Kirjoittaja Aihe: Suzuki GT380J 1972  (Luettu 99151 kertaa)

Maaliskuu 02, 2021, 11:03:52 ap
Vastaus #225

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489
Stormilla Turussa on hyllymetritolkulla erilaisia kumikurkkuja. Saattaa löytyä merkin ja mallin mukaan tai sitten hyllystä etsimällä.

Elokuu 15, 2021, 18:11:21 ip
Vastaus #226

Mauri Saarnio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Vanha ketju, mutta kyselen uutena foorumilaisena itseäni vaivaavaa juttua. Kunnostin -73 GT380:n ja on ajeltu tänä kesänä n.800km, toimii, mutta huolettaa pieni valuma öljyä kampikammioon seisonnan aikana, tosin se on vähentynyt, kun ajoa on ollut enemmän (useammin). Tuorevoitelun koneenpuolen yksisuuntaventtilit (banjoliittimen sisällä) vuotavat. Ostin ebaysta uudet (uustuotantoa) ja ne kaikki 6, myös vuotivat. Testasin laittamalla 15cm letkut niihin ja 2t-öljyä letkun täyteen ja pystyasentoon yöksi. Öljynä Castrolin täyssynteettinen ja kaikki oli vuotaneet yön aikana enemmän tai vähemmän. Avasin venttiilit poistamalla messinkitulpan päästä ja kuula painui suoraan porausta vastaan ja suurennuslasilla tarkastellessa ei porajäysteitä tai muuta skaadua näkynyt, mutta senkkasin hieman tuota vastepintaa ja testissä väheni vuoto huomattavasti ja pari ei laskenut alleen enää. Nyt ei enää käynnistäessä ole valtavaa savupilveä mutta asia jäi kuitenkin takaraivoon muistuttamaan olemassaolosta. Ostin kloppina samanlaisen, myös sinisen pari kesää käytetyn -75 keväällä ja ajoin kolme kesää, eikä silloin koko asiaa edes tullut huomioitua, koska vuotoa ei todennäköisesti ollut edes keväisin, talven seisonnan jälkeen. Uudet venttiilit on jälkituotantoa ja ne harvoin täysin vastaavat alkuperäisiä, joita ei enää saa mistään ja koneessa kiinni olleet on lähes 50 vuotta vanhoja joista jousi on kuoltunut ajan saatossa. Myös pohjassa olevat SRIS-venttiilit uusin, niitä sai alkuperäisinä ja täytyy keväällä talviseisokin jälkeen avata ne ja varmistaa, ettei kampikammioon ole valunut paljon öljyä. Laitoin myös alipaineventtiilin (kiinanskootterista) säiliön alle öljyletkuun, ettei öljyn paino/paine työnnä öljyä eteenpäin, sillä pumppu ei sulje kulkua. Vähän odottamattoman ongelman kanssa on joutunut "painimaan" muuten kaikki pelaa kuten 70-luvulla kun pieni prötääminen tyhjäkäynnistä 2000 kierrokseen poistui neulojen ja neulaputken vaihdolla. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa, vai onko vanhat venttilit toimineet.
Mauri.

Elokuu 15, 2021, 20:55:41 ip
Vastaus #227

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tervetuloa vaan meidän muiden sekaan tänne palstalle joko kysymään,kertomaan ellei peräti ihan kannustamaan vastatuuleen kahlaajia projekteissaan.. ;)

Hmm...mikähän on ison ja pienen valuman ero kampikammioon,enempi tullut murehdittua lattialle ilmaantuvia öljyläikkiä joka taasen 2t perisynti vissiin ja ellei moottorista niin pakoputkista ainakin mustaa tököttiä nokottelee.

Eiköhän tuo uutenakin pöläyttänyt kunnon aamusavut,ainakin mitä testiartikkeleita lukenut ja aikalaisten kokemuksia kuunnellut ja mitälie öljyjä käyttäneet tuolloin,ehkä ensimmäisestä purkista jotain moottoriöljyä monetkin tai aikansa 2t mineraalia,savumäärä kait runsas molemmissa eikä verrattavissa näihin vähäsinertäviin karstavapaisiin synteettisiin nykyaikana.

Pitkään seisoessaan,siis puhutaan päivistä,ainakin minulla pöläyttää auringon peittävät siniset enkelit käynnistyksen jälkeen mutta en ole niihin sillai huomiota kiinnittänyt ja
asiaankuuluvina pitänyt koska luonnollisesti silloin ryyppykin päällä kylmäkäynnistyksessä muutaman minuutin (tai jotain semmoista) ja savutuskin vähenee nopsaan alkukäryjen hälvettyä.
Riippuu varmaan käytetystä öljystäkin,minä en ole merkkiuskollinen ollut mutta yleisin ollut Teboilin täyssynteettistä 2t öljyä 4l kanisterissa.
Kohtuuhintaista ja tuntunut ihan ok tavaralta minun tarpeisiini jota samalla voi käyttää mopon bensaan sekoitettuna.

Olen uusinut nuo SRIS letkut sinne alapuolelle konetta mutta ne venttiilit siellä lie yhä orkkikset,ainakaan minä en uusinut mutta ex omistajista en toki tiedä miten paljon uusineet,paljon oletettavasti.
Öljypumppu ollut irti ja ne pienet kumirenkaat niihin lähtöihin asensin uudet,sieltähän ne vanhat oli painuneet lyttyyn ja vuosivat mutta se korjaantui tuolla pikkujutulla.
Öljysäiliön ja öljypumpun väliin alipainehana....joo-o...idea on oiva kunhan vaan toimii automaattisesti ja varmasti!



