Kirjoittaja Aihe: 80-luvun muskelikevarit  (Luettu 8195 kertaa)

Helmikuu 04, 2022, 11:26:55 ap
Luettu 8195 kertaa

Jukka Järvisalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Jokaiselta japsimerkiltä tuli 80-luvun lopulla pikkutykkejä, joiden viritysaste oli ennenkuulumaton. Tuo ajanjakso oli villi ja vapaa: Tekninen osaaminen oli sillä tasolla, että taivas oli kattona teholle, eivätkä ajortti- tai päästönormit turhia rajoitelleet. Syntyi ylittämättömiä pikkupyöriä.


On arvokasta, että jotkut näitä tekniikan ja muotoilun huippusaavutuksia elvyttävät. Ei ole helppoa kunnostaa äärikireitä, yleensä loppuunajettuja kaksitahtisia. Sitä paitsi näillä esimerkeillä saattaisi se jäsenkuntakin nuortua.


Itselläni on hieman rimakauhua aloittaa Benelli Jarnon elvytys, koska arvaan mitä kaikkea varsinkin Italialaisen elektroniikan kanssa voi tulla vastaan. Toisaalta viimeinen aito Benelli suomalaisviitteineen sen ansaitsisi, vaikkei japsi olekaan.




Helmikuu 04, 2022, 13:15:26 ip
Vastaus #1

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 281
  • Återfallsgubbe
Tallissa on Honda MBX 125, se samanlainen jollaisella Teemu Selänne ajeli junnuna.

Ostin ajokuntoisen projektin syksyllä aika sopivaan hintaan. Nyt käyn jaakobinpainia itseni kanssa pitäisikö entistää vai vaan korjata aikaisempien omistajien tekemät kötöstykset. Niitä nimittäin piisaa. Toisaalta osat eivät ihan hirveitä maksa... Saas kattoo. Ulkona lunta puoli metriä ja -15 pakkasta, tallissa +15 ja radio soi.

Helmikuu 04, 2022, 13:36:51 ip
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Aikakausi alkaa vuodesta 1981, kun Yamaha RD 125 LC tuli markkinoille ja päättyy A1-kortin (11kW rajoitus) tulemiseen.
Esim. Honda CB 125 1977 moottorissa oli 17 hevosvoimaa, mutta se ei kuitenkaan riitä muskelikevari-titteliin, vaikka oli ihan kunnioitettava luku 70-luvulla.

Pikainen vilkaisu Nettimotoon (1981-1992, 100-150 kuutioita) tuotti aika lohduttoman tuloksen.
Sieltä löytyi kaksi sinne päin olevaa vaihtoehtoa
Aprilia AF1
https://www.nettimoto.com/aprilia/af1/2553599
Yamaha TZR
https://www.nettimoto.com/yamaha/tzr/2728570

Kuten niin monessa muussakin asiassa, niin tässäkin olisi pitänyt olla liikkeellä 15-20 vuotta siten...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 04, 2022, 15:29:24 ip
Vastaus #3

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 939
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eipä oo 10vuottakaan vissiin  kun hommasin 350e:lla ihan periaattessa ehjän Kawasaki AR125 -86 ,semmoisen täystehoisen ,jonka kunnostelin eli elvytin vuosien alakulosta ja huonosta hoidosta elävien kirjoihin tarkoituksena kiva halpa mökkimopo kahdelle aikuiselle,kun semmoinen tavallinen mopo oli kovin aneemisen alitehoinen ,  jolla eukon kanssa olisi lennätetty hiekkateitä tukka hulmuten marjaan tai muuten vaan kierrellen metsäautoteitä jne ja tietysti kilvettä,mites muuten,mutta selvin päin ja järki päässä tietenkin.

Noh,hienostihan tuo kulki ja sata irtosi lasiin nätisti ihan käsiä venyttäen piikiksi,kireä vesijäähdytteinen 2tahtinen, mutta niin kireä että ei sillä mukava ollut ajaa,ei yksin saati 2 päällä koska vääntö puuttui ,kierroksilla mentiin eli vehje oli täysin asfalttibaanoille tarkoitettu kiihdytin ja viihdytin joka hyytyi tyystin teholliselta kapealta kierrosalueelta pudotessa.

Möin pois ja kärsin nahoissani mutta semmoistahan se,tulipa kokeiltua,ruuvattua ja omistettua aikanaan hehkutettu AR.

