Kirjoittaja Aihe: Suzuki DR 650 RS -91 kokemuksia  (Luettu 3372 kertaa)

Heinäkuu 26, 2024, 08:30:43 ap
Luettu 3372 kertaa

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Moro


Käsiini ajautui otsikon mukainen DR. Pyörä on vuosia (~10v?) seissyt varastossa. Sinne se oli edellisen omistajan osalta päätynyt suoraa ajosta uuden pyörän tultua taloon . Mittarissa maltilliset 35tkm.


Ensitöikseni irroittelin kuolleen akun. Seuraavaksi normi öljyhuolto, tulppa, kaasuttimen ultrapesu sekä tankin puhdistus.
Muutama kyse olisi laitteesta:


- Mitä öljyä ja kuinka paljon moottoriin?
- Tulppa? Vanha vielä kiinni niin ei tietoa mikä on.
- Satulan taka-osassa ilkeä vekki. Nettiä selailin mutta mielestäni en juuri tähän malliin löytänyt päällystä. Mistä voisi löytyä?


Pyörä on mielestäni niin siistissä kunnossa, että sen voisi pienellä hieromisella saada museorekisteröityäkin. Alkuperäiset pakoputket, peilit ym paikallaan.


Kokemuksia ja neuvoja otetaan mielellään vastaan kyseisestä pyörästä.
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91


Heinäkuu 26, 2024, 12:57:24 ip
Vastaus #2

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Noniin sieltähän niitä öljy ja tulppa speksejä ainakin löytyi. Täytyy vielä pikkuisen tutkia laitetta esim jarrupalat/levyt jne että saa sitten tilattua jostain mielellään kaikki kerralla. Satulan päällisenkin löysin kun  oli tylsää ja aikaa vähän enemmän penkoa nettiä  ;D
Mitään  tavoitteita tälle ei ole koska pitäisi olla liikenteessä. Kunhan loma alkaa ja lomareissut heitetty niin pääsee tallille paremmin. Jos siiheksi saisi tarvittavat osat hommattua
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2024, 13:00:29 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Heinäkuu 31, 2024, 18:42:08 ip
Vastaus #3

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Perjantaina tilasin satulan päällisen maailman ääristä ja tänään keskiviikkona lähettipoika toi käteen. Ei nyt mainosteta sen enempää ,mutta kolme punaista kirjainta keltaisella pohjalla saa multa täydet 5 tähteä. Itse päällinenkin veikutti kohtalaisen laadukkaalta käteen. Sen näkee sitten millai kestää käytössä.


Vinkkiä ja mielipidettä asennukseen:
Jättäisikö vanhan päällisen alle. Se on siis kohtalaisen hyvässä kunnossa poislukien 10x10cm palkeenkieltä takaistuimella. Onnistuukohan miten itse päällisen laitto vai luottaakko suoraa ammattilaiseen ::) . Periaatteessahan tuo on helppo homma nitojalla huolellisesti asentaa alkuperäisen tyylin mukaan mutta se uusi päällinen ei ole mitenkään muodossa ja molemmin puolin tulevat Suzuki tekstitkin olisi mukava saada edes suunnilleen symmetrisesti
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2024, 18:45:11 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Elokuu 27, 2024, 14:39:08 ip
Vastaus #4

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Pyörä huollettu ja käynnissä.Uudet tulpat, ilmansuodatin, öljyt+suodatin ja akku. Tankin huuhtelin ja kaasuttimen purin ja putsasin. Kaasarissa oli aikalailla vanhan bensan jäänteitä mikä olikin odotettavissa. Valoja joutui kans vähän haeskelemaan mutta valokatkaisijan purku ja putsaus palautti ne.
Pari kysymystä olisi:



-Starttimoottorissa on tosi karkea ääni. Edellinen omistaja tästä sanoi mutta oli sitä mieltä että on ominaisuus eikä vika mutta enpä tiedä


-Vähän ammuskelee putkesta välillä. Kun siis kaasuttelee vähä reippaammin niin kierrosten laskiessa paukuttaa pari kertaa. Kaasarin tosiaan putsasin mutta tuskin korjaus sarjastakaan haittaa olisi. Koho/neulaventtiili oli vähän arveluttava himmeli vaikka kohokammion kansi auki vaikuttikin toimivalta. Voisiko joku muu oireilla putkeen ammuskelulla?
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Elokuu 27, 2024, 15:47:42 ip
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4289
Paukkaminen pakoputkessa on pääsääntöisesti sinne kertyneen polttoaineen palamista.
Yleensä laiha seos, joka ei pala, mutta kun sitä kertyy putkeen, niin se palaa paukahtaen.
Mutta syitä voi olla muitakin, vaikkapa vuotava pakoventtiili.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 27, 2024, 19:04:34 ip
Vastaus #6

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Kaverin nelitahti kelkka (Yamaha )paukutti putkiin joskus oikein huolella niin siitä löydettiin kaasareista vika. Oli kans pitkään seissyt niin kahdesta kaasarista oli pienet suuttimet aivan ummessa. Kaasarissa oli muistini mukaan pääsuuttimien lisäksi jotkut pienemmätkin suuttimet.


Nettiä selatessa startin äänen hillitsemiseksi löytyi rasvaus suositteluja. Sitä täytyy nyt ensimmäiseksi kokeilla siihen vaivaan.
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Elokuu 27, 2024, 19:33:18 ip
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Vuoto pakoputkistossa paukuttaa. Tarkista liitokset.

