Kirjoittaja Aihe: Öglandit riviin  (Luettu 113781 kertaa)

Heinäkuu 14, 2013, 06:00:11 ap
Vastaus #270

teuvo venäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Tässä -58 takavalo.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 08, 2013, 09:04:34 ap
Vastaus #271

Petteri Mäntysaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Minuakin kiinnostaisi värikoodi punaiselle. Tällä hetkellä ei alkuperäinen maali pinnassa ja tarkoitus olisi talven aikana oma mopo saada liikenteeseen... vm. 61 tai 63, ei pysty muistamaan.

Elokuu 08, 2013, 09:14:53 ap
Vastaus #272

Petteri Mäntysaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Minulta löytyy siis tällä hetkellä täysin purettuna -61 tai -63 vuoden Ögland. Swing siinä lukee etulampun alla. Onko siis edes Ögland? Tankkikoristeet (mistä voisi löytyää?) puuttuvat sekä työkalut, muuten kaikki tallessa. Moottori on menossa huoltoon kasaukseen, vaihdetaan kaikki tarvittavat osat. Tarkoitus olisi, että kone käy ja kukkuu viimeistään keväällä. Talven aikan tarkkoitus maalauttaa runko ja korjata pieni lommo etulokarissa. Lommo on syntynyt kun äitini on lapsena ajanut sen ojaan.

Lainsäädäntö on tainnut hieman muuttua reilun 15v aikana, jolloin tuolla viimeksi on ajettu ja se on ollut rekisterissä. Ainakin rakenteellista nopeutta on nostettu 40-45, mutta tämähän ei pitäisi näihin muutenkaan vaikuttaa? Kysymys kuuluukin, saako tällä lain mukaan ajaa sitä kuuttakymppiä mitä se vakiona kulkee?

Olen myös harkinnut museorekisteröintiä kun kerran mopo käydään tarkkaan läpi ja kunnostetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon.

Elokuu 08, 2013, 14:00:51 ip
Vastaus #273

teuvo venäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Tyyppikilven numero ainakin selvittää valmistus(tyypitys?)vuoden.Kastoppas "Tempo in Finland".Siellä ainakin vuosimallitiedot.Seppo Savolainen tietää varmaankin jotain väreistä.

Elokuu 09, 2013, 10:51:00 ap
Vastaus #274

Petteri Mäntysaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kiitos Teuvo linkistä!

Trafi vastasi tiedusteluuni tuosta tehosta, että valitsemani katsastusasema kertoo sallitut tehot. Ympäripyöreä vastaus, en saanut selvyyttä, pitääkö minun rajoittaa ikivanhan mopon nopeutta saadakseni sen rekisteriin uudestaan.

Trafin neuvonta myös sanoi, ettei mopoja museorekisteröidä. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai miksi tämä kuulostaa ihan höpöhöpöltä?

Elokuu 09, 2013, 11:10:41 ap
Vastaus #275

teuvo venäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Mopot museotarkastetaan ja sitten normaalisti rekisteröintikatsastetaan.Museotarkastusasiakirjaan tulee katsastajan leima.Museotarkastus vaikuttaa vakuutusmaksuihin ja sallitujen ajopäivien määrää/vuosi.

Elokuu 09, 2013, 11:15:39 ap
Vastaus #276

teuvo venäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 634
Mopot museotarkastetaan ja sitten normaalisti rekisteröintikatsastetaan.Museotarkastusasiakirjaan tulee katsastajan leima.Museotarkastus vaikuttaa vakuutusmaksuihin ja sallitujen ajopäivien määrää/vuosi.
Katso myös tämän foorumin etusivulta "Museotarkastus".

Elokuu 09, 2013, 12:17:49 ip
Vastaus #277

Kalevi Sundqvist

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2893
  • Jäsen Nro: 3603
Moro Kuntit

Mopon moottorin teho ei ole enää rajoittava tekijä.
Meillä on Victoria "Peltibanaani" museorekisterissä,
tosin kevytmoottoripyöränä, koska halusimme
säilyttää sen vanhan moottoripyörästatuksen.

Rekisteröitäessä virkailija kysyi että haluammeko sen
rekisteröitävän mopoksi vai moottoripyöräksi.
Kumpikin oli mahdollista siitäkin huolimatta että
Vikin koneessa oli 4,2 heppaa revittynä siitä 49 cc
koneesta.

Eli teho ei ole rajoittava tekijä. Jos se olisi rekisteröity
mopoksi olisi kuljettajan aina muistettava kaasukahvaa
kääntäessäään, että ajaa mopolla eikä sillä saa ylittää
mopolle suurinta sallittua 45 km/h.

Viki kun  kulkee max 75 km/h, olisi mopon statuksella
menetetty tuo loppu nopeusalueesta.

Eli mopon teholla ei ole enää merkitystä, ajonopeudella on.
Ja sitä varten kuljettajalla on kaasukahva millä seäätää
sen maksiminopeudeksi vain tuo sallittu 45 km/h.

Se on siis korvien välissä kuinka lujaa ajetaan...

Kallu
Den Glada Gamla MoppeGubbe
från Tavastehus
email: kalevi.sundqvist@gmail.com

Kesäkuu 27, 2016, 21:19:05 ip
Vastaus #278

TEROVUORINEN

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Hyvää iltaa, nyt on hieman ongelmaa, kun en ole varma öglandini mallista, enkä vuosimallista. Toivottavasti kuva on sallitun kokoinen ja oikeassa paikassa.

Kuvat on vuodelta -85. Ohjausakselista löytyy sarjanumero 272119, onko tämä siis -72 mallia?
Sylinterin vieressä on sarjanumero 6662785. Nyt olisi tilaisuus huomenna museotarkastaa tämä, mutta en ole ollenkaan varma kannattaako sinne mennä jos ei ole ihan kaikkia tietoja. Mistähän nuo kaikki painolukematkin saisi, omamassa, kantavuus yms?

Kesäkuu 27, 2016, 23:22:09 ip
Vastaus #279

uuri heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
tämä on vähä harvinaisempi mopo.todennäkoisesti 72,kannattaa museo tarkastaa

Kesäkuu 28, 2016, 08:57:48 ap
Vastaus #280

uuri heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
mopo on siis ögland sport.

Kesäkuu 28, 2016, 12:30:17 ip
Vastaus #281

TEROVUORINEN

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Ok, kiitos, tuli varmuus siihen  :)