Kirjoittaja Aihe: 80-luvun muskelikevarit  (Luettu 8235 kertaa)

Lokakuu 19, 2022, 14:15:11 ip
Vastaus #30

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 818
Nämä on näköjään nyt tapetilla, kun hiljattain oli Mobilistissa TZR:n koeajo ja nyt tänään postilaatikkoon ilmestyneessä Retrossa oli juttu RG Gammasta.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Lokakuu 20, 2022, 21:01:10 ip
Vastaus #31

Ville Niemelä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Minäkin kasvoin yli mopoiästä, -59 Monark ja -78 Supersport saatiin kuntoon niin ajattelin ensi talveksi ottaa työn alle oheisen -83 kulkupelin. Jos joltain löytyy kaasarin imukaulaa tai orggis äänenvaimenninta niin ilmoitelkaa!

Helmikuu 01, 2024, 13:12:48 ip
Vastaus #32

Janne Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
  • Raisua menoa
Kävin alkuvuodesta noukkimassa talteen -85 Kawasaki AR 125:n.
Leikannut lievästi kiinni joskus 15 vuotta sitten ja jäänyt tallin nurkkaan seisomaan osien jäätyä hankkimatta Kuvan moottoripalvelun konkurssin ja omistajan mielenkiinnon loppumisen takia.
Suhteellisen hyvässä alkuperäiskunnossa, mutta muutama osapuute osina säilyttelyn, muuton, jne. takia.

Lokakuu 04, 2024, 16:53:30 ip
Vastaus #33

Markku Rajala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Mitenkähän onko Honda MBX:ää Suomessa yhtään 50cc tai 80cc moottorilla?
 Työkaveri sellaisista puhui ja Google tiesi että on niitä tehty.

Lokakuu 04, 2024, 17:32:23 ip
Vastaus #34

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Kaverilla oli tuliterä Kawa KMX 125 vuonna 1989. Se oli kova laite. Pesi mennen tullen vakiona suurimman osan sen ajan kevareista vaikka oli enduro. Taisi ainoita olla toisen kaverin sekin uusi Honda NSR 125 joka pärjäsi. Huippuja nämä kelasivat jos nyt en ihan väärin muista ~145 km/h molemmat.


Itsellä oli RD 125lc micronin putkella ja Reedin "teho" läppäventtiilillä. En tiedä mitä ne läpät teki muuta tehoille kuin että se RD:n muulinpotku tehopiikki laimeni huomattavasti. Kulkua oli näillä edellämainituilla kuitenkin ~140kmh ja olinkin vanhalla jammullani kylän nopein kevari omassa ikäryhmässä ni kunnes nämä edellämainitut uudet laitteet pesivät silloin jo vanhan jamahan. Kaverillani oli siihen aikaa ns125f Honda jossa taisi olla gianelli sitten jossain vaiheessa. Meteli oli pirun kova siinä ja kulkuakin oli mutta muistikuvani mukaan oma RD oli hiuksen hienosti parempikulkuisempi  ;D


Samalla kylällä oli erään rikkaan talon poijalla sellainen cagivan C12 vai mikä olikaan. Ajeli sillä harvakseltaan lähinnä kouluun mutta pelon sekaisin tuntein siitä huhuttiin että menee 160! Sitten oli myös yksi rg 125 gamma joka myös kuulemma kulki kuin pieni eläin. Nämä vehkeet oli kuitenkin meitä pykälää vanhemmalla ikäluokalla eikä he vaivautuneet meitä "räkänokkia" ja menin kalustoa noteeraamaan millään lailla
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2024, 17:35:35 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Lokakuu 04, 2024, 17:52:25 ip
Vastaus #35

Markku Rajala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Ite menin piikkikesät Suzuki dr 125s:llä.Enemmän siinä oli voimaa mitä vauhtia.Yli 110km/h mutta alle 120km/h jäi ennätykseksi.
  Mukava matala ääni siinä oli.Tyttöjä ei siihen kyytiin noussut ainakaan riesoiksi asti.