Hyvä kysymys tuo öljysäiliön vajaus öljypumpun läpi kampikammioon seisoessa päiviä tai enempi enkä osaa sanoa tekeekö minulla tuota,kunhan tarkistanut ennen ajoonlähtöä sillointällöin että öljyä säiliössä ja täyttänyt samalla piripintaan kun kannu kädessäkin.


Ei tahdo oikein suoralta kädeltä enää muistaa,monta vuotta mennyt näistä tämmöisistä jutuista mutta kunhan istuu talliin ja tuumii katsellen se varmaan muistuu mitä tehnyt ja miksi mutta tässä pitkässä jatkokertomuksessa alusta asti lukien aika paljon mitä eteen tullut ja mitä tehty milloinkin.

Tänä kesänä en oo tehnyt tuolle muuta kuin kaasareiden synkronoinnin tarkistanut,tyhjäkäyntiruuveja pyöritellyt,kaasu ja ryyppyvaijerit voidellut,akkua lataillut tarvittaessa ja tämmöistä pientä.
Higsspeedit odottaa yhä laatikossa asentamistaan....


Eiköhän tänne joku tripleosaaja osaa vastata viralliset tekniset vastaukset,mitä tehdä ja tarkistaa jos tuossa tarvetta semmoiseen on.





« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2021, 22:31:09 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 23, 2021, 20:18:02 ip
Vastaus #228

Mauri Saarnio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Moi. Noista Higgspeedeistä, suositeltiinko suuttimien suurentamista putkien vuoksi? Ja tilasit kai jollaintavalla spesiaalit putket? Kiinnostaisi Higgspeedit, mutta odotan kokeilujasi, kuinka piikikkääksi kone menee, vaikka joustava ja pehmeähän 380:n on, ettei pieni kiristys välttämättä pilaa sitä tällaisessa "veteraanikäytössä".
Mauri.

Elokuu 23, 2021, 22:17:10 ip
Vastaus #229

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Moi Mauri!  Kokeilut jää varmaan ensi kesään,josko talvella ruuvaisi nuo kiinni,enempi vaan ajanut kun kerta näin hyvät kesäsäät ollut,ei oo malttanut syventyä sukisukiin kuin muihinkaan kesävehkeisiin kuin puolipakollisissa säätö ja huolto touhuissa.
Jaa no kannen olen Gt:ssä jälkikiristänyt heti alkukesästä,se taitaa olla "vaativin" tämän kesän puuha...
Siinäkin jännitti miten se yx ongelmallinen kannenpultti kestää loppukiristyksen,siis se johon asensin bilteman kierteenkorjaus-satsin,mutta kestihän tuo kuten pitikin.

Ei vakioisella kokonaisuudella tarvetta ainakaan valmistajan mukaan suurentaa tai pienentää suuttimia mutta koska nämä ikivanhoja yksilöitä jo kaikki ja harva taitaa olla "kuin pakasta vedetty"enää niin yksilötasolla mennään.
Eiköhän jokaisessa kaasuttimia ruuvattu moneen otteeseen vuosien varrella tai koko  kaasaripatteristo  vaihtunutkin,on väljyyttä ynnä muuta kränää ja suodatuspuoli vaihtunut vapareiksi tai puolitukossa tms,kärjetön sytytyskin voi vaikuttaa,mahdolliset ylikokoon poraukset erimoisine mäntineen vaikuttaa jopa puristuksiinkin  tai onko kanavia kairattu ym tai onko vakioputkissa miten hyvät villat vai enää kuoret suurinpiirtein kuten minulla uhkana koska ei tahdo saada huiluja kiinni kuin omin kikkaluin.
Rattaiden piikkimääräkin tietty vaikuttaa teholliseen kierrosalueeseen mitä nyt kukin tarviikaan ja tykkää käyttää ajotyylissään niin suuttimetkin tietty sovitettu sen mukaan.
Kysyin tuota Davidilta,ei siis tarvi mikäli vakio kaikinpuolin.
Joo nämä on vähän "spesiaalit",ekat vm 72-73 tarviivat pikkasen erimoiset taivutukset uudempiin verrattuna myös vakioputkissa kuten tiedätkin ja niin toki näissäkin.
Halusin kumminkin uudemman mallin 74- tyyliset  yläviistoon  päättyvät ja toiveena pikkasen pienemmällä metelillä  normaaleihin joten semmoiset sitten tehtiin.
Kuvia näkee varmaan Higsspeedin sivuilta sieltä kuvagalleriasta millaiset ne 72-73 tarkoitetut suorat oli ja yläviistoon taivutetut.
Ilmeisesti nyttemmin kysynnän vaiko tuotekehittelyn myötä  kaikki on vakiona tuommoiset kuin tässä nyt ulkonäöltään ellei vartavasten halua tuommoiset vanhanmalliset ,toki tilaamalla tekevät taivutuksia ja pituuksia  vähän miten kukin tahtoo pyöräänsä kun kerta joka satsi tehdään käsityönä ja tilauksesta.
On niin hienot ja kiiltävät että suurinpiirtein puuvillahanskat käteen ettei jää rasvaisia jälkiä,oikein harmittaa jo etukäteen lommottaa+naarmuttaa noita mutta kyllä ne on tarkoitus ruuvata kiinni,siitä sitten kuvia ja tuumailuja toki kun työhanskat saadaan käteen ja jotenkin pysymäänkin niissä :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2021, 15:59:13 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 24, 2021, 23:28:04 ip
Vastaus #230

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Kannattaa ehdottomasti päivittää ainakin keskimmäisen kaasarin suutin saman kokoiseksi mitä reunimmaisissa kaasareissa. Nyt kun jokaiselle sylinterille tulee oma putki, jää keskimmäinen sylinteri laihemmalle jos pitää siinä orkkissuuttimen, joka on alun perin pienempi kuin kaksi muuta. Etenkin kun keskimmäinen pytty käy vielä oletetusti kaikista kuumimpana saattaa laihempi seos koitua siinä kohtalokkaaksi.

