Avaan nyt tälle oman ketjun että kaikki jutut ovat samassa ketjussa. Moderaattori voi siirtää niitä vanhoja tähän ketjuun jos haluaa. Olisin ostanut mielelläni uuden staattorin Suomesta, mutta Suomesta ei tällä hetkellä saa. Kaikkialta on loppu. Jos taas joutuisi tilaamaan liikkeen kautta jollain toimitusajalla, niin silloin on sama tilata itse. Vanha alkuperäinen NippoDenso-staattori ei vuoda maihin ja kaikkien kolmen kelan resistanssi on spekseissä, mutta se lienee silti vainaa eli ei tuota riittävää jännitettä kierroksilla kuumana enää. Liittimien ja johtojen sulamiseen on nettilähteiden mukaan tällä pyörällä taipumusta, mutta sellaisesta ei näy omassa yksilössä mitään merkkejä. Toki liittimet kannatta aina puhdistaa, eikä VFRness-johdotuskaan tuskin haittaa tekisi.
Öljyn määrä tulisi olla aina ylämerkissä tai vähän yli, koska se on ainoa jäähdytys jonka staattori saa. Sata-asteinen öljy. Tämän näkee hyvin vanhoista staattoreista, jotka alkavat kärähtää aina yläosasta, koska öljy ei roisku sinne yhtä hyvin kuin alas. Visioin sellaista jäähdytystä staattorille, että poraisin läpi neljä pultinreikää joilla staattori tulee kiinni, veisin kylkikopan työstettäväksi jollekin pajalle niin että ulkopinta tasoitettaisiin, ja siihen neljällä pitkällä pultilla kiinni jäähdytysripa. Patentin heikko kohta on se, että alakatteeseen täytyisi tehdä rivoituksen kokoinen kolo, eli ihan museokuntoista katteenpalaa ei sille kannata uhrata. Vanha staattori oli originaali NippoDenso, uusi on JMP. Niitä oli sopivasti saatavilla Saksasta samasta puljusta kuin reguja. Muutkin tekijät toki vaikuttavat staattorin jäähtymiseen, kuten seosruuvit ja jäähdytysjärjestelmän yleiskunto. Liian laihalla kone käy kuumana. Öljynjäähdyttimen vaihto useampiriviseen tai sen laskeminen hieman alemmaksi sieltä yläkatteen takaa olisi mielestäni hyvä modaus.
Vanha joskus vaihdettu regulaattori on Shindengen SH701-12, jonka onnistuin hartaalla googlauksella utsimaan lopulta. Merkinnät olivat kuluneet lähes kokonaan pois. Uusi tilattu on Tourmax, joka on käytännössä Shindengen toisella brändillä. Shindengeneissä on takalevy kiiltävää paksua terästä. Shindengen on alkuperäisosa, ensiasennusregulaattori Vifferissä ja kaasaribläkkärissä. Ensiasennus-Shindengen oli toki eri näköinen, ilman jäähdytysripoja. Hondan huollot asensivat käsittääkseni ennen Shindengenin mallin SH701-12 palaneen tilalle. Nyt Shindengeniltä on tullut sen jälkeen toki uudempia malleja.
Regulaattorissa on diodipuoli, sekä shunttipuoli. Diodipuoli päästää virran läpi ja suuntaa sitä, ja shunttipuoli rajoittaa sitä. Paremmin tietävät saavat korjata halutessaan, sähköpuoli ei ole koskaan ollut erikoisalaani. Regulaattori voi hajota kahdella tavalla. Joko se ei enää päästä virtaa läpi jolloin diodipuoli on rikki, tai se ei enää rajoita virtaa jolloin shunttipuoli on kaput ja virrat nousevat taivaisiin ja akku keittyy. Omassa vanhassa diodipuoli testautui moitteettomaksi, joten asensin sen takaisin. Sen pitäisi testien mukaan yhä laskea virtaa läpi. Myös mahdollisen shunttipuolen pettämisen näkee heti jännitemittarista jos se tapahtuu. Diodipuolen testaus yleismittarilla on aika helppo toimenpide. Esimerkiksi Shindengenin uudemmissa regulattoreissa on myös heat cut-off, eli regulaattori sammuttaa itsensä jos lämmöt nousevat liian korkealle. Tämän saattaa tien päällä helposti virheellisesti tulkita regulaattorin pettämiseksi. Regulaattori alkaa jälleen toimia, kun lämmöt ovat laskeneet.
Jos alkuperäisen regun toiminnassa on jotain häiriöitä, niin näen sen jännitemittarista ja vaihdan Tourrmaxin tilalle. That's the plan. Regulaattoria voisi ilmeisesti kesäkuumilla jeesata niin, että ajaisi koko ajan pitkät päällä. Parkki, lyhytvalo ja takalyhty kandee ainakin olla kunnossa, ja mahdollisimman paljon virtaa syöviä varustettuna perinteisillä polttimoilla. Jännitemittari on näissä kyllä ihan ehdoton kapistus. Jos regun shunttipuoli pettää, niin sen näkee mittarista ennen kuin akku keittyy. Jos taas diodipuoli tai staattori prakaa, niin senkin näkee heti mittarista ja ei jää syrjäiselle tielle akku tyhjänä.