Siis kirjotin omia muistikuvia, joiden mukaan 60-luvulla ei ollut tehdaspyöriä eikä tuotantokilpuria kolmepuolikkaissa Yamahalla. Ja kuten edellä kirjotin, oman muistini mukaan 70-luvulla oli tuotantokilpureita myös kolmepuolikkaina. Enkö osaa kirjoittaa ymmärrettävästi vuosilukuja? Siis Bill Ivyn hengen vienyt onnettomuus, mistä tässä on kysymys, tapahtui 60-luvulla, tarkemmin 1969.
No joo, ei oteta vakavasti. Koko ajan jätän varauman oman muistini suhteen: silloin tällöin käy sellaisia asioita, että muistan satavarmasti jonkun tapahtuman, ja millä autolla sinne mentiin. Ja kun vuosilukuja tarkastelee todistettavia tosiasioita vasten - esimerkiksi milloin tuo juttu oli ja milloin tuo auto oli - niin voi vain todeta, että se satavarma muistitieto on silkkaa puppua! Yleensä on muistissa olevat tapahtumat ja autot tai muut jutut kyllä kaikki tosiasioita, on vain iloisesti sotkettu yhteen asioita, jotka ovat tapahtuneet jopa eri vuosikymmenellä...
Se varastomies, mikä käskystä lähtee muistin sopukoista asioita etsimään, on paitsi hidas, niin joskus oikoo pahasti osastolta toiselle kulkiessaan?
Jaakko, 73v.
EDIT EDIT: Kaivoin netistä. Yamaha 350 TR-2 tuotantokilpuria valmistettiin yhtenä vuotena, ja se vuosi oli 1969. Väärässä oli muisti taas kerran. Tuliko noita sitten Suomeen silloin? 350-moottorinen katupyörä oli ollut jo sitä ennen muutaman vuoden tuotannossa, ja myös se tarjosi varmaan aika hyvän aihion kotivirittäjille? Joka tapauksessa, 1969 Jawan kilpatallin nopein vastustaja oli Agostini MV-Agustalla, ei Yamaha. Tuossa Jawan konstruktiossa on muuten hienoja oivalluksia huoltoa ajatellen; kaikki neljä kampiakselia ovat erillisiä, ja sekä kampiakselit että sylinterit ovat vaihdettavissa ottamatta konetta irti rungosta!
EDIT EDIT 2: Kaivoin vielä netistä 1969 kauden tilastot. Agostini voitti putkeen kaikki kisat paitsi pari viimeistä; mestaruudet oli sitä ennen jo aikapäiviä menneet hänelle maksimipistein, kun silloin ei kauden kaikkia kisoja laskettu. Mutta toisesta sijasta eteenpäin on lukuisia Yamaha-kuskeja listalla, eli kyllä sitä 350-tuotantokilpuria on varmaan silloin radoilla ollut. Silvio Grassetti Italiasta otti MM-hopeaa. Hän aloitti kauden Yamahalla, mutta sai pestin Jawan tehdaspyörän sarviin tuon Ivyn onnettomuuden jälkeen. Heinz Rosner MZ:lla ajoi myös kärkisijoja pitkin kautta, mutta muut kärkisijoilla ajoivat kaikki Yamahaa. MV-Agusta hallitsi kuitenkin kautta mielinmäärin. Kauden toiseksi viimeisen kisan voitti Phil Read Yamahalla, ja kauden viimeisen kisan Silvio Grassetti. Vahvasti oletan, ettei Agostini ollut mukana näissä viimeisissä kilpailuissa varmistettuaan maailmanmestaruudet sekä 500 että 350 luokissa jo aiemmin.
Kyllä netistä tietoa löytyy, kun viitsii kaivaa...