Kirjoittaja Aihe: CB750F 1981 bol^dor, venttiileiden säätö kysymyksiä.  (Luettu 22045 kertaa)

Heinäkuu 01, 2018, 21:04:43 ip
Luettu 22045 kertaa

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Moro. Uutena tällä foorumilla, josko täältä saisi vastauksia kysymyksiin.

Eli tuollainen otsikon pyörä kyseessä ja venttiileiden säätöä/tarkistusta olisi tarkoitus tehdä.. Huoltokirjasta lueskelin, että mittaaminen aloitetaan 1 ja 3:sen pakoventtiileiltä. Lähinnä hämmennystä aiheutti nuo akselin päädyn merkit, laitetaanko aloittaessa ne kaksi lovea kannen suuntaisesti vai akselin päätyyn lyödyt kaksi pistettä? (Näkyy liite kuvissa)

Mitä mieltä olette tuosta jakoketjusta? Vaikutti suht löysältä, en tosin tiedä kuinka kireä pitäisi olla. Mittarissa 49 000, en tiedä pitääkö paikkaansa.

Saako noita venttiilin säätöpaloja sarjoina vai oletteko ostaneet tarvittavat palat tarkistuksen jälkeen?



[ylläpito on poistanut liitteen]
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Heinäkuu 01, 2018, 21:37:04 ip
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
ei niillä merkeillä oikeastaan ole väliä, välyksen voi mitata kun ko. venttiililn nokka on ylöspäin, olikohan se niin että se merkki on tiivistepinnan suuntaan mutta se riittää että kun nokka on ylös niin silloin pitäisi välys olla


nokkirn ketjut voi kiristää kun avaa sen jousikuormitteisen ruuvin lukituksen ja ruuvin jolloin pitäisi kiristää, alkuperäinen ohje on käydessä mutta kokemuksen mukaan ei kyllä käy niin tasaisesti että onnistuu, konetta pitää kiertää niin että kun mutterin avaa löystä on kiristimen puolella, hyvä tehdä kun venakoppa on pois niin voi väjän sormella avittaa että liikkuuko

Heinäkuu 02, 2018, 19:22:00 ip
Vastaus #2

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Ymmärsinkö nyt oikein.. Koneen etu sekä takapuolella on kiristysmutteri ja ruuvi. Näilläkö kiristetään ketjut? Onko väliä kummasta aloittaa?

Ruuvi ja mutteri avataan kierros tai pari, pyöritetään konetta käsin ja pyörityksen aikana ruuvi kiristetään jolloin ketjun pitäisi kiristyä automaattisesti pyörityksen aikana?

Mistä ootte muuten hommannu noita kaasareiden synkkaus vehkeitä?
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Heinäkuu 02, 2018, 21:52:54 ip
Vastaus #3

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219

Heinäkuu 03, 2018, 10:16:28 ap
Vastaus #4

antero nuuttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Jos siellä on 25 milliset säätöpalat niin niitä saa edukkaammin konepajoista.
Muistaakseni tojotan pala sopii.
Mulla on jokunen niitä hyllyssä,jos on kulkua riksun seuduilla.

Heinäkuu 03, 2018, 10:22:05 ap
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
Ymmärsinkö nyt oikein.. Koneen etu sekä takapuolella on kiristysmutteri ja ruuvi. Näilläkö kiristetään ketjut? Onko väliä kummasta aloittaa?

Ruuvi ja mutteri avataan kierros tai pari, pyöritetään konetta käsin ja pyörityksen aikana ruuvi kiristetään jolloin ketjun pitäisi kiristyä automaattisesti pyörityksen aikana?

