Kirjoittaja Aihe: Suzuki GT380J 1972  (Luettu 88713 kertaa)

Kesäkuu 19, 2017, 22:37:34 ip
Vastaus #180

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
Koettelee , vaan ei hylkää Herra  :) . Avaajanokka on vain jumissa , aika tehnyt tehtävänsä . Tuota linkin kuvaa kun suurentaa , niin voi todeta , ettei siellä mitään erikoista ole . Lämpöhoitoa ja koputtelua  varmasti vaatii .https://www.cmsnl.com/suzuki-gt380-1973-1974-1975-1976-1977-k-l-m-a-b-usa-e03_model16107/partslist/81530.html#results

Kesäkuu 20, 2017, 09:30:03 ap
Vastaus #181

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos Harrille kuin Terollekkin yksityisviestistä.
Tiukkahan on aina hyväksi monessakin asiassa mutta kun nyt tiedän että tässä ei siis mitään lukitusta muuta ole kuin sovite niin syvennytäänpä
ja mietitään tarviiko ulosvetäjän,putkitonget ,kaasupoltinlaitteet vai mitä muuta pientä,rauhoittavien lisäksi siis.
Tutkitaan tänään,sopivan passeli aurinkoinen päivä tulossa pilata se ihan vapaaehtoisesti...

Kesäkuu 20, 2017, 22:33:54 ip
Vastaus #182

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Helpon tunnissa asennettavan sytytyksen kera mennyt nyt 2 päivää ja aikaraja tuli täyteen kuten mittakin klo 20.00 jolloin palattiin kärkiin takaisin.

Kytkennät oli virallisesti oikein ja niitäkin vaihdeltiin sylintereiden välillä ristiin kokeillen,virta otettu vilkkureleeltä ja maa tuli pohjalevyn kautta kuten pitikin.
Tuo murheita aiheuttanut holkki lähti motonetin pienellä ulosvetäjällä+lämmittämällä mutta eipä tuosta lopputuloksen kannalta voittoa kotiin tullut.

Ei vaan toiminut tässä yksilössä jostain syystä,ennakkoa olisi pitänyt saada enemmän mutta hahlossa ei ollut pelivaraa enkä ruvennut viilahommiin tms kun mitään takeita olisi ollut lopputuloksesta.
Paukutti putkiin ja kaasareihin,potki käynnistäessä takaisin,kävi raskaasti eikä kierrosherkkyyttä eli oireiltaan myöhäisellä oleva sytytys.
Sama asento myös kärkien pohjalevyssä,toisessa laidassa tappiin mutta hahlo on pidempi ja sillä tavoin tämä käy ja kulkee hyvin+ottaa kierroksia kiekuen.
Miksi ja onko tämä jotenkin poikkeava tuotos vai johtuuko jostain klapista tuolla kärkiä ohjaavalla akselilla tai vaikuttaako haitallisesti pulsseihin tuo elektroninen jännitteensäädin /tasasuuntaaja vai mistä,en tiedä mutta näin tässä kävi ohraisesti,saattaa vierastaa näitä tässä olevia puoliakin tai monen asian summa.
Ajoitus kylläkin onnistui niin kuin valmistaja neuvoi että led syttyi(eikä sammu kuten monissa huonosti saksasta englantiin käännetyissä ohjeissa lukee)C sylinterin saavuttaessa sytytyshetken mutta ajoitus olisi pitänyt saada aiemmin,nyt sen näki että se jäi myöhäiselle eli kyllä laite kunnossa on mutta tämä ko moottori tarvii jostain syystä reilusti enempi ennakkoa mitä tuossa varaa asettaa.
Ajellaan sitten kärjillä kun ei kelvannut elektroniikka vanhuksen sielunelämälle.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2017, 21:56:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Kesäkuu 22, 2017, 21:54:36 ip
Vastaus #183

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
No niin,Teron kanssa viestitelty tuon Accent sytytksen osalta ja siinä esimerkillisen avulias mies kerrassaan :),kiitos ja iso sellainen.
Hänen antamiaan vinkkejä&ajatuksiensa tuotoksia tutkitaan ihan vakavissa mielin.
Noh,kun kerta alkuun päästiin eikä mieli tee periksikään antaa(Härmästä Etelä Pohjanmaalta kun lähtöisin..) niin ajattelinpa ottaa TAAS valmistajaan eli johtaja Uween yhteyttä vaikka englanti ei siellä tunnu taittuvankaan mikä sinänsä ihme juttu jos maailmalle aikoo kommunikoida+viedä tuotteitaan niin edes jonkinverran mielestäni osattava,ellei itse niin varmaan henkilöstöstä joku osaa ja varsinkin nuorisosta.
Selevä,kysyin vielä kerran mikä mahtaa nyt mättää ja annoin oireet+miten kytketty,siis juuri siten kuin herra aiemmin sieltä ilmoitti eli keltainen-keski,musta-vasen ja valkoinen-oikea Accent johtoväreissä.

Ei kuulemma silleen,huono homma vaan Accentin musta tulee oikeaan sylinteriin + Accentin valkoinen vasempaan sylinteriin ja Accentin musta/keltainen keskisylinteriin.
Tarkoittaa että minulle neuvottiin väärin vasen/oikea viime kysymällä mutta koska tämä nyt tämmöistä niin yhtään ihmettele ymmärtääkö vastapuoli edes mitä kysyin ja mitä vastasi....
Arvatkaa pänniikö?
Onko värit mahdollisesti oikeasti nyt noin vain ei ja taasko asennan tuon kiinni kärkien tilalle päivääni pilaten ellei sen kummempi ja kysyn saaden jonkin muun vastauksen.
Miksi ei asennusohjeisiin voi laittaa semmoista asiaa kuin miten tämä kytketään??
Mielestäni jonkinverran tärkeä asia noin niinkuin sähkövehkeissä,ainoastaan plussan otto villkureleeltä näytetään ja loput arvattava.
Ei paljon maksa jos kopioon laittaa kytkentäkaavion.