Elokuu 25, 2021, 11:28:57 ap
Vastaus #231

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
380:ssä on muutenkin samankokoiset joka kaasuttimessa vakiona,550 ei, mutta tottamooses muutoksia on taatusti tehty kaikenmoisia ja normaalisti sinne on taidettu ruuvata isommat suuttimet jo muutenkin aikapäiviä monessakin Gt taloudessa koska tuo nykybensakin on kovin erimoista koostumukseltaan sitten 70-luvun tavaran vaatienkin enempi tai vähempi hienosäätöä mutta kannattaa toki päivitellä suuttimensa oikeankokoisiin kokonaisuuteen tuoltakin osin ,putket kuin putket... ;)
https://higgspeed.com/faqs/
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2021, 21:56:35 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 25, 2021, 12:32:23 ip
Vastaus #232

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
No niimpäs olikin näköjään 380 kaikki suuttimet samaa kokoa. Muistelin et olis ollu sama homma ku 550 kanssa, et keskisuutin pienempi.

Joulukuu 11, 2021, 20:40:57 ip
Vastaus #233

Mauri Saarnio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Moro.
Aina vaan öljyä vuotaa kampikammioon, parin viikon seisokki syksyllä ja 1,5 desiä tuli oikeasta kampikammiosta, muista vähemmän. Uutta kokeiluun kun kopiot on näin huonot. Tilasin nyt alkuperäiset Yamahan PN8CH-1316A-00-00 venttiilit, jotka asennetaan letkun väliin, näitä kuulemma käytetään usein korvaavina, ovat vähän kehittyneemmät kuin 70-luvun Mikunin tekemät. On kumitiiviste johon kuula nojaa ja kuulan liike rajoitettu, joten ei ajossa kuoleta jousta. Jos sais öljyn pysymään letkuissa, olen jo kyllästynyt irrottelemaan sris-venttiilejä ja laskemaan öljyt ulos. Jos yrittää käynnistää öljyisenä, tulpat "tukkeutuu" ja on nekin putsattava, öljy ei haihdu kuten bensa. Vaikka onhan Suzuki varmaan helpoin 2-tahtinen niiden sris-venttiilien vuoksi, esim. Kawasakissa ei ole mitään aukkoa kampikammiossa, on vain poljettava ilman tulppia jolloin tulee kyllä voideltua bensatankinalusta kunnolla. Toinen asia - tuli tilattua Japanista WeBikestä 3-yhteen putki, kun uuden sellaisen vielä sai. Tuli nopeasti, vain vajaa 2viikkoa, 450€+151€ veroja+tulli. Mizuno Motor merkkinen, aika kova ääni, tosin vain tallissa kokeiltuna, oli talvi jo vienyt kokeilukelit. Laitan lisävaimentimen, Completoksesta tulee 70mm paksu rst-vaimennin 250mm pitkä, Mizuno on myös 70mm paksu, täytyy tehdä rosterista minimalistinen jatkokappale joilla yhdistää putket. Tiedä paljonko autoon tarkoitettu vaimennin hiljentää, mutta siirtää äänilähteen ainakin taaemmaksi, kun Mizuno loppuu 6-7cm takajalkatapin taakse, ja vie myös öljyroiskeet kauemmaksi. Vielä kun saisi kehiteltyä öljypumpun tuottoa pienemmäksi, kun käytän täyssynteettistä, pitää hankkia jostain vanha pumppu ja yrittää keksiä jotain, onhan tässä koko talvi aikaa ihmetellä. Kirjoittelen taas, kun jotain uutta tulee kohdalle, hyvää talvenjatkoa kaikille ja Moro

