Kirjoittaja Aihe: KymiRing ratahanke  (Luettu 62255 kertaa)

Elokuu 23, 2023, 16:48:21 ip
Vastaus #150

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1421
Näin se menee, ainakin mäkihypyissä ja keppitappelussa, vaikka viime mainitussa on harrastajiakin pilvin pimein.

Esimerkiks ite kun nuoruudessa moottoripyörällä piti yrittää kilpaurheilua harjottaa, ni en vaan muista, että kustannuksiin ois millään lailla ottanu ossaa muut ko miun isä ihan ens alkuun ja sitte ei muut ko mie (ko ei issää ennää ollu elävien kirjoissa).  Ja jotenkin muistelen, että ei ollu yhtään sen kummempi tilanne kenenkään muunkaan harrastajan kohalla miun kotikulmilla.  Ja ainakin omalla kohalla nuo mainitut sponsorit oli ihan köyhimmästä päästä, osaamista oli kyllä toisella pyörän laitossa, mikä tietysti autto aika lailla siinä alkuvaiheessa.  Ja kovasti oltais - niin mie kuin muutkin harrastajat - oltu ilosia ja sitten oltiinkin ilosia, kun kerhon avustuksella kaupunki jotenkin suopeasti autto krossiradan syntymisessä; siis kaupunki vain lupien muodossa, ei ne sillon rahaa laittaneet sinne.

Siitä luvatusta maastakin oltiin ikionnellisia.  Näillä eväillä jotenkin ihmettelen menoa, missä veronmaksajien pittää ihmisten harrastukset maksaa, ja palkata työvoimaa pitämään ne harrastuspaikat kunnossa ja järjestyksessä.

Usein perustellaan sillä, että on yhteiskunnalle edullista maksaa liikuntapaikoista, säästyy sairauskuluissa.  Mie muistan, että oman nuoruuden aikaan kun näytettiin jottain tavallista kansaa televisiossa amerikan maasta, niin ihmeteltiin, miten kaikki nuoret ihmiset on hirviän lihavia.  Nyt ei tarvi kattoo ameriikan televisio-ohjelmia, kun näkkee ylipainosia ihmisiä; riittää ko kattoo peiliin... ei oo tilastojen valossa tuottanu toivottua tulosta yhteiskunnan maksamat liikuntapalvelut!

- ihmettellee maailman menoa jv -
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2023, 16:52:55 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 23, 2023, 23:00:59 ip
Vastaus #151

Jukka Toukonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 311
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Käytännössä juuri harvain huvit sitä tukea tarvitsevat. Jos puuha on suuressa kansansuosiossa, niin silloin raha liikkuu ja bisness pyörii ilman mitään veronmaksajien rahoja. Ja lisäksi joku harva vielä käärii isot pennoset kukkaroonsa.
Mutta olis se aika julmaa, että sais harrastella ja puuhastella vain samaa mitä kaikki muutkin. Mutta mikä jakotapa olisi reilu? Yhdistyslotto? Kaikki rekisteröityneet yhdistykset saisivat osallistua ja joillekin harvoille napsahtaisi isompi tai pienempi voittopotti.

Elokuu 23, 2023, 23:03:47 ip
Vastaus #152

Jukka Toukonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 311
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Ei oo muuten ihan pikkuhomma perustaa tyhjästä yhdistys ja rekisteröidä se. Been there.


Elokuu 24, 2023, 06:55:55 ap
Vastaus #153

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4310
Laiskojen tenniskenttiä nousi aika rivakasti tässä muutaman vuoden sisällä ja ainakin meillä yhteiskunta ei tukenut muuten kuin paikkoja jakamalla.
Joten kyllä maksajien rahoilla pärjätään, kun harrastuspaikka ei ole kovin kallis...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 24, 2023, 10:38:29 ap
Vastaus #154

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 984
Käytännössä juuri harvain huvit sitä tukea tarvitsevat. Jos puuha on suuressa kansansuosiossa, niin silloin raha liikkuu ja bisness pyörii ilman mitään veronmaksajien rahoja. Ja lisäksi joku harva vielä käärii isot pennoset kukkaroonsa.