Lokakuu 04, 2024, 19:17:39 ip
Vastaus #36

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4289
Aika kultaa muistot ja kevarit kulki ainakin 160km/h. Kyllä mittarin mukaan... ;D

Yamaha RD 125 LC Micronin teharilla, joillain läpillä ja jotta ei kulkenut liian kovaa, niin itse viilatulla sylinterillä.
Kulki todellista ehkä 135km/h, koska välitykset oli aika tiuhat. Kiersi muistaakseni kutosella 10500 tai jotain, mutta muistelen, että kutosella mentiin vetoalueen ylärajalle. Veto loppui ennen tehoa.
Ei sillä sillä kovempaa olisi edes päässyt, kun tuossakin (135km/h) nopeudessa etuakseli väpätti sen viisi senttiä. RD:ssä oli aika ohkaset etuputket...
Mutta kuluki kaupungissa ja ilman villoja äänet oli sen mukaiset.
Sen verran olin Micronia hienosäätänyt, että laitoin sinne halkaisijaltaan pari kolme milliä paksumman sisäputken ja sen pituutta muuttamalla etsin tehopiikille semmoisen hyvän ja vähiten potkaisevan paikan. Tehopiikki taisi olla siinä 6500-6800rpm ja se kaks'tahtiselle tuttu kuolema alle tehopiikin oli vähemmän totaalinen.
Kaasari oli vakio, mutta isommilla suuttimilla.
Myöhemmin laitoin siihen 28mm Dellorton (vakio 24mm), mutta jotain meni pieleen, kun ei se oikein sillä kulkenut.

Sitten tuli RG Suzukit, NS Hondat ja Italian piikit.
Kaveri painoi ajokamat päällä 49,9kg ja RG:n kuivapaino 96kg, ja se vehje lensi ihan oikeasti.
Liekkö tehdassäädöt osuneet erityisen hyvin kohdalleen, mutta se oli todella nopea piikki. Ei sille pärjännyt kuin reilu 5hv tehokkaammat italialaiset ja Yamaha RD 180 kuutioisella pytyllä.

Mutta olen iloinen siitä, että sain olla teini 80-luvulla, jolloin kevarit eli parasta aikaa Suomessa ja toive on, että vielä joku päivä laivueeseen kuuluisi nuoruuden muskelikevari.


Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 05, 2024, 07:54:56 ap
Vastaus #37

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 734
Ite menin piikkikesät Suzuki dr 125s:llä.Enemmän siinä oli voimaa mitä vauhtia.Yli 110km/h mutta alle 120km/h jäi ennätykseksi.
  Mukava matala ääni siinä oli.Tyttöjä ei siihen kyytiin noussut ainakaan riesoiksi asti.

Mulla oli kans eka kevari musta 125 DR joka lievästi kolaroidusta isän kanssa korjattiin, pari viikkoa kun oli kortti ollu niin siitä katos kipinä eikä siihen aikaan siihen osia saanut juuri mistään. Myin jyväskylän suuntaan ja olen sitä kokeillut myöhemmin jäljittää esim täällä kyselemällä mutta eipä ole löytynyt.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 05, 2024, 09:30:52 ap
Vastaus #38

Markku Rajala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Muistui että myös oma dr käräytti sytkäboxin kun oli johdot kuoriutunut ja ottivat moottorin lohkoon.
  Ei noita ole oikein missään,yhden nähnyt liikentteessä ja toisen myytävänä.Omani viimeinen osoite trafin mukaan on naapurikylässä,en vaan oo kehdannu alkaa sieltä kysymään.

Lokakuu 05, 2024, 17:55:59 ip
Vastaus #39

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Yamahalla ja Hondalla oli komeat mallisarjat silloin. Jollain oli RD125LC, jollain RD125LC YPVS ja jollain TZR125, samalla kylällä oli kaikkia kolmea.Itsellä oli Honda CB125TD, parilla oli MBX125, sitten oli puolikatteellinen NS125 ja sitten se kokokatteellinen valkoinen NS125F, vai oliko NSR, ja kasarin lopussa tuli vielä Hondalta se mikäsenytoli, se kuningasmalli avaruussukkula jossa oli jotain 30hv. Niitä ei juuri nähnyt.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.