Kesäkuu 26, 2017, 17:38:58 ip
Vastaus #184

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Selevä,otin härkää sarvista kiinni eilen MotoGP kisalähetyksen jälkeen kun oli sopivasti mp nostetta tullut imettyä ja accentin kimppuun.
Rutiinilla kärkilevyn irroitus ja johtoliitosten+holkin samaten,accent levy tilalle,uusi holkki paikoilleen ja liitännät NYT siten kuin mr Johtaja Saksasta oli viikonloppuna neuvonut.

joo,nyt se toimii niinkuin tarkoitettukin,käy nätisti ja jotenkin tasaisemmin tms,vaikea sanoa tai kuvailla mutta jotain eroa käynnissä on.
Ihan hyvin lähti käyntiin ja vaatii varmaan tyhjäkäynnin sekä itse tuon sytytyshetken "viilailua"jahka kokemuksia ja km kerätään.

Onneksi meni näin ja ei ollut rikki tuo systeemi tai jotenkin epäsopiva tähän,mistäs noista päällepäin tietää kun mitään liikkuvia osia ole tai senkummemmin silmällä voi kuin katsoa jos joku komponentti irti tai joku isompi liitosvika tms.
Paljon helpommin olisi touhu lähtenyt käyntiin jos olisi kytkennät laitettu satsin mukana eikä tarvitse arvailla,kas kun väri väriin systeemi ei ihan toiminut ja liitin piti viritellä vanhoista kärkisysteemin johdoista irti jonka sitten asensin tämän accentin johtoihin niin toki se sitten liittimeen passasi,muuten ei sinnepäinään eli saattaa olla eri vm erimoisia nuo liittimet 750GT muutenkin verrattuna GT380,molempiinhan tämä kuuluu sopivan.
Elektroniikkaharrastaja&tietäjä saa varmaankin enemmän irti kun osaa mittailla ja mahd vaihdellakkin noita komponentteja jos epäilee vikaa+löytyy joku kaavio systeemistä,itse en kuulu niihin jotka ymmärtää näistä(kään).
Kertoillaan jahka kerrottavaa onko jääty tienpäälle tms kommellusta accentin taholta kuin toki muutenkin GT kuulumisia :D

Syyskuu 12, 2017, 10:59:44 ap
Vastaus #185

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kesä rupeaa olemaan menneen talven lumia,oli vähäluminen ja märkä..taas :(

Kokemuksia on tullut nyt lähestulkoon 800km matkalta..(wau)..mutta ei tällä 20km kauemmaksi kotipihalta poistuttu ole elikkäs kauppareissuja+sightseenejä pikkuteitä kierrellen.

Välille ei olla jääty mutta hilkulla kerran,asiasta kertoilin väärällä palstalla tuolla Gt500 jutustelun lomassa kun siellä muutakin aiheesta harhautumisia muillakin pikkasen oli.
Kaasu hirtti pohjaan ja kun aikani tien sivussa räpelsin vaijereita kiskoen ym niin sain kierrokset putoamaan 5000 jolla ei kovin hääviä ollut ajella kaupungin halki kotikonnuille mutta hengissä päästiin säälivien katseiden saattelemina.

1 luistin ohjuritappi oli puoliksi noussut ylös ja nuo luistitkin takerteli johuen vissiin kireälle vedetysistä klemmareista kumikurkuissa.
Kumikurkut näytti vuotavan kireydestään huolimatta suht runsaasti,iänikuinen riesa näköjään vaikka uudet.
Starttipilotin ruiskuttelu vaikutti käyntiin ja lähestulkoon sammutti koneen kun kunnolla sumutti keskimmäiseen kumikurkkuun.
"Muuta" en keksinyt ja tuo kumikurkkujen kireyden vaikutus luistin toimintaan oli aivan uutta minulle!

Miten ne voi toisiinsa vaikuttaa... ???

Noh,kaasarit oli TAAS irti ja powerfilltereiden puolustuspuheena onneksi mennään niillä,helppoa kuin heinänteko tulvapelloilla jos olisi orkkijutut kiinni nyt ja nekö vasta tykkää vääntelemisestä.
Säätöihin en sattunut,suutinkoko on 87,5 ja neulat toiseksi ylimmissä joilla toiminut hyvin.

Ohjuritapit varmistin pikaepoksilla,tippa tapin päälle ulkopuolelle kaasutinta ja irtinousseeseen myös varteen ennen kiinnipainamista.
Kaasuvaijerin reittiä mietin ja kokeilin taas kerran ja vaihdoin ihkauudesta vaijerista 4 vaijerisen alaosan yhdistäen vanhaan yläosaan(joka ei häävi kuoreltaan ole,tilattu n20cm extrapitkä yläosa uusi ja asennetaan jahka tulee,tähän pitää jostain syystä olla normaalia pidempi tuo yläosavaijeri)
Kasattu ja kokeiltu luistien liikkuvuutta pikkasen löysennetyin klemmarein+vuotaako kurkut nyt sitten vajaakireyttään jotka tilkitty myös tiivisteliimalla varmuuden maksimoimiseksi.
Luistit liikkui nyt vapaammin ohuen öljykerroksen avittamina eikä kumikurkutkaan NIIN pahasti vuotaneet,pikkasen kylläkin vaikutti sumuttelu yhä.
Mitähän tuohonkin keksisi kun kiristää ei passaa enempää,liimat on jo liitoksissa ja kumitkin ehjät...jaa-a.

