+käyntiongelmat,luulisin että kaasuttimet oltava puhtaat+säädöissään,puolat kunnossa kuin kondensaattorit ja kärjetkin sekä niiden säätö sytytyksen kera kohdallaan.
Jos puristuksia tuon verran,tulpat ok ja nuo kampiakselin tiivisteet kunnossa niin kait 2t pitäisi toimia?
Ilmavuodot tietty,niitä en löytänyt vuotosprayllä ainaskaan vielä mutta en mene takuuseen.
Varmaan johtoliitokset,virtalukko ja tuo latauspuoli tarkistettava myös.
Muutakin askaretta näyttää olevan,etujarrun säätö ja kytkinvaijerin samaten+voitelut kaikkiin vaijereihin+kuiviin rasvanippoihin liukastetta.
Vaihdepolkimen juuresta valuu öljyä ja lie syynä miksi vaihteistossa oli vain pari desiä jäljellä,oletetaan ettei se ole palanut sylintereissä taivaan tuuliin..ja toivotaan kovasti myös.

Täytyy vissiin joku tiiviste vaihtaa tuohon vaihdepolkimeen ellei aja kuivana tai täytä lähes viikottain,astia alle ja takaisin sisään tyyliin.

Kaikkea pientä,varmasti huomannutkaan vielä kaikkia vikapaikkoja mutta bensahana oli heti outo jossa ala-asennossa ei tullut mitään eikä sivuasennossakaan mutta pystyasennossa kylläkin,liekö kuuluukin olla niin,rikki vai asennettu jotenkin väärin mutta onneksi edes jossain asennossa tuli vaan ei minulla siellä montaa litraa ollut joka myös lie vaikutti asiaan...ja varmaan käynnisyvyyteenkin,samoin ryyppyvivun asento ohjaustangossa run-start jotenkin nurinkurinen eikä vipu pysy "päällä" kuin peukalolla painaen... :-\

Öljypumpun säätöä tutkin ja ihan metsässä tuo oli kun korjauskirjaa ohjeineen tutki,öljyä oli pumpunkin ympärillä runsaanpuoleisesti(ei oikein nähnyt mistä sitä vuosi)vaan tuota öljyä tuntuu tulevan sieltäkin(roiskevoitelu alustaa myöden)mutta tuo kampikammioden letkuviidakko takaisinkierrätyksineen oli yhä tallella ja kunnossa takaiskuventtiileineen.
Täytyy tutkia,muuten koko talli öljyssä ja mustia liukkaita läiskiä täynnä lattia,sotkee koko suht siistin tallin muuten.

Ei nelitahtisten kanssa tämmöistä ole,ainakaan Japanilaisten :D

Tämmöinen projekti ja sitä ensimmäistä rumpujarrullista malliakin vielä,kaikkea sitä ihminen ostaa,löytää ja haluaa aikuisena kun nuorena ei saanut,moisen savukoneen,ympäristön tuhoajan ja öljynvuotajan esihistorialliselta 2tahtisten dinosaurusten kulta-ajalta jossa nämä kylläkin niitä isojen dinojen poikasia.
Varmaan lailla kielletään kohta jos jossainpäin maailmaa jo kiellettykin moisilla ajaminen,pitää olla siisti,vähäpäästöinen ja muovinen munamalli katalysaattorilla ja jossa edes moottoria näy saati kuule,haista tai maista,kunhan menee kovaa ja vähällä huollolla muitten mukana aikansa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2017, 09:39:45 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 01, 2016, 05:41:06 ap
Vastaus #1

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Pensahana on alipainehana, se asento missä pensaa tulee, on tyhjien kaasareiden täyttö asento, kaksi muuta ovat normaali, muistaakseni alaspäin, ja varatankki. Pensaa ei siis kuulu tullakkaan, kun käynnissä ollessa, jos systeemi toimii. Hanasta lähtee letku yhteen kaasarin kurkkuun, mikä alipaineella avaa hanan. On siellä merkitkin, mutta ¨mittakello olis paras ennakon säätöön. 70- luvulla olen viimeksi 750 GTeen sytkän säätäny, mutta muistaakseni menee jotenkin näin. Pohjalevyä kääntämällä säädetään ensin yhden pytyn ennakko, ja kahet muut käret liikkuu omissa levyissään pohjalevyssä. Siis mittakello tulpanreijästä, siis siihen sylinteriin minkä sytyttää ne pelkästään pohjalevyssä olevat käret, etsitään mittakellolla kampiakselia pyörittämällä yläkuolokohta, minkä jälkeen asetetaan ennakko, siis kierretään kampiakselista mäntää alaspäin, oliko ennnakko 4mm, mittakellosta katsoen, minkä jälkeen säädetän sytytyshetki pohjalevyä kääntämällä. Pohjalevy lukitaan siihen, jonka jälkeen kahet muut käret (sylinterit) omista säädöistään samalla tavalla. Varmaan aika vaikeaselkoinen teksti, mutta ite homma on helppo, ja nopea. Nii siis koko hommahan alkaa, että säädetään ensin kärkivälit kohalleen, ja senjäkeen ennakot :)

