Kirjoittaja Aihe: Sähkön säästö..  (Luettu 31490 kertaa)

Joulukuu 13, 2022, 16:40:50 ip
Vastaus #45

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Vähän samantapainen dilemma,lasketaan lämpötilaa päiväksi kun ollaan poissa kotoa ja lämmitetään huusholli sitten takaisin oleskelulämpötilaan kun taas ollaan kotona.Totta maar säästyy energiaa kun ei lämmitetä mutta meneekö säästö siinä kun taas lämmitetetään kahta kauheemmin kotiin tultua se jääkylmä kämppä mukavaksi,se on ihan toinen asia mitä rakenteet moisesta vellaamisesta tykkää mutta tuleeko pennosia kotiinpäin em. tavalla toimittaessa?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 13, 2022, 16:46:17 ip
Vastaus #46

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suorasähkö OKT minulla, suurin säästö alkoi kertymään kun vaihdoin Ruotsalaiset Öljypatterit, näihin nykyisiin yleisesti myytäviin, siirreltäviin Öljypattereihin 1000W-1500W-2000W

Minun kohdalla paljon parempi hyötysuhde näissä kiinalaisissa öljypattereissa, kuin ruotsalaisissa....

toinen pointti on, että nyt ei ole patterit enään ikkunoiden alla...

Toki, kovimpien pakkasten empiiriset testit-mittaukset vielä tekemättä, mutta jo nyt putos yli 70pros mun kulutus...
a private Cagiva/Cagiva Group collector-enthusiast since 1997.

Joulukuu 13, 2022, 17:18:44 ip
Vastaus #47

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suorasähkö OKT minulla, suurin säästö alkoi kertymään kun vaihdoin Ruotsalaiset Öljypatterit, näihin nykyisiin yleisesti myytäviin, siirreltäviin Öljypattereihin 1000W-1500W-2000W

Minun kohdalla paljon parempi hyötysuhde näissä kiinalaisissa öljypattereissa, kuin ruotsalaisissa....

Toki, kovimpien pakkasten empiiriset testit-mittaukset vielä tekemättä, mutta jo nyt putos yli 70pros mun kulutus...

Koska sähkölämmittimien hyötysuhteen mittaus on ainakin minulle kotioloissa vaikeaa, niin tyydyn vaiin teoreettiseen tietoon, että kaikikien sähköpattereiden hyötysuhde on  100%

Joulukuu 13, 2022, 17:43:15 ip
Vastaus #48

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun on 200 litran lämminvesivaraaja.
Niin kannattaako se sammuttaa n. 50snt/kWh sähkönhinnalla, vaikka päivällä ei ole ketään kotona ja käynnistää illalla, kun sähkö maksaa n. 30snt/kWh?
Toisaalta, kun ei ole ketään kotona, niin se ei paljoa itseään lämmitä, kun taas sitten illalla se voi olla jo hiukan viilentynyt, jolloin sen lämmittämiseen menee enemmän sähköä, kuin mitä päivällä säästi.

Harmi kun siihen varaajaan ei voi kytkeä itse kulutusmittaria, kun siinä ei ole sitä pistoketta, vaan se on kytketty katkaisijalla sulaketaulusta.

Mihis se varaaja sitä sähköä käyttää, mietitääs sitä.  Ensteks siihen, että kaupunnin putkesta tuleva kylmä ves pittää lämmittää säädettyyn 65 asteeseen, tai mihin onkaan säädetty.  Ja kun vettä käytetään, pittää saman verran ottaa uutta lämmitettäväksi.  Tähän asti ihan sama, kummin teet.  Ja jos se varaaja ei vuotas lämpöä ulos, sehän oiskin sama.  Toinen asia, mihin sitä sähköä käytetään, on eristeen läpi karanneen lämmön palauttaminen.  Ja karkaa sitä enemmän, mitä suurempi on lämpötilojen ero lämpimän veden ja varaajan ulkopuolella olevan ilman välillä.  Tällä perusteella sitä vettä lämmitettäs vain sillon kun tarvitaan: vähiten karkaa läpi kun siellä varaajassa ei oo lämmintä vettä.  Suoran sähkölämmityksen hyötysuhteessa ei oo ylämäkiä ja alamäkiä, kiihdytystä ja jarrutusta.

