Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - New Age Cafe Racer  (Luettu 53200 kertaa)

Lokakuu 09, 2019, 15:02:00 ip
Vastaus #75

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43

"Kätevää" jos haluaa vaihtaa pitkiltä lyhyille, ja joutuu painamaan kaksi kertaa, ja valo sammuu välissä ???
Eli pitäis laittaa kahdelle napille, toisesta valot päälle ja pois ja toinen vaihtaa vuorotellen pitkät - lyhyet.
Tai jos nappeja tulee noin liikaa, niin valot päälle virtalukosta. Mutta ei tosiaan niin, että pitkien jälkeen tulee pimeys!


Hyvä pointti! Nyt kun hieman tarkastelin lisää niin kytkennän voi tehdä myös niin, että yhdellä napin painalluksella vaihtaa pitkiä ja lyhyitä. Tuplapainalluksella sammuttaa ja sytyttää valot.
Variaatioita on useita ja niistä varmasti löytyy oikea

Lokakuu 09, 2019, 23:57:06 ip
Vastaus #76

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1943
Valot päälle virtalukosta, kun virtakin on päällä ja vaihto vaan tuolla hitek-napilla

Lokakuu 10, 2019, 12:00:11 ip
Vastaus #77

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 878
"Kätevää" jos haluaa vaihtaa pitkiltä lyhyille, ja joutuu painamaan kaksi kertaa, ja valo sammuu välissä ???
Kätevämpää kun mun polkupyörän valo. 3 eri tasoa kiinteää , 2 vilkkuvaa ja 1 automaattikirkkaus  mutta ei 0-asentoa. Nämä yhdellä napilla peräkkäin napsuteltuna. Kokonaan pois niin pitää mennä (sähköavusteisen) pyörän valikkoon  rullata  sieltä menua monta tasoa ja sitten "off".

Lokakuu 17, 2019, 16:12:39 ip
Vastaus #78

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Talli vihdoin kunnossa, tavarat paikoillaan ja työt voidaan aloittaa!
Kuten kuvasta näkyy saapui talliin myös pari muuta projektia  ;D


Vähän joutuu aina siirtelee pyöriä kun yhtä haluaa laittaa, mutta noista neljästä, kahdesta pitäisi päästä keväällä eroon...




Moottori saapui kokoonpanosta. Kaikki laitettu nyt tikkiin, uudet tiivisteet, kaikki tarkistettu ja ei pitäisi enää vuotaa


To-Do-List päivitetty ja siitä pitäisi alkaa työstämään


Lupasin itselleni, etten aseta muuta deadlinea kuin kesäkuu 2020.
No tuossa menin lupaa pyörän valmiiksi ulkoisesti MP-messuille 2020 eli tammikuun viimeseen päivään mennessä... Ajokuntoon sitten kesäksi.


Tämä sama lupaus on tehty nyt kolme kertaa, joten jos tämä olisi se kuuluisa "kolmas kerta toden sanoo"  ::)

Marraskuu 30, 2020, 07:57:41 ap
Vastaus #79

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Lainaus
Lupasin itselleni, etten aseta muuta deadlinea kuin kesäkuu 2020.
No tuossa menin lupaa pyörän valmiiksi ulkoisesti MP-messuille 2020 eli tammikuun viimeseen päivään mennessä... Ajokuntoon sitten kesäksi.

Tämä sama lupaus on tehty nyt kolme kertaa, joten jos tämä olisi se kuuluisa "kolmas kerta toden sanoo" 

Projekti on edelleen projektivaiheessa. Edistymistä ei ole tapahtunut...Päätin tehdä tilannekatsauksen aiheeseen, kun siitä nyt muutama kysely on tullut.

Tosiaan CB on edellisen päivityksen jälkeen edennyt 2m peremmälle tallin nurkkaan.Sitä ei ole unohdettu ja nyt on sytytetty hieman motivaatiokipinää uudelleen.
Ongelmaksi muodostui kesällä hankittu Ducati 899 Panigale, jota olen haaveillut useita vuosia.


 8)



Ducatiin on tullut nyt ajokauden päätteeksi asennettua laatikkokaupalla hiilikuituosia ja muuta kilkettä.

