Kirjoittaja Aihe: Honda 125 tulpan kierre  (Luettu 1876 kertaa)

Helmikuu 14, 2024, 15:28:38 ip
Luettu 1876 kertaa

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Tervehdys.
Nyt pukkaa ongelmaa jonka korjaamiseksi taidot ei riitä.
Kyse on Honda 125 -84 jossa toisen sylinterin tulpan kierre on vaurioitunut.
Samalla pitänee vaihtaa venttiilien ohjureiden tiivisteet.
Pyörä on Kaarinassa ja moottori on irti.
Mistä löydän korjaajan?
T.Matti

Helmikuu 14, 2024, 16:34:49 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11437
Tulpan kierre lienee M14?  Siihen touhuun löytyy irtokierre,jonka moottorikoneistamo
tai muu alan korjaamo  tekee helposti. Jos venttiilien suhteen
ei ole tilasta pula- laittaisin sellaisen holkin. Mutta jos e tilaa-sitten pelkkä irtokierre eli "Helicoil".

t. Markku

Helmikuu 14, 2024, 16:49:16 ip
Vastaus #2

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4433
Moro

Lienee M10 x 1,0 kierre mutta silti kaiman neuvot käyvät.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 16, 2024, 11:02:02 ap
Vastaus #3

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Juu,kovasti on hienokierre tulpassa.
Mikä lienee kiristysmomentti?
Tekijätietoa edelleen kaipaan turunseudulta.

Helmikuu 16, 2024, 11:53:58 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4433
Moro

Emmä tätä tiennyt mutta ihan mielenkiinnosta ja ohjeeksi "kädettömille" internet käyttäjille ja alle 15 secunnin haulla vastaukseksi löysin  10- 15 Nm.

12 mm kierteellä  15-20 Nm
14 mm kierteellä  20-30 Nm
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 16, 2024, 17:14:16 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1272
Tuon tulpan kierteen voi tuhota (ainakin) kahdella eri tavalla:

1.  Kiertää liian tiukalle.  Juuselan taulukosta näkee, että aika maltilliset on suositusmomentit.
2.  Jättää löysälle.  Löystyy ajaessa lisää, ja tulppa alkaa liikkua koneen käydessä tuhoten kierteen.
3.  Eikäku kolmannella pääseekin resitentiksi, enkä tunnusta hinkua!

jaakkovaakko

Helmikuu 16, 2024, 18:05:36 ip
Vastaus #6

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
Olen (jonkin ohjeen mukaan) kiristänyt 1/4-kierrosta sen jälkeen, kun tulppa on sormilla kiertäen mennyt pohjaan.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Helmikuu 16, 2024, 19:43:34 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6027
  • MC Debit
Tuo naheelle ja vartti toimii uuden tiivisteen kanssa, mutta sehän menee ruttuun ekalla kerralla, sen jälkeen kannattaa mennä momentin mukaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 18, 2024, 17:15:05 ip
Vastaus #8

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Edelleen kädetön on vailla koneistajan yhteystietoja.
Matti.

Helmikuu 18, 2024, 20:44:28 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4433
Moro

Jos itsellä olisi moinen pulma niin ottaisin yhteyttä johonkin moottorikoneistamoon tai moottoripyörä korjaamoon,voit tietysti pytää kaveriakin kilauttamaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 18, 2024, 20:53:55 ip
Vastaus #10

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1812
Tuossa moottorikoneistamo teilläpäin
Moottorikoneistus Ojala


https://mkojala.fi/

Helmikuu 18, 2024, 21:06:44 ip
Vastaus #11

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
Denson paketin kyljessä on tuollainen ohje; uudella tulpalla 1/4...1/2 kierrosta.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Helmikuu 18, 2024, 21:25:49 ip
Vastaus #12

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
TD-koneistamo Turussa, Orikedolla. Itse olen siellä teettänyt koneistus hommat.

Helmikuu 19, 2024, 05:54:45 ap
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4433
Moro

Ja jos haluaa itse korjata kierteen niin siihen saa helposti korjaussarjoja,tässä yksi esimerkki
https://toolfin.com/sytytystulpan-kierteen-korjaussarja-m10-x-1-0.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8sauBhB3EiwAruTRJgBVYE8wLdzdhIqwJnBAM9iRgfCN_uKHQF0-AtMoOQJGoqK5jkvJYhoCA14QAvD_BwE

... onhan kierre tosiaan se 10 x 1 mm

... myös helicoilina samaa    https://www.ikh.fi/fi/kierteenkorjaussarja-m10x1-0-voe40018

Juutuupista sitten vaan oppitunti asiaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 19, 2024, 07:17:06 ap
Vastaus #14

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11437
Mutta jos ei koskaan ole irtokierrettä
laittanut- ehkä se korjaamo on kuitenkin
paras paikka.

Voi nääs ketuttaa jos homman itse munii. Korjaamolla sentään
on vastuu onnistumisesta-eikä tuo niin paljoa maksa.Tosin
joku voi haluta sen kannen irrallaan työn alle...Mutta saa sen
kokonaiseenkin mottiin tehtyä.

t. Markku