Tehoista huolimatta nuorison vehkeitä ja mieluusti kevytrakenteinen kuski jolla vauhtikuume,ei yleiskäyttöön eikä tukeville aikamiehille.En tykästynyt ???  mutta nuorena tuommoinen ois pitänyt olla ja semmoinen omapaino mitä 16vuotiaana...sais toki olla nytkin :-X
Tietty ikä asettaa rajat kuutiotilavuudelle ja niillä mentävä kun nuori vaan hienoa ylipäänsä että vanhoja piikkejäkin edes joku harrastaa ja kunnostaa nykyaikana ollen halpa keino päästä mopoluokan yläpuolelle ,tarjontaa piisaa ja täysin ostajan markkinat.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2022, 11:57:27 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 04, 2022, 17:32:06 ip
Vastaus #4

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 734
Kevarikortti tuli ajettua autokoulun 125 ar kawalla, piru kun oli laiska.
Eka oma kevari oli lievästä kolarista korjattu -82 suzuki dr 125 enduro, se kuitenkin kadotti kipinänsä parin kk ajelujen jälkeen ja tilalle tuli -87 jammu tzr.


Nyt olis varastossa taltioituna -86 honda ns 125 f rothmans värityksellä, täysin alkuperäinen ja viimeiset 10 vuotta seissyt käyttämättä, monena vuotena on ollu tarkoitus laittaa ajoon mutta ei tahdo aika riittää.
Kaverilla olis taltioituna punamusta rd jammu 125 joka olis kaupan.






Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Helmikuu 04, 2022, 18:35:11 ip
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Ois pitänyt silloin aikoinaan oma Yamaha RD 125 LC 1983 laittaa liiteriin jemmaan.
Mutta kun tuli myytyä, kun luulin, että sillekkin rahalle oli sillä hetkellä parempaa käyttöä...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 05, 2022, 14:27:00 ip
Vastaus #6

Jukka Järvisalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Tuli sillä Benelli Jarno lla itsekin kokeiltua, vaikka pojanhan se varsinaisesti oli. En tiedä toimiko pakoaukon sähköinen säätösysteemi, mutta kokemus oli urheilullinen. Hieman kytkintä luistattaen pitkähköllä ykkösellä matkaan, sitten vähän odottelua, että kierrokset nousivat n. 7 tonniin, sitten alkoi tapahtua ja nopeasti. Pykäliä parin sekunnin välein sisään ja pian oltiin laittomissa nopeuksissa. Tarkkana sai olla, että kierrokset pysyivät yli 6 tonnin.


Jarrut, jousitus ja runko olivat kuin luokkaa suuremmasta ja kokonaisuus yllytti näyttävään ajotyyliin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2022, 14:28:52 ip kirjoittanut Jukka Järvisalo »

Helmikuu 05, 2022, 17:47:52 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Olihan se komiaa,kun sai raskaan pyörän kortin
16-vuotiaana-silloin kultaisen 70-luvun alussa.

Mutta toisaalta onni,ettei raha riittänyt
sen ajan kauheuksiin- moni poika ei kesää kestänyt
triplakawojen sarvissa...

t. Markku

PS. Vajassa on jouten tietääkseni n. -81...83 Jammun RD:n  125LS pakari-hyvä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2022, 18:16:26 ip kirjoittanut markkukovasin »

Helmikuu 05, 2022, 21:04:16 ip
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 939
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Äläs nyt Markku,voi kun oiskin silloin saanut ostaa triplekawan tai suzukin ...edes semmoisen pienen :P
Hienoista hienoin oli semmoinen upeen pinkki Gt750 Suzuki kuin naapurin pojalla ja kaiken kruunasi että sillä oli myös 2DHT 69 Gt Dartti 340:llä.... :'(


Mulla oli  1973 125 CB ja saman vuotinen Audi 80S.....arvatkaas kummalla oli pikkasen paremmat saumat naismaailmassa :-[  kuin rutkasti enempi kulkua ja karismaa kalustossa..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2022, 11:09:52 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 06, 2022, 05:16:37 ap
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4507
Moro

Mä sain ajella yhtenä kesänä kaverin Mach III:sella en muista vuosimallia mutta kevarin jälkeen se oli vähän helve.inmoinen tykki,sen muistan että sähköt siinä taisi renkata oliko jotain omatekosia juttuja sellaista muistan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 06, 2022, 17:21:22 ip
Vastaus #10

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 939
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tarkoittaako tuo että esim hurmoshenkisen maalikkosaarnaajan pyörä ois pinkki Gt750?
Senverta tyyriitä ja harvinaisia hyvät tuommoiset Gt kuin varsinkin Gts Dartit Suomessa olleet jotta ei yltänyt niihin silloin nuorena ja löytyi toinen uustuonnin helmi sitten myöhemmin.
Vähän lipsuttiin piikeistä mutta sallittakoot ja mites me saadaan piikit tähän nyt mukaan...hmmm...sanotaanko jotta Mikalla on piikki auki mikäli ohimennessä poiketaan  :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2022, 12:09:58 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 06, 2022, 17:30:28 ip
Vastaus #11