Siis halvimmalla lämmität, kun lämmität vaan sen veden, mikä mennee suoraan käyttöön.  Se varaaja on siks, että ei tarvia oottaa; se on mukavuuslaitos, ei säästölaitos.  Jos se säilytyspaikka on sellanen, mitä joka tapauksessa pittää lämmittää, se vuoto ei mee hukkaan.  Jos sitä paikkaa lämmitetään suoralla sähköpatterilla, ja se vuoto ei koskaan lämmitä liikaa, onkin jo ihan se ja sama miten teet.  Joka tapauksessa sähkölaitos käärii miljoonia, tee mitä teet...

Tää oli kaksinkertasen insinöörin yksinkertanen ajatelma; sähköstä ja sen käytön hyötysuhteesta en oikeesti ymmärrä hölkäsen pöläystä...

jaakkovaakko

PS.  Juuselan talon lämmityksessä on ihan sama tilanne.  Ei kannata lämmittää, jos ei oo kotona.  Mutta oikeesti palataan kahteen asiaan; mitä rakenteet tykkää lämmön jatkuvasta pumppaamisesta, mitä pintojen kosteuksille tapahtuu.  Ja kaks:  Mitä ihmiset tykkää, kun tulleevat toimistaan kylmään mörskään.

PS2.  Ja siis Petrin tapauksessa se vesi kannattaa lämmittää sillon ko sähkö on halvempaa, aina  vain sillon, jos käyttäjät hyväksyy syntyneet suihkunkäyttökatkot.  Saman määrän pitäminen lämpimänä viep saman verran sähköä kun jäähtyneen takasin lämmittäminen.  Tai pitäminen vie enemmän, kun sillon karkaa eristeen läpi enemmän.  Paitsi jos se karannu ei karkaa ulos asti...

PS3.  Miun kohalla, kun siirrettäs lämmitys kokonaan halvan sähkön aikaan (siis joskus vuosikausien kuluttua, kun ei ennää oo kiinteetä hintaa...), syntyy hukkaa enemmän, kun saattaa joutua nostamaan lämpötilaa, jotta vesi kestää lämpimänä iltaan asti...  Eli lämmitä halvalla sähköllä, ja kaikki käy suihkussa vasta sitten, kun halpa sähkö loppuu... eli aamuyöllä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2022, 17:57:30 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 13, 2022, 18:06:05 ip
Vastaus #49

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Koska sähkölämmittimien hyötysuhteen mittaus on ainakin minulle kotioloissa vaikeaa, niin tyydyn vaiin teoreettiseen tietoon, että kaikikien sähköpattereiden hyötysuhde on  100%

Tähän minun mittaustulokseen riittää ihan digitaalinen Sähkömittari (Korpelan voiman mittari sulaketaulussani) + Kello + sisälämpömittari 3-kpl. Verrattuna-mitaten tarkalleen samalla tavalla noihin mainittuihin ruotsalaisiin öljypattereihin.

Olen myös rälläköinyt auki näitä kiinalaisia Öljypattereita, ja tutkinut niiden sisältämiä öljymääriä ja öljylaatuja.

Thats it. Mittaustulokset eivät valehtele.
a private Cagiva/Cagiva Group collector-enthusiast since 1997.

Joulukuu 13, 2022, 22:19:22 ip
Vastaus #50

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tähän minun mittaustulokseen riittää ihan digitaalinen Sähkömittari (Korpelan voiman mittari sulaketaulussani) + Kello + sisälämpömittari 3-kpl. Verrattuna-mitaten tarkalleen samalla tavalla noihin mainittuihin ruotsalaisiin öljypattereihin.

Olen myös rälläköinyt auki näitä kiinalaisia Öljypattereita, ja tutkinut niiden sisältämiä öljymääriä ja öljylaatuja.

Thats it. Mittaustulokset eivät valehtele.

Jos nyt kuitenkin tämä fysiikan oppikirjoissa mainittu energian häviämättömyyden laki edelleenkin on olemassa, niin miksiköhän energiaksi se kulutettu sähkö muuttuu, joka ei muutu lämmöksi?  Mekaaniseksi, jos patterin kuoret pullistelevat ja kutistuvat, vai?