Eisunkaa jääkiekko ole harvain huvia? Jäähalleja kuitenkin pystytetään julkisilla rahoilla.

Mutta olis se aika julmaa, että sais harrastella ja puuhastella vain samaa mitä kaikki muutkin. Mutta mikä jakotapa olisi reilu? Yhdistyslotto? Kaikki rekisteröityneet yhdistykset saisivat osallistua ja joillekin harvoille napsahtaisi isompi tai pienempi voittopotti.

Tämäntyyppisiin kysymyksiin minäkin yritin etsiä vastauksia joku aika sitten tällä palstalla. Mutta ei niitä oikein syntynyt, muuta kuin se minä ite tyyppinen vastaus.

Jos lähtisin puhtaalta pöydältä rakentamaan tätä himmeliä, niin uskoakseni karsisin aikalailla julkista rahoitusta pois. Se mikä jää jäljelle, täytyisi sitten jollakin oikeudenmukaisuuskriteereillä jakaa eri lajeille. Vaikea rasti. Onhan tuo lotto siinä mielessä oikeudenmukainen, että mahdollisuudet ovat kaikille samat.

Elokuu 24, 2023, 19:44:57 ip
Vastaus #155

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4559
Moro


Juuri keskusteltiin Kansallisoopperan rahoituksesta ja kalliiksi tulee kuten huomatiin,juuri tuli uutisissa että Kansallisteatterin remppa on nyt sitten saatu tehtyä eli nykyihmisen pitäisi sanoa että päästiin maaliin mutta en ole vielä omaksunut sanontaa niin en sano niin.
Remppahan oli oikeastaan halpa  61,4 miljoonaa euroa kun valtio sen maksoi eikä meidän tarvinnut käydä kukkarolla?!?

Uutisissa on myös mainittu että valtiovarainministeriö on alkanut rustata seuraavan vuoden budjettia,ammattiliitot ovat jo kertoneet valmistautuvansa mm. 1. sairaslomapäivän palkattomuuteen,aika kinkkinen tilanne kun yritetään saada velanottoa pienenemään ja siihen että saataisiin budjetti taspainoon ei riitä tämä vaalikausi (toivottavasti hallitus pysyy kasassa) vaan vähintään toinen samanlaista niukkuutta tarvitaan.
Vassarit käyvät kuumana ihan koko laidalla,kepu on irtisanoutunut edellisen vassarihallituksen piikittelystä ja yrityksestä vaikeuttaa nykyisen toimintaa.

Ovatkohan kepulaiset nyt mielissään kun saivat mieleisensä SOTEn aikaiseksi,tässä naapurikunnan Ikaalisen terkkari ja vuodeosasto ovat lopetusuhan alla ja Kurun terveyskeskus,samoin Jämijärveläisten sairaala tuleeolemaan ilmeisesti Pori ja muualla Suomea samanlaisia lopetuksia.
Varmastikkaan kaikille lopetettavien terkkareitten ja sairaaloitten hoitureille ei löydy jäljellejäävistä töitä ja taitaa sairaanhoitajapule senkun pahentua no em. hoitureiden palkka säästyy mutta nehän rahat hupenevatkin sitten uuden SOTEn hallintoorganisaatioon.
Kyllä artisti maksaa,tällä tarkoitan sitä että kun ihmisten terkkarikäyntimatkat pitenevät niin bensaa ja aikaa kuluu eivätkä varmaan kaikki saa kelan taksimatkaa joten jotkut joutuvat varmasti käyttämään omaa taksia matkoihin.

Aion tästä asiasta kysyä paikallisen parlamentaarikon (kepu) mielipidettä että ovatko nyt tyytyväisiä saamaansa SOTEen.

Jos en hirveästi väärin muista niin Sipilän aikana oli SOTEssa mahdollisuus käyttää yksityisiä sairaanhoito palveluita mutta sehän ei sitte seuraavassa hallituksessa Porin paksulle likalle passannut alkuunkaan,maailmalla olisi paljon erilaisia vaihtoehtoja tässäkin asiassa mutta jääräpäisiä kun olemme eli julkinen palvelu on lähes kirosana eli valintamme on tämä kallein ei toimiva systeemi.

