Kirjoittaja Aihe: Ihmeellinen "nokkapelti" Petterissä  (Luettu 668 kertaa)

Toukokuu 14, 2024, 14:53:36 ip
Luettu 668 kertaa

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1529
Vanhaa Bedford Van'ia ihmettelin Kangasalla, Restaurannan harrasteparkissa. Todella upea laite. Mutta, kun omistajaa en kohdannut, niin minulle jäi epäselväksi sen konepeltien toiminta ja tarkoitus. Keskellä oli isolla kromikahvalla pikkuluukku ja sen ympärillä oleva osa irtoaa ilmeisesti ruuvimeisselin avulla pikakiinnikkeistään. Liekö jotain dzus'eja?
Löysin netistä avatun keulan kuvan, mutta eipä tuo mulle ainakaan mitään kerro...
https://www.curbsideclassic.com/blog/cc-capsule/curbside-capsule-bedford-ca-panel-van-ca-for-canada/
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Toukokuu 14, 2024, 15:52:03 ip
Vastaus #1

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7713
  • Nuolija Kuopijosta
Ne oli kae aeka kovija hävittämmään nesteitä, siitä pikkuluukun alta kun ei taennu löytyvä paljo muuta kun syylärin korkki. Suatto siitä suaha tarkistettuva ja lisättyvä öljytkii. Isopija huoltoja varten piti irrotella se koko nokkapala.
Tämmönen hatara muistikuva mulle aenakii on jiäny. ::)
-pena-

Toukokuu 14, 2024, 16:03:11 ip
Vastaus #2

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1529
Kojelaudan alle tuo kone näyttää piilotuvan, öljykorkki sitten hytin puolella!
Muistatko Pentti, oliko se nokkapalakin jollain tapaa pikairroitettava? Sisälokasuojien päällä ainakin näkyy jotkin kiinnitystapit...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Toukokuu 14, 2024, 16:12:43 ip
Vastaus #3

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7713
  • Nuolija Kuopijosta
En kyllä ennee muista enkä tiijä, siitä kun on kae jo pitkälti yli 50 vuotta kun Leinolanlahessa Korsun Velin korjaamolla semmosta ihmettelin.  :)
-pena-

Toukokuu 14, 2024, 16:30:41 ip
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7713
  • Nuolija Kuopijosta
Piti ihan ruveta ATKoosta kaevelemmaan mitä sieltä luukun alta löytyy, ja löytyhän sieltä tuommosta.
-pena-

Toukokuu 14, 2024, 18:02:11 ip
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1529
Tässä ilmeisesti se isompikin luukku irti? Ihmetyttää, että tässäkin näkyy öljykorkki, kun tuon mun linkittämäni raadon sisäkuvassa näkyy myös! Liekö venttiilikoppa peräti kaksipäinen?   ;D
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Toukokuu 14, 2024, 19:02:18 ip
Vastaus #6

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7713
  • Nuolija Kuopijosta
Tiisseli- ja pensakoneisissa on venttiilikopassa korkit eri päessä.
-pena-

Toukokuu 15, 2024, 14:04:20 ip
Vastaus #7

Marko Kaukola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 64
Kaverin bedford oli Kangasalan RR parkissa, ja siitä pikkuluukusta saa jäähdytysnesteen tarkistettua ja laturinremmin vaihdettua, muuta sieltä ei tarvitse tehdä vaan öljynlaitto ja tarkistus, kaasutin ja virranjakaja hommat tehdään hytissä avattavan luukun kautta tässä vanhemmassa missä on pieni tuulilasi.

Seuraavan vuoden mallissa luukku isoni vähäsen ja tuulilasi kasvoi. Stten öljykorkki tuotiin venttiilikopan pitemmällä putkella jo etuosaan sekä öljyt voi tarkistaa myös etupellin kautta. Hytistä löytyvä luukku taasen pieneni siinä vaiheessa.
Ihan ruuveilla on pellit kiinni muuten ettei huolloissa irti ruuvata.

Dieselit tuli jälkimmäiseen ja siinä on öljy laitettava siitä etuluukun kautta perkinsiin.

Justiin teen isommalla tuulilasilla olevaa. Sen lisäksi yksi pikkulasinen löytyy, yksi diesel löytyy ja kaksi iso lasista, yhden purkanut.