Joulukuu 13, 2022, 23:13:19 ip
Vastaus #51

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voiskos teoriassa se sähkö väsähtää jo enne patterille pääsyä siinä vanhassa systeemissä?  Markushan mainitsi uusien olevan siirrettäviä, eli kait pistorasioihin kytkettäviä, ja oliko vanhat olleet seinässä kiinni olevia, joka tapauksessa ehkä syöttö eri kautta?  Muistan kun lapsuuvenkoti muutti eri paikkaan, vuokra-asuntoon edelleen, olin 15 silloin.  Jouluksi 1965 tapahtu tää, kun ihan tarkkoja ollaan, ja Imatralla. No mutta. Ihmeteltiin, kun tv ei toiminu siellä uuvessa paikassa, kuva aina välillä muuttu miniatyyrikuvaks keskelle ruutuu, ikkäänkuin ei ois ollu painetta tarpeeks pullistammaan kuvaa ruudun täydeltä.  Lopulta sähkäri tuli mittaamaan, niin pistorasialta tarjolla oleva jännite vaihteli aika laajoissa rajoissa... mitä asiaa ei oikein pietty suotavana eikä turvallisena, vaikka ei sähöstä just mittään ymmärrettykään...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2022, 23:17:38 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 14, 2022, 07:27:38 ap
Vastaus #52

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Se on tuo nykytekniikka ihmeellistä. Pelkkä kirjekuori nostaa lämpöä jo kummasti, jos sen lähettäjä on sähköyhtiö. Joskus se ylittää ihan kiehumispisteen. Katsoin omaa edellistä sähkölaskun. Yli 80% oli vesivoimaa, n 15% tuulivoimaa, ja loput jotakin muuta. Ne tuotantokustannukset?

Joulukuu 14, 2022, 09:43:11 ap
Vastaus #53

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Lainaus
Jos nyt kuitenkin tämä fysiikan oppikirjoissa mainittu energian häviämättömyyden laki edelleenkin on olemassa, niin miksiköhän energiaksi se kulutettu sähkö muuttuu, joka ei muutu lämmöksi?  Mekaaniseksi, jos patterin kuoret pullistelevat ja kutistuvat, vai?
Jos se muuttuu valoksi siellä sisällä.? Huono tuotakin on tarkistaa. Jos yrittää avata ja kurkistaa sisälle, niin ne huonot ruotsalaiset öljyt tulee laattialle...

Jaakon teoriaan... jos sähköä ei kunnolla kulje, ei se myöskään näy mittarissa, eikä lämmitä tupaa.

Kyllä se valokin lämmöksi muuttuu kun törmää peltikuoreen. Kaikki sisätiloissa kulutettu sähkö muuttuu lopulta lämmöksi asunnon sisälle, vaikka käytettäisiin jääkaappia, pöytätuuletinta, mitä vaan. Jos lataa akkua, ja kuskaa sen akun ulos käyttöä varten, niin se on poikkeustapaus.

Jaakon teoriaan lisään sen verran, että toki, jos Markuksen asumuksessa on kovin ohuet tai pitkät sähköjohdot, niin periaatteessa niihin voi sähköä hukkua, mutta se tarkoittaisi että se johto silloin lämpiää. Jos se lämpiävä johto menee ulkoseinän sisässä suojaputkessa, niin se ei kyllä asuntoa juuri lämmitä.

Joskus taloissa, vallankin purueristeisissä, on purut painuneet ikkunoiden alta, jolloin ikkunan alla olevan patterin lämpö falskaa tehokkaammin ulos, kuin keskelle taloa sijoitetusta patterista. Mutta hieman mystiseltä kuulostaa kieltämättä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 14, 2022, 09:53:01 ap
Vastaus #54

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nykyäänhän on jokin EU-direktiivi, joka kieltää  alle 96% hyötysuhteella olevien sähkölämmittimien myynnin. Ennen joutui uskomaan sähköliikkeen myyjää, kun halusi ostaa vähän sähköä kuluttavat patterit. Joutui ostamaan ne, missä oli myyntikate paras.

