Kirjoittaja Aihe: KymiRing ratahanke  (Luettu 42689 kertaa)

Heinäkuu 06, 2022, 18:36:45 ip
Vastaus #105

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Hajatuksia internettiselailusta.

Iltalehti kertoi toukokuussa, että Kymiringin hintalappu on paisunut jo yli 30 miljoonaan.
Valtionavustusta Kymiringille on myönnetty 6,5 miljoonaa euroa.
Käräjäoikeuden dokumenteista käy ilmi, että yhtiöllä on velkaa noin 24,7 miljoonaa euroa. (yht: 31,2 miljoonaa euroa)

Kun vielä 2020 Kymiring oy teki liikevaihtoa noin 0,2 miljoonaa ja 2021 noin 0,3 miljoonaa, tyrehtyi rahantulo tänä keväänä täysin. Kymiringillä ei ollut keväällä 2022 liikevaihtoa lainkaan.

nykyisen velkavuoren hoitaminen (korot+lyhennykset) vaatisi vuosittain about 3 M€ maksuvalmiutta.

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/c251b2d4-ffd2-4698-89aa-ad55d0bbc2d7

Vähän tuoksahtaa siltä, että reilun 100% velalla ollaan liikenteessä ja omaa rahaa ei kukaan ole vahingossakaan laittanut... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 07, 2022, 08:06:52 ap
Vastaus #106

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11432
Toivottavasti ei vaan yksikään johtaja tai muu kellokas ole jäänyt
ilman palkkaansa? Silloin kyllä ollaan jo katastrofin partaalla,jos
sikariporras ilman on jäänyt.

Mitäpä väliä muutaman maansiirtäjän palkkioista-mitäs menivät kaivamaan
löysillä puheilla houkuteltuna. Siinä on nyt eräänlainen yrittäjä-kiky toteutumassa.

t. Markku

Heinäkuu 07, 2022, 08:57:18 ap
Vastaus #107

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
MIllä tarinoilla saadaan uusia sijoittajia hommaan mukaan, kun numerot ei tue menestystarinaa ja tuottolupauksia...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 11, 2022, 21:51:20 ip
Vastaus #108

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Talousvaikeuksissa oleva Kymiringin moottorirata hiljenee Iitissä entisestään.
Maanantaina selvisi, että elokuinen rallicross-sarjan osakilpailu jää ajamatta radan keskeneräisyyden takia. Kisa oli määrä ajaa 27.–28. elokuuta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miljoonavelkoihin-ajautuneen-kymiringin-kalenteri-tyhjenee-jalleen-tapahtuman-peruutus/8467578#gs.61u6hi
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 12, 2022, 08:36:57 ap
Vastaus #109

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11432
Kuuntelin tuossa illalla hiljaista kilahtelua,joka
kuului Iitin suunnasta.

Mahtoiko juuri Kymiringin kuolikellot jo hissuksiin
siellä kilahdella?

t. Markku

Heinäkuu 19, 2022, 16:04:38 ip
Vastaus #110

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Maksumuurin takana
Lahden konserni- ja tilajaosto esittää Lahti Eventsin toiminnan lopettamista
https://www.ess.fi/paikalliset/4736440
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 27, 2022, 07:07:03 ap
Vastaus #111

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Speedweek: Kymiring ei ole enää mukana ensi vuoden Moto GP -kisakalenterissa

MotoGP, Pack your bags: here is the (provisional) 2023 calendar
Starting in Portugal, ending in Valencia, as always, but there are lots of changes and surprises, 21 races including 9 overseas Grands Prix

https://www.gpone.com/en/2022/09/18/motogp/pack-your-bags-here-is-the-provisional-2023-calendar.html?amp=1

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 28, 2022, 17:38:52 ip
Vastaus #112

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Nyt taisi mennä maine nykyiseltä ratayhtiöltä...

Iitissä sijaitsevalla Kymiringillä ei ajeta moottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:n osakilpailua vuonna 2023.

Asian vahvistaa ratayhtiön puheenjohtaja Ilkka Kivisaari.
– Kysymys ei ole siitä, valmistuuko rata ensi kesään mennessä. Sen olisi pitänyt olla tämän kuun lopussa valmis, jotta MotoGP:n promoottori Dorna Sports olisi voinut kisan ensi kesänä järjestää.
– Kun rata ei ole valmis, se ei ole heidän kalenterissaan. Sillä siisti. Dorna ei varsinaisesti keskustele enää. Se oli heiltä ilmoitusasia.

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/f418ecc0-56e3-4aa9-b30d-954f57706fa3
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.


Lokakuu 06, 2022, 16:11:24 ip
Vastaus #114

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Ei taida Kymiring Eventsillä olla mitään muuta omaisuutta kuin Dornan myöntämä oikeus järjestää kisat.
Joten konkurssi taitaa kaatua siihen, että ko. yhtiöllä ei ole rahaa tai omaisuutta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 07, 2022, 20:17:33 ip
Vastaus #115

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4252
Kouvolan Sanomat tiedottaa:


Kymiring Events -yhtiö on kaatumassa velkoineen

Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna nolla euroa. Perintämittarissa Kymiring Events on kriittisimmässä luokassa.

Kymiring Events -yhtiö on menossa konkurssiin. Ratamoottoripyöräilyn Moto GP:tä pyörittävä Dorna Sports perii yhtiöltä 6,4 miljoonaa euroa.

Kouvolan Sanomien tietojen mukaan kyseessä ovat maksut Iitin osakilpailun muista oikeuksista paitsi televisiointisopimuksista, jotka jäivät Dornalle. Mukana on oikeuksia lipunmyyntiin sekä sponsorien ja mainosten hankintaan.

Kymiring Events on ollut vähän julkisuudessa, koska sillä ei käytännössä ole ollut toimintaa. Kyseessä on Kymiring oy:n täysin omistama tapahtumayhtiö.

Radan suurimpien tapahtumien järjestäminen siirtyi 2019 Lahden kaupungin omistamalle tapahtumayhtiö Lahti Eventsille, joka sekin ehdittiin jo tänä kesänä päättää lopettaa. Lahden tila- ja konsernijaosto sekä elinvoima- ja työllisyysjaosto käsittelevät kaupungin tapahtumatoimintaa ensi maanantaina.

Sopimus Dornan ja Kymiring Eventsin välillä on kuitenkin pysynyt voimassa. Tapahtumayhtiöiden välillä on oma sopimus.

Liikevaihto nollissa
KymiRing Eventsin viime vuoden liikevaihto oli nolla euroa. Sen koko hallitus eli puheenjohtaja Tapio Nevala sekä jäsenet Riku Rönnholm ja Markku Pietilä erosivat 13. syyskuuta. Toimitusjohtajaa yhtiöllä ei ole.

– Kymiring Eventsillä ei kauheasti ole roolia ollut. Se on aikanaan perustettu tapahtumayhtiöksi, mutta tapahtumiahan ei juuri ole päästy järjestämään, Kymiring oy:n toimitusjohtaja Rönnholm kertoo.

Dorna on kuitenkin tehnyt sopimukset nimenomaan Kymiring Eventsin kanssa.

– Joo, mutta koska Moto GP:tä ei ole pystytty järjestämään, siihen liittyviä sitoumuksia ei ole saatu täytettyä.

Asiakastiedon perintämittarissa Kymiring Events on kaikkein kriittisimmässä luokassa. Mittarin mukaan yhtiön perinnän onnistumiselle ei ole edellytyksiä ja yrityksellä on useita vakavia maksuhäiriöitä, konkurssihaku tai varattomuuksia.

Vaikka Kymiring oy omistaa Kymiring Eventsin, eivät jälkimmäisen vastuut Rönnholmin mukaan siirry emoyhtiölle.

– Kymiring ja Kymiring Events ovat omia yhtiöitään. Jos yhtiö menee konkurssiin, eivät omistajat joudu automaattisesti sen vastuita hoitamaan, Rönnholm sanoo.

Lahti Events perii rahaa Kymiring Eventsiltä. Summaa ei ole kerrottu julkisuuteen.

Velkojia on yli 60
Myös emoyhtiöllä on Asiakastiedon perintämittarissa kriittisin luokitus. Lisäselvyyttä Kymiring oy:n tilanteeseen saadaan loppuvuoden aikana saneerausmenettelystä.

Lahti Eventsillä on ollut sopimus myös Kymiring-emoyhtiön kanssa. Sopimuksen mukaan Kymiring on velvollinen palauttamaan Moto GP -tapahtumaa koskevan osuuden radan ennakkovuokrasta Lahti Eventsille. Tapahtumayhtiö perii ratayhtiöltä vähän yli kahta miljoonaa euroa.

Kymiringin suurimmat velkojat ovat A. Ahlström Kiinteistöt reilulla 12 miljoonalla eurolla ja Nordea-pankki lähes 7 miljoonalla. WS Finance perii noin miljoonaa ja Suomen Kuntaperintä puolta miljoonaa euroa. Kaikkiaan velkojia on yli 60.

