Kirjoittaja Aihe: 1976 Honda CB125 bensansaanti ongelma "lujaa" ajettaessa  (Luettu 1425 kertaa)

Kesäkuu 20, 2023, 08:30:23 ap
Luettu 1425 kertaa

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 666
Hankin tämän foorumin kautta sen pienen edullisen nelitahtisen moottoripyörän, Honda CB125 1976. Kaikin puolin loistava peli, harrastajan kuntoon rakentelema mutta ei kuitenkaan mr kuntoinen. Laite pelaa kaikin puolin loistavasti mutta lujempaa ( siis 70-90 kmh  ;)) ajaessa moottorilta loppuu selvästi bensa, ts kohokammiot tyhjenee. Bensan puutteeksi sen arvelen siksi, että kun oireet alkaa niin ryyppyä lisäämällä tehot palaa hetkeksi mutta romahtaa sitten äkkiä.
Bensahanasta lähtee kaksi letkua, toinen toiselle kaasarille ja toinen toiselle. Välissä on H yhdysputki millä letkut on yhdistetty toisiinsa, kuten kuulema pitääkin olla alunperin (?).
Pari kysymystä: onko noista letkuista toinen ns varatankki ja toinen varsinainen? Bensahanassa lienee suodatin, jos sen käyttää irti tutkittavana/puhdistettavana niin saako hanaa vuotamattomaksi ilman uutta tiivistettä? Millainen siinä on tiiviste, mistä sellaisen saa? Jos koko bensahanan käyttää irti niin saako sitä takaisin muuta kuin uudella tiivisteellä? Jos oikein tulkkasin niin tuossa hana on kiinni ruuvilla tankissa ja se tiiviste on sellainen "juoksuradanmallinen" O-rengas. Kokonaisia hanoja näyttää maailmalta saavan, mutta jos pienellä huollolla alkaisi toimimaan  :laugh:.
Nykykunnnossa kaupungissa ja pikkuteillä toimii oikein mainiosti, mutta kun 9000+ kierroksilla tuon koittaa kiihdyttää isompaan nopeuteen niin soppa loppuu.

Kesäkuu 20, 2023, 09:54:31 ap
Vastaus #1

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5958
  • MC Debit
Ei siinä alunperin mun mielestä mitään H-hässäkkää ole. CSMNL:N sivuilla on kuvat, joista voi tarkistaa vielä, mutta se hana on niin tehty että molemmat nipat ovat yhteydessä samaan kammioon. Aika pienet kanavat siellä hanassa on, jotain 3mm, eli ei kaksistakaan tukkeumaa tarvitse kun jo varmasti ahistaa. Hanan sisässä on tiuha metalliverkko suodattimena, voi olla hapettunut tai muuten tukossa sekin. Varatankki on toteutettu niin että "varsinaisessa" on pidempi putki, varatankin puolella ei varsinaista putkea muistaakseni ollenkaan. Perinteinen tyyli siis. Oletko koittanut ajaa varatankilla vaikka tankissa olisi reilummin bensaa?

Kyllä minä joskus vuosikymmeniä sitten sen hanan purin osiksi ja kasaankin sain, eikä vuotanut, mutta kumiosat olivat silloin vain n. 15-vuotiaita, kuten minäkin, paljon notkeampia (kuten minäkin silloin ;D ) eivätkä olleet etanolissa marinoituja (kuten... eiku ;) ). Mutta jos otat letkun irti kaasuttimesta ja lasket bensaa kippoon, niin siitä virtauksesta voi jotain päätellä.

Sinuna poistaisin sen H-systeemin, Siinä voi käydä niin että jos (KUN) kaasuttimet eivät ole bensanpinnan ja muiden säätöjen osalta ihan 100% synkassa, niin tuo H saattaa olla haitaksi. Janoisempi puoli ryöstää virtausta toiselta, tai jotain.
   
