Elikkäs näinhän siinä kävi sitten kun katsomassa kävi niin käteen jäi

Joskus aikoinaan entisöity ja senjälkeen museotarkastettu vanha Suomi pyörä joka vissiin oli aika heikossa hapessa ennen entisöintiä,näin kuulin mitä sitten tarkoittaa kenellekkin moinen termi,vaikea sanoa kun en itse nähnyt edes kuvia siltä ajalta saati livenä tai historiaa senkummemmin tiedä.
Pikkusen on takapakkia otettu kaikin puolin sen hienon ajan jälkeen..valtettavasti.
Muutamat pikkupätkät tyyliin kilometri ja takaisin ajeltu,jos ajamiseksi voi sanoa kun ensinnäkin erittäin huono lähtemään käyntiin ja kun lähtee aikansa kun potkii niin lähtee tyyliin pytty kerrallaan eikä oikein tyhäkäyntiäkään voi sanoa olevan.
Kyllä se sitten kiertää kun matkaan ontuen pääsee ja kierroksia enemmän tyyliin 6000-7000 niin nopeus nousi ihan vikkelästi,tosin ei vertailupohjaa minkäänmosta säädöissään tai ihan tip top kunnossa koneeltaankin olevasta vastaavasta uudenveroisesta GT:stä.
Toki tämä seisonut pari vuotta joten kaasuttimien puhdistus ainakin ajankohtainen ja säädöt kaasareissa,kärjissä(kuin vaikka kondensaattoreiden kuntokin ),sytytys ym.
Kaasuttimien korjaus-sarja tulossa sekin eli availen+puhdistelen ynnä säätelen samalla kertaa kun asennan nuo,sitäkin odotellaan Jaappanista asti.
Tahtovat tulla kaukaa nuo Ebay osaset ja kestää pitkään jos ja kun hinnalla väliä ,toki lähempääkin samaa tavaraa saisi jos kiire ja sponsori..
Kumminkin tarttee tuumata hinnan,laadun ja sopivuuden yhtälöä tapauskohtaisesti mikä osa kyseessä kulloinkin,voi tulla myös täyttä sontaa ja rahat hukkaan senmyötä eli säästää väärässä paikassa.
Noh,senverta koteloita availtu että kärjet+konkat näyttää hyviltä ja suht uusilta,niitten säätäminen taasen sytytyksen oikeaoppisen säädön kera taasen suuri mysteeri,3 kärjet ja ei oikein avautunut tuo korjauskirjan ohje kuin netissäkään idiooteille tehtyä kunnon ohjetta josta saisi 100%tolkkua!
Tottahan minä sen jotenkin käymään saan,sinnepäin, noin perusasiat kumminkin hallussa.
Löytyisikö apua ja opastusta ihan kuvien kera jos jollain moista infoa sytkän oikeaoppisesta säätämisestä kärkien kera ja toki onkin,ei tämä lie niin harvinainen ole tokikaan ja samat systeemit kait kaikissa triple Suzukeissa oli/on.
Haynes kirja löytyy,kuvat huonoja tältäosin kuin Englanninkielisen tekstin suppeus+ylimalkaisuus kun kuvia säätötapahtumasta ei opasteena.
Tarkoituskyllä päivittää se kärjettömään jahka rahapuoli antaa myöden,vaan jos nyt loppukesä näillä kärjillä...
Koska puolat näyttävät..hmm..hyvin alkuperäisiltä 44 vuotiailta ja pikkasen liimailtu ym niin tilasin Englannista uudet,tulevat kun tulevat ja voipi antaa apua huonoon käynnistyvyyteen osaltaan,ei niistä ainakaan taatusti haittaa ole kuin kukkarolle.
Jännitteensäädin..joo kuin museosta,ruosteinen ja likainen kaksiosainen kehitelmä jonka toimivuus kyseenalainen nykyaikana,tilasin Kiinasta uuden elektronisen bolt on säätimen halvalla(!!taikasana) ja tullee jahka posti kulkee ruohonleikkauksen ohella,siis syksyllä.
Latauksetakaan ei tietoa vielä,akku oli uusi.
Tulpat odottaa vaihtoa ja uudet on vaan vanhatkin näyttää ihan ok väriltään ja kuivatkin joka pytyssä.
Puristukset mittasin kylmänä,noin 110PSI joka lienee tyydyttävä arvo ja joka pytyssä lähes samat lukemat vai onko lukemat kuten pitääkin,kuumana kait ne vielä nousisi ja silleen vissiin tarkoitus mitata oikeaoppisesti?
Kampikammion tiivisteet joka näissäkin murheena vanhemmiten ovat ostokuittien mukaan vaihdettu(ja vanhat tuli mukana)noin 10v sitten jonka jälkeen ajettu n6000km.
Tietty kun asentajia työnlaatuineen monenmoisia ja tässä niitä ikäkaari huomioiden ollut useita niin senkummempaa tietoa ei ole työn huolellisuudesta tai muuten heidän koneen kasaamisen kädentaidoista tietoineen,mutta sylinterit kuulemma vakiomitoissaan ja olivat "hyvät",laaja käsite sekin mutta toivottavasti näin.
Ei siis tietoa onko muuta uusittu moottoriin samalla tai aiemmin tai mitä paikkoja availtu milläkin vuosikymmenellä kenenkin toimesta ja millä menestyksellä.
Noilla edellämainituilla osilla tarkoitus eliminoida nuo käynnistys+käyntiongelmat,luulisin että kaasuttimet oltava puhtaat+säädöissään,puolat kunnossa kuin kondensaattorit ja kärjetkin sekä niiden säätö sytytyksen kera kohdallaan.
Jos puristuksia tuon verran,tulpat ok ja nuo kampiakselin tiivisteet kunnossa niin kait 2t pitäisi toimia?
Ilmavuodot tietty,niitä en löytänyt vuotosprayllä ainaskaan vielä mutta en mene takuuseen.
Varmaan johtoliitokset,virtalukko ja tuo latauspuoli tarkistettava myös.
Muutakin askaretta näyttää olevan,etujarrun säätö ja kytkinvaijerin samaten+voitelut kaikkiin vaijereihin+kuiviin rasvanippoihin liukastetta.
Vaihdepolkimen juuresta valuu öljyä ja lie syynä miksi vaihteistossa oli vain pari desiä jäljellä,oletetaan ettei se ole palanut sylintereissä taivaan tuuliin..ja toivotaan kovasti myös.
Täytyy vissiin joku tiiviste vaihtaa tuohon vaihdepolkimeen ellei aja kuivana tai täytä lähes viikottain,astia alle ja takaisin sisään tyyliin.
Kaikkea pientä,varmasti huomannutkaan vielä kaikkia vikapaikkoja mutta bensahana oli heti outo jossa ala-asennossa ei tullut mitään eikä sivuasennossakaan mutta pystyasennossa kylläkin,liekö kuuluukin olla niin,rikki vai asennettu jotenkin väärin mutta onneksi edes jossain asennossa tuli vaan ei minulla siellä montaa litraa ollut joka myös lie vaikutti asiaan...ja varmaan käynnisyvyyteenkin,samoin ryyppyvivun asento ohjaustangossa run-start jotenkin nurinkurinen eikä vipu pysy "päällä" kuin peukalolla painaen...