No menköön nyt Kymiringin ratahankkeen otsikon alle kun melkein samaa asiaa on ::)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2023, 19:46:40 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 02, 2023, 06:47:23 ap
Vastaus #156

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Herra Juusela kirjoitaa moottoripyöristä mukavasti joten lukaisin kommentin. Tavallisesti en noita poliittisia kommentteja viitsi lukea. Nauratti että herra Juusela se sitten osaa kirjoittaa provosoivasti. Toiseen kertaan luettuani vasta ymmärsin että eihän tämä olekaan provo. Herra Juusela onkin poliittinen agitaattori joka uskoo asiaansa. Kommentti sisältää paljon virheellistä tietoa, suoranaisia valheita mutta varsinkin asiattomuuksia. Tällainen asiattomuus on esim. Krista Kiurun ulkonäköön puuttuminen. Oikaisen tässä nyt pari asiaa: hoitajien palkan maksaa työnantaja joka on tavallisesti yksityinen yritys, lääkärifirma. Ne maksavat varsin mukavaa osinkoa osakkailleen joten palkanmaksukykyä on. Vain halu puuttuu.
Sipilän hallitus keskittyi riitelemään työmarkkinoiden kanssa ja lähes tuhosi Suomen talouden juuri Kymi Ringin tyyppisillä hankkeilla rahoittamalla esim. Sipilän lasten puuhia. Hyvä esimerkki on Talvivaaran kaivos jonka Sipilä/Stubb-hallitus käytännössä varasti yrittäjä Pekka Perältä. Mutta ei huolta herra Juusela, kansa epäilee Orpo/Purra-hallituksen, "katastrofihallitukseksi" Suomelle tärkeissä vientimaissa nimitetyn, pystyvät vielä parempaan. Orpon hallitus keskinäisen riitelyn vuoksi ei ole päässyt aloittaa varsinaista työtään, hallitusohjelman toteuttamista. Suomalaiset näyttävät toivovan ettei pääsekään.
Ja sitten, kun arvelen että herra Juusela ei ymmärrä kommentistani yhtään mitään tai ainakin hyvin vähän, en jatka tästä aiheesta. Ei niin ettenkö haluaisi mutta politiikalle on muita foorumeja. Miksi sitä pitää tunkea vielä VMPK:n palstoillekin?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2023, 07:29:52 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Syyskuu 02, 2023, 08:15:04 ap
Vastaus #157

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4559
Moro

Mukavaa että Ilkka lukenut kirjoittamani,vastausta en vaivaudu kirjoittelemaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 27, 2023, 17:58:23 ip
Vastaus #158

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Kyllä pimennossa on Kymiringin kohtalo, juttu on kirjoitettu 16.8.2023 ja nyt mennään syyskuun loppua. Tuleekohan tänä vuonnakaan vielä uutisia aiheesta.

"Syvä hiljaisuus – konkurssiin menneen moottoriradan kohtalosta ei kerrota mitään"

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009784501.html
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Syyskuu 27, 2023, 19:50:56 ip
Vastaus #159

Jukka Toukonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 311
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Kymenlaaksossa on muutenkin paljon toiveikkaita myyjiä. Ostajaa ilmeisesti kannattaa odottaa. Vaikka hiljaisuudessa.

Lokakuu 04, 2023, 18:06:23 ip
Vastaus #160

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4310
Keväällä konkurssiin ajautuneen ratayhtiö Kymiringin moottoriurheilukeskus on myyty. Elokuun lopussa perustettu hallinnointiyhtiö Finland Motorsport Circuit Holding oy on kolmen unkarilaisen ja yhden kouvolalaisen perustama yritys, ilmenee Alma Talent tietopalveluista.

Kouvolan Sanomien Unkarista tavoittama yhtiön toimitusjohtaja Kornél Öry vahvistaa kauppojen syntyneen. Hän ei kuitenkaan tässä vaiheessa halua vielä kommentoida hintaa, kaupan sisältöä tai minkälaista toimintaa yhtiö aikoo radalla harjoittaa.

– Asia on niin tuore ja prosessi käynnissä. Tarvitsen vielä hieman aikaa, että voin kommentoida sitä tarkemmin, Öry sanoo.