Heinäkuu 01, 2016, 16:24:57 ip
Vastaus #2

Riku Andersson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 15
Hienoja nämä Suzukit kyllä on.

Yhtä tuollaisen isoveljeä ( GT550) säätäneenä voin todeta yhden pienen jutun. Jos ei alkuperäisyys ole ensiarvoisen tärkeää, niin laita kokonaan uusi sytytys + latausjärjestelmä ja melkeinpä muutkin sähköt. Nuo saa naamioitua kuitenkin täysin alkuperäisen näköisenä siihen laitteeseen ja saa kerralla hyvän ja luotettavan. Jos taas haluat pitää alkuperäisenä, niin tarviit kyllä hyvät hermot. Alkuperäistä johtosarjaa saattaa joutua paikkaamaan kohdasta jos toisestakin ja se on sitten astetta mukavampaa touhua. En toki tiedä, miten on entisöinnin yhteydessä mitäkin tehty. Reilun 400e maksaa järjestelmä, jossa on laturi ja sytkä samassa, eikä tarvii pelätä vanhojen puolien toimivuutta.

Käyntiinlähtö.. ei sitten muuten lähde käyntiin ilman ryyppyä, ei mitenkään. Jotenka kun purat kaasuttimet putsaukseen, niin muista avata myös ne kaikki kummalliset röörit sieltä kohokammiosta. Niilläkin on näkyy tarkoituksensa. Jos siis on rikastinryyppy eikä kuristaja, kai tuossa vuosimallissa rikastin pitäisi olla? Meidän laitteessa oli myös käyntiinlähtöongelmaa ja ongelma ratkesi kolmannella kaasuttimenpurulla kun vaijerinsäiettä poralla pyörittelin ihan kaikkialla minne se meni, yhteen koloon se lähtikin menemään vähän lisää ja sen jälkeen on kyllä käyntiin saatu hyvin.

Heinäkuu 02, 2016, 09:56:33 ap
Vastaus #3

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Nyt minäkin tajusin miten se kärkiväli&sytytys säädetään ns oikein jahka illalla istuin tallissa vesisadetta pidellen.
Tuo L sylinteri kärkineen on siis se aloitus ja kun kärkiväli on suurimmillaan se tokikin on se mihin rakotulkkia sovitetaan ja kärkiväli oikeaksi.
Näin tehdään joka sylinterille,sama systeemi.
Sitten se ajoitus sytytykseen:L taasen aloitus ja ohuen ohukaisella optiikkapaperilla L kärkien väliin ja pyöristetäään käynnistyspolkimesta mm kerrallaan tyyliin kunnes paperi luiskahtaa pienen vedon ohella pois kärkien välistä niin se on siinä se sytyskohta jonka jälkeen tarkistetaan missä sytytysmerkki siinä katkojien yhteisessä isossa aluslevyssä on,siis alaosassa olevan aukon ja sen takana on 3 osainen osoitin jossa sakara näyttää silloin kirjainta L ja vastamerkki on lohkossa tälle sakarassa olevalle vastaavalle merkille.
Keskellä aukkoa nuo merkit kohtaa ja siinä oikea kohta,ellei ole niin isoa pohjalevyä kierretään vastaavasti niin että näin on senjälkeen,siis 3 ruuvia ulkokehällä löysälle ja käännät+kiristät ruuvit.

Ne aiemmin ulkokehällä tuota isoa käännettävää pohjalevyä ja lohkossa noin klo 10 olevat merkit on jälkikäteen joku tehnyt,ei tehdas,eikä ne ihan oikein menneet ken moiset tehnytkin.

