Miksei muka voi eteisessä säilyttää moisia väliaikaisesti,autoverokin väliaikainen, ollut jo vuosikymmeniä..nämä sentäs vaan muutaman vuoden ja silmäkin tottui pahvilootaan siinä kenkien vieressä..höh
No pakko oli etsiä työhanskat ja inspiraatio henkisen painostuksen ja mulkoilun alla viimein ja raahata loota talliin,lämmitys päälle ja pistää stereot soimaan,sitten rukousasentoon konttimaan Suzukin viereen työkalujen kanssa..no mikäs siinä,eipä oo pahemmin ruuvailtu tänä kesänä ja sekin vähä harrasteautoa ja mopoa.
Lähtökohdathan uskolliset lukijat muistanee,72 Gt380J jossa päällepäin oikeinkin hienot orkkisvaimentimet mutta mädät sisältä,tyyppivikana laipat irtoaa liian heppoisesti kiinnitettyinä ja tässä tapauksessa korostuu ex omistajan huolenpito jota ei ollut eli taatusti tyyriit NOS vaimentimet entisöinnin yhteydessä investoitu( ja peräti jostain löydetty) mutta olivat jo minulle tullessani lähinnä entiset laipan palasten kivasti helistