Muutama sananen VFR750F-mallien moottoreiden mekaanisista äänistä hiljaiseen heinäkuuhun. Minulla on nyt kolme Vifferiä ollut, niin jokainen on ollut ääniltään täysin erilainen mikä huvittaa. Nämä moottorit todellakin elävät omaa elämäänsä.
- Ensimmäinen VFR: jakopään rattaat täysin hiljaiset, kytkin piti kylmänä kolinaa, moottorista kuului kylmänä kova rytminen naputus joka loppui kuin seinään kun kone vähän lämpeni.
- Toinen VFR: jakopään rattaat hyvin äänekkäät, kova sirkkelimäinen vinkuna käyttökierroksilla, kytkin kolisi kylmänä, mitään naputuksia ei kuulunut yhtään, venttiilit täysin hiljaiset kylmänä ja kuumana.
- Kolmas VFR: jakopään rattaat täysin hiljaiset, ei kuulu yhtään mitään, kytkin täysin hiljainen kylmänä, koneesta kuuluu välillä rytminen naputus, välillä ei kuulu mutta vasta kun se käy täysin kuumana esim moottoritieajon jälkeen, häviää heti kun vähän jäähtyy paitsi äsken ajelin tunnin ympäri pääkaupunkiseutua eikä kuulunut yhtään mitään. Öljypumpun ketju rahisee kylmänä.
Jos tyypillisin mahdollinen ääni eli löystynyt starttikytkin on tarkastettu, niin olen alkanut tulla siihen johtopäätökseen että nuo ylimääräiset menevät ja tulevat äänet näissä moottoreissa tulevat usein kuluneesta öljypumpun ketjusta. Sillä ei ole kiristintä ja kuluneena se alkaa osua lohkon osiin. Näillä moottoreille on tyypillistä että naputus alkaa vasta kuumana, kun öljy on ohutta. Öljypumpun ketju alkaa heilua kun pumpun vastus vähenee kuumana kun öljy ohenee. Uusi ketju maksaa alkuperäisosana 35e, vaihto vaatii kytkimen ja öljypohjan irroituksen. Ulkomaisilla foorumeilla on juttua että ketju on joillain jopa katkennut. Nämä ovat omia päätelmiäni.