Sitten tarkistetaan vaikka sylinteri C  ja laitat taasen sen ohuen paperiliuskan C kärkien väliin pikkasen pingottaen koko ajan kun taas hissukseen hiivutat konetta polkimesta eteenpäin kunnes C sakara rupeaa näkymään aukosta..sitten tosi vähän kerrallaan pyörität kunnes tunnet paperin irtoavan C kärkien välistä,se on siinä ja tarkistat onko C sakara keskellä aukkoa vastamerkkiinsä nähden oikein.
Jos on niin hyvä,jos ei niin käännät itse kärkiä siinä isossa pohjalevyssä!
Ei siis isoa pohjalevyä jossa kärjet+konkat,vaan nyt itse kärkiä ja määrität tällä tavoin oikean hetken sytytykseen.
Jos korjattavaa,avaat 3 kärkien ruuvia ja käännät niitä senmukaan onko aikaisella vai myöhäisellä ja huomioit sen koneen pyörimis-suuntaan tietty.
Kun tämä tehty(jos tarvetta),ruuvit kinni ja ok.

Jatkamme sylinteriin R jolloin taasen hissukseen pyöritämme se paperinpela R kärkien välissä ja himmaamme hiivutten kunnes R sakara rupeaa näkymään aukosta jolloin taasen tutkimme milloin paperi liukuu pienellä vedolla pois R kärkien välistä ja vertaamme kohtaa aukossa näkyvään vastamerkkiin lohkossa R sakarassa olevaan.
Elleivät kohtaa niin säädetään taas kärjistä kuin C sylinterissä aiemmin,ei isosta pohjalevystä johon satutaan vain L sylinteriä säädettäessä joka ensimmäisenä aina.

Kun nämä hommelit tehty ja tarkistettu että kaikki ruuvit kireälläkin taas niin pyöritetään konetta ja tarkistetaan lopputulos vaikka pariinkin kertaan.

Homma selvä ja hymyilyttää jo ettei ymmärtänyt..mutta ei tämä ollut ensi eikä viimeinenkään kerta,aina oppii jotain ja kiitos Martille joka antoi ehkä ratkaisevan vinkin Suomeksi että ropleemi avautui yhdistettynä Haynes tekstiin ja nettiin.

Seuraavaksi tarviisi tutkia tuo ympäriroiskiva öljyvoitelu ja nyt itse vaihdepolkimen juuresta ei enää tule(tilkitsin),mutta näyttää tulevan eturattaan peittävän suojan(joka tuo vaihdepolkimen suojan takana) oikean alanurkan tienoilta tippa kerrallaan siitä tiputellen.
Kun tilkitsin tuota vaihdepolkimen juurta ja sen yläpuolella oleva kansi tietty irti niin siitä paljastui 3 pitkää pulttia jotka yhdistävät lohkon osia toisiinsa vaakatasossa siis.

Noh,1 pultti oli tyystin irti,ei se ollut ottanut jengalle eikä uuttakaan oltu etsitty vaikka pultin kierre tyystin entinen,kunhan oli työnnetty reikäänsä ???
Myös ne 2 muuta olivat löysällä eli tätä minä juuri tarkoitin sillä että kaikkea voi löytyä ja epäilykset vaikkapa koneen kannenpulttien kireydestä ym täytynee tarkistaa ja kiristellä kaikki mitä näkyvillä on pultti kuin ruuvikin.

Heinäkuu 02, 2016, 22:25:46 ip
Vastaus #4

Niko Tuomola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Hienoa, että näitäkin värkätään . On muuten tylsää luettavaa palsta, kun välillä pelkkiä tuutteja vaan työn alla.

Heinäkuu 03, 2016, 10:40:33 ap
Vastaus #5

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Huomenia Niko :) :)
Kyllä ruuvataan joo ja oisko syynä se ainakin minun osaltani että en ole ikään mennyt massan mukana 2 tai 4 pyöräisissä,omia polkujani kulkenut kukkaron ja mielihalujen mukaan..

Sehän ei Suomessa taasen oikein passaa näissä touhuissa,ei käyttö eikä harrastepuolella.

Eilen vesikuurojen välissä ruuvasin putket irti ja keskimmäisten toinen putosi ihan itsestään haarastaan koneen alla kunhan sylinteristä sain ne 2 pulttia irti.
Ei niitten muidenkaan osalta tiukkaa tehnyt,jalkatapit olivat unohtuneet kiristää,käsin pyörittelin pultit niistä,pakoputket kun kiinni samoilla pulteilla takapäästä.

Mutta voi ihme ja kaikkea sitä näkee!!