Syyskuu 13, 2024, 16:55:30 ip
Vastaus #8

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Tuon pienen ajelun/käyttelyn perusteella putki pitää.  Posti toi kaasariin yks päivä rebuild kit:in ja se olisi tarkoitus vielä tämän syksyn nimiin saada paikalleen kun tallille taas kerkiää. Aika iso pussi tuli kaiken maailman osaa vaivaisella noin 20$ hinnalla. Samalla kun otan kaasariin vielä pois niin tulee tilaa ottaa myös se sepelimyllyltä kuulostava startti ja katsoa riittääkö sille vain puhdistus/perälaakerin rasvaus vai meneekö isompaan entisöintiin.


Noin kun ikää on +50 niin melkeinpä hauskempaa on huolto ja korjaus hommat kuin itse ajaminen ;D . Nytkään ei tavallaan isompaa hinkua tielle mutta asennushommiin senkin edestä  8)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2024, 17:17:17 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Syyskuu 17, 2024, 08:20:00 ap
Vastaus #9

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Lokakuu 04, 2024, 16:29:19 ip
Vastaus #10

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Kuluvan viikon maanantaiksi sain manguttua vapaapäivän päivätöistä joten heti aamuhämärissä talliin Suzukin kimppuun. Olin jo siitä irroittanut kaasuttimen ja startin valmiiksi niin pääsi heti itse hommiin. Näitten irtoamiseksi muuten joutui kohtalaisen vaivan näkemään aina pakoputken ja jakoketjun kiristimen irroitusta myöden mutta kaikki lähti irti sovinnolla ja ihan perus asentamista.


Eli kaasari aivan atomeiksi ja reiluksi tunniksi ultrapesuriin. Sen siellä muhiessa irroitin laiskuuttani startista vain takakannen ja kun huomasin sen laakerin olevan aivan kuivan voitelin kuparirasvalla vain sen. Näin jälkikäteen on helppo olla viisas että olis pitänyt tutkia koko startti kun kerran irti oli koska ääni ei merkittävästä laimentunut. Vähän ehkä kuitenkin.


Kaasuttimen pesun jälkeen huolellinen puhaltelu paineilmalla kaikki kosteus pois ja kasaus uusilla osilla ajan ja räjäytyskuvan kanssa. Joltakin edellisestä kaasutin expertiltä oli unohtunut ainakin yhdestä paikasta pieni prikka ja o-rengas pois. Nyt ne siellä kuitenkin ovat niinkuin uusi neulaventtiili, kaiki tiivisteet, kumikalvo jne.. laite kasaan ja tulille. Ei pauku enää putkeen ja käydä papattaa nätisti eli sen osalta momma meni hienosti. Kaasari tarvis vähän vissiin kuitenkin säätöä kun käy kyllä nätisti joutokäyntiäkin tasaiseen hyvän aikaa mutta sitten sammahtaa. Aika pitkän startin tarvii kans että lähtee tulille. Olisiko tähän ajatusta miksi? Kaasuttimen putsariin menevän kaulan alapuolella on neulakärkinen jousikuormitteinen suutin. Oli purkaessa noin 1 kierroksen auki ja uuden laitoin suunnilleen samaan asemaan. Mikä tämä suutin on ja mitä tekee? Siihen pääsee käsiksi kaasarin ulkopuolelta purkamatta kun vähän kääntää kaasaria sopivaan asentoon tai varmaan myös jollain erikoistyökalulla
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2024, 16:34:16 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Lokakuu 05, 2024, 10:00:42 ap
Vastaus #11

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Epäilisin neulakärkeä tyhjäkäyntiseoksen säädöksi. Kun on putsarin päässä kaasaria, seos rikastuu kiinnipäin.
Jos on imusarjan päässä, toimii kuin hana...avaamalla seos rikastuu.
Saako tyhjäkäynnin pysymään pienellä ryypyllä? Jos pysyy, pitää seosta rikastaa. Seosruuvia kiinni varttikierros ensin.

Lokakuu 14, 2024, 19:38:46 ip
Vastaus #12

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Ok.. täytyypä koittaa vähän säätää tuota neulankärkiruuvia. Suuttimesta ei mitään tietoa onko alkuperäinen vai isonnettu. Onko mitään kokonumeroita tiedossa mikä alkuperäinen? Onko isompia saatavilla vai isonnellaanko noita itse? Melko pieni reikä siinä oli kun ihan perinteisesti pesurin jälkeen huulien välissä puhaltelin.
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91

Lokakuu 16, 2024, 22:51:45 ip
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Rassaa vaan mekaanisesti se tyhjäkäyntisuutin. Sillä kumminkin mennään yli puolet normaaleista ajotehoista,

Marraskuu 23, 2024, 22:47:17 ip
Vastaus #14

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Kiitoksia neuvoista ja kommenteista. Tämä laite löysi uuden innokkaamman omistajan. Olisin tosin tämän itsekkin laittanut talven mittaan lyöntiin niinkuin tuossa edellä kerroinkin mutta sopiva harrastaja ilmaantui eteen joka otti kopin tästä hommasta. Ei epäilystäkään ettei homma menisi maaliin siellä.
Joten mun kohdalta tämä oli tässä.
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (projekti)
Suzuki DR 650 RS  -91