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Sopisiko V-Maxiin mekaaninen vai turboahdin?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 06, 2022, 18:25:06 ip
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Tulin kuitenkin saaneeksi ajella kaikkia
triplakawoja- mallit 250, 350,500 ja 750cc - niitä kun
äveriäämmiilä tutuilla häiskillä oli. Kovia pelejä  kaikki.

Myös piikin RD:t ja semmoiset tuli ainakin kerran ajettua- ja CB hondat
sekä isommat CBR:t aina yli tonnisin...

Desmo-Ducatit...ohoi ja voi...

RD:t, Vesipyssyt,Matka-jawa (500 cc Suzuki-twin), Avenger,
Katana... kaikilla on ainakin hiukan kurvailtu. Oma ensimmäinen
"superpyörä" oli 750 VFR 80-luvun lopulla.

Turbo-Kawa ja se Jammun 650cc turbo- ne vasta vekkulipelejä olivatkin-ja kaiken
ajelun meinasi lopettaa automaatti- Tuutti.  Ei se ollut semmoiselle,joka
tykkäsi moottorijarrutustakin käyttää. Meinasi tulla ohkaset eteen...Sheisse vissiin
vieläkin kalsarinsaumassa kun sen reissun muistelen.

Ja vielä ohkasemmat kävi sillä 40- luvun alun 500cc Monarkilla...Parikin kertaa.

t. Markku

Helmikuu 06, 2022, 22:16:40 ip
Vastaus #13

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
  • Yamahamaha
Aikalailla 10v. takaperin ollessani armeijassa, sain jostain päähäni että kesäksi pitäisi saada motskari, pyörää kun ei kevarin poismyynnin jälkeen ollut. Vieläkään en tiedä miksi mutta kauhea hinku iski RD125LC Yamahaan, nimenomaan YPVS-malliin ja semmoinen löytyikin sitten näppärästi Nivalasta josta sen kaverin kanssa jollain lomilla kävin hakemassa, vaihtui vielä näppärästi päittäin Tunturi Tigerilla. Pyörän mukana tuli vielä ihan hillitön kasa osiakin mukana.


Roudaria tuli sitten lomilla pikkuhiljaa ropailtua, varsinkin mykkä YPVS aiheutti päänvaivaa mutta kuntoon se vain tuli. MC-Scatterillakin oli vielä niihin aikoihin runsaasti RD-sälää kaupan, hain sieltä mm. tosihyvän musta/punaisen tankin ihan muutamalla eurolla. Alkukesästä bongasin vielä Kokkolasta samanlaisen kipinävikaisen ja piti sekin hakea kotiin kun muistaakseni huimat 170€ maksoi. Kuitenkin kilvellinen ja likimain orggis pyörä!.


Näistä kahdesta sitten kasailin yhden aikalailla hyvän ja sillä sitten ajelinkin kesän 2012 tyytyväisenä, pyörä pelasi tosi hyvin ja meno maistui, jostain palstalta löysin parikin Micronin putkea niin sai kulku- ja äänipuolen kohdalleen.


2013 kokeiltiin koneesta kaivaa jollain ammoisilla Micronin spekseillä lisää voimaa ulos. Saatiinhan sitä mutta alkoi männät paukkua. Syksyllä ostin sitten tuon TZR250:n niin kiinnostus Roudaria kohtaan vähäsen latistui. Nyt se on useamman vuoden varastossa odotellut innostusta, mäntä jälleen silppuna kampikammiossa. :P  Haaveena olisi se ehkä ensikesänä elvyttää hieman miedommalla tekniikalla taas ajoon ja alustaltaan ns. restomodattuna mutta katsotaan nyt mitä sitä ehtii taas touhuta.


Jotain kuvatuksiakin RD-hölmöilyistä löytyy tuolta:
http://www.motot.net/galleria/albumi15962/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2022, 22:23:14 ip kirjoittanut Antti Mäki-Paavola »
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Helmikuu 07, 2022, 09:11:02 ap
Vastaus #14

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 968
Tähän sarjaan kuuluu myös Cagivan C12 R, se 7-vaihteinen. Siihen löytyi kaikenlaista viripalikkaa Italiasta, vakionakin se oli TZR:ää ja NSR:ää nopeampi.