Kirjoittaja Aihe: Talvimoottoripyöräilyä  (Luettu 1974 kertaa)

Tammikuu 18, 2023, 16:21:50 ip
Luettu 1974 kertaa

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Juutuuppi tarjos tälläsen linkin, mistä lie syystä?   https://www.youtube.com/watch?v=a09O3Mv22M4

Siinä metsä-alan ammattilainen käy kattomassa mestoja, kulkuneuvona sellanen kawasaki, mikä taannottain siirty meijän tallista Eeron talliin.  Tuossa videolla se moottoripyörä on enemp vaan kulkuneuvona, ei oo varsinaisesta enduroammattilaisesta kyse.  Matkamittarilukeman lukkee ääneen yhessä kohtaa; sen perusteella pitäs Eerolla olla huolettomia kilometrejä vielä jonniinverran eessä?

Ai että poltteliko?  No ei oikeestaan.  Missä hyvänsä pihahommassa nykysin työläin vaihe on, ku pittää vaihtaa ulkokamppeet, ja sitte taas kottiin tultua takasiin nää löhökamppeet.  Ja moottoripyöräilyy varten pittää pynttäytyy aika lailla kesälläkkii, saati talvella.  Ja toisaalta, kun tuonne iljanteelle mennee postilootalla käymään, on laitettava nastalenkkarit, ja melkein otettava sauvat, ainakin toinen, varuilta mukkaan.  Ni ei hirveesti polttele talvikelin kakspyöräily ennää.

Mutta jos kenellä on pelit talvella käytössä, niin mieluusti tähän kuvia, filmejä ja kokemuksia jatkoks!

- toivoo jaakkovaakko -

Tammikuu 18, 2023, 17:15:15 ip
Vastaus #1

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4259
Noin kymmenen vuotta tuli talvipärräiltyä. Homma loppui vajaa vuosi sitten, kun luovuin talviprätkästä.
Oli ajatus ostaa tilalle joku 250-700 kuutioinen nelarienska ja tehdä siitä kunnon talvipyörä, mutta sitten tuli kaikenlaista, kuten inflaatio, energian hinta ja niin edelleen.
Se homma on nyt jäissä, mutta pieni liekki siellä kytee.

Lähinnä eteläpuolen jääteitä ja saariteitä pitkin makkarapaistotauolla.
Mutta tuli sillä käytyä myös naapurikaupungeissa ja kerran osallistuin talvi talvisotajutaukseen Kuhmossa.

Kuvia en linkitä minkään kansion kautta, vaan yritän laittaa liitteenä.

Ps. Jos kunnon talvimeininkiä, niin Huurusmiehen kanava on varma valinta.
https://www.youtube.com/watch?v=LU-s0fxA12c&ab_channel=McHuurre

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 18, 2023, 20:42:52 ip
Vastaus #2

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 343
Kolme kertaa olen käynyt MP-69:n järjestämässä Talvirallissa. Ensimmäisen kerran vuonna 1980 silloin ralli oli Valkealassa Orilammenmajan lähellä.
Viimeinen kerta oli 1982 kun osallistuin niin Talviralli oli Kuorevedellä. Täältä Lahdesta kun lähettiin niin päätettiin, että eka kahvitauko pidetään Padasjoella jonne matkaa on noin 50km. Pakkasta oli lähtiessä -28 astetta, oli kylmä. Kyllä siihen kylmään jotenkin tottui mutta kädet palelivat, eikä tuolloin mistään lämmitettävistä kahvoista mitään tiedetty.
Minulla oli ukkini(rip) teettämät aidot koirannahkarukkaset käsissä villakäsineiden lisäksi.


Niistä koirannahkarukkasista: Ukkini oli teettänyt ne talvisodan jälkeen Karjalassa 1940. Heidän kotikylässän oli ollut vanha leskinainen ja kyläläiset olivat hänestä huolehtineet. Olivat vieneet ruokaa, tehneet polttopuita ja huolta pitäneet. Kun ko. leskinainen sitten oli kuollut niin kyläläiset olivat sitten keskenään hänen vähäisen omaisuutensa jakaneet. Kaikki omaisuus oli jaetuksi saatu mutta kukaan ei ollut koiraa huolinut. Ukkini sitten "älysi" että hän tarvitsee metsätöihinsä lämpimät rukkaset.


Ko. rukkaset lahjoitin kaverini Riku Roudon MP-museoon tänne Lahteen toissa kesänä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2023, 21:08:40 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Tammikuu 18, 2023, 22:26:16 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Jos koirannahkakintaat tekkee moottoripyöräilyvarusteeks, ne karvat päällipuolella pittää sojottaa etteenpäin; sillon siihen rukkasen päälle jääp seisova ilmamassa eristimeks.  Jos karva on tuuleen nähen myötäsukanen, tuuli huuhtoo syvemmälle karvojen sekkaan.