Örylla on vahva rallitausta. Hän kertoo olevansa kansainvälisen autoliitto FIA:n rallikomission jäsen.

Lisäksi Öry on Unkarin rallin järjestelyorganisaation puheenjohtaja. Unkarissa ajetaan rallin EM-osakilpailu tänä viikonloppuna.

– EM-osakilpailun takia olen tällä hetkellä erittäin kiireinen, hän kertoo.

Yhtiön hallitukseen kuuluvat Tamás Attila Öry ja Sándor Rabb. Kornél Öryn ohella hallituksen jäsenet ovat unkarin kansalaisia.

Yhtiön hallitukseen kuuluu myös valkealalainen Mika Wilska.

Finland Motorsport Circuit Holdingin toimiala on laaja. Se harjoittaa urheilu- ja kiinteistöliiketoimintaa, kiinteistöjen vuokrausta sekä tuottaa ja järjestää tapahtumia. Lisäksi sen toimialaa ovat rahoitus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä oikeudelliset palvelut.

Yhtiön postiosoitteeksi on merkitty Kymentie 748 Iitissä eli Kymiringin alue. Yritys on perustettu elokuun lopussa ja merkitty kaupparekisteriin 21. syyskuuta.

Hallituksen jäsenellä Mika Wilskalla on myös viime vuoden marraskuussa perustettu tukkuliike Head Growth oy. Yritys harjoittaa vienti- ja tuontiliiketoimintaa. Yrityksen kotipaikka on Valkeala.

Kouvolan Sanomat ei tavoittanut Mika Wilskaa kommentoimaan yrityskauppaa.

Kymiringin konkurssipesänhoitaja Tuomas Penttilä kertoi toukokuun alkupuolella, että Kymiringin ratayhtiön omaisuudesta ei ollut tullut vielä konkurssipesälle tarjouksia. Pyrkimys oli myydä koko omaisuus yhdelle omistajalle. Omaisuus koostui lähinnä kuuden miljoonan euron arvoiseksi arvioidusta varikkorakennuksesta.

Pesän tavoite oli saada ratayhtiön omaisuus myytyä kesän aikana, ennen elokuuta.

Kouvolan Sanomat ei tavoittanut Tuomas Penttilää kommentoimaan yrityskaupan tarkempaa sisältöä.

Kymiringin ratayhtiö joutui vaikeuksiin, kun Moto GP -osakilpailu peruttiin viime keväänä jo kolmannen kerran. Syynä olivat keskeneräinen rata ja Venäjän Ukrainassa käymän sodan vaikutukset.

Yhtiöllä oli saneerausvelkaa 21,7 miljoonaa euroa. Suurimmat velkojat olivat Nordea Bank 4,58 miljoonaa euroa, A.Ahlström Kiinteistöt oy 4,46 miljoonaa ja Finnvera 1,42 miljoonaa. Vakuudettomat velkojat olivat opetus- ja kulttuuriministeriö 6,5 miljoonaa euroa, Lahti Events 4,6 miljoonaa ja Mobility Properites 2 miljoonaa.

Kymiringin verkkosivut ovat jääneet konkurssia edeltäneeseen tilaan. Sivuilla markkinoidaan yhä mahdollisuutta järjestää erilaisia tapahtumia radalla. Yhteyshenkilöksi on edelleen merkitty Iitin entinen kunnanjohtaja, sittemmin ratayhtiön toimitusjohtaja Riku Rönnholm. Hänet valittiin tämän vuoden toukokuussa Salon kaupungin hallintojohtajaksi.

https://www.kouvolansanomat.fi/uutissuomalainen/6257679
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 25, 2023, 07:17:06 ap
Vastaus #161

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11733
Tämän päivän  (25.10.2023) Etelä Suomen Sanomissa oli
juttu, ettei rataa vielä olekaan myyty. Niin kertoi pesänhoitajataho.