Putkien sisälle kun katsoi käyrien päästä niin ne oli niin täynnä karstaa että puolet reiästä valehtelematta täynnä,siis etusormi sopi enää normikämmenellä olevasta miehen kädestä.
No ei tämä vielä mitään jahka sain huilut irti(positiivinen asia oli että ne irtosikin)ja kyllähän sieltä huilua tuli joko yhdessä tai useammassa osassa(joita palasia laipanpalojen kera kiskoin&vääntelin putken sisällä pitkillä pihdeillä että sain ulos reiästä jotenkin).
Huilut itsessään ,se mitä jäljellä oli,olivat tehokkaasti tukkineet reikänsä joita pitkin vartta porattu ja ne eristysvillat mitkä huilun ympärillä pitäisi olla olivat nestemäisessä tahnamuodossa mitä jäljellä!
Aika haperossa kunnossa jo nuo huilutkin mitä jäljellä lähemmin tutkiessa.
Kuvasta ei oikein näe totuutta,nuo huilut ovat sisältä täysin täynnä kuin vaseliinimönjää ja pintapuolet pyyhitty rätillä..
Putkien aukoista edes kehdannut kuvaa laittaa.
Putket kuvassa jo pesty polttoöljyltä ulkopuolelta jolloin näky tämmöinen ,ihan ok kunhan ei kovin läheltä katso,toki kromitahna&kiillotusrättihommia tiedossa vielä ennen asennusta jolloin paranevat tuostakin vaan jahka sisäosista lähtee karmeat mönjät ensin liikkeelle ja saa puhtaaksi nekin.
Sanoisin että näitä ei ollut ainakaan viimeinen jos edellinenkään omistaja ikinä puhdistanut!!
Sinänsä sääli ja huolellisena tavaroistaan huolehtimaan tottuneelna kummastelen koska joku uusinut putket entisöinnin yhteydessä ja taatusti ovat maksaneet hunajaa vaan senjälkeen enempi vain naarmutettu,kolhittu ja ruostutettu ilman minkäänmoista huoltamista puoliksi irti heiluen eli rapistuminen siltäkin osin kovassa vauhdissa.

Puukolla kaavin enimmät vaseliinimaisessa muodossa olevat villat,sormella putkien reistä ja pesin ulkopuolelta kuin pistin putket likoamaan polttoöljyyn tulpat päissä.
Ei ollut tainnut pahemmin hengittää saati laskettuja vastapaineita,ihme että edes kävi,varsinkin kun keskipytyn vaimennin oli murentanut laippansa ym irti ja olivat tukkineet koko putken seilaavalla romutulpalla,onneksi oli irti tuo toinen haara vai senkö takia olikin itse puhaltanut itsensä irti elikkäs paineita taatusti oli ollut joka putkessa,vääristä syistä kylläkin.

Nyt tarvii hommata vaimennusvillaa ja taiteilla ne huilujen jäänteisiin kunhan nuo "sulavat"mustan mönjän peitosta,toki ne hinkattava on mekaanisesti loput,samoin putkien sisustat niin hyvin kuin pystyy.
Tässä tarvii niitä omia ideoita nyt tai toki muidenkin,ulkokuoret kumminkin hyvät vielä ja huilunjämät saa kiinni jotenkin joten vaimennus kehiteltävä epäviralliseksi ja arvioitava villan määrä passeliksi ellei ala raggariksi ja ajele "tyhjin putkin"naapurin kärttyisen uskovaisen ukon kiusaksi :laugh:

Saattaa noita huiluja ehkä uusina tai ehjinä käytettyinäkin löytyä,en tiedä.

Harmittaa vaan kun uudet tyyriit putket tehotuhottu hyvin pienessä ajassa ja varsinkin vain muutamassa tuhannessa km jopa ulkoa kuin varsinkin sisältä projektiasteelle!

Se vaidevivun polkimen vaiheilta tapahtuva vuoto sai selityksen nettihaulla ulkomaan keskusteluissa,vaiva on tuttu monissa Suzukeissa ja syynä 1 tiiviste joka löytyikin varaosanumeron avulla Ebaysta(varaosakirjan kopio räjäytyskuvineen+numeroineen tuli mukana)
Maksoi postikuluineen kokonaiset 8e ja tulleepi vielä EU:ssa olevasta Englannista.
Kuulemma helppo vaihtaa ilman suurempia purkkujuttuja,2 suojakantta pois edestä ja tiiviste käsillä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2016, 11:01:18 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 03, 2016, 12:14:02 ip
Vastaus #6

Niko Tuomola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Huomenta ! Mulla itsellä on tollanen vajaapyttyinen GT. Meillä on jo 18 ihanaa yhteistä vuotta takana  ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 03, 2016, 12:55:07 ip
Vastaus #7

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Nakkilan Pyörä ja Moposta löytyy alkuperäisosia, mm. huilut 75 euroa kpl.

