Kirjoittaja Aihe: Suzuki GT380J 1972  (Luettu 99151 kertaa)

Toukokuu 29, 2018, 05:18:49 ap
Vastaus #195

tapani vakoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 172
Tämän päivän orkkis osat ei välttämättä ole Japanissa valmistettuja. Itsellä kokemusta, vanteet Taiwanista  ainakin osa vaijereista myös. Vanteita ei kyllä viitsi laittaa kuin korkeintaan ajopyörään, aivan samoja myydään ebayssa ilman Suzuki käärepaperia, sekä toki myös sen kanssa.

Heinäkuu 16, 2018, 22:24:12 ip
Vastaus #196

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pientä päivittelyä,ajokilometrejä peräti 400 kappaletta tuon kannen kierreongelman(ei siis kannata liian tunnollisesti jälkikiristellä kantta kera pipon ..) jälkeen eikä näytä vuotavan mistään tiivisteen välistä ulos-sisäänkäänpäin joten remppa kait onnistui... toivotaan niin.
Kelit on ympäri maan sellaiset kuin lomareissuilla ulkomaille haetaan (kerran sukupolvessa tapahtuva ihme) olipa 2 tai 4 pyörää mutta tuntuu valittajiakin piisaavan kun on niin kuuma,kuivaa,pölyä ja ottaa sinne ja tänne,pitäähän jopa uutisissakin varoittaa että nyt on tukala jopa vaarallinen helle ellei niinkun itse ymmärrä jättää toppatakkia kaappiin ja juoda nestettä...  ::)
 Kumma kun eivät ole etelänmailla ihmiset aikapäiviä kuolleet helteeseen,päinvastoin enempi lisääntyneet.


Tuossa kun on ajellut pikkupätkiä niin on tuntunut tai ei tuntunut että jotain omituista tässä moottorin käyttäymisessä kun välillä rytkyttää kovasti kaasua päästäessä tai laiskempikin mutta sitten taas ei joten ei oikein ollut varma kuvitteleeko koska kyllä lähtiessä kaikki 3 sylinteriä käynyt...kait...mutta,mutta tarkemmin tutkiessa kädellä tai infrapunamittarilla käyristä vasen pakokäyrä huomattavasti kylmempi kuin muut joten tulppaa syynäsin moneen otteeseen joka märkä ja kuiva miten milloinkin ,kipinää tuli mutta kipinän laatu olikin kovin riippuvainen tulpanjohdon heiluttelusta ja asennosta joka ehkä selittikin miksi välillä tuntui miltä tuntui.
Tankki irti ja puolaa tutkimaan mutta ei siinä mitään vikaa ollut mittarin mukaan eikä johtokaan ollut poikki kun taivutteli +sen muut liitoksetkin näytti ok ...mutta hetkinen....alkuperäinen johtosarja käytössä ja hyväkuntoinen mutta puolilta tulevat johdot maajohtoineen sisältää jatkoliittimen tankin alla josta 1 johto ei yhdistänyt kunnolla vaan johdon pää oli työntynyt ulospäin eikä vastannut vastakappaleeseen paitsi silloin kun tulpanjohtoa taivuttelin eli tulpanjohto painoi pikkasen taivutellessa sattumalta tuohon tankin alla piilossa olevaan liittimeen ja yhdisti enempi tai vähempi tovin silloin.
Jälkikäteen oireilu on saattanut olla jo viime kesän lopullakin koska tyhjäkäynnin oikeaoppinen säätely tulpanjohtoja pimennellen oikein käynyt järkeen mutta eipä kait kun 1 sylinteri kävi satunnaisesti hyvin tai huonosti ollen välillä pimeänäkin.


Liitin irti ja puhdistin +painelin johdot kunnolla pohjaan liittimessä ruuvarilla ja varmistin pikaepoksitipalla joka johdon(6) selkäpuolen etteivät nouse liittimestä mutta toki liitintä ei liimattu vastapeluriin kiinteäksi vaan toimivat kuten pitääkin ja läpinäkyvät huomaamattomat liimatipat jos asialla nyt väliä jollekkin gurulle.