Öljypumpun säätöä tutkin ja ihan metsässä tuo oli kun korjauskirjaa ohjeineen tutki,öljyä oli pumpunkin ympärillä runsaanpuoleisesti(ei oikein nähnyt mistä sitä vuosi)vaan tuota öljyä tuntuu tulevan sieltäkin(roiskevoitelu alustaa myöden)mutta tuo kampikammioden letkuviidakko takaisinkierrätyksineen oli yhä tallella ja kunnossa takaiskuventtiileineen.
Täytyy tutkia,muuten koko talli öljyssä ja mustia liukkaita läiskiä täynnä lattia,sotkee koko suht siistin tallin muuten.
Ei nelitahtisten kanssa tämmöistä ole,ainakaan Japanilaisten

Tämmöinen projekti ja sitä ensimmäistä rumpujarrullista malliakin vielä,kaikkea sitä ihminen ostaa,löytää ja haluaa aikuisena kun nuorena ei saanut,moisen savukoneen,ympäristön tuhoajan ja öljynvuotajan esihistorialliselta 2tahtisten dinosaurusten kulta-ajalta jossa nämä kylläkin niitä isojen dinojen poikasia.
Varmaan lailla kielletään kohta jos jossainpäin maailmaa jo kiellettykin moisilla ajaminen,pitää olla siisti,vähäpäästöinen ja muovinen munamalli katalysaattorilla ja jossa edes moottoria näy saati kuule,haista tai maista,kunhan menee kovaa ja vähällä huollolla muitten mukana aikansa.
[ylläpito on poistanut liitteen]