Lehdessä on siis juttu-mutta sen saatte etsiä itse. Säännöt nääs...

t. Markku

Lokakuu 26, 2023, 22:38:07 ip
Vastaus #162

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4310
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 13, 2023, 15:27:56 ip
Vastaus #163

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4310
Vielä on aiheessa hieman epäselvyyksiä... ;D

Reilu kuukausi sitten jysähti uutispommi pitkän hiljaisuuden jälkeen: Iitin Tillolassa sijaitseva Kymiringin moottorirata on myyty. Ostajaksi ilmoitettiin unkarilaissuomalainen Finland Motorsport Circuit Holding oy.

Uuden yrityksen toimitusjohtaja Kornel Őry vahvisti Kouvolan Sanomille kauppojen syntyneen. Yrityksen tiedot myös löytyvät kaupparekisteristä ja osoitteena on Kymentie 748, mikä on Kymiringin osoite.

Tämän jälkeen odotuksena oli esimerkiksi konkurssipesän tiedottaminen kaupoista, uuden omistajan mediatilaisuus ja niin edelleen.

Seurasi syvä hiljaisuus.

Konkurssipesän pesänhoitaja Tuomas Penttilä pysyy tavoittamattomissa ja uusi yritys ei ole ottanut keneenkään yhteyttä. Tai yhden kerran Penttilä on ilmaantunut. Etelä-Suomen Sanomat kertoi 25. lokakuuta pesänhoitajalta saamastaan tekstiviestistä. Siinä lupailtiin kauppojen toteutuvan ”toivottavasti lähiaikoina”.

Lähiaikoina?

Unkarilaissuomalainen firma väitti jo lokakuun alkupäivinä tehneensä kaupat. Eli kauppoja ei oltukaan tehty? Kenties oli tehty jonkinlainen esisopimus?

Kauppojen syntymiseen heräsi epäilys nopeasti jo Kouvolan Sanomien uutisen jälkeen, sillä konkurssipesää hoitavasta Eversheds Asianajotoimisto oy:stä kerrottiin jo elokuussa Sanomalle, että sitten tiedotetaan, kun kaupat on tehty.

Yhä on paljon kysymyksiä, koska vastauksia ei kukaan anna.

Siksi pitikin ottaa soitto Iitin kunnanjohtajalle Jarkko Saloselle. Koska Kymiring sijaitsee Iitin alueella, olisi luultavaa, että omistaja tai pesänhoitaja olisi ollut yhteydessä kunnanjohtoon.

”Mitään tietoa ei ole asian edistymisen suhteen”, Salonen vastaa.

Salosta asia kiinnostaa erityisesti, sillä keskeneräisellä alueella on runsaasti rakennusoikeutta ja myös pk-teollisuuteen kaavoitettua aluetta.

”Koko alueen jatkokehitys kiinnostaa Iittiä todella paljon”, Salonen korostaa.

Myös velkojia kiinnostaa, saavatko he mitään takaisin sijoittamistaan rahoista. Kymiring oy:ltä jäi velkaa yli 20 miljoonaa euroa.

Kauppahintaa voi vain arvailla, mutta hyvän kuvan voi saada siitä, että viime keväänä Kymiringin omaisuutta yritettiin myydä reilulla seitsemällä miljoonalla eurolla. Kiinnostusta ei ollut.

Ostajalle kohde on hankala, sillä alue on yhä keskeneräinen. Vain rata on valmis.

Nyt rata on suljettu, kun ajokausi on päättynyt. Radan vuokrausta hoiti vielä tämän kauden radan entinen toimitusjohtaja ja nykyinen Salon hallintojohtaja Riku Rönnholm.

Uuden omistajan luulisi ilmaantuvan, jos sellainen on, hyvissä ajoin ennen kevättä. Muussa tapauksessa radalla voi olla hyvin hiljaista ensi kesänä.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009982188.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 01, 2023, 15:44:12 ip
Vastaus #164

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4310
Nyt se on virallista.
Kymiringiä ei ole myyty.

Päijät-Hämeen Iitissä sijaitseva konkurssiin mennyt moottorirata Kymi Ring on edelleen vailla uutta omistajaa.
Konkurssipesän hoitaja, asianajaja Tuomas Penttilä vahvistaa asian Ylelle.
– Neuvottelut ovat vielä käynnissä, Penttilä toteaa ytimekkäästi.

https://yle.fi/a/74-20063142
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.