Tärinä ja vanha liitin sekä pikkasen väljät johdot liitinkoloihin,onneksi asia korjaantui ja nyt ei rytkytä,käy kaikilla koko ajoajan ja kulkee kuten pitääkin.
Tuttu murhe monelle varmaan ja ei tuo minullekkaan ensi kerta ollut näitten vanhojen vehkeiden kanssa moinen mutta aina tahtoo yllättää nämä sähkömurheet.


Uudet kumikurkut kiinni ja tuntuvat pitävän kunhan löytyi ainetta joka kesti tiivisteenä ja nyt tuntui löytyvän pilipali tiivisteliimojen jälkeen(jotka liukeni vaikka muka bensankestäviä..)mutta Plastic Paddingin Garage Gasket tuntuu pysyvän vaikka tuotenimi valmistajineen ei niin hieno olekkaan.
Semmoista mustaa massaa hammastahnatuubin kokoluokassa ja Motonetista.
Luonnollisesti lelumaiset klemmarit piti vaihtaa leveämpiin kunnollisiin,miksi tuommoisia kelvottomia räkäraudasta tehtyjä edes valmistetaan ja mukaan laitetaan kun onnettomat ruuvitkin nuljaantuu kertakiristyksellä eikä niitä kunnolla saa kireälle,kierre antautuu kovin helposti kohtuukiristykselläkin.


LED sorttista vähävirtaista BA20D kantaista poltinta odotellaan niin ei tarvi virtasyöppöä 35W lankapoltinta hehkuttaa kesäpäivisin,löytyy Ebaysta mutta ei tarvikekaupoista meilläpäin ainakaan mistään tuolla kannalla ja hinta olisi varmaan moninkertainen JOS olisi,kuten asia esim kutistussukan,puristettavien liittimien tai pinnoiteteippien ym kanssa on tullut huomattua.


Nuo powerfillterit kun herätti kovasti keskustelua ja enempi tyrmääviä kommentteja vaikka miten puolustelin kaasareiden eestaas irrottelurumbaa ja minimaalisia kilometrejäni joten tänään vaihtui  tämmöiset irtotötteröt tilalle joissa 2 vaahtomuovikerrosta,tiivis kiinnitys ja öljyttävää sorttia tai ken ajelee kuivana niin ajelkoon mutta pestävät siis.
Ei edellisissä mitään vikaa ollut mutta kunhan kokeilen ja eipä maksanut maltaitakaan ollen tietty taas Ebaysta nämäkin.

Toisessa kuvassa yhdestä filtteristä irrotettu ylin vaahtomuovikerros ollen etualalla,erottaa sävyerosta muihin kahteen joissa tuo kiinni.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2018, 09:15:50 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 04, 2019, 18:30:19 ip
Vastaus #197

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Räpätin tuli työnnettyä ulos eilen toviksi saamaan aurinkokylpyä pitkän talvikauden jälkeen mutta kovin loskainen ja jäinenhän tuo piha ja pihatie ainakin täällä pohjoisempana vielä on vaikka päätiet kuivia ja kyllä sieltä V2 ääniä tuntuu kuuluvan,vähempi
vielä muunsorttisten kakspyöräisten.
Bensan säilytysainetta ollut tankissa ja tuli kaasuttimet käytettyä kuiviin  hana kiinni  syksyllä joten ei pitäisi olla jäänyt vanhoja bensanjämiäkään kohokammioihin ongelmia aiheuttamaan.
Akku oli pitänyt hyvin latinkinsa ja oli toki syytäkin kun viime kesänä ostettu sekä tuli syksyllä ladattua seisomaan jäädessä,akunkenkä irti tokikin miinuksesta talven.
Ongelmahan sen vanhan akun kanssa oli että kun jännite laski vähänkin niin tuo kärjetön sytytys ei tykännyt toimia ja vaikka sai käyntiin niin ei käynyt oikein kunnolla ja varsinkin käyntiin saatuani sammuttaminen arvelutti kun tiennyt miten vaikeaa se uusi startti on vaiko jää tyystin lähtemättä ja tässähän on vain poljinkäynnitys toisin kuin Gt550 tai 750:ssa.
Uudella akulla nämä käynti ja käynnistys murheet poistui vaikka kyse noin 2voltista,muistaakseni vanhassa jännite nousi  ladattuna 11,8v tienoille kun taas tässä uudessa 13,8 volttiin mutta näin se vaan oli vaikka ei uskoisi mutta vajaat 12v ei näköjään ollut tarpeeksi kumminkaan.
Pikkasen hiplaamista on vielä ja ehtii hyvinkin ennen minun ajokautta tekemään,en lähde tuonne palelemaan tai liukastelemaan kun en moista pidä ENÄÄ nautintona joka kuuluu mp touhuihin viiskymppisenä jota muutenkin kolottaa.
Kytkin tarttee säätää kun tuntui viime kesänä vapaan löytyminen olevan hankalaa esim liikennevaloissa tai muissa seisokeissa kesken ajelujen eikä voi olla varma löytyykö vai pidetäänkö kytkin pohjassa varmuuden vuoksikin vaikka aika epämääräinen vapaavalokin löytyy mutta kuiteskin.
Luulen että se johtuu säädöstä ja ainakin näin tulkitsin mitä netistä vastaavia murheita löysin eli ei irrottaisi kunnolla jolloin tarttee visiin koneen puolelta säätää paremmikin kuin kahvasta...kait.
Moottorin harmaanvihreä suojalakkaus kaipaisi myös huomiota joko paikkailun tai uusimisen muodossa jahka tietäisi ensin mistä tuommoista ainetta löytyisi..?

