Kirjoittaja Aihe: Sachssin väljät petilaakerit  (Luettu 1991 kertaa)

Helmikuu 22, 2024, 19:53:47 ip
Vastaus #15

Niilo Kukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Juu, pittääpi katella. Asiasta kaheksanteen. Kuinkahan paljon näissä puristuksia pitäis olla, nytten saa kampuran päästä parilla sormella pyöritettyä konetta. Siinä paikalleen menneessä sachssissa oli huomattavasti enemmän, vaikka se on varmasti paljon enemmän ajettu. Silloin kolmetonnia sitten tästä porattiin pytty ja laitettiin uus mäntä, mutta nytten jo puristukset vähän hukassa ja männässä jälkiä, tosin ei syviä.

Helmikuu 23, 2024, 08:35:57 ap
Vastaus #16

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11536
En ole siis Sassiin kiinteitä laakereita laittanut.

Mutta jotain simmejä sekin touhu vaatinee,ettei
kampura jää "kellumaan" päittäin? Ainakin ne
purkautuvan laakerin sisäkoolit ovat niin peijakkaan tiukat,että
jos on samaa taipumusta noilla kuulalaakeriyksiköillä,niin miten
edes kunnialla kasaan menee koko kone? 

Onko kokemusta juuri Sassin osalta,onko noissa
kuulareissa väljempi sovitus kampiakselille?

t. Markku

Helmikuu 23, 2024, 11:04:03 ap
Vastaus #17

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Enpä ole kiinteiden kampiakselin laakereiden kanssa koskaan simmejä nähnyt ihan tehtaan jäljiltä  avatessani. Tomoksen mopomoottoriin vaihdoin irtolaakerien tilalle kiinteät enkä huomannut  siinäkään välyksissä mitään  erikoista.

Helmikuu 23, 2024, 11:35:52 ap
Vastaus #18

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11536
Tomos mullekin tuossa suhteessa tutumpi. Mutta se
onkin suunniteltu oikeille kuulalaakereille,jossa ne laakerit oli.

Mittasin silloin kun sassilaista viime kesänä rakentelin
sen kampikammion vapaan tilan ja kampiakselin limppujen
välinkin,mutta en muista lukemia. Oli siinä kumminkin eroa..

Pikkuisen irtihän ne laakerit
olisi hyvä saada kampuran limpun kyljistä.

Oliko Tomoksessa muuten
kampurassa olaketta,johon laakerin sisäkooli vastaa? Siitä kun
on jo enemmän kauan kun semmoinen kone auki mulla oli.

t. Markku

Helmikuu 23, 2024, 15:31:56 ip
Vastaus #19

Niilo Kukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Otin lohkot auki. Kampuran puolelta laakerit varsin rajusti kuluneet, kuva. Syystä että liian isot Stefat. Kampurasta myös stefan tiivistepinta susi toiselta puolelta, ruoste syönyt uria, ja laakereista irronnut metalli hilua joka tehny naarmuja. Sylinterin väljyyttä voi myös tuo samainen metalli hilu selittää. Taitaa tarvita uuden sylinterin ja kampuran.

Helmikuu 23, 2024, 15:53:45 ip
Vastaus #20

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11536
Surullinen on näkymä. Uusi kampura varmaan
syytä laittaa. Tokko on keskilaakerikaan enää priima.

Stefan osuutta hiukan asiaan syypääksi epäilen- mutta osansa on saaneet nekin.

Ennemminkin vaikuttaisi siltä, että on olleet liian tiukalla ne laakerit-siis päittäin
lämmetessään ahdistanut.

Kyl uusia kampuroita tai hyviä käytettyjä sentään on saatavilla. Ja pytty poraukseen ja
uusi mäntä,jos on porausvaraa...Ja kasatessa tarkistaa ensin renkaidenkin päittäisvälykset.

t. Markku

Helmikuu 23, 2024, 17:06:00 ip
Vastaus #21

Niilo Kukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Suosiolla uus sylinteri, poraus noin 40e, mäntä noin 20e, uus sylinteri sarja 75e.


Helmikuu 23, 2024, 17:11:23 ip
Vastaus #22

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11536
Onko miten hyviä kokemuksia noista
pyttysatseista? Vai ovatko "Fortelaatua"?

t. Markku

Helmikuu 23, 2024, 17:33:31 ip
Vastaus #23

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Tomos mullekin tuossa suhteessa tutumpi. Mutta se
onkin suunniteltu oikeille kuulalaakereille,jossa ne laakerit oli.

Mittasin silloin kun sassilaista viime kesänä rakentelin
sen kampikammion vapaan tilan ja kampiakselin limppujen
välinkin,mutta en muista lukemia. Oli siinä kumminkin eroa..

Pikkuisen irtihän ne laakerit
olisi hyvä saada kampuran limpun kyljistä.

Oliko Tomoksessa muuten
kampurassa olaketta,johon laakerin sisäkooli vastaa? Siitä kun
on jo enemmän kauan kun semmoinen kone auki mulla oli.

t. Markku
Tomos 2v-automaatti tuo oli, en muista olakkeista mitään. Laakerit oli nuo E-15 mitoilla olevat kiinteät. Hyvin pienillä lämmityksillä meni paikoilleen ja parilla napauksella välykset oikeiksi.

Helmikuu 23, 2024, 22:11:35 ip
Vastaus #24

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 921
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Taitaa olla mun mopotouhujen kanssa käynyt valtava munkki mitä moottoreita värkännyt kun klapit on käsivaralla tunnusteltu,välykset olleet samalla systeemillä aistivaraisesti ja suurinpiirtein valoa vasten tihrustaen ilman  sadasosia joten hienoa lukea jotta näin tarkasti kasataan,mittaillaan ja shimmaillaan ..noinhan se kuuluisi korjaamoillakin tehdä ja korjausoppaan tehdasarvoilla...tekeeköhän?


Minulla ei taitaisi mielenkiinto,taito eikä välineetkään piisata tuohon ...liian lyhyt pinnakin :-\
Saattasin hommata ns varamoottorin torista tms halvalla ja pienellä elvyttelyllä sekä tuosta koneesta tarvittavaa mutta eihän se toki alkuperäinen kone olisi enää jos asialla väliä.

Tänään naapuri toi kassillisen työkaluja lahjaksi , on muuttamassa ja joukossa pihtien,ruuvareiden ym seassa oli ladan orkkis leka joka kuulemma oli löytynyt uuden auton kuskin penkin alta kun jumittinut siirtomekanismia,sitä ei passaisi tuohon touhuun .. ;) edes hienosäätötyökaluna.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2024, 16:03:35 ip kirjoittanut Petri J Kokko »