Varovainen käynnistysoperaatio kierrosten eliminoimisiksi hetikohta jos taas takkuaa heti käynnistettäessä ja aikansa kun kaasutteli niin eihän käynti tahtonut palautua vaan päinvastoin kohosi omia aikojaan :-\

Mitäs nyt ja miksi se tekee näin?
Kaasuttimet TAAS auki ja ihmetellään koiran kanssa aikansa salaa pullaa eukolta syöden kahvikupin kera.

Mites jos nuo luistien palautusjousetkin on liian vetelät vanhuuttaan ja miksi just nyt,yhtäkkiä?
Eipä hyllyistä vastaavia eikä sinnepäinkään olevia löytynyt mutta löytyi käyttämättömät,ainakin 25v vanhat yhä pussissa olevat Oldsmobilen pakoventtiilien ohjurinkumit(tai nailoniahan nuo on) jotka sopii just jousien päihin hatut jousien sisään ulkomitoiltaan jääden pari milliä jousen ulkopuolelle levenevistä kauluksistaan ollen siis hattupäät jousien sisään ja näitä löytyi tarpeeksi eli 6kpl jousien molempiin päihin pikkasen pidentäen+jäykentäen niitä.
Kaasuvaijeri meni nätisti ohjureiden reikien läpi kuten pitääkin eikä asennuskaan takerrellut niiden osalta eli kokeillaan kun kerta aikaa on!

Perhana,kikka tepsi ja jouset sai ryhtiään takaisin keralla muiden tehtyjen korjailujen vehje tomi kuten pitikin ja lenkkikin heitettiin.
Olkoot noin nyt ja varmuuden vuoksi tilattiin Ebaysta Englannista löytyneet käytetyt jouset jotka laitetaan vanhojen kera tuplana jos tämä kikka ei pidemmän päälle toimi.

Uusiakin olisi löytynyt rapakon takaa mutta kokonaiskustannukset vesitti ideaa jos vertaa näihin tilattuihin jotka voi jopa olla ihan kelvolliset joko yksinään tai tupla-asennuksena ainakin.
Toki olisi voinut etsiä tyystin muun pyörän edullisia jousia mutta vertailu on vaikeaa kuin saada yleensä mittoja niistä,ilmoituksissa kun ei yleensä oli kuin vain mihin pyörään ovat passelit senkummemmin pituutta tai ulkomittoja ilmoittelematta.

Tässä ollaan nyt ja ikivanhat ketjut vaihtuneet uusiin kuten eturatas 15 piikiseen,takaratas on 48.
Takarengas,ikikestävä Barum joka ex-omistajan ihmevalinta,on vasemmalta reunaltaan just kuvioiden alkamiskohdasta huolestuttavissa murtumissa ja uusi ulkorengas-sisärengas+vannenauha tallissa inspiraatioita odottamassa.
Kumipuolella päädyin Metzelerin M22 joka tarpeeksi klassinen kuvioiltaan ja ajankuvaan sopiva mielestäni omaten kumminkin riittävät ominaisuudet kohtuuhinnan kera minun ajeluihini.



« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2017, 11:08:46 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 12, 2017, 16:45:02 ip
Vastaus #186

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 246
Ei sillä kumikurkun kiristämisellä liene mitään tekemistä luistin takertelun kanssa. Taisit sekoittaa, kun puhuin toisessa topikissa laippakiinnityksellä olevan mikunin kiristämisestä. KO. laiteessa oli siis sylinterissä laippa kahdella pinnapultilla, johon tuli kaasari kiinni ja kaasarissa myös kiinteä laippa. Pytyn ja kaasarin väliin tulee tiiviste, bakeliitti ja tiiviste, eli melkoisen pehmeä paketti. Tällöin jos kaasarin kirii laipastaan liian tiukalle, alkaa laippa vääntymään banaaniksi ja sitä kautta ilmeisesti koko kaasarin runko, koska luisti alkoi esimerkkitapauksessa takertelemaan.

Kumikurkun kanssa tätä ongelmaa ei tule.

Syyskuu 12, 2017, 17:54:17 ip
Vastaus #187

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Sitä minäkin vähä ihmettelin mutta todentotta löysättyäni kunnolla kiristettyjä kumikurkun klemmareita sillä oli jotain vaikutusta luistien liikkuvuuteen ihan aikuisten oikeasti ja kun ulkomaisia sivuja olen selaillut&yrittänyt tulkita niin vanhojen Mikunien kanssa tällä asialla on jotain merkitystä mutta paljonko on höpöhöpöä ja paljonko tuossa on totuuden juurta ,en tiiä mutta liityy jotenkin siihen että tuo kevyt ohut runko muuttaa
muotoaa vähäsen tai tulee jännityksiä tms ja luistit reagoisi siihen tolleen.






« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2017, 17:55:01 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 12, 2018, 13:13:44 ip
Vastaus #188

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pitkästä aikaa jotain on tapahtunut ja kerrottavaakin:Istuin on verhoiltu tuohon oikeamoisella -72 "early mallin"tight fit uustuotantopäällisellä
ja sukisuki lukee takana kuten pitääkin+se poikittaisremmi,tottakai.