Maaliskuu 13, 2022, 16:43:00 ip
Vastaus #234

Mauri Saarnio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Moro taas
Vähän päivitystä, Yamaha venttiilit pitää paremmin kuin vanhat tai uusiotuotetut, parin viikon seisokin jälkeen oli vähän öljyä kampikammiossa, ei haitallisesti. Toinen juttu on bensahana. Alipainepuoli on kunnossa, uusin pienen o-renkaan vitonista tehtyyn, mutta vivun takana oleva 4-reikäinen kumikiekko oli tullut tiensä päähän, eikä sitä ole myynnissä. -74:stä eteenpäin on eri hana ja siihen saa, mutta kiinnitys on 34mm, vanha 44mm. Hollantilainen Knalnaarpotz teetti asiakkaiden pyynnöstä tiivisteen, mutta aineeksi valittiin silikoni, tilasin sen ja sain. Kaverini on sukunsa kumifirmassa töissä ja kertoi silikonin olevan väärä aine bensiinin kanssa. Muutaman viikon päästä tuli Knalnaarpotzin Erikiltä viesti, älä käytä toimitettua tiivistettä, se ei kestä bensiiniä, teetän uudet kumista ja lähetän kun valmistuu.Kolmas juttu on latausjännite, vanha mekaaninen säädin on suurpiirteinen, jännite vaihtelee 2-3 volttia kierrosten ja kulutuksen mukaan ja nykyakut ei pidä ylijännitteestä. Perusongelm lähes kaikissa m-pyörissä on vertailujännite, virtalukolta tulee oranssi johto säätimelle, siitä säädin saa tiedon paljonko ladataan, mutta tämä piiri sisältää sulakkeen, virtalukon, tappokytkimen ja useita liittimiä ja samasta johdosta on haaroitettu 3 puolaa ym. Jännite oli minulla "vain" 0,9V alle akkujännitteen (kaikki liittimet, virtalukko ja tappokytkin purettu puhdistettu) joten lataus oli vähän yläkanttiin. Ohitin ongelmat perus autoreleellä, virta akulta sulakkeella varustetulla johdolla 2,5mm releelle napa 30, 87:sta latausreleelle siihen napaan jossa oranssi johto oli ja se äskeinen oranssi autoreleen kelalle ja kelan toinen maahan. Parani jo, mutta tilasin Oregonmotorcyclepartsilta elekronisen säätimen, se taitaa olla ainoa jossa on latausjännitteen hienosäätö (0,5V). Kiinasta tuli vielä (ebayn kautta) 3-vaihe tasasuuntaaja jäähdytysprofiililla, 50A, 1500V, 11dollaria ei tullia aliexpress hoitaa nykyisin lvi:t. Nyt on lataus tymäkkä, tasan 14,3V, Kokeilin tallissa kierroksilla 1000-4500, aina sama 14,3V. Vielä kun se hanatiiviste tulee on peli valmis kesän suhailuun, mielenkiinnolla odotan 3-yhteen putken laulua, se jäi 70-luvulla naapurinkaverin suitsan nauúnta niin hyvin mieleen. Tulihan tarinaa, mutta ei tässä nyt oikein muutakaan ole, kun kaikki 4 pyörää on huollettu ja odottelee suojahuppujen alla kesää. Moro.

Maaliskuu 14, 2022, 11:27:30 ap
Vastaus #235

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Onko se tiiviste tälläinen?
https://www.ebay.com/itm/352928242441?fits=Model%3AGT380%7CMake%3ASuzuki&hash=item522c299b09:g:En0AAOSwWkRgpytb
Näitä näyttää olevan ebayssa muutamallakin eri myyjällä myynnissä.

Elokuu 23, 2023, 21:09:26 ip
Vastaus #236

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Se on monta kukonkiekausta ollut tämän laitteen osalta hiljaista kun ei oo ollut inspiraatioita tai oikeastaan mitään varsinaista vikaa ollutkaan korjailla kunhan ajanut vähinsä kun näitä vehkeitä on muitakin kuin tämä,sadekesäkin ja pikkujuttuja kannata edes noteerata jos jonkun ruuvin kiristää,akun lataa,johtoliitoksen uusii tai pumppaa kummeihin ilmaa tms mitä näitten vanhojen värkkien kanssa ns normaalia.
Joo,tiedetään että ne putket kiinnostaa..on niitä ihailtu taas tänään tuossa ulkosalla auringonpaisteessa pahvilaatikossaan naamaansa niihin peilaillen ja ihan aikuisten oikeasti on alettava hommiin jopa lähiaikoina  niiden kanssa ,keräilty inspiraatioita kun pikkasen ollut muutakin ja enempi negatiivista semmoista... :-\
Noh,öljypumppuvuodot lienee vanhojen pumpullisten 2tahtisten kanssa normaalia ja vuotokohtia voipi olla toki jo ennen pumppuakin säiliössä esim löysä liitos/halkeamaa,vikaa letkussa pumpulle tai itse pumpussa joista yleisimpiä lieneepi ne pienet mustat 0 renkaat vuotokohtana pumpun alla joista mustekalaletkut lähtee eteenpäin kuskaamaan liukastetta eikä vuotoon aina auta pumpun ruuvien kiristäminen tai muut muutaman minuutin jutut ilman varaosia.
Toki vuoto voi olla myös pumpun jälkeenkin mutta ohitetaan se nyt tällä kertaa vaihtoehtona tässä tapauksessa.

Ensiksi pitää saada selville mistä  öljyä ulos tunkee sotkien tehokkaasti  lähtökohdan naamioiden ja tahroina tai lammikoinakin lopulta lattialla joten arvailua mihin kohtaan näpit iskettävä jos näkymänä pumpun ympäristö öljyssä peitekannen avattuaan.


Aika hyvään lopputulokseen voi päästä ensiapuna jos öljysäiliöön lorauttaa kumitiivisteiden hoitoainetta,siis sitä samaa mitä vaikkapa moottoriin/vaihteistoihin tarkoittu autoissa mutta vaan vähän 2t öljyn sekaan ja siinä kun öljy ajan myötä valuu alaspäin säiliöstä aine tekee tekosiaan öljypumpunkin tiivisteille.
Valmistaja ei kylläkään taatusti suosittele tai "asiantuntijat" kun sekoitus tietty kiertää moottoriinkin palaen  sitten kun ajetaan mutta kuten sanoin ,vähäsen vaan ja ainakin minulle se tepsi ja vuoto väheni huomattavasti eikä tuo savuttamiseenkaan vaikuttanut enempi tai vähempi jos prosentti kaksi 2t öljyssä turvotusainetta,oikein kivasti savuttaa ja yhä käy nätisti.
Tarkoitus luonnollisesti ei ole säännöllinen jatkuva käyttö vaan kuuriluonteinen kertaluraus tai jotain kohtuullista tasoa,omalla vastulla tietysti nämä tämmöiset touhut...