Tää on ollu ennekii esillä, kaivoin kuuden vuoden takaa Kawasakin Luonterireissun videon.  Ne nastakumit oli Kawan minua ennen ollu omistaja kerran laitattanu alle, ja käyny kerran muutaman kilometrin pikkutiellä, ja todennu, ettei oo hänen hommaa.  Sillon kuus vuotta sitten mie kävin tässä videossa näkyvän noin 50 kilometrin lenkin, ja oli hienoo!  Ja vankka suunnitelma, että makkarat mukkaan ja tulistelemaan johonkin veneretkisatamaan seuraavalla reissulla, ja mistähän löytäs jonkun toisenkin motoristin reissuun - kenelle mahtus tulistelupuut mukkaan...  No sitte oli muutamana päivänä olevinaan muuta askaretta, ja sitte ko lähin uudestaan, tuo kohvalumi oli sulanu sohjoks ja vedeks.  Yhtä hyvin siinä muuten pääs, mutta kasteli aika lailla, ja oli sumunen ja kovin kostea ilmakin; ei ollu ennää yhtä kivaa, retki jäi vielä lyhyemmäks.  Ja muuta niillä nastakumeilla ei sitten ookkaan ajettu koskaan; ei niitä seuraavina talvina enää jaksanu laittaa alle!

Tässä linkki Luonteri-retken videoon:  https://youtu.be/1AnRHwUwyWQ

Sillon, kuus vuotta sitten vielä osa järvistä oli kallellaan ittään päin, osa länteen päin, niiko tuosta videosta näkkyy.  Eppäilen, että nykysin on kaikki järvet vain länteen päin viettäviä...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2023, 22:39:10 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 18, 2023, 22:34:43 ip
Vastaus #4

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 343
Silloin 1940 talvella ukkini ei tehnyt niitä koirannahkarukkasia moottoripyöräilyvarusteiksi.

Tammikuu 18, 2023, 22:42:28 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Silloin 1940 talvella ukkini ei tehnyt niitä koirannahkarukkasia moottoripyöräilyvarusteiksi.

Näin vähän arvelin, siks tuon kommentin laitoin.  Tähellisempään käyttöön olivat varmasti tehyt ne, ei leikkimisseen!

16-vuotiaana oli moottoripyörä henkilökohtasena kulkuneuvona yhen talven, niiko edellisenä talvena oli ollu mopo, mutta en ihan tulipalopakkasilla sentään ajellu, ja melko lyhkäsiä reissuja vain.  Mutta sitten 17-ikäisenä aloin ajamaan jäärattaa kilpailuissa, ja oli muutamia kisoja aika kipakassa pakkasessa!  Naama ja kädet oli ongelmat, kyllä siinä muuten liikuntaa tuli, eikä ne lähöt järin pitkiä olleet.  Naaman ongelma oli keksiä yhistelmä, millä näkyvyys pyssyy auki, eikä silmät eikä naama jäädy, ja käsien kohalla löytää tasapaino tarkenemisen ja hantaakien käytön välille.  Kahvalämmittimiä ei ollu, 1968 talvella, eikä umpikypäriäkään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2023, 22:49:03 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 19, 2023, 08:56:10 ap
Vastaus #6

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 279
  • Återfallsgubbe
Tuli ajettua työmatkat moottoripyörällä ympäri vuoden kun vielä asuin Helsingissä. Tein tätä noin kymmenen vuotta. Matkaa oli 15 kilometriä suuntaansa ja reitti vei ihan keskustan halki, Pohjoisrantaa ja Espaa pitkin. Pyörinä Honda Transalp, Honda Varadero ja BMW GS.

Rengastus etelän talveen sopiva, rupulikumit lyhyillä nastoilla. Kahvanlämmittimet ja penkinlämmitin (luksusta). Hyvin pärjäsi. Julkisilla työmatkaan meni kolmesta vartista tuntiin, pyörällä alle puoli tuntia. Ja fiilis oli töihin päästyä/jouduttua ihan toinen.

Kyllähän sitä muutamat vähän katseli pitkään kun marraskuun aamun räntäsateessa veti moottoripyörällä Sörnäisten rantatietä keskustaa kohti.

Tammikuu 19, 2023, 12:47:30 ip
Vastaus #7

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 809


175-kuutioinen Jawa on kevyenä ja matalana mukava talvipyörä. Heidenaun nappulakumeihin on talven ajaksi ruuvattu Maxi Gripin pienintä mallia olevat ruuvinastat.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Huhtikuu 28, 2023, 13:44:58 ip
Vastaus #8

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Toivottavasti selvisi ehjin nahoin. Ei varmaan ollut nastoja enää alla.