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2023, 09:56:23 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 20, 2023, 09:54:49 ap
Vastaus #2

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 666
Hahaa...samasta aiheesta olikin jo ketju. Tässähän onkin monta muuttujaa mukana, mutta tätä (harrastamista) varten se hankittiinkin...  :)

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=114303.15

Kesäkuu 20, 2023, 10:02:07 ap
Vastaus #3

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 294
Varatankkitoiminto on yleensä hanassa, ei letkuissa. Tuo H-liitos kannattaa ehkä poistaa tosiaan. Kaverin isällä oli kasarilla harrastepyöränä samanlainen, ja siinäkin oli yhdelläpytylläkäymisongelma. Sen pyörän tapauksessa mielestäni kyseessä oli kuitenkin sytkä.
Sitten saattaa joskus olla kyseessä ihan vanhanaikainenkin, eli pääsuutin tukossa. Tuossa kuukausi sitten siirtoajoin erään Suzuki Savagen Alavieskasta Helsinkiin, ja siitä täytyi purkaa kaasari heti huoltsikan pihaan kun sen sain. Pienillä kierroksilla kävi hyvin, suurilla hyytyi. Pääsuutin oli tukossa.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Kesäkuu 20, 2023, 19:18:45 ip
Vastaus #4

Rauno Koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
Moi!
Niin kuin itse olen tuolla 6 vuoden takaisessa juttuketjussa todennut, niin  tuollaisen H-mallisen tasausputkenlaittaminen bensaletkuihin  ratkaisi omassa B6:ssa kaikki ongelmat. Siellä kerron kaikki mitä tuli tehtyä sitä ennen eikä mistään ollut apua. Kokeilin sitten läpinäkyvillä bensaletkuilla ja tosiaan lopputulos oli, että bensaa ei valunut koskaan tasaisesti molemmista letkuista samaan aikaan vaan aina jommasta kummasta vuorotellen, mikä lienee sitten syynä moiseen, en tiedä. Nyt on menty monta ongelmatonta vuotta, kone käymnnistyy hyvin ilman ryyppyä ja jää heti hyvin tyhjäkäynnille. En sano, että auttaa kaikissa ongelmissa, mutta tuskin tuosta letkuhommasta haittaakaan ole.Nyt olen varonut tekemästä mitään turhaa toimenpidettä koneelle, ettei mene sekaisin :D , kone siis.
Ei muutakuin mieli korkealla, kyllä se häiriö sieltä vielä löytyy!
T.Rade
 

Kesäkuu 20, 2023, 21:11:37 ip
Vastaus #5

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 240
Minulla 350:ssä myös 2 lähtöä hanassa. Toimii hyvin siihen asti, kun menee varatankille. Senjälkeen parin kilometrin päästä putoaa toinen sylinteri pelistä, toinen pelaa normaalisti. Ajoin joskus kymmenkunta kilometriä yhdellä pytyllä. Joku virtausongelma hanassa on.

Heinäkuu 26, 2023, 10:43:59 ap
Vastaus #6

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 666
Tämäkin ongelma poistui (minulta) kun entinen työkaveri halusi väen vängällä ostaa Hondan. Vaimollaan oli ollut aikoinaan teinityttönä ensimmäisenä pyöränä juurikin tuon mallin Honda "katseen vangitsevalla keinonahkakoristeella" tankissa.
Nyt sitten tuli hankittua Guzzin T3 California, eli se siitä pienestä nelitahtisesta...
Tietääkö kukaan mikä on tuollaisessa -79 integraalijarrulla varustetussa Guzzissa sen takajarrun "pääsylinterin" halkaisija? Tuossa kun on se integraalisysteemi purettu pois, eli kahvasta toimii nyt molemmat etulevyt ja polkimesta takajarru. Ja nythän ei sitten jarrusylintereiden painesuhteet ole oikein: etujarrut on tosi napakat mutta takajarru on puuta. Että jos soveltaisi taakse vähän pienemmällä halkaisijalla olevan pääsylinterin?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2023, 12:14:44 ip kirjoittanut Mika T Kyllönen »

Heinäkuu 26, 2023, 15:17:05 ip
Vastaus #7

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1429
https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php

tuolta löytyy osia guzzeihin, ton takajarrun pääsylinterin tunnus on PS15 olisko sit halkasija milleissä sattaa olla jotain ihan muutakin

Heinäkuu 26, 2023, 16:17:45 ip
Vastaus #8

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 458
Liity Gruppo Moto Guzzi Finlandiaan. Hyvä tietolähde.
Mitäpä jos palauttaisit hienosti toimivan integraalisysteemin. Sitä voi ajaa myös aivan kuin normaaleilla jarruilla varustettua pyörää. Minulla Guzzeja ja muita pyöriä, pyörästä toiseen siirtyminen ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2023, 16:23:10 ip kirjoittanut velipuukka »

Heinäkuu 27, 2023, 08:00:06 ap
Vastaus #9

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 666
Tuohon letkut vaihdettu teröspunosversioihin tuolle kombolle, eli nekin pitäisi uusia. Ajellaan nyt alkuun tuolla.