Ok,oikeaoppinen korjaus vaihtamalla uudet tiivisteet tietty suositeltavaa ainakin jossain vaiheessa tai voihan tuo olla että kumit on turvonneet mittoihinsa puolipysyvästi mutta mikäli tiivisteet kovin lytyssä tai rikki niin eihän tämä mikään keino ole muuta kuin sotkea enempi,lievää tavaraa jopa 2t öljyyn nähden lantringiksi tämmönen turvotusaine.
Tästä aasinsiltaa asiaan elikkäs öljypumppuun uudet 0 renkaat tuli tänään(on vaihdettu minun aikanani jo kertaalleen ),sitten tuli isompaa muovitiivistettä samaan systeemiin ja  1 tiiviste joka aika yleinen vuotokohta ja käsittääkseni saatavuutensa vuoksi monesti vaihtamatta/huomiotta jäänyt elikkäs öljypumpun käyttövarren tiiviste joka kuvassa tuo oikeanpuoleisin isompi musta möltti.
Tuo tuntuu olevan mun pumpussani SE kohta mikä vuosi aiemmin,nyt vähempi kiitos turvottelun.
Onpahan nyt tuokin valmiina,eri asia miten se vaihdetaan,en oo perehtynyt...tai tarviiko ja koska?
Eipä tuo määrältään vuotanut mitenkään ajoon vaikuttaen jos pinnan piti säiliössä muutenkin lähes täynnänsä rutiininomaisesti ennen ajoonlähtöä tarkistaen siinä samalla kun akunjohdon miinuksen pistää paikalleen mutta jo ruokalusikkallinenkin viikossa öljyä sotkee nopsaan ja tehokkaasti pyörän  seisokkikipaikan, huonolla säkällä takarenkaan ja vanteenkin  liukkaisiin lähtöihin ..Pitemmässä seisokissa,esim talven yli,pönttö tietty vuotaa koko sisältönsä samaan paikkaan eikä osin maantielle tiputellen.Öljysäiliötä ei kannata päästää tyhjäksi oli vuotoa tai ei,pumppu kuuluisi nimittäin ilmata jos näin käy.
Ei senpuoleen,pakoputkistakin valuu haisevaa mustaa kultaa reviirille 2t öljyn  kaveriksi,ei tiivistevika vaan tyyppivika ;D


Sitten mielenkiintoinen nippelitason löytö samassa paketissa turhamaiseen hifistelyyn,Ram Air kanteen tulppien päälle kumisuojat suht samaan tyyliin kuin alkuperäiset joita kylläkin moitiittin sadesäällä tehokkaiksi kipinän harhauttajiksi ja onhan ne tietty irrotettava ennen tulppiin käsiksi pääsyä mutta tällä ei ajeta sateella vaan t paitakeleillä,tulpatkin on kestäneet  ja saattaapi kumisorttikin olla erimoista sitten vuoden 1972 .
Satsia markkinoitiin Gt380-550 ram aireihin valmistajana NGK ja kertaa kolme luonnollisesti.
Kumipuolelle tuli lisänä kytkinvaijerin läpivientikumi ja kaasuvaijereihin kaasuttimien yläpuolelle uudet kumihatut pikkasen rikkinäisten tilalle.
 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2023, 18:35:07 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 02, 2023, 21:10:54 ip
Vastaus #237

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Itse itselleni kirjoitellen jatketaan elikkäs aina jotain ajoi tai ei tai oikeastaan näitä ropleemia tahtoo tulla kun ei juurikaan ulkoiluta vanhusta,tähänhän on tutkimuksia tehtynä jotta pitää paikat vireänä ja ajatuksen positiivisena ja niin vissiin sitten koneillekkin ;)


Tulpansuojukset asennettu,ei ne nyt ihan heittämällä menneet ja tiukat kuin mitkä ollen hankalatkin saada paikoilleen vaikka pikkasen teki virityksiä jotka tosin ei ulospäin näy mutta pakollisia että sai ujutettua nuo ram airin reikiin ja jopas oli tekemistä pikkasen ylikokoiset kumit saada noihin peltikannen reikiin niin ettei pullahtanut jostain kohdasta pois sekä  saada häiriönpoistajat suojuksiin  nekin niin syvälle painettua että naksahtaa tulpiiin  jääden kunnolla  kiinni mutta tuossa ne ny on,valtavan hienot.
 ;D
Oikein lauantai illan huumaa!!


Kumien ohella tietty samalla ne uudet tulpanhatut kun kerta satsissa nekin tuli ja mikäs siinä ,tokko nuo edelliset liian hyvät oli vaikka samanmoiset nuo näytti kylläkin olevan 5kiloohmin NGK:t paitsi että nämä on tulppien päistä se kierreholkki pois mallia ja edelliset taasen vaati ne.


No joo se siitä mutta viikolla tuli tehtyä lenkki suussa jenkki ja hyvinhän tuo warretti vaan rupesin ihmettelemään vilkun hitautta ja merkkivalon himmeyttä joka risteys risteykseltä vaan paheni jolloin sytytti  että virta rupeaa olemaan jostain syystä viittä vaille finito setän savustimessa.
Eikun salamakäännös ja kotiin johon pääsinkin mutta nippanappa,masiina nimittäin sammui ihan itse kuin napista painaen kotipihaan senjälkeen kun pysähdyin ja akku tyhjä diagnoosi yleismittarilla.
Tämmösiä samanmoisia autoja oli nuorena,nekin sammui pihaan tai risteykseen akun kunnosta riippumatta painoipa kytkintä tai  ei mutta en tykännyt silloinkaan  enkä nytkään,säästää kuulemma bensaa.