Oikein vanhaan aikaanhan sai liikkeistä telkkaritkin kotiin koekatselua varten useammaksi päiväksi. Ehkä silloin myös sähköpatteritkin sai kotiin hyötysuhdemittauksia varten?

Joulukuu 14, 2022, 11:08:43 ap
Vastaus #55

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No nykyäänhän on jokin EU-direktiivi, joka kieltää  alle 96% hyötysuhteella olevien sähkölämmittimien myynnin. Ennen joutui uskomaan sähköliikkeen myyjää, kun halusi ostaa vähän sähköä kuluttavat patterit. Joutui ostamaan ne, missä oli myyntikate paras.

Onkohan se joku täsmätorppausdirektiivi ettei hehkulamppuja enää myytäisi "lasisina lämmityslaitteina"? Vai paljonkos se hehkulampun hyötysuhde (valon osalta) olikaan? 5%? Lämmöksihän se valokin tosiaan muuttuu kun fotonit törmäilevät seiniin ja huonekaluihin, mutta kuitenkin.
Kari

Joulukuu 14, 2022, 14:44:52 ip
Vastaus #56

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se vanhan ajan televisiokauppias meni mökkiin, kiipes katolle ja viritti antennin, toi televisiopöydän ja siirs tuolit sopivasti.  Isäntä ja emäntä katteli sen touhuja, tai emäntä toki kahvit keittel vieraalle valmiiks.  Ja sitte se tv-kauppias virtajohto kädessä alko katella ja kysellä pistorasiaa.  Ja isäntä siihen, että kyllä ne tuohon Virtas-Matille puolen kilometrin päähän vuos sitte sähköt vetivät, vaan myö vielä päätettiin pärjätä entisillä konsteilla, ois se niin paljon maksanu...

Joulukuu 14, 2022, 16:35:29 ip
Vastaus #57

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ensiksi Juakon televiisio juttuun jatkoo, ja tämä tarina ei ou sitten mittää kaapuntilekentoo.

Mulla on hyvä ystävätär, tae ei se nyt ennee ihan niin hyvä ou kun vielä reilut parikymmentä vuotta sitten, vuan kuitennii.
Hiän kerto että hänen kottiinsa hänen isäsä oli ostanu 1950 luvulla kylän ensimmäesen televiision, vaekka heillä ei ollu ies sähköjä, ja virran siihen se oli vetäny roekalla nuapurista jonkun matkan piästä. :)

Ja sitten Nikkaeselle jatkoo.

Minä olin kerran vähällä onnistua ostamaan kolome saan kappaleen laatikollista asuntovaunuissa käytettyjä 12V 8W loesteputkia hakupalakalla.
Sen aekanen työkaveri (RIP) sano että hänen entisellä työpaekalla oli putket ollu hävityslistalla, niitä kun ei sieltä kukkaa ollu millonkaa tilannu.
Vuan kun hiän sitten mäni niitä hakemaan, niin ne olivat jo ehtineet köejätä ne jo Silimäsuolle. :-\ (kuatopaekka Kuopiossa sillon 1980 luvulla)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2022, 16:37:22 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Joulukuu 14, 2022, 16:59:29 ip
Vastaus #58

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt ihan asia-asiaa, eikä juttuja.  Eero on jälillä siinä, ettei se hitonmoinen hätä kieltää niitä hehkulamppuja ennää tekemästä tai myymästä oo Suomessa läheskään yhtä ison säästön asia ko jossakin muualla, eli etelämmässä.  Meillä melkein sillon, kun valoja tarvitaan, tarvitaan lämmitystäkin, eli ei se oikeesti pelkkää hukkaa ole.  Täällä meilläkin tarvittas aste tai pari lissää lämpöä, mutta kun on nyt päätetty osallistuu talkoisiin, vaikka ois kuin halpa sopimus edelleen voimassa... ei auta kun kärvistellä kylmissään tietsikan ääressä, ja entistä tiuhemmalla tahilla naputtaa jottain soopaa eetteriin.

Ja kaikki kannattaa ottaa talteen, aika tavaran nautihtoo...

jv
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2022, 17:01:14 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 14, 2022, 17:18:54 ip
Vastaus #59

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ja liian kanssa aina pärjää.

Lainattu kirjasta ”Kaikki isäni tavarat”. Kannattaa lukea!
Kari