Saneeraushakemuksen mukaan kassavirtaennusteesta käy ilmi, että yhtiö pystyy tuottamaan riittävää liikevaihtoa toimintansa jatkamiseksi. Kymiring-yhtiön realisoitava omaisuus on lähinnä 5,2 miljoonan euron arvoinen maa- ja vesialue sekä 1,8 miljoonan euron ratafasiliteettien ja varikkorakennuksen kokonaisuus.

Iltalehden mukaan syyskuulle päivätystä tilintarkastajan kertomuksesta käy ilmi, että ratayhtiö on osakeannilla saanut kasaan runsaat 571 520 euroa. Lehden mukaan tarve on vuosien saatossa jopa 10 miljoonaa euroa.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2022, 20:24:36 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 27, 2022, 16:04:23 ip
Vastaus #116

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Kymi Ringin saneerausohjelman selvitykselle lisäaikaa:

Päijät-Hämeen käräjäoikeus on myöntänyt kolmen viikon lisäajan Kymi Ringin saneerausohjelmaehdotuksen laatimiselle.

https://yle.fi/uutiset/74-20002625
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Marraskuu 03, 2022, 08:22:57 ap
Vastaus #117

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11432

Marraskuu 03, 2022, 08:50:35 ap
Vastaus #118

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4426
Moro

Juttu maksumuurin takana,olis mielenkiintoinen lukea.
On se vahinko kun meni ajatukseltaan hieno hanke periilleen,mun mielestä osaksi epäpätivien vetäjien takia,meni paljon työtä osittain hukkaan ja jotkut eivät saaneet edes rahojaan töistään ja jonkinverran rahaakin hankkeeseen upposi ja varmaan myös toimarien palkkoihin ja vähän riitti rataankin,siis vähän verrattuna mitä yleensä moottoriradat maksavat mutta eihän tässä mitään luksusta olekkaan,santamontussa muutama kilsa asfalttia ja yks betonibunkkeri,toistaseksi,no ei näillä sitten kisoja irronnutkaan.
Toivon mukaan joskus hanke jonkun toimesta vielä elvytetään vaikkakin rata Suomessa tuskin koskaan oikein kannattaa ja voishan siihen vielä asentaa lämmityksen niin olisi ympärivuotisessa käytössä (vertaa potkupallokentät ) ::)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Marraskuu 03, 2022, 10:21:30 ap
Vastaus #119

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11432
"Kymiringin tytäryhtiö asetettiin konkurssiin

KymiRingin taival on ollut tahmainen. Emoyhtiö on yrityssaneerauksessa ja tapahtumayhtiö konkurssissa. MIRJA HUSSAIN
Pirjo Kamppila

Eilen 19:28 | Päivitetty eilen 21:20
Pirjo Kamppila
5
KymiRing Events -yhtiö on asetettu konkurssiin Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa. Kyseessä on Kymiring oy:n täysin omistama tapahtumayhtiö, eikä sillä käytännössä ole ollut toimintaa. Yhtiön hallitus erosi jo syyskuussa.

Radan suurimpien tapahtumien järjestäminen siirtyi vuonna 2019 Lahden kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Eventsille, joka sekin päätettiin kesällä lopettaa.

Ratamoottoripyöräilyn Moto GP:tä pyörittävä Dorna Sports perii silti KymiRing Eventsiltä 6,4 miljoonaa euroa. Sopimus Dornan ja Kymiring Eventsin välillä on pysynyt voimassa.


Kouvolan Sanomien tietojen mukaan kyseessä ovat maksut Iitin osakilpailun muista oikeuksista paitsi televisiointisopimuksista, jotka jäivät Dornalle. Mukana on oikeuksia lipunmyyntiin sekä sponsorien ja mainosten hankintaan.

Myös Lahti Events perii rahaa sekä Kymiringiltä että Kymiring Eventsiltä.

Kymiring oy:n toimitusjohtaja Riku Rönnholm vakuutti lokakuussa Etelä-Suomen Sanomille, että Kymiring Eventsin vastuut eivät siirry emoyhtiölle eli Kymiring oy:lle. Ne ovat omia yhtiöitään.


Itse Kymiring-yhtiö asetettiin yrityssaneeraukseen heinäkuussa. Yhtiön velkataakka kävi ylivoimaiseksi, kun kesän tapahtumat piti peruuttaa radan keskeneräisyyden vuoksi. Yhtiöllä oli kesällä velkaa noin 25 miljoonaa euroa.

KymiRing -yhtiö perustettiin helmikuussa 2013. Se rakennutti Iittiin entiseen sorakuoppaan moottoriradan. Radalla ei kuitenkaan ole päästy kilpailemaan."