Heinäkuu 03, 2016, 12:55:33 ip
Vastaus #8

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 742
  • Allegro con moto
Minkähänlaista villaa noissa vaimenninhuiluissa yleensä käytetään? Kävisikö putkieristeenä käytetty kivivillakouru? Niitä löytyy monenkokoista sisämitaltaan ja ulkohalkaisjaa voi veistää tarvittaessa pienemmäksi. Sitten vielä rautalangalla sopivasti sitoo sen huilun ympärille.
Jos ei muuten, niin väliaikaisratkaisuna ehdotan..... :)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Heinäkuu 03, 2016, 13:29:02 ip
Vastaus #9

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Rautalangalla se näihinkin oli kiinnitetty,argeologisten kaivausten jälkeen löytyi huiluista haisevan öljymönjän alta rautalankaa ja löytyi sitä putkien sisältäkin paloina ja löytyi paljon muutakin helisevää&kilisevää....
Jokainenhan pitelee vehkeitään hyvin tai huonosti,polttakoot vaikka eikä kuulu muille eikä moitita mutta jotenkin surku tulee kun tottunut itse pitelemään hyvin ja huoltamaankin vaan lie ajan henki tavara kuin tavara ja onkin kulutuksen kannalta palkitsevaa.
Kiitoksia Laurille vinkistä ja Nikolle kommenteista hienon kuvan kera :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2016, 21:21:20 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 03, 2016, 14:26:54 ip
Vastaus #10

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1436
eiks vaimenninvillaa myydä ihan vaikka stormilla ? joskus olen ainakin ostanut sieltä

Heinäkuu 03, 2016, 21:43:14 ip
Vastaus #11

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Öljypumpun säätö oli pielessä ja ei ikään lie puhdistettu putkia vaikka uusittukin,öljylaadusta ei tietoa mitä käytetty ja kampuran tiivisteet vaihdettu kuittien mukaan vasta myöhemmin kuin nuo putket elikkäs ota tuosta yhtälöstä nyt selvää mikä syy ja seuraus.
Vaihteiston kuivuuskin johtuu 100% varmasti ainakin tuosta vuotavasta tiivisteestä joka lorottaa vaihdepolkimen juuresta runsaanlaisesti,eilisen jälkeen muoville tullut pikku lammikkoja voi se öljykato johtua kampuran tiivisteistäkin lisäksi..tai sitten ne ei enää vuoda jos kerta vaihdettu(vanhat moiset ainakin löytyy "varaosalaatikosta" joka tuli mukana)...mutta nyt ainakin tuo 1 varma kohde todennettu ja korjaantuu jahka uusi tiiviste saapuu postissa ja" asentaja" saa inspiraation.
Polttoöljyt vaihdettu äsken putkiin ja pikimustaa rakeista tavaraa tuli ja paljonlaisesti.
Täytyy kaupasta huomenissa etsiä iso ja pitkä rassi jolla oikein kunnolla pääsee irrottelemaan esihistoriallisia kerrostumia ja laittaa huonoimmat kamppeet päälle ellei ihan kalsareissa rassaa tuossa etupihalla naapurin rouvan iloksi ,on meinaan aika sotkemista eikä ikipäivänä lähde vaatteista moinen tavara eikä eukkokaan raivostu eli ei mennä limonaativaatteet päällä edes pikkasen"varovasti",takuuvarmasti ne sotkeentuu kumminkin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2016, 11:51:49 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 05, 2016, 12:27:32 ip
Vastaus #12