Mistä ootte muuten hommannu noita kaasareiden synkkaus vehkeitä?

ei sitä konetta pyörittää tarvii pitää olla vaan semmosessa kohtaa että kiristimen vastapuolella on ketju kireellä niin silloin kiristimen jousi jaksaa vetää ketjun sopivan kireäksi

Heinäkuu 04, 2018, 21:28:04 ip
Vastaus #6

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Mitä mieltä olette tuosta jakoketjusta? Vaikutti suht löysältä Ko ketju ei ole jakoketju vaan nokkien välinen ketju. Muistikuvani on että ketjun alapuolella on öljypaineella toimiva kiristin. Yläpuolella oleva laahain näkyy kuvassasi. Toyotan 25 mm pala käy. Niitä löytyy kappaleittain moottorikoneistamoista tai Stormilla Hondan tiedoilla. Liitteesä on ohje venttilien- ja nokkaketjun säädöstä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 05, 2018, 12:07:13 ip
Vastaus #7

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Eiköhän näillä ohjeilla pitäisi pärjätä, kiitos. Enpä taida siis nokkien väliselle ketjulle tehdä mitään jos kiristyy öljynpaineesta, täytyy vielä tarkastella kiristintä..

Tuon ohjeen mukaan jakoketjua kiristäessä konetta pyöritetään.

Onko kukaan käyttänyt lithium akkuja näin vanhoissa pyörissä? Onko se yleensäkkään mahdollista.. Pienikokoisempi akku olis kiva, jos akun paikka vaihtuu...
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Heinäkuu 05, 2018, 20:00:08 ip
Vastaus #8

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Korjataan heti oma moka !  :'( Molemmat ketjut on mekaanisella kiristimellä . Mottorin etupuolelta kiristetään nokka-akselienvälinen ketju ja mottorin takapuolelta jakoketju. Liitteen kuvista näkee kiristimet ja laahaimet.
 

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 06, 2018, 16:28:01 ip
Vastaus #9

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
Yksi varoituksen sana... Jos et käytä nokka-akseleiden päissä olevia viivoja palojen vaihdossa, varmista, että mäntä ei ole yläkuolokohdassa tai liian lähellä sitä kun painat venttiilin auki. Mikäli näin käy, on vaarana, että venttiilin varsi vääntyy, minkä jälkeen sylinteri ei enää ole tiivis. Merkit akseleiden päissä on sijoitettu siten, ettei em. tilannetta pääse tapahtumaan.
Shop manuaalissa on kerrottu, miten merkit asetetaan ja mistä sylinteristä mittaus/vaihto tuolloin aloitetaan. Shop manuaalin löydät ainakin cb1100f.net foorumin dokuments-osiosta.
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 07, 2018, 12:14:15 ip
Vastaus #10

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Muistutuksena tämä helppo muistisääntö venttiileiden säädöstä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 07, 2018, 13:39:15 ip
Vastaus #11

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Muistutuksena tämä helppo muistisääntö venttiileiden säädöstä.
Saksaa? hmmmm...
Shop manuaalin löydät ainakin cb1100f.net foorumin dokuments-osiosta.
Tuota manuaali on tullut lueskeltuakin.. 82 vuosimallin ohjeen mukaan tuo säätö näyttää samalta kun itsellä (oma on 81 vuosimalli) koska näkyy nuo MARK1 ja MARK2. Ja sitten taas vanhempien mallien ohjeet on erilaisia. No eiköhän tuo onnistu näillä ohjeilla :D Tilasin sen erikoistyökalun helpottamaan shimmien vaihtoa..




[ylläpito on poistanut liitteen]
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Heinäkuu 21, 2018, 12:58:04 ip
Vastaus #12

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
10 venttiiliä vaatii säätöä, 3 säätöpalaa saan kierrättämällä ja loput 7 tarvii hommata uusia... Toyotalla tampereella maksaa 12e kpl mikä tuntuu kalliilta?? Myös motokeitaalta ja stormilta tampereelta kyselty, mutta ei ollut tarjolla paloja..
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Heinäkuu 21, 2018, 13:38:38 ip
Vastaus #13

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
MP purkamo Silvolalla vois olla myytäväksi asti tai vaihdokkeja.

Heinäkuu 21, 2018, 15:04:54 ip
Vastaus #14

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
olen ymmärtänyt kaveriltani jolla on toyota korjaamo että noi palat rupee olee vähissä että sen takia carina kakkosiakin tippuu liikenteestä kun venat palaa että jos jossain on paloja niin ehkä kannattaa ostaa, tosin ainahan näitä juttuja riittää että jotain ei mistään saa ja sit niitä on ihan helposti löydettävissä