Kirjoittaja Aihe: Yamaha TX 750 , -73 "Reserve Lighting Unit"  (Luettu 1231 kertaa)

Joulukuu 30, 2023, 11:46:49 ap
Luettu 1231 kertaa

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 697
Pitäisi tuommosen sähköjä perkata kuntoon. Minusta yllättävän huonosti löytyy netistä edes kunnollista kytkentäkaavaa tuohon malliin. Noita palikoita on vissiin Yamahan eri malleissa aika monta erlaista. Jotkut voi ilmeisesti ohittaa helpostikin. Kuvissa näkyy tuon osanumero. Tuosta lähtee ilmeisesti 8 johtoa. joissakin on vain 4/5 johtoa. Joissakin sähkökuvissa 10 johtoa. Olisko jollain laittaa kunnollista sähkökuvaa. Ja vaikka kuva virtalukon sisäisestä kytkennästä. Luulisi, että Haynesin korj oppaassakin olisi.  Po yksilössä ei ole tuo kuvan "Light" merkkivaloa, ainakaan tuossa mittareiden välissä....

Joulukuu 30, 2023, 17:36:21 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1813
Olikos TX:ssä rikkontuneen polttimon valo siinä keskellä, vai untako vain...

Joulukuu 30, 2023, 17:49:01 ip
Vastaus #2

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 697
Joo, ja tuossa ylimmän kuvan tekstissä selitetään tuon palikan toimintaa. Pyörä ei ole minun, enkä nyt pääse sitä näkemään. Mutta olisko siinä tuo merkkivalo yksi nuista alemmista kolmesta. Eli kaikissa ei ole aivan samallalailla nuo merkkivalot. Sähköjä on muutkin jo ajan saatossa "korjanneet". Johtosarja on alkuperäinen , mutta värit ei tainnut oikein sattua kohdakkain siihen sähkökaavioon, joka meillä oli. Tuossa sanotaan, että edessä ei ole parkkivaloa. Muistelen, että tuossa projektissa oli ainakin semmonen umpio, jossa oli parkki. Vaatiko Suomen laki eteen parkin tuohon aikaan.?

Joulukuu 31, 2023, 09:15:14 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1813
Seisontavalo on ollut vapaaehtoinen, joka tarkoittanee sitä, että jos on tyyppikatsastuksessa ollu, niin on sitten oltava.
Tuli pakolliseksi 1.1.1989

Joulukuu 31, 2023, 16:36:35 ip
Vastaus #4

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 298
  • Vain Yamaha
Kyllä siellä johdotukset parkille on ja umpiossa myös paikka polttimolle.
Minulla on manuaalit voin yrittää ottaa niitä sähkökuvista kopiot jos tarvit.

Joulukuu 31, 2023, 17:19:58 ip
Vastaus #5

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 298
  • Vain Yamaha
Laittelen ne vaikka kuvina s.postiin tai Whatsapp/Signal sovellukseen.
Täällä tämä pohja tällä foorumilla on senverran Mooseksen aikainen että nykykameroiden kuvat ei tule käsittelemättä läpi.

Joulukuu 31, 2023, 19:54:08 ip
Vastaus #6

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 697
Joo, hieno homma. Jos laitat spostiin: 1970bonnie@gmail.com Jos löytyisi tuommoseen sopiva. Vuosim on ilmeisesti ainakin papereissa -73. Ei tuolla nyt kovaa kiirettä ole. Vaikka menis ensvuodelle :)

Tammikuu 01, 2024, 19:28:58 ip
Vastaus #7

Jukka Toukonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Jytärien sähköjen kanssa puuhanneena ja yhden jopa uudelleen johdottaneena törmäsin siihen, että Yamaha teki seitsemänkymmentäluvulla lukuisia paikallisiin määräyksiin sovitettuja versioita ja usein erot olivat juuri sähköisissä komponenteissa. Jenkeissä oli sealed beam ajovalot ilman parkkivaloa ja siksikin tarvittiin tämä reserve lighting konsepti jenkkimarkkinoille. Muualla oli pääosin käytössä "perinteiset" umpiot parkivaloineen. Jenkkimalleissa ei usein saanut olla edes valot pois kytkevää kytkintä ja starttaamisen ajaksi piti olla automatiikka kytkemässä valot pois päältä starttimoottorin pyörinnän ajaksi ja heti piti valot palata päälle, kun moottori lähti käymään. Kun uusin johdotusta, niin löytyi vain jenkkimallin johtosarja ja jonkin aikaa piti tutkia, voiko tuon reserve lighting unitin jättää pois eli ostamatta. No silloin kävi ilmi, että sen liittimen voi jättää kytkemättä kokonaan. Eikä tarvittu unittiakaan.
Merkkivaloja oli myös erilaisia ja poikkeavia määriä eri maaversioiden mittareissa ja merkkivalopaneeleissa. Oli merkkivaloja takajarrukenkien liiasta kuluneisuudesta ja pahimmillaan merkkivalo, joka palaessaan kertoi, että takajarruvalopolttimon hehkulanka oli vielä ehjä. Pimeässä kun painoi jarrua, niin mittaristossa syttyi kirkas punainen valonheitin silmään. Siltä se ainakin tuntui...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2024, 19:31:12 ip kirjoittanut Jukka Toukonen »

Tammikuu 02, 2024, 20:37:09 ip
Vastaus #8

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 405
Tervehdys  Nokialta !

Löytyy tuollaiseen TX750 malliin alkuperäinen varaosakirja räjäytys kuvineen
ja kaksi erilaista alkuperäistä Shop manuaalia.
Kirjat ovat hyväkuntoisia.

Noista  aapisista saattaa olla apua projektissa.

Kirjat ovat mukana Jyväskylän romppeilla.

Vesa "Jupi"  Kaartinen

Tammikuu 03, 2024, 08:04:15 ap
Vastaus #9

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1451
silloin kun noita uustuonti pyöriä rupes tulemaan niin muutamin tuli laitettua etuparkki, sähkö piti ottaa takalampulta ja poralla reikä umpioon ja siihen parkkipolttimo, joku katsuri tarkasti joku ei