Nyt kun Pani alkaa olemaan valmis ja odottaa ensi kesää, niin ajattelin alkaa työstää taas CB:tä.Onhan aikakin siihen otollinen, kun mitään muuta ei oikeastaan voi tehdä. Ja ei siis millään tavalla positiivinen tilanne, mutta minkäs teet.


Tilanne juuri nyt.


Kuten viimeisimmässä postauksessa kerroinkin, kone on valmis ja tikissä.

Yleisesti projekti on jo hyvin pitkällä.Suurin osa olisi lähes maalausvalmiita. Muutamia pieniä fiksauksia ja thats it!
Aktivoidutaan ja aletaan työstämään!Tällä kertaa en lupaa yhtään mitään, joten katsotaan miten asiat lähtee rullaa.
Pidän tämän ajantasalla taas tästä eteenpäin ja muistakaa pestä käsiä!

Tammikuu 01, 2024, 14:09:24 ip
Vastaus #80

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Uusi vuosi ja uusi motivaatioa.

Tekosyyt sivuun. Yksinkertaisesti motivaatio ja ajanhallinta ollut hukassa, joten viimeisimmästä päivityksestä ei ole edetty.
Nyt kuitenkin omaa päätä vaivaa, ettei pyörä ole valmistunut, joten on aika tehdä tämä loppuun.

Panigale on myyty, joten rakenteluaika keskittyy nyt tähän.
Projektia varten on rakennette aikataulu ja tällä viikolla kartoitetaan tauon jälkeen, että mitä pitää vielä tehdä ennen maalausta ja viimeistelyä.

Päivitetään projektia tästä eteenpäin tiheämmin ja kommentoida saa edelleen, koska ne ovat olleet hyviä ja niistä saan myös lisäboostia rakentamiseen.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2024!

Tammikuu 02, 2024, 11:12:36 ap
Vastaus #81

jukka örn

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Moi.
Mahtaako nuo alkuperäiset comstar vanteet olla tallessa? Olisin kiinnostunut hankkimaan ne omaan projektiin, jos ovat saatavilla.

Tammikuu 03, 2024, 08:07:39 ap
Vastaus #82

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Moi.
Mahtaako nuo alkuperäiset comstar vanteet olla tallessa? Olisin kiinnostunut hankkimaan ne omaan projektiin, jos ovat saatavilla.

Kaikki ylimääräiset alkuperäisosat on jo myyty eteenpäin.

Tammikuu 03, 2024, 11:27:30 ap
Vastaus #83

jukka örn

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Kiitos tiedosta. Jos jollakulla sattuu olemaan ko. vanteita, niin olisin kiinnostunut.

Tammikuu 17, 2024, 23:18:12 ip
Vastaus #84

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Reilu pari viikkoa menty vuotta 2024 ja projekti on edennyt enemmän kuin viimeiseen kolmeen vuoteen  :o
Fiilis on hyvä ja motivaatio korkealla. Pidetään se siellä!

Pyörä kasattiin käytännössä kahdessa viikossa, niin pitkälle kuin mahdollista, jotta päästiin kartoitustilanteeseen mitä puuttuu, mitä pitää tehdä, mikä on kesken, mikä on korjattava ja mitä on ostettava...
Kaikki nurkissa ja hyllyissä olevat osat käytiin läpi ja lajiteltiin.




--------------------------------


Tästä lähettiin liikkeelle. Tämä oli käytännössä projektin tila viimeiset kolme vuotta.

Muutaman illan ja viikonlopun tuloksena pyörä kasattiin tähän pisteeseen








Moottori on niputettu ja käytännössä maalausta vaille valmis. Kaasarit testattu paikoilleen ja bensaletkut tehty.


Ohjainlaitteet on kaikki valmiina ja testattu karkeasti paikoilleen. M-Switchit, kaasukahva, etujarrun komponentit sekä peili/vilkkukombo.


Takajarrun ja jalkatappien osat paikoillaan. Jarruvalon kytkin pitää vielä ostaa ja asentaa.


Takakatteen suunnittelu alkoi ja ideat tulivat kuin tyhjästä liittyen kiinnitykseen, malliin ja toteutukseen. Tästä lisää myöhemmin.