Nyt kumminkin tuo mopotouhu ja sen MR katsastus kuin rekisteröintikin etusijalla ja aika mennyt sen kanssa talvella mitä rassannut,tarttis myös harrasteautoon keskittyä ja vaihtaa pakosarjoista alastulevat "downpipet"uusiin
jotka tullut teetettyä ja yhdistää ne jo aikoinaan uusittuun loppuputkistoon mutta tämäkin operaatio hakee inspiraatiota ja lämpimämpiä kelejä toteuttaa pukkien alla konttien,ei mieluusti rapakossa tai loskassa ja näpit jäässä kun asia kuitenkaan päivän päälle ole eikä vuoda mistään eli sitten kun siltä tuntuu...ja se tarttis katsastaakkin ennen ajokautta.
Noh,siksipä kait näitä rojuja tullut hommattuakkin että on tekemistä....pääasia jotta käyttöauto toimii ja turvaa kulkupuolen eikä siihen tarviisi syventyä normaalihuoltoja enempää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2019, 19:36:58 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 23, 2020, 15:33:52 ip
Vastaus #198

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jaahas,nyt siirrytty tänään tälle vuotta Kesään ja myös toiseen mopoon jossa ei siinäkään pääse makuuasentoon muovikuorrutuksen sisään ja on myös tässä ääni kuin savuhaittoja 2tahtisena...  talven pölyt pesten pois ja suihupulloista kiiltoa,voidetta ja hoitoa .
Renkaisiin ilmatäydennystä ,ketjujen tsekkaus kuin tietty bensa&öljyvarat ja ryyppyä päälle,virta+polkemaan käyntiin.....harvinaisen hyvin lähtikin,oisko viidennellä ja kaksikko jäikin käyntiin odottamaan sitä kolmatta mukaan joka yhtyikin kuoroon hetken kuluttua.
Jahka ympäristön kauneuden taas erotti niin pikku lenkki ja taas se vakiojuttu tämän kanssa...kumikurkkujen klemmareiden kiristys. Meinasi käydä ja pysyäkkin turhan kovilla kierroksilla tyhjäkäyntiä.
Klemmarit kun kiristi ns kohtuukireälle niin homma korjaantui ja myös kurkut ovat näköjään pysyneet yhä ehjänä,peräti vuoden!
Huonona puolena liian koville kiristelyille on kumiosien murtuminen mutta eipä tuo vuotaminenkaan miellytä vaihtoehtona ja kaikenmoista tiivistettäkin putkiloista  noihin liitoksiin kokeiltu mutta eipä isompia ylistyslauluja yksikään saanut..
Nämä kylläkin nyt Japanilaiset Suzukin orkkikset ,oli todella huonoja kokemuksia niistä tarvikekurkuista jotka kylläkin hyvännäköiset uutena vaan ei ollut kumia nähneetkään ja halkeilu alkasi heti kunhan tositoimiin paketista pääsivät.
Niissä meni rahat kankkulan kaivoon mutta tuuripelillä olisivat voineet olla hyvätkin...ei ne nyt NIIN halvatkaan olleet :-\
Sitten pidempi kiepaus kylille että sai koneen normaalilämpöön,ihan meni ok kaikinpuolin ja vapaakin löytyi hyvin kun säätöä tuli tehtyä kytkimeen jo syksyllä.
Aiemmin oli pikkasen enempikin hakusessa tuo vihreän valon kohta,nyt löytyy ihan kohtuuhyvin.