Perhana,ei tämä ikinä ole näin tehnyt ja hyvin ladannut kun joskus koskalie mitannut..no en tänä kesänä myönnetään.
Akun täyteenlataus ja räpätin käyntiin sekä mittauksia lataako vaiko ei?
No käytännössä ei,sellaista 12v vähän päälle,ei riittävästi ja suht sama oliko valot päällä vaiko ei.
Noh,oisko liitoksissa tai maajohdossa vikaa joten putsailua ja tutkiskelua vasemmanpuoleisen sivukotelon uumeniin ja liittimiin,monestihan nämä tämmöiset voi olla kosketushäiriöitä mutta ei sieltä mun mielestäni mitään löytynyt,orkkisjohdot orkkisliittimssä ollen ihan hyväkuntoisiakin noin silmämääräisesti ja varmistelin vielä yleismittarilla meneekö liittimen läpi yhteys johto kerrallaan mitaten liittimien molemminpuolin.
Joo,menee mutta ehkä sitten joku johto poikki tai yhdistää vain satunnaisesti ellei muuta isompaa löydy.
Tietty ois voinut laturilta tulevat johdot mitata niin ois saanut osviittaa  mutta jotenkin tuntui että vika on tässä jännitteensäätimessä joka vaihdettu noin 6-7v sitten elektroniseksi orkkis mekaanisten tilalle ja RR77 menikin suoraan orkkisjohtoihin kliks  ja hyvin pelannut ainakin tähän asti.
Tietotaitoa ei oikein ollut mitata sen kuntoa joten tilasin uuden ns riskillä ja sanotaanko jotta jos siinä ei vikaa niin sitten kait laturissa tai  johdoissa ja syvennyn sitten niihin enkä revi paikkoja turhaan auki etukäteen...ennenvanhaan olisin varmaan innolla avannutkin ::)


Netistä etsiskelemään uutta säädintä ja mieluusti tietty EU alueelta,syynkin tiedätte.
Kiinasta ja UKstahan moisia olisi toki heti löytynyt helpostikkin vaan  kiinanpoiken kanssa aina fifty sixty mitä tulee vaiko mitään ja toimiiko,ellei niin palautusjutut on hankalia,hyvitykset ja kommunikointi myyjästä kiinni viitsiikö vaivoitella.
Uk toki eri juttu,ei murheita ikinä sikäläisten myyjien kanssa.

Hollannista löytyi samanmoinen  jonkinmoiseen kohtuuhintaan,monessa paikassa Eu moista kyllä oli muka myynnissä mutta "out of stock"kun klikkasi ostoskoriin.
Selvä,semmoinen 1kpl kiitos ja se saapuikin eilen kotiovelle 4päivässä ollen juuurikin samanmoinen kuin tuo kiinioleva.
Onko ne kaikki samanmoisia samalta linjalta mutta eri myyntinimi ja kaukoidässä tehtyjä veikkaan tai onko laatueroja,hinnoissa ainakin on.
Tämä oli merkkiään myöden samanmoinen kuin vanha,samassa paikassa tuotenimi lyöty alumiiniin ja perässä sarjanumero.
Nyt pääsin vertaamaan mittarini kanssa onko liittimen väliset arvot  ohmipuolella samanmoiset molemmissa ?
Ei ollut,yhden johdon osalta niistä 3sta keltaisesta jotka käämeiltä/käämeille arvo eri toisia keltaisia vasten mittaillen.
Uudessa säätimessä arvot pysyi samana keltaisten välillä.



Aukihan tuota säädintä ei saa kuin kovertaen ja kaivaen eikä mulla ymmärrystä sen sielunelämästä ellei suurinpiirtein liitos poikki tai hiiltynyt komponentti mutta sekään tieto paljon lämmitä ellei osaa korjata ja jos uusiakin löytyy.


Uusi kiinni kliks kliks pistokkeisiin,tuo musta maajohto hyvään pisteeseen runkoon säätimestä ja eikun räpätin käyntiin mittarinjohdot akunnavoissa....


Saas nähdä....oho,jännite näytti noin 13,5v valot päällä tai pois!!


Toimii ilmeisesti taas.