Soittivat ja hain samantien verhoomosta  jossa olivat poistaneet vanhan päällisen , pehmusteiden parantelua sekä uuden päällinen ihan oikeaoppisesti värkänneet tämän alkuperäisillä kiinnikkeillä+lisättynä uusilla niittityyppisillä ja tuon reunaa kiertävän listankin todella siistillä irrotuksella ja takaisin asennuksella.
Katsoipa päältä tai alta niin tykkään että ihan priimaa työtä tehneet.
Kuvat kertonee mimmoinen se on ja peli valmis "ränttänttän" kesään :D

PS:vuoden ihka ensimmäinen talitintti lauloi aamulla koiralenkillä ollessani..onko nyt sitten kevät?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2018, 20:31:56 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 27, 2018, 11:51:56 ap
Vastaus #189

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kesäkausi 2018 aloitettu joten ei se ollutkaan viimeinen kewät tänäkään vuonna kuten vanhat ihmiset tuppaavat asian julistamaan hetikohta
keskustelun alussa mutta lopultahan vuosien harjoittelun jälkeen asian ennustus osuu aina väistämättä oikeaan kun tarpeeksi monta kertaa tuota toitottaa ;D

Lähes 800km tuli viime kesänä ajettua...wau..vaikka ei mihinkään ole menoakaan ja ne "tärkeät" menot tulee hoidettua käyttis autolla joka helppoa,on sateen+tuulensuoja ja lämmityslaite+kuljetuskapasiteettiakin kuin triplasti turvallisempaa kuin vanhalla moottoripyörällä.

Kesäkausi aloitettiin siis käynnistys-sessiolla ja lähtihän tuo ihan kohtuuhyvin räpättämään valtavan savupilven kera joka itseasiassa niin upea että vaikka tallin ulkopuolella käynnistin ja ovat talliin auki niin palohälytinkin innostui piipittämään,luuli kait että nyt palaa koko mäki kertalaakista näin valtavan savunmuodostuksen perusteella...
Lienee toki pienet öljytujut jotka kaadoin sylintereihin talveksi pikkasen lisänneet saasteita mutta kuitenkin.

Pienet ajolenkit kunhan alkutarkistukset tuli tehtyä ja takarenkaaseen ilmaa lisää mutta sehän menee vaihtoon nyt hetikohta muutenkin,uusi on jo tallissa ja sillä kesäpuhteet aloitettiinkin kun kerta näin hienoa kevättä pitänyt eli ulkosalla auringonpaisteessa touhuten.

Terävä huomio oli että auringossa lämmennyt kumi vaihtuu jouhevammin kuin kylmä puolijäinen :o
Oli siinä silti ihan kohtuuvääntö mutta taukoja pitäen,paria rengasrautaa käytellen ja narua&raks raks remmejä sitoen ynnä muita vippaskonsteja käytellen vanha aito Tsekkoslovakin lipputuote Barum halkelleine reunoineen(syy vaihtamiseen) mutta kuin uudella kulutuspinnalla oleva rengas pompsahti pois vanteelta ja vaihtui Metzelerin ME 22 kumiin jonka kuvio miellytti vanhahtavana,hinta oli edullinen ja ominaisuudet piisaa minut ajomatkoihin+nopeuksiin taatusti olipa merkki kuin merkki kunhan ilmat pysyy sisällä,koko oikea,ei halkeamia ja vipatukset kohtuulliset ylös-alas kuin suvusuunnassakin.

Samalla vaihtui tietty rengasnauha kuin sisusrengaskin uusiin,vanteenkin sisäpinta tutkittiin+puhdistettiin taas ennen vuosien piiloon laittamista,näin ainakin toivotaan...
Homma sujui ihan yllättävänkin ok,kädet säilyi ilman haavoja+ruhjeita,hermotkaan ei menneet pahemmin ja kaiken huippuna ilmatkin pysyi sisällä
joten eikö se mennytkin hyvin silloin?

Talvisäällä puolikylmässä ja ahtaassa tallissa ex-SR500 rengasvaihdot ei todellakaan sujuneet näin hermoja hivellen jäykkää kumia venytellen vaikka koitti kuumailmapuhallintakin ym patterilämmitystä avittimena.

Suzukissa varsinaisen oiva Nipponin insinöörien kunigasidea on takarenkaan irrottaminen helposti vaikka 4 vaimenninta estää varsinaisen akselipultin ulosvedon mutta akselin takana onkin pultit pituus-suunnassakin stoppareina jotka voi ruuvata irti ja näin pyörä liukuu taaksepäin akseleineen pois paikoiltaan hahlosta ilman että tarviisi vaimentimia irroitella kunhan nostaa vehkeen keskituelle=10 pistettä!

Koeajo ja hyvin onnistui,ei pompi,hypi eikä vipata ja ilmatkin pysyneet sisllä muutaman päivän..kop,kop.

Seuraava homma ei sitten mennytkään niin putkeen kun ajattelin että kansi pitää jälkikiristää n1000km ajon jälkeen ja mikäpä tuota kiristää kun aikaa ja sääkin noin leppoinen,helppo nakki ..joopa joo :-\

Periaatteessahan tuo ei kauan vie eikä iso juttu milläänmuotoa 2tahtisessa mutta olisi kait kannattanut jättää tekemättä kuten suurin osa jättää moiset suositukset huomioimatta ja silti toimii ongelmitta.

12 pulttia tai oikeastaan ruotoa pystyssä jonka mutterit siis tarkoitus kiristää momenttiin 26 lb-ft,ei nyt kummoisen kireälle kumminkaan.

Siitä vaan momenttiavaimeen momentti ,kirjasta kiristysjärjestyksen tsekkaus ja tuumasta toimeen.

Vaikka keskisylinterin mutterit jäävät pikkasen ikävästi piiloon rungon,puolien kuin johtojenkin puolesta niin taiteillen ne saa ja laitimmaiset helppoja ja järjetyksessä mentiin kireyksiä momenttiit vedellen kunes tultiin todella hankalassa paikassa olevaan yhteen keskisylinterin ruotoon muttereineen.