--------------------------------

Tilanne juuri nyt

OSTETTAVAA / HANKINNAT (n. 25-30 tuotetta/osaa)
  • Pultteja/prikkoja/muttereita
  • Akun kiinnitysvyö
  • Erilaisia kiinnikkeitä
  • Kumiprikkoja/paloja
  • Etulokarin aihio
  • Jarruneste- ja polttoaineletkut
  • Jarrunestesäiliöt uudet
  • Kaasuvaijerit
  • Kytkinvaijeri
  • Kullanväristen osien vaihto mustiin
  • Polttimot
  • Rekisterikilvenvalot
  • Starttinappi
  • Takajarruvalon kytkin
  • Takalokari / tire hugger aihio
  • Etuvalon ympäryskate aihio
  • Mahdollisia nykyisten osien uusimisia uuden ajatuksen mukaisesti (+laadukkaampia)
HITSATTAVAA
  • CDI-boksien pultit/paikka
  • Johtopidikkeitä lisää
  • M-unit kiinnitys
  • M-lock kiinnitys
  • Muutama maapultti
  • Noisekiller äänenvaimentimeen
  • Nopeusanturin paikka
  • Regulaattorin paikka
  • Starttireleen paikka
  • Takakate + kiinnitys
  • Äänimerkin paikka
MUUT TEHTÄVÄT
  • Akun kiinnityksen viimeistely
  • Ohjainlaitteiden johtojen läpiviennit + kiinnityksen varmistaminen
  • Etulokari
  • Satulan 2mm madallus
  • Uusien jarrupalojen asennus
  • Uusien pyöränlaakereiden asennus
  • Uusien ohjauslaakereiden asennus
  • Kaasareiden puhdistus
  • Ketjulinjan viimeinen tarkistus
  • Rungon tinaus
  • Vaijerien rakennus ja asennus
  • M-Button, M-Switch, M-Lock, M-Unit
  • Sähköt kokonaisuudessaan
  • Rengastyöt
  • Vanteiden sorvaus
  • Takakate
  • Maalauksen ja värimaailman päättäminen
MAALAUS
  • Moottorin maalaus
  • Rungon ja muiden osien pulverimaalaus
  • Putkiston pinnoitus
  • Tankin, etulokarin, etuvalokatteen ja takakatteen maalaus
  • Yksityiskohtien teippaus/maalaus

Hyvin karkea listaus jäljellä olevista työtehtävistä...

Edetään kohta kerrallaan  8)

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2024, 23:20:28 ip kirjoittanut Marcus Hydén »

Tammikuu 29, 2024, 10:10:01 ap
Vastaus #85

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43

Kokemuksia ja kommentteja pyydetään regulaattorin ja cdi-yksiköiden sijoitteluun.
Vahvasti eriäviä mielipiteitä löytynyt ja tullut vastaan eri projekteista/foorumeilta yllä olevien osien sijoittelusta.
Osa vahvasti sitä mieltä, että kyseiset osat (ympyröity sinisellä) tulisi sijoittaa ajoviimaan jäähdytyksen kannalta, mutta taas toisaalta osa kokemuksista kertoo, ettei ole ollut ongelmaa vaikka osat sijoittaisi penkin/takakatteen alle lähes suljettuun boksiin.


Mitä mielipiteitä foorumilaisilla?





Tammikuu 29, 2024, 14:32:49 ip
Vastaus #86

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1605
Kyllähän nuo rasiat lämpöä kehittävät, siksi niissä nuo rivoituksetkin on. Niistä pitäisi lämmön haihtua ympäröivään ilmaan, joten suljettu tila satulan alla ei ole hyvä... Paremmaksi vakuudeksi kannattaa tutkiskella, miten tehtaat ovat nuo komponentit asentaneet!
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Tammikuu 29, 2024, 20:33:36 ip
Vastaus #87

Pekka Koivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 851
  • Jäsen 8930
Syttöboksit ovat aika uksein hyvinkin suojaisissa paikoissa, ja jännitteensäätimet vähän vilpoisemmin aseteltuja. Kaikissa pyörissäni ovat jännitteensäätimet olleet kuitenkin katteiden/sivukopan takana, jossa kuitenkin kiertää ilma jonkunverran. Ehkä jotain jäähdytystä vaikka prosessoriflektillä ja jollain ilmankiertoratkaisulla voisi kokeilla.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Huhtikuu 05, 2024, 14:23:22 ip
Vastaus #88

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Kyllähän nuo rasiat lämpöä kehittävät, siksi niissä nuo rivoituksetkin on. Niistä pitäisi lämmön haihtua ympäröivään ilmaan, joten suljettu tila satulan alla ei ole hyvä... Paremmaksi vakuudeksi kannattaa tutkiskella, miten tehtaat ovat nuo komponentit asentaneet!

Syttöboksit ovat aika uksein hyvinkin suojaisissa paikoissa, ja jännitteensäätimet vähän vilpoisemmin aseteltuja. Kaikissa pyörissäni ovat jännitteensäätimet olleet kuitenkin katteiden/sivukopan takana, jossa kuitenkin kiertää ilma jonkunverran. Ehkä jotain jäähdytystä vaikka prosessoriflektillä ja jollain ilmankiertoratkaisulla voisi kokeilla.

Näiden osalta päädytty, että kokeillaan nykyisellä sijoituksella ja varmistetaan, että ilma kiertäisi myös satulan ja takakatteen alla.

Huhtikuu 05, 2024, 15:00:06 ip
Vastaus #89

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
BIG UPDATE!


Osia on tullut tilattua huomattavasti lisää
- Etulokarin aihio
- Motogadget uudet napit ohjaustankoon
- Motogadget johtosarja
- Etuvalon "lippa"
- Muttereita, pultteja, prikkoja
- Automaattisulake
- Takajarrun banjopultti jarruvalokytkimellä
- "Takalokari"
- Akun kiinnitykseen nahkaremmit
- Ketjun kiristyspultti
- Takavalo
- Uudet jarrunestesäiliöt
- yms yms



Virtalukko
Pyörään tulee Motogadgetin avaimeton virtalukko eli "tägiä" näyttämällä menee virrat päälle ja pois.
Tätä varten tehtiin kylkeen upotus lukijalle, joka tulee kyljen tasolle.


Mitotusta



Reikä kylkeen



Teline lukijalle, joka hitsataan kiinni runkoon



Valmis



Sähköboksi
Sähköt tulevat takakatteen alle, kuten jo aiemminkin on mainittu.
Komponenttien sijoittelu meni uusiksi ja uudet paikat on mitoitettu.



Pultit pitää hitsata kiinni



Samalla tehdään muutama johtolenkki lisää, jossa johdot pysyvät siististi, eivätkä roiku


Takalokari
Ostin GSXR takalokarin, joka mielestäni sopii hyvin pyörän tyyliin ja on bolt-on.
Suojaa samalla myös hieman kuralta vaikkei tällä tulla sateella ajamaankaan, kuin pakkotilanteessa



ENNEN



JÄLKEEN




Takajarruvalokytkin
Ostin takajarruun uuden banjopultin, jossa on takajarruvalokytkin.
Ongelmaksi tuli, että uusi banjo on alkuperäistä paljon pidempi, joten se otti kiinni takahaarukkaan.


Jalkatappeja siirretään hieman ulommaksi, niin tilaa jää riittävästi banjopultille




Akselisuojatapit
Eteen ja taakse ostin akselisuojapalat. En usko, että näillä on mitään tekemistä suojaamisen kanssa, mutta näyttää hyvältä ja viimeistellymmältä.




Nopeusmittarin anturi
Anturille löytyi paikka etulokerin kiinnityskohdasta ja magneetin saa kiinnitetty jarrulevyn kiinnikkeisiin.



Etulokari
Aihion leikkausta ja hiontia on tehty nyt viimeiset tallipäivät. Muoto alkaa hahmottumaan.
Kiinnikeet on myös lähes valmiit ja niitä siistitään hieman sirommiksi, mutta vaikuttaa toimivalta paketilta


AIHIO




EDISTYY




KIINNIKKEET




Mitä seuraavaksi?
Etulokari ja sen kiinnikkeet viimeistellään, jonka jälkeen pyörä puretaan osiksi.
Tämän jälkeen tehdään toivottavasti viimeiset hitsaukset huhtikuun aikana.


Kun hitsaukset on tehty, tullaan pyörä kasaamaan kerran vielä lähes täydellisesti kasaan ja varmistamaan, että onko kaikki huomioitu ja pitääkö muokkauksia tehdä.
Kun tämä on varmistettu päästään maalausvaiheeseen, joten loppua kohden edetään kovaa vauhtia!