Ne kuulemma ottaa herkästi itseensä nämä säätimet jos huono maadoitus tai kuumenevat liikaa...en tiedä tämän osalta mutta ei nämä ikuisia näköjään ole vaikka vähänkin vaan ajaa...toisaalta akkukin oli tarkemmin syynäten  kaput,ikää vuosi mutta ei se voltteja enää pitänyt vaikka vastaan ottikin muka täyteen akkulaturin mukaan.
Välittömästi kun akkulaturin otti irti niin näyttihän se vaatimattoman kohtuullista mutta ei hyvää noin 12,5volttia mutta jo tunnin päästä 12,2volttia joka romuakun arvoja ...
Akutkin on vähän tuurista kiinni mitä saa,vaihtoehtojakaan ei pahemmin ole ainakaan meilläpäin Biltema&Motonet linjalla mennään,varsinaisiin akkuliikkeisiin en poikennut kun tähän asti pärjännyt näillä markettiakuilla mutta mikäs siinä,ostetaan sitten joka vuosi uusi reilun kolmenkympin akku tai tuurilla voi kestää 2v,ehkä pidempäänkin jos liian hyvä yksilö päässyt linjalta mutta onhan tässä akku
 voinut ottaa samalla siipeensä sijaiskärsijänä  jos vaikka ensin ladannut liikaa ja sitten simahtaneet molemmat vai mitenpäin lie mutta on tuota latailtu tällekkin kesää joskus.
Uusi akku ja ainut sopiva vaihtoehto taas samaa malia motonet 90-1078 mtx ottaa sen 12,8v mutta koitin tätä uuttakin akkua vanhan säätimen kera samalla vaatimattomalla lopputuloksella eikä latausjännitteeseen vaikutusta ,enemmänkin voisi voltteja ottaa tuo uusi jos hyvä laatuakku mutta ehkä tuo petraa tai hiipuu jo ens kesään.
Se on senajan murhe.



« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2023, 17:07:48 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 14, 2023, 21:20:38 ip
Vastaus #238

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kun ei muilla uutta eikä uusvanhaakaan  aihetta avattavaksi  täällä jaappaniosastolla niin avataan  sitten  tyhjennysproppuja ... ::)
Vielä on kesää rippeet jäljellä muutama hajapäivä jolloin touhuta paisteessa ulkona mutta ennen kuin iltapäivällä tuli pestyä sekä ajettua rakoihin jääneet vesipisarat taivaan tuuliin + valutettua kaasarit kuiviin talviseisokkiin niin tuli tehtyä jotain mitä tämän(kin) laitteen kanssa arastellut kun tiedä mitä yllätyksiä ja jenkavikaisia korkkeja kera jäykkien jousien ym eteen tupsahtaa näiden antiikivehkeiden kanssa joissa voi olla jos vaikka mitä seppää asialla ja patentteja jälkikäteen viriteltynä eli kyseessä monille tuttu teleskooppiöljyjen vaihto.
 
Aparaatti keskituelle sekä pikkasen moottorin etuosaan alle pölliä jotta etufillari pysyy irti, eikä vaan satulasta painaen, maasta ja tallin hyllyjä tutkimaan mitä öljyä sinne pistettäisiin vanhojen pakostakin jo kuratason öljyjen  tilalle ja mahtaakokaan niissä olla enää mitään tai yhtä paljon molemmissa?
Senverta monta vuotta tuo minulla ollut jotta pakostakin vaihtoiässä eikä ainakaan entinen huoleton  omistaja taatusti ollut vaihtanut eikä edes tarkistanut tämmöisiä.

Löytyi litran purkki motulin 15w medium/heavy experttiä ,riittää hyvin,230-240cc varhaiseen J malliin ja korjausoppaan 10w30 viscosity tarkoittaa kait moottoriöljyä...vai mitälie castrol tqf ollutkaan joka nimetty erikseen mainosmielessä?
Jäykkyydestä tiedä onko miten just oikeaa tähän nykyasteikolla vs 50v sitten tarjolla olleeseen,varmaan kumminkin parempi kuin olla vaihtamatta....eikä kyllä tietoa mitä öljyä putkissa on nyt ja miten vanhaakin mutta kait ne joskus sentään vaihdettu on pakostakin kun entisöity kauan sitten.
Toinen vaihtoehto olisi ollut taas "lainata" harrasteauton automaattiöljypurkkia,siitä pistin z:aan kun vaihdoin sen teleskooppiöljyt ja ihan hyvä tuli mun vaatimuksiini kovuudesta tai löysyydestä paremminkin noin lievällä tavaralla.
Kait joku laittaa yhä moottoriöljyäkin tai sekoittelee  omia coctailejaan mutta minä nyt tein tälleen tylsän helposti valmiista purkista.

Astia etuteleskoopin alapään tyhjennysreiän alle ja tulppa auki(loistava keksintö vs tulpaton)....joo mustanharmaata kuraa sieltä tulee monta ruokalusikallista ja valukoot siinä itsestään.
Ohjaustangon kääntöä pikkasen jotta noihin yläpään tulppiin pääsee käsiksi mitkä irrottaa ja eikun kiertämään...hyvin tähän asti ja ei sieltä mitään ampunut silmille.

Korkki käteen ja hetkinen,mitä tänne on tukittu jousen yläpäähän...reissussa rähjääntynyt  kumitulppa "made by puukko  in autotalli"
Tämän tarkoitus ilmeisesti ollut jäykentää jousta ja kyytiä tällä kepulikonstilla vai jousiko vääränpituinen/ kuoleentunut,en tiedä mutta pikkasen oli häjysti jo lytyssä.
Sama operaatio toiselle puolen,öljyä tulee sieltäkin ja samanväristä harmaahkoa muttei ihan yhtä paljon mun mielestäni ja sama kumitulppakikka näköjään yläpäässä mutta se oli jostain syystä parempikuntoinen.
Kämmenkuvassa olevista toinen on uusi aika vastaava kumitulppa mutta harkinnan jälkeen en asentanut vaihdokiksi sitä enkä muutakaan tilkettä,koitetaan tehdasasetuksilla.


