Isäukolla oli -88 124 koppainen 200D ja se vei 6 litraa. Oli muuten niin helvetin lämmin auto eikä ollu mitään lisävemputtimia. Otetaanpa saman 6 vievä auto nykyaikana niin kaikki ei ole helvetin lämpimiä. Mihkähän ne nykyään sen hukkaa?
Komppaan.
Itse ajoin tällä vuosikymmennellä yli 100 000km 1987 W201 190d, jossa oli 2,0 diesel ja n. 73 hevosvoimaa.
Kulutus oli matka-ajossa jopa alle 5 litraa sataselle ja jos normiajoa veteli, eli 60% matka 40% kaupunki, niin kulutus oli 6,5 litran pinnassa.
Talvella sai laittaa litran lisää jokaiselle sadalle kilometrille. Mittaus olis tehty trippimittari/tankkaus-laskukaavalla.
Mietin, että saa aika vähän kuluttava auto olla, että olisi kannattanut pelkän kulutuksen takia vaihtaa uudempaan.
Ja se lämpö.
Kotoa kun lähti -10 asteen pakkasassa, niin lämmintä puski kajuuttaan jo reilun parin kilsan ajon jälkeen ja mie en käytä lohkolämmintä kuin pakon edessä...
Edes rouvan reilu 10 vanha bensaperhefarmari ei lämminnyt niin nopeasti.
Joten ennen auto oli jossain asiassa parempia...
Jos nyt olisin uutta autoa ostamassa, niin hybridi ehdottomasti.
Ostotilanteessa edullinen verotus ja omistaminen olisi melko edullista alhaisen ajoneuvoveron takia.
Kukaan ei tiedä, miten autoja neljän vuoden päästä verotetaan, mutta se on melko varmaa, että kun omistaa auton, missä on mahdollisimman alhainen CO2-luku niin saattaa päästä vähemmällä ja hybridi on tällä hetkellä sellainen.
Siihen en ota kantaa, että onko hybridi koko ketjun ympäristörasitteen kannalta järkevin vaihtoehto, mutta hallituksen poukkoilevan verosuunnittelun kannalta se on.
Toinen mikä ihmetyttää suomalaisissa on se, että itketään sitä, kun autot ei kuluta sitä, mitä mainosesitteettä luvataan.
Nykyinen verotus on rakennettu kokonaan CO2-luvun varaan ja mitä alhaisempi, sen pienemmät verot.
Suomalainen ei vissiin maksa omasta mielestä tarpeeksi veroa, kun siitäkin asiasta jaksetaan mussuttaa.
Kyllä se asia on ollut internetin aikaan niin paljon tapetilla, että tuskin täällä asuu yhtään uuden auton ostajaa, jolle tulee yllärinä, että auto, jonka papereissa lukee 4,1L/100km kuluttaa ajossa 6,5L/100km.
Mutta jos auton papereissa lukisi 6,5L/100km, niin veroja joutuisi maksamaan paljon enemmän.