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
"Varaosalaatikossa"on myös kokonainen käytetty sylinterisryhmä+ kansi,ihan ehjät kaikinpuolin sekä uudet vakiomännät täydellisinä vielä paketeissaankin ja vaillinainen tiivistesarja.
Käytetyt männätkin näyttää löytyvän ja alkuperäinen ilmanputsari täydellisenä, kaikki palat näyttäisi olevan mukana.
Tilasin uuden yläpään tiivistesarjan jossa sylinterihin ylä ja alapääntiivisteet+pakoputkiin se tiiviste käyrän ja sylinterin väliin...nehän olikin joku unohtanut tyystin laittaa..luonnollisesti.
Koska tankki pois ja niitä puolia kerta odotellaan ja kaasuttimien korjaus-sarjoja niin kun aikaa ja tilaa tuossa nyt hyvin kannattanee ottaa tuo Ram-Air kotelo irti ja katsoa sylinterin pulttien kireys tai paremminkin ottaa kansi irti ja katsoa männänpäät mikä karstatilanne+yleis-silmäys.
Veikataan ettei ole puhdistettu ja kannenpultit mitä sattuu kireydeltään....
Toivotaan että kaikki pultit olisi kumminkin tallella,männät ehjät ja samalla pistän uudet kannentiivisteet toki+kiristän momentiin kannen.
Antaapahan vähän mielenrauhaa ja vaihtaa sitten nuo uudet männätkin jos huonolta näyttää,toivotaan kumminkin että kaikki ok ettei nyt enempää tarvi purkuhommia tai mitään sylinterihommia.
Tähän tämä näköjään meni kun työnlaatu ei oikein vakuuta niin pakko epäillä,tarkistella,kiristellä ja purkaa ettei enempää hajoa ainakaan sen takia :-\ :-\
Pakoputket roikkuu ulkona tikkailla käyristään nätisti puhdistettuina niin sisä kuin ulkopuoleltaan polttoöljyjämiä tiputtaen sisuksistaan.
Koska järki ei paljon päätä pakota keksin että tallissa on hyllyllä uusi viemärien avausrassi,semmoinen pitkä vaijeri jossa kahva pyörittää ja Lidlistä joskus ostanut josko tarviisi.
Noh,pikkasen päätä lyttyyn vasaralla vaijerista että sopi putkien sisään siitä laipan aukosta ja sillä viimeistelin eestaas pukkien,kunhan olin ensin muuten rassaillut,liotellut ja kaapinut grillien puhdistusharjasta tekemälläni rassilla sisuksia.
Tuolla pitkällä viemärirassilla sai varmistettua ettei tavaraa edessä ja henki kulki hyvin avoimissa rööreissä kuten kulkikin!
Olipahan jotain hyötykäyttöä vaikka vähän tyhmempääkin...
Huilujen osalta tuli myös puhdasta,niiden kiinnilaitto onki toinen juttu koska yhdestä putkesta irti,mädänytynyt ja nyt poiskin jo kiskottu se uloin laippa mistä kiinnitysruuvi pitäisi tulla mutta kyllä minä jotain keksi kun sinneasti päästään joskus,muuten vielä ulkokuoreltaan suht hyviä putkia sentakia varaa heittää pois.
Sitä teräsvillan tapaista vaimennustavaraa mitä tässä näytti joskus käytetynkin tuli tilattua Ebaysta ja tulossa siis netistä joka helpoin ja monesti halvinkin tapa jos asut tämmöisessä pienenpuoleisessa autiokaupungissa kuin minä,täältä mitään moista eikä paljon muutakaan löydy ja jos löytyy hinnat sen mukaiset +valikoima se yksi ainoa tuote vähänkin erikoisemman artikkelin osalta vaikkapa auto+mp puolella tai tilausjuttuja.
Ruokaa,vaatteita ja bensaa+apteekki toki,siinäpä tärkeimmät halppishallien kera+erikoisliikkeitä sitten laidasta laitaan ja teollisuutta vaan juna-asemalta enää saa edes lippuja,posti lopetettu ja sekin tulee jakelun osalta milloin sattuu 9-16 välillä...

Heinäkuu 05, 2016, 16:07:18 ip
Vastaus #13

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Suomalaisen kaatosateisen,pimeän ja kylmän+10c  keskikesän päivän lämmitti postilaatikkoon tiputettu paketti Englannista elikkäs 3kpl Water Buffaloon ja sen pikkuveljiin tarkoitetut puolat hinnaltaan postikuluineen n80e.
Enpä tiiä mitä moottoripyörällä täällä järjellä ajatellen tekee tai harrasteautollakaan enää, lopullisen viimeistelyn tehnyt ilmastonmuutos, paitsi ruuvausintoon&ajankuluksi joka sekin ihan hyvä harrastus,ajokelit ainakin olleet taas muutamassa aurinkoisessa päivässä saati että oikein ajopyörää hommaisi joskus,se ajatus haudattu lopullisesti.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2016, 19:24:14 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 05, 2016, 17:12:33 ip
Vastaus #14

Mika Ristilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 328
Moi
Mistä tilasit puolat?