Kirjoittaja Aihe: Männänrenkaat jumissa  (Luettu 1817 kertaa)

Maaliskuu 07, 2023, 20:43:06 ip
Luettu 1817 kertaa

Jouni Kaipainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Yamaha 125 rd lc 1986,peruskorjasin moottorin eli tiivisteet ja laakerit ja porattiin pytty toiseen ylikokoon Hämeen dieselissä mäntä oli mukana.Ajelin viimekesänä muutama sata kilsaa,lämpöongelmia oikeestaan koko ajan.Nyt sitten otin koneen auki ja hokasin että alempi rengas oli jumissa pakoaukon kohdalta ja männässä karstaa aika pienellä alueella.Olisiko öljypumpun säädössä vika vai seoksen säädössä.Lämpöongelma voi varmaan johtua siitäkin kun maalasin pytyn pariin kertaan kuumankestävällä maalilla kai?Vesipumpun siipikin on uusi,ja lämmöt nousee vaikka termarikin on pois.Josko jollain olisi ideoita tai neuvoa tähän ongelmaan.

Maaliskuu 07, 2023, 21:20:37 ip
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1451
autopuolella ainakin jos ottaa termarin kokonaan pois niin voi käydä niin että vesipumppu ei jaksa kierrättää vettä, kilvanajovehkeissä on tehty niin että termarin tilalle laitetaan prikka jossa on "sopivan" kokonen reikä, en tidä miten on tommosessa kevarin koneessa

Maaliskuu 07, 2023, 22:06:21 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6026
  • MC Debit
Voi olla laihalla, jos on ylikuumeneminen takia jumahtanut. Voitelun puute näkyisi varmaan leikkausjälkinä tai olisi vaurioita muuallakin.

Maalikerrokset sylinterin päällä tuskin haittaavat kun on vesijäähdytteinen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 08, 2023, 08:01:53 ap
Vastaus #3

Jouni Kaipainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Ok,männässä ja pytyssä ei ollut mitään leikkauma jälkiä ainoastaan sitä karstaa männässä,en tiedä paljonko männänrenkailla tulisi olla ns.klappia urissaan.Tuorevoiteluöljynä olen käyttänyt Yamahan siihen tarkoitukseen myytävää öljyä.

Maaliskuu 08, 2023, 08:35:53 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1813
Maalaaminen tuskin aiheuttaa lämpenemistä, koska jäähdytys on nesteellä.
Onhan jäähdytin varmasti sisältä puhdas, ettei joku edellinen ole laittanut mitään vuodonkorjausainetta. Syyläri on niin pieni, että sieltä ei tarvitse olla monta riviä tukossa, kun alkaa jo tehdä kiusaa.
Yleisesti etsisin vikaa vesikierrosta, jos viileälläkin kelillä lämpiää.
Jos termarin otta pois, muuttuu lämmitysaika pitemmäksi. Lämmittähän noita pitäisi ainakin sen verran, että viisari nousee alueelle.
Ilman lämmityskäyttöä on kylmäleikkaamisen vaara.

Maaliskuu 08, 2023, 22:13:54 ip
Vastaus #5

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 247
Itellä tulis mieleen nesteen kierto, syylärin kunto ja pakoputken tukkoisuus. Oliko männänrengas jumissa karstan vuoksi, vai oliko renkaan ura "kutistunut" siten, että täytyy näyttää uralle kevyesti viilaa, että saa renkaan taas liikkumaan vapaasti urassaan?

Maaliskuu 18, 2023, 18:32:35 ip
Vastaus #6

Jouni Kaipainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Syyläri kävi täällä Hämeenlinnassa Jäähdytinpalvelu Vuorisella puhdistettavana.Alempi männänrenkaan ura oli tosiaankin aika tiukka ja vähän sitä viilailin,lähinnä vaan sen verran että sain karstat urista pois.Kone on taas kasassa,kunhan pakkaset hellittää,pääsee poleksimaan käyntiin taas.