Kirjoittaja Aihe: Honda VFR750F RC36 ja RC24 Interceptor  (Luettu 4479 kertaa)

Heinäkuu 03, 2024, 16:45:00 ip
Vastaus #15

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2367
Olisiko tuo sininen pleksin vieressä "Keihin"?
"Hondaline" tarran kirjainkorkeus 20mm ja tekstinpituus 290mm.

Heinäkuu 04, 2024, 11:18:39 ap
Vastaus #16

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Olisiko tuo sininen pleksin vieressä "Keihin"?
"Hondaline" tarran kirjainkorkeus 20mm ja tekstinpituus 290mm.

Joo, sen kokoinen se on. Teetätin aluksi 30mm, sitten tajusin että eijeiei, 20mm. Ensin täytyi etsiä oikea fontti joka vastasi esikuvaa, oikea fontin korkeus, ja sitten venyttää tekstiä että pituus tuli oikeaksi 20mm fontilla. Nuo ykköset voisi periaatteessa tehdä itse. Tehdä ensin malli, ja sitten ostaa arkki kiiltävää mustaa tarraa. Tämä on itselle juuri sitä parasta laatuaikaa tässä lajissa. On muuten hyvin suunniteltu keskituen geometria näissä. Saa helposti keskituelle käyttämättä oikeaa kättä ollenkaan. Vasemmalla kädellä vain kiinni tangosta, ja jalalla kevyt painaisu. Sivutuki täysin joutava. Akkukoteloon tein 15mm tilaa, että mahtui RC36-mallin puolet halvempi AGM siihen. RC36-akku on 15mm leveämpi.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Heinäkuu 04, 2024, 15:27:37 ip
Vastaus #17

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2367
Minulta löytyy oikealla fontilla 20x290mm "Hondaline" tarrat.

Heinäkuu 09, 2024, 11:34:08 ap
Vastaus #18

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Tein noita ykkösiä suorana, kursiivilla ja peilikuvakursiivilla eli kaatuvana vasemmalle. Piirsin siis. Tammiston Bauhausista saa pieniä ja suuria kiiltäviä ja mattoja mustia tarra-arkkeja. Nyt nuo ykköset ovat mielestäni suht lähellä esikuvaa. Joutuu vähän säveltämään kun esikuvan kate on tuosta kohtaa enemmän kallellaan, eli se suora ykkönen siinä sopii linjoihin vaikka se on kallellaan. Tuolleen laittamalla sen kursiiviin saa saman efektin. Jos jollain on RC26 ja haluaa noita ykkösiä, niin voin tehdä ja lähettää ilmaiseksi, laita vaan yyveetä. Kuudella eurolla sai Bauhausista ison rullan tarraa.Niitiä Hondaline-tarroja en enää oikein tarvitse kun ne ovat tuossa jo, mutta ne AMA-tarrat voisivat olla makeat.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Heinäkuu 18, 2024, 16:56:29 ip
Vastaus #19

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Muutama sananen VFR750F-mallien moottoreiden mekaanisista äänistä hiljaiseen heinäkuuhun. Minulla on nyt kolme Vifferiä ollut, niin jokainen on ollut ääniltään täysin erilainen mikä huvittaa. Nämä moottorit todellakin elävät omaa elämäänsä.

- Ensimmäinen VFR: jakopään rattaat täysin hiljaiset, kytkin piti kylmänä kolinaa, moottorista kuului kylmänä kova rytminen naputus joka loppui kuin seinään kun kone vähän lämpeni.

- Toinen VFR: jakopään rattaat hyvin äänekkäät, kova sirkkelimäinen vinkuna käyttökierroksilla, kytkin kolisi kylmänä, mitään naputuksia ei kuulunut yhtään, venttiilit täysin hiljaiset kylmänä ja kuumana.

- Kolmas VFR: jakopään rattaat täysin hiljaiset, ei kuulu yhtään mitään, kytkin täysin hiljainen kylmänä, koneesta kuuluu välillä rytminen naputus, välillä ei kuulu mutta vasta kun se käy täysin kuumana esim moottoritieajon jälkeen, häviää heti kun vähän jäähtyy paitsi äsken ajelin tunnin ympäri pääkaupunkiseutua eikä kuulunut yhtään mitään. Öljypumpun ketju rahisee kylmänä.

Jos tyypillisin mahdollinen ääni eli löystynyt starttikytkin on tarkastettu, niin olen alkanut tulla siihen johtopäätökseen että nuo ylimääräiset menevät ja tulevat äänet näissä moottoreissa tulevat usein kuluneesta öljypumpun ketjusta. Sillä ei ole kiristintä ja kuluneena se alkaa osua lohkon osiin. Näillä moottoreille on tyypillistä että naputus alkaa vasta kuumana, kun öljy on ohutta. Öljypumpun ketju alkaa heilua kun pumpun vastus vähenee kuumana kun öljy ohenee. Uusi ketju maksaa alkuperäisosana 35e, vaihto vaatii kytkimen ja öljypohjan irroituksen. Ulkomaisilla foorumeilla on juttua että ketju on joillain jopa katkennut. Nämä ovat omia päätelmiäni.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Heinäkuu 19, 2024, 09:06:04 ap
Vastaus #20

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Jakopäähän on saatettu vaihtaa ratas, jolloin hammaskosketus muuttuu ja tulee ujellus.
Jos hiljaisen haluaa, pitäisi uusia koko rataspaketti.

Yleensä koko paketti on väreillä kasattu ja jos sekaan laittaa eri värin, niin tilanne muuttuu.

Heinäkuu 19, 2024, 09:45:57 ap
Vastaus #21

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Jakopäähän on saatettu vaihtaa ratas, jolloin hammaskosketus muuttuu ja tulee ujellus.
Jos hiljaisen haluaa, pitäisi uusia koko rataspaketti.

Yleensä koko paketti on väreillä kasattu ja jos sekaan laittaa eri värin, niin tilanne muuttuu.

Mielenkiintoista, en tiennytkään noista väreistä. Nykyisessä ei kuulu jakopäästä yhtään mitään. Sen tiedän että niissä jakorattaissahan on jousi sisällä, ratas on halkaistu keskeltä ja sisällä on jousi joka vetää niitä kahta puolikasta vastakkain. Ideana poistaa ratasvälys. Vanhassa pyörässä kun nuo jouset väsyvät, niin ratasvälys varmaan kasvaa. Öljypumpunketjun voisi syssymmällä vaihtaa, ei ole kallis. Löysin myös sattumalta uudenveroiset nokka-akselit (eivät ole edes vielä kiillottuneet oikein), ne voisi vaihtaa talvella myös. Niissähän tulee se yksi ratas mukana, miten sitten sopinee kokonaisuuteen.

 Itse asiassa ei haittaisi, vaikka sellainen ihan pieni vihellys kuuluisi jakopäästä, se kuulostaa hyvältä jos ei ole liian voimakas kuten edellisessä yksilössä. Nykyisessä on jakopää täysin äänetön. Semmoinen vähän raaka moottorihan se on, siksi tykkään siitä. Ei ole mikään hyrisevä rivikone. Kakoo, rynkyttää, rumputtaa, (noin vähän karrikoituna) mekaanisia ääniä, kiihdyttäessä kuulostaa kuin ferrarilta ilman putkea vakiopöntoilläkin. Aivan päinvastaista maailmaa kuin jokin tuutti. Sillä on koko ajan ajaessa vähän semmoinen racefiilis. Tein eilen telineen tippakannulle katteen sisälle. Tippakannu on ketjun voitelussa ihan paras.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2024, 11:04:31 ap kirjoittanut Peter Rulamo »
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.