Tarttee ilmaruuveja pistää pikkasen pienemmälle,niillä kuulemma sitä "rynkytystä"saa pikkasen hillittyä ,ainakin mitä netistä keskusteluja löytänyt jossa moisten triplejen käyttäjät jakaneet kokemuksiaan maailmalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2020, 19:48:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 24, 2020, 20:22:41 ip
Vastaus #199

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Itse itseäni kommentoiden jatketaan...siis kuin kotona..ilmaruuvien säätämistä ja puoli kierrosta auki asento vaikutti parhaalta testipäivänä tänään syystä että ei pahemmin rytkytä ja kun ei kulkuun+käyntiinkään mitään moitittavaa ilmaantunut niin sanoisinko että siinä olkoot
vaikka manuaalin mukaan noin 1,5 kierrosta olisi tehdas-suositus mutta aikaa kulunut puoli vuosisataa niistä ajoista joten tässäkin kuin muissakin vanhuksissa on esim suuttimia vaihdettu isompiin,varmaan pakovastuskin muuttunut puolityhjissä putkissa,bensa on tyystin erimoista kuin-72 ja kaiken huippuna irtosuodattimet ilmanputsareina,kärjetön sytytys ja kanaviakin siistitty vähän avartaen jolloin näiden yhteenvetona ollaan muutenkin pikkasen peruskuosista poissa säädöissä tässä yksilössä ja jossain toisessa passaa toisenmoiset säädöt paremmin yksilötasolla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2020, 20:24:24 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 24, 2020, 21:54:09 ip
Vastaus #200

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Onkos seoksen säätö tuossa niin päin, että ruuvilla säädetään ohivirtausta? Siis, että rikastuu kun kierretään kiinni päin.
Nuo powerfiltterit tekevät ainakin sen, että seosta pitää rikastaa aika lailla. Virtausvastusta paljon vähemmän kuin alkuperäisessä pöntössä.

Toukokuu 25, 2020, 13:07:39 ip
Vastaus #201

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
mun mielestä rikastuu kun ruuvaa aukipäin

Toukokuu 25, 2020, 18:39:43 ip
Vastaus #202

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Varmaan jompi kumpi ;D mutta puoli kierrosta se nyt kumminkin on auki entisen reilun kierroksen sijaan.

Toukokuu 25, 2020, 20:13:03 ip
Vastaus #203

Niko Tuomola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Mulla alunperin 250 härvelissä, jossa nyt t350 sylkyt. Neljännes kierroksen ovat vaan auki seosruuvit suunnilleen. Voivat toki olla jo koloutuneetkin

Toukokuu 25, 2020, 22:19:10 ip
Vastaus #204

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
mun mielestä rikastuu kun ruuvaa aukipäin
En ole kyllä aivan varma 380 kaasareista, mutta kyllä tämän ikäluokan mikuneissa on tähän mennessä säädetty ilman määrää ruuvilla, eli auki päin laihenee. Tyhjäkäyntisuuttimia pitäisi todennäköisesti suurentaa hiukan vapaavirtaussuodattimien takia, kuten jo edellä todettiin. Todennäköisesti myös täyskaasulla pyörii laihalla, mikäli alkuperäiset pääsuuttimet käytössä.