Öljyt sai valua rauhassa teleskoopeista ja kikka kolmonen mitä käyttänyt on teleskoopin huuhtelu elikkäs tyhjennystulppa olikin jo auki ja yläpäästä ysikasia joka komeasti pienestä alapään reiästä ruiskusi puhtaaseen astiaan kaaressa ja pariin otteeseen kierrätys  yläkautta alas.
Ihan puhtaan näköistä,pikkasen mustaa öljyjämää  ja mitälie oli sekoittunut mutta puhdasta tuli tavaran väristä päätellen joka ei tummentunut enempää.


Saattaa olla monien mielestä joutavaa,hyödytöntäkin mutta kivaa kun ei kiirekkään ,samat puhdistelut  tein tuo z kawankin teleskooppiöljyn vaihdossa ,siinäkin tyhjennysreiät alapäissä.


Mitä bensatilkkaa ei alareikien kautta ulos tullut haihtui taatusti nopsaan ja koska jousetkin vaikutti ok niin alapään tyhjennyseiät kiinni,motulit tilalle yläpäästä oikea määrä annostellen,ei siis mitään omatekoisia kuminpaloja enää  eikä eko puunpalojakaan tms koska räjäytyskuvien mukaan semmoisia mitään sinne ei kuulu..olettaen tietty että jouset on oikeanmoiset mitoiltaan yhä ...mutta kunhan uusi öljy  oli rauhassa asettunut putkiin ja kuplat kuplineet korkit kiinni ja sillä selvä.
Pölli pois moottorin etuosan alta ,tanko oikeaan kiristys asentoon ja eikun pikku testi keinutellen ja pätkä ajoakin.


Hyvinhän tuo tuntui niiaavan,ei se mun mielestäni paljon muuttunut vaiko ollenkaan mihinkäänpäin ellen tietäisi että jotain tehty mutta nyt on vaihdettu,ei vuoda mistään ja miten tämä menikin näin hyvin...  ::) 




 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2023, 10:33:06 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 01, 2024, 11:39:07 ap
Vastaus #239

Mauri Saarnio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Lataushäiriöstä, Oregonmotopartsin lataussäädin relemuutoksineen on hyvä, mutta tuli siihenkin ongelma, tai oikeastaan alkuperäiseen laturiin. Latausjännite vaihteli ja jäi matalaksi ja vika löytyi laturin käämin ja liitosjohdon juotoksesta. Oli siistin näköiset, kaikki 3, mutta yksi oli ns. kylmäjuotos eli irtosi "hypistellessä". Juotin kaikki uudelleen ja taas toimii kuin "kello". Toinen harmi oli aiemmin häirinnyt empiminen tyjäkäynnin ja n. 2000/2500 kierroksen välillä, hankaloitti liikkeellelähtöjä. Ostin tori.fi:n kautta pari 380:n kaasaria jotka oli erilaisia kuin kiinni olevat. Suzukista koska tarkistustulpat luistikammioissa ja 24mm kuten kiinniolevatkin, mutta vähän korkeammat. Teki mieli kokeilla,mutta keskikaasari puuttui. Puhuin asiasta "kerhon" kahvi-illassa ja Kawasakeja harrastava kaverini pyysi hakemaan laatikollisen kaasareita malliksi jos joku niistä kävisi. Oli jonkun Kawasakin ostotilanteessa tarjottu tuntemattomia osalaatikoita kaupanpäälle mukaan. Ei kuulemma ole Kawoista, joten joutaa hakea pois. Kaikki oli Suzukeista, sillä en muista ,että muissa merkeissä oli tuota kurkistusreikää luistikammiossa. Ja löytyihän sieltä tuo keskikaasarikin. Kasasin kaikki kolme uusilla suuttimilla ,kohoilla, uimuriventtiileillä, neuloilla ja tiivisteillä, Ja pyörä pelasi kuin uutena. Poissa oli emmintä, käynnistyvyyskin parani. En tiedä oikein mikä oli pielessä, kun mikään ei edellisiin kaasareihin auttanut. Oli kaikki sisukset uusia alkuperäisosia, koitin kahta erikokoista pääsuutinta, samoin tyhjäkäyntisuutinta, neuloja oli kokeiltu kaikissa asennoissa, ei vaikutusta. Kaasarisatseissa on pieniä eroja, kiinniolleissa on matalammat luistikammiot ja kammion kannet on korkeammat, jotta luisti voi nousta ylös. Nyt kiinniolevissa kammio on korkeampi ja kansi tasainen, luistin liike on kuitenkin molemmissa samanmittainen. Näitä erilliskaasareita on vain -72 ja -73 malleissa, joten olisiko 72:ssa nämä matalammat korkeilla kansilla, kun ne ei toimineet 73:ssa. Petri tarkistaisitko onko sinun -72ssa luistikammion kansi matala vai korkea mallinen, korkeassa on"sormipyöritysurituksen" yläpuolella n. 10-15mm sileää pintaa ennen vaakatasossa olevaa yläpintaa. Mielenkiinnosta kyselen, kun en muista millainen omassani silloin seitkytluvulla oli ja siinä kaverin "kaasarilaatikossa" oli kaikkia "komboja", eli kasattu miten sattui. Pääasia, että nyt "laulaa" ja 3-yhteen soi upeasti.
ps. Nyt on tekeillä Solifer 4-Speed -71, Kunnon etupäällä, monojousituksella, levyjarruilla (2kpl), e-sytytyksellä (MVT), 64cc Airsal-sarjalla, 19mm Dellortolla, 5-vaihteella ja uudella mittaristolla. Oli tämmöinen -70 malli Minicross viritysarjalla 71 syksystä 72 kevääseen "työmatkamopona", siinen asti kun sai uuden Hondan käyttöön.
Mauri