Kylläpä pyörii helposti ja pitkään ....
Mikäs tässä nyt on,ottaako hylsy kunnolla vai kantaako vai liekö kierrevikaa mutterissa pikkasen...?

Ei kiristy,pyörii vaan ja tässähän pyöriikin tuo ruoto mutterin edellä eikä kierrevikaa mutterin osalta vissiinkään.

Mutterin irtioton jälkeen kokeilu kumminkin toisella mutterilla,sama homma ja seuraavaksi kierretään ruotokin irti mutterin kera eikä siinä mitään ihmeellistä näy,vanha rautainen tappi jossa kierteet molemmissa päissä mutta keskikohdassa luonnollisesti kierteetön kohta eikä kierteetkään mitenkään erityisen huonoilta näytä 46v tappiin.

Noh..jos koitetaan kierrelukitetta ettei tappi pyörisi+ saisi mutterin kiristettyä momenttiinsa ja kaikki hyvin.
Näin tehtiin...ei auttanut ei.
Mites jos  pikkasen väljää kierrettä rautapin ja alumiinisen sylinterin välillä tilkitsisi kuin silloin joskus aikoinaan isoisän aikoina tehtiin joten koetettiin teippiä,teräslankaa kierteisiin ym kehittävää aina samalla lopputuloksella=pyörii kriittisellä hetkellä momentiin vedettäessä.

Miksi just tämä mutteri,kaikista hankalin kohta työskennellä tuon keskisylinterin parissa jossa tilaa ei pikku kätösillä ole eikä sinne kunnolla näekkään saati että sinne voisi kierretapilla koittaa jotain tehdä paikoillaan ollessaan.

Mitäs nyt,pitääkö keskisylinteri irrottaa että näkee tuon kierteen kunnolla sylinterissä ja sille voi tehdä jotain...kauhea homma..käyrät ja kaasuttimet pois tieltä että saa sylinterin alamutterit irti ja ne vasta hankalassa,ahtaissa väleissä onkin vaikka esteet edestä poistaisikin.

Rakennehan on semmoinen että nämä kierretapit(ruodot) on lyhyehköt ja sylintereissä kiinni mutta eivät jatku itse lohkoon jonne omat tapit noitten sylintereiden alapäästä joiden mutterit tarviisi nyt avata että sylinterin voisi poistaa.

Periaatteessahan ne nuo yläkierteet voi paikoillaan ollessa kierteyttää uudelleen paikoillaan ollessaan ilman lastujen katastrofia koska ne varisee läpirei-istä vaarattomasti ulkoilmaan eikä mihinkään koneen sisuksiin mutta juuri keskisylinterin tämän ruodon osalta se ei käy päinsä kun sinne näe eikä tilaa tehdä mitään ilman irroitusta....luonnollisesti.

Sitten menikin leppoinen kesäpäivä vähemmän leppoisasti ja hermot,lopulta kädessä oli keskisylinteri ja pääsi tutkimaan asiaa.

Joo,kierre oli väljä ja tappi(ruoto) heilui aikalailla alumiinikiereessään.

Mietintämyssy...tuota noin,mitähän isot pojat nyt tekisivät?

Irtokierre tai isompi&paksumpi ruoto jostain alumiiniin suoraan uusin kiertein kun tilaa on ja mutterin ulkomittakin voi kasvaa.

Käyttis alle ja Biltemaan jossa esitin asian myyjälle jolle näytin ruototapinkin muttereineen mutta en sentään sylinteriä mukaan ottanut.

Helicoil kierre olisi ratkaisu ja hetkinen kun vähän mittaan tuota vanhaa tapin läpimittaa elikkäs tämmöinen paketti herralle joka kooltaan oikea mittausten mukaan jossa siis vanhaa ruotoa yhä käytetään mutta reikää isonnetaan+uudet kierteet mukana tulevalla kierretapilla +vedetään uusi kierrejousen näköinen pala sisään uusiksi kierteiksi ja olisi kuulemma hyvät,jopa paremmat kuin uutena.
Kertoi miten homma hoidetaan jos/kun en ole ikään moista tehnyt ja tällä onnistuu oikeaoppisesti+kestää käytössä.

Selevä,sitten kotiin ja uudet kierteet sisään tuon kierrejutun kera+ruoto paikoilleen lukitusnesteellä kiinni vetäen kunnes stoppaa kohtuukiristäen lukkopihdein kiertäen.

Annoin kuivaa muutaman tunnin ja tein muita hommeleita.

Sitten illemmalla ahtaassa paikassa sylinterin paikoilleenlaittoa eikä männänrenkaitakaan saisi tuhota ja urat oikeaan kohtaan männässä sormikopelolla+kurkkien joka onnistukin kun aikansa hikoili ja öljysi kunnolla sylinterin+männän.
Alamutterit kiinni ns vaikeimman kautta nyhjäten kantti kerrallaan,normaalit kiintoavaimet kun ei vaan sovi sinne varsinkaan etupuolelle käyrien puolelle vaikka toki ne pois nyt oli edestä.

Kaasuttimet+käyrät jätin vielä irti,tahdoin koittaa kansimomentit ensin josko vaikka tämä ei onnistusikkaan niin turhaan edessä jos taas kaikki irti.

Jännittävä hetki kun uudet kannentiivisteet,1 uusi alatiiviste ,pinnat puhdistettu ja kansi paikoilleen,mutterit hollille ja sitten määrätyssä järjestyksessä kiristelemään pikkuhijaa tiukkuutta lisäten....

Sanoisin että hiljainen hetki ja toivomuksia yläkertaan kun tietty ruoto tuli loppumomentin kiristyksen kohteeksi,uskotteko?