Toukokuu 26, 2020, 09:37:11 ap
Vastaus #205

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Luulenpas myös että se on just näinpäin...tai ainakin näin minä itse luullut samoin kuin Tero tuossa mietiskeli.Tyhjäkäyntisuuttimet on vakiot tai sanotaanko semmoiset kuin korjaussarjoissa tuli mukana.Pääsuuttimet on pykälää vai kahta suuremmat,muistiinpanojen mukaan 87,5 kun Haynes pitää vakiona 80 kokoa,niitäkin tuli muuteltua edestakaisin yli 100 numeroihin ..jaa-a,on senverta v maista vaihdella niitä pilkunviilausen tasolla, ja kun kaasarit otettava käteen kumikurkuista irrottaenketaa kolme että hyvä kompromissi löytynyt ja kyse kumminkin harrastepyörästä kevyellä ajolla jonka pääasia että toimii minun mielestäni ok ,mutta toisaalta kun tutkin aikoinaan mikä on se "normaali"vaihtelee mihinpäin maailmaa vietiinkin eli ilmeisesti maahantuojat&huollot hienosäätäneet paikallisiin olosuhteisiinsa omat "normaalit" puhumattakaan vm eroista mutta muuttuihan toki kaasuttimien tyyppikin 74:siin 380:siin noista -72 ja -73 varhaismalleista.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2020, 09:40:43 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 27, 2020, 12:52:20 ip
Vastaus #206

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm  joo,väärinpäin olisin säätänyt

Joulukuu 09, 2020, 15:40:30 ip
Vastaus #207

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pitkästä aikaa palataan tämän ajopelin osalta palstalle ja peräti jotain tapahtumiakin sen suhteen ellikkäs Joulupukin brexit pajasta lähetys ennen verollepanoa ja täytyy myöntää jotta hienot ovat ja tehty omien toiveiden mukaan tähän pyörään pikkumuutoksin mutta lähinnä pakkorakoon ostettuna ostohimon sijaan mutta kerranhan täällä vaan ollaan ja kun ei reissuunkaan pääse niin...pistetään näihin ,orkkiset nimittäin pintapuolisesta hyvinvoinnistaan huolimatta sisältä mädät enempi ja vähempi,varsinkin laitimmaiset ja tyyppivikahan tuo eli laipat irtoaa tärinästä +lahoaa putkiin eikä huiluja saa kiinni enää kunnolla, ne elintärkeät 2t vastapaineetkaan varmaan kuin sinnepäin mitä pitäisi.
Täytynee lähettää jossain vaiheessa kunnostettavaksi nuo orkkikset ,UK:ssa ainakin on vanhojen vaimentimien täyskunnostusta tarjolla tyyliin avataan-korjataan+kromataan.
Näihin pikkutripleihinhän ei uusia alkuperäisputkia tehdä,ei löydy huippuhyviä käytettyjäkään enää joissa pinta+sisus ok,ei NOS eikä uustuotantoa mutta hirmuhintaisia valmiiksi lommoisia+ruosteisia maailmalla kyllä piisaa...höh.. niinkuin semmoisia joku jopa ostaisi!  Ainoina uusina vaihtoehtoina löytyy pikkupajojen muutamia erityylisiä ja -pintaisia versioita  joista valitsin sitten nämä jotka miellytti mun silmää eniten =vähiten häiriten,laatutyötä ja istuvuuskin oleman kelpo mitä taustoitin tietojani näistä ennen tilausta, tulee jotenkin mieleen aikansa  tarvikevaimentimet tyyliltään.
Saattaapi antaa extratehoakin keveytensä ohella...vain n8kg yhteensä nuo 3kpl rosterivaimenninta.
Asennuksesta ja kokemuksia siitäkin sopiiko ne ja mitenkä tähän pyörään kunhan kevättää ja valo lisääntyy kuten samalla kohisten se inspiraatiokin.
Ääninäytteen kuin ulkoisen olemuksen asennettuna näkee Higgspeedin Gt380 kuin Gt550 videoilta Youtubesta kuin heidän sivuiltaankin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2020, 20:15:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 10, 2020, 10:26:38 ap
Vastaus #208

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Saattaapi olla aika ränttätänttää, ennenkuin öljynpaska palaa sisuksiin vaimennukseksi ::)

Joulukuu 10, 2020, 10:41:53 ap
Vastaus #209

Jarkko Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
hienot on putket...mikä jäi hinnaksi kun oli putket näpisssä?toimituskulineen?
romut miehen tiellä pitää