Avain kohdilleen 26 libsin  kohdille ja härkää sarvista...naps ja momentissa :D

Loppukokoonpano käyrien ja kaasuttimien kohdilta,tankki paikoilleen ja muut systeemit sekä poljinta josko se vaikka kävisikin operaation jäljiltä vai menikö mäntä renkaineen jotenkin mönkään  vai vuotaako ala tai kannetiiviste ym normaalia?

Ei kuulkaa,sehän lähti käyntii ja käy hyvin eikä vuoda mikään mistään mutta tarina jatkuu,onneksi ei näiltäosin mutta on tässä muutakin kommellusta jo ehtinyt tapahtua.
Jahka sulattelette tätä ensin tovin ketä aihe kiinnostaa niin lisään jatkoa pian.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2018, 12:06:05 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 27, 2018, 22:56:36 ip
Vastaus #190

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Osa 2 ja kukaan ei lie edes lukenut tällävälin aiemmin päivällä kirjoittamaani kun ei kommentoinut puolesta tai vastaan mutta eipä tässä aikarajaa ole lukemiselle eikä mitata katsojalukuja :laugh:

Kun momenttirobleema saatiin hoidettua(miksi se oli kestänyt näin kauankin tuo kierre ja nyt just tänä vuonna korkkasi..)
Tunnollisen kuljettajan ohjeiden mukaan ajattelin vähän vilkaista ennen liikkeellelähtöä onko kaikki kuten pitääkin ja mitä ihmettä!
Yksi kumikurkku oli mennyt naps poikki kokonaan yön aikana ja kaasuttimessa oli toinen pätkä kiinni ja toinen puolisko imupuolella moottorissa.
Taatusti se oli yhtenä palana ollut viime reissun jälkeen ja olisi tuo lie oireillut aikatavoin jos koko kumikurkku olisi puuttunut kera 1 kaasuttimen?

Eihän siinäkään mitään jos ne vanhuuttaan halkeilee ja murtuukin mutta nämä on reilun vuoden ikäisiä uustuotantokurkkuja kaikki 3 ja ajomäärää ei montaa sataa kilometriä ole ja tilattu ihan Jaappanista.
Jo viime kesänä tuli kyllä huomioitua ettei nämä "oikeaa "kumia ole kuten kumitavara entisvanhaan oli mutta kun tuota tarjontaa ei pahemmin ole eikä käytetyt koppurat kiinnosta joten pidin hyvänä vaihtoehtona kun sentään uudet ja kimmoisat mutta kehittivät jo viime kesänä silminnähden halkeamia pintaansa jotka peitin itsevulkanoivalla teipillä koko mitaltaan joka kumikurkun alusta loppuun ns ylimääräisellä kerroksella vuotoja vastaan mutta ei näköjään tepsinyt.

Sanoisin että kestävyys oli luokkaa surkeaa ja korvaajaksi kaivettiin puolikova suzukin orkkiskumi jossa ei halkeamia tai muutakaan pintavaurioita näkynyt ollen tie kuinka vanha kumiosa mutta liian kovahan tuo on jättää kiinni eikä niitä pysyvästi pehmennettyäkään saanut vaikka kaikenmoisia coctaileja tuli koitettua.

Taas ebayhin tutkimaan ja uusi sarja löytyi ja tulee maailmalta,eivät kumminkaan alkuperäisosia mutta saas nähdä mitä nyt paketti tuo tullessaan...

Vanha kumikurkku tuli tuon tuhoutuneen korvaajaksi eikä ne muutkaan tunnu vuotavan koska käynti ok eikä starttipilotti reagoi kumikurkkujen juuriin sumutellessa eikä muuten sylinterin alapään/ala tiivisteetkään reagoi joten olkoot nyt noin kunnes uusi satsi saapuu.

Seuraava kommervenkki oireili silleen että jotenkin tuntui tasakaasulla ja kaasua höllätessä "rytkytyksen"muodossa eli kengurubensamainen kummallinen hyppykäynti mutta kyllä se kaikilla 3:lla kävi ollen jotenkin laiskakin vai muistinko väärin vain ja tuntui vain nyt siltä??

Puhumme siis tämmöisen 2t triplevanhuksen suorituskyvystä joka hyvikin erilaista koko käytös johonkin isohkoon 4t nykymoottoripyöriin tottuneelle joka lähtee kuin luoti mutta kumminkin.

Ehkä se siitä,vanhahan tuo on ja kaipasi ehkä pientä hienosäätelyäkin uudelle ajokaudelle :-\

Joo,kotipihaan kurvasin ja siihen sammutin mutta sepä ei enää lähtenytkään käyntiin kun tarkoitus oli siirtää se taliin yöpuulle myöhemmin iltasella.

Häh,mitä nyt ja miten se voi yhtäkkiä hajota varoittamatta ja seisoessaan pihalla tovin???

Ei vaikka kuinka polki hiki päässä rintaa puristaen ja naama punaisena,ei edes luvannut...mutta kirosanoja tuli senkin edestä ja kauhukuvia onko kentie leikannut kiinni tai jotain muuta vakavaa olleet nuo oireet...?
2tahtinen ei kovin monimutkainen laite ole joten tsekkasin tulpat ja vaihdoinkin kun ei tepsinyt eikä tepsinyt muutkaan kikat....järki menee.
Bensaa se näytti saavan,suodattimissa näytti olevan ja hanasta lorotti letkut irrotettuani ja kipinääkin tuli mutta tuntuiko vaan vai oliko se normaalia heikompaa kun vähän vaikea sanoa kesävaloisalla ilmalla ja polkimella käsin painellen silmä kipunaa tirustaen kunnon maadoitustakin saaden.
Paljonko kipinää on hyvä kipinä ja paljonko on huono kipinä mutta jokainen puola kipinää kyllä antoi joten kait se käyntiin lähtisi jos 1 puola pimenisi mutta eikait kaikki voi pimetä tai mites jos onkin maadoitusvikaa mutta ei sitäkään löytynyt eikä irtonaisia /löysiä/huonoja liitoksiakaan.

Akku syyniin ja mittaukseen,mittari näytti 11,9 volttia joka ei hyvä mutta ei ihan tyhjäkään(näin sitä luulisi..) joten pistin lataukseen jossa mittari näytti charge valoa  ja aamulla varaus näytti 12,2 volttia sekä full charge lamppua välkyttäen eli kaikki kait kunnossa.

Taas uudet käynnistysyritykset mutta ei,ei se lähtenyt mutta muutaman vaimean poksahduksen sain aikaiseksi,silti valot ja vilkut toimivat moitteetta mutta niin ne oli toimineet eilenkin ennen latausta ja virtaakin piti senmyötä oleman koska eihän valot+vilkut toimi kunnolla jos akku on huonossa jamassa,eihän?

Mitäs sitten,olisiko sylintereissä jotain hämärää..??Vaikka se keskisylinterin avaus jos siinä menikin joku pieleen..männänrenkaat poikki,tiivisteet vuotaa tai muuta vahinkoa..??

Voi ihme,mitäs nyt tekisi seuraavaksi....mutta minullahan on puristuspainemittari joten tuumasta toimeen ja tulpat irti ja sylinteri kerrallaan seurattiin mihin viisari asettuu..onneksi lukemat oli todella hyvät,125 PSI tasaisesti kaikissa,kylmässä koneessa kaasu täysin auki.
Siellä ei vikaa joten ei purkuhommia,onneksi.

Mites sytytys,tässähän on accentin kärjetön eikä siinä mitään ihmeelistä näyttänyt olevan,toki vaan päältäpäin silmäillen johtoja,liitoksia ja tutkin ajoituksenkin oikeellisuuden.
Led syttyi just oikeassa kohdassa joten oletettavasti systeemi oli yhä kunnossa...ehkä.

Painajaisia täynnä olevan yön jälkeen kurvattiin taas Biltemaan ja vanha akku mukana malliksi,josko akku ei siltikään ole kunnossa vaikka edellinen omistaja oli siihen merkannut päivänmääräksi kesäkuun 2016,siis uusi akku käytännössä ja oikein korkillinen merkkiakku jossa vesipintakin oli kunnossa,läpinäkyvää sorttia kun oli.

Uusi akku löytyi avuliaan myyjän avustuksella,uhraus maksoi reilut 30e mutta pikkuraha JOS investointi auttaisi,seuraava askel olisikin mysteeri ellei apu tästä löydykkään.
Akku lataukseen muutamaksi tunniksi ja kun laturi ilmoitti "Full "niin mittari näytti jännitteeksi 14,4v.
Onhan siinä toki vinha ero tuohon vanhaan akkuun mutta eikö reilu 12v ole ihan hyvä 12v akkuun ja peli toimii kuten pitääkin...niinhän sitä luulisi...

Ensi laakista käyntiin eikä enää rytkyttänyt ja tuntui että kadonneet tehotkin oli löytyneet jostain!!!

Tarinan opetus että ainakin Accent vaatii kunnon jännitteen,eikä toimi alijännitteellä kunnolla..onneksi en sammuttanut muualle kuin kotipihaan tuolloin mutta outo juttu ettei tuo käynnistyvyyden suhteen ollut oireillut vaikka ajossa outoutta olikin ollut näin jälkikäteen ajatellen eikä olisi tullut mieleenkään että 2016 käyttöönotettu ja lämpimässä säilytetty+säännöllisesti latailtu akku pettäisi näin...kaikkea sitä oppiikin kantapään kautta mutta liekö maanantaikappale vaiko kärsinyt jonkinsortin  oikosulun joskus,akkuhapot ei kunnolliset vai kennovika tms

Mietityttämään jäi olisiko se kärkipelinä toiminut paremmin kuin kärjettömänä hienona nykytuotteena joka näköjään hyvinkin tarkka volteista ilman pelivaraa alaspäin juurikaan?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2018, 23:15:43 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 28, 2018, 01:10:52 ap
Vastaus #191

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 246
Mulla toimi accent hyvin alijännitteelläkin. Laturi meni torstaina ja tallin pihaan kurvatessa oli akussa jännitettä enää vajaa 11V. Ensimmäinen asia joka lakkasi toimimasta alijännitteen vuoksi oli vilkut. No pääasia kuitenkin jotta alkoi akun vaihdolla toimimaan. Itse en pidä erikoisena asiana, jotta näitä pikkuakkuja joutuu näihin vehkeisiin harvase vuosi uusimaan. Sama homma kaikissa vehkeissä skoottereista lähtien.

Mulla oli viime kesänä ongelmana akun kuivuminen. Latausta oli siis aivan liikaa kulutukseen nähden. Siitä syystä säädin latausjännitettä pienemmäksi. Aiemmin latasi pitkän matkaa yli 14V ja säädin sen 13,5V nurkille kierroksilla. Seuraavana päivänä meni sitten laturi, mutta en oikein itse usko, jotta tuolla latausjännitteen pudottamisella ja laturin särkymisellä on minkään sorttista relevanttia korrelaatiota keskenään.

Sinullahan on se nykyaikaisempi regulaattori, joka korvaa orkkis tasasuuntaajan ja jännitteensäätimen? Oletko mitannut paljonko lataa kierroksilla?

Eikö 380 malliin ole enää saatavilla suzukin orkkiskurkkuja? Ainakin 550 malliin niitä on saatavilla ihan vaan kun tilaa suzukin osia myyvästä liikkeestä. Hintaa taisi olla 17€ kappale. On kyllä tosiaan nuo tarvikekurkut sen verran paskaa tavaraa, jotta taidan vielä itsekin ne alkuperäiset hommata. Eivät näköjään kestä kaasarien painoa. Sinulla kun ei ole enää alkuperäinen putsari tukemassa kaasareita peräpäästä.

Toukokuu 28, 2018, 08:56:28 ap
Vastaus #192

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1503
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Toukokuu 28, 2018, 09:18:17 ap
Vastaus #193

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Terve Tero...kohtalotoveri :D

No unohdin mainita että kyllä joo,olen mitannut että lataako ja paljonko,valot päällä ja valoitta 13,8-14,4v joka mielestäni hyvä lukema.
Tässä on elektroninen säädin+tasasuuntaaja,semmoisiakin maailmalta löytyy ihan suoraan sivukoteloon sopivaa kokoa ja pistokkeet napsauttaen orkkisliittimiin.
Tulihan sitä epäiltyä josko virtalukko olisi syypää tai se on-off tappokytkin josko se oikkuilisi tässä nyt,onhan noita vikapaikkoja mutta arvauspelillä karsittava ellei kaikkia halua innokkaasti hetikohta purkaa ja syynätä mutta onhan tuota kesää vielä...

Enpä ole orkkiskurkkuja löytänyt enkä ainakaan uusia saati kohtuuhintaisia,meinaan kyllä niitä yksittäiskappaleita on Ebayssa vastaan tullut älyttömin toimituskuluin tai hintapyynnöin kun samalla rahalla saanut jätelaatua olevat uustuotantokurkut koko sarjan ja jäikin karkkirahaa.

Makuasia onko järkeä tilata halvalla kelvotonta tavaraa mutta eipä voinut tietää etukäteen,valitettavasti "nykykumi"polkupyörän renkaista alkaen kumisaappaisiin jotain ihan muuta kuin kumia ja taitaa olla muovia ynnä muita täyteteaineita jotka korvanneet puolet kumista...halpaa...lopputulos sitten tämmöinen ja pyöränkumien kestonkin tiedämme eli seuraavana kesänä jo halkeamia sivut täynnä ja kuka muistaa aikoja jolloin fillarinkumitkin sai ajettua kaljuiksi ja ihan kudokset näkyviin mutta halkeamia ei silloinkaan juurikaan näkynyt kas kun se kumi oli joustavaa ja kumisaappaatkin kannatti paikata vaan nythän se on hyödytöntä kun ne on kertakäyttöisiä vuoden jalkineita ja paikat edes tartu kiinni kunnolla niihin paitsi jos löytää esim venäläiset maatalouspiikkarit jotka oikeasti haiseekin kumilta,on joustavat kuin tajuttoman rumatkin mutta kestäneet vuositolkulla ..ja oli muuten halvatkin.

Mistä sinä niitä Gt550 kurkkuja olet löytänyt,josko niillä olisi pudonnut hyllynväliin myös 380 kurkkuja??
Tässä ei ole sitä orkkiskoteloa kaasareiden tukena ei,löytyy semmoinen kylläkin mutta kuten kertonutkin niin tämä pura&kokoa toiminta tämän kanssa PALJON helpompaa näillä powerfilttereillä kuin vääntää se vanha orkkiskotelo tohjoksi eestaas vääntelyllä,kuten nyt taas olisi käynyt tuon kierrejutun kanssa.

Mutta hei,jos tämän saa toimimaan niin ettei tarvi enää eestaas purkaa niin lupaan asentaa orkkiskotelon joka myös joo tukee peräpäistä kunnolla ja tuo muuten oli hyvä huomio,eipä ole tullut mieleen,kiitos vinkistä.

Löysin Ebaysta isosta möhkömäisestä ajovalopolttimosta LED versiota eikä oo hinnalla pilattuja,kestoikää luvataan ja sähköäkin pitäisi säästymän rutkasti,tilasin ja kokeilen.
Meinaan kun saattaa olla osasyy näihin sähkö+akkumurheisiin ajovalojen käyttöpakko eikä valoitta ajo oikein miellytä kun muutenkin tuppaavat ajaa eteen risteyksissä ym.

Kiitos Pekka,kyselläänpä onko tuolla niitä ja onko ihan kaivattuja orkkiskumeja?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2018, 11:50:40 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 28, 2018, 11:05:57 ap
Vastaus #194

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 246
En tiiä minkalainen laturi lienee tuossa 380 mallissa, mutta ainakin itselläni ongelma on ollut nimenomaan se, että latausta on aivan liikaa kuormaan nähden. Akku pääsi vaivihkaa todella kuivaksi viime kesänä. Voi olla et tuossa 550 on vähän järeämpi laturi ja kun ei itsellä ole sähköstarttikaan käytössä, niin kuormitusta on aivan liian vähän.

Pelottelivat ostaessani tuota kärjetöntä sytkää, että näissä ei oikein tahdo riittää virta tuolle sytkälle. Vaikuttaisi siltä, jotta hyvin piisaa ja vähän liikaakin ;D

Kurkkuja voi tosiaan kysellä suoraan tuolta Nakkilasta Pekan laittamasta linkistä. Tai sitten jos teillä on paikallinen mp tai perämoottoripuolen Suzukin edustus, niin sieltä voivat tilata myös kunhan vain tilaa tuolla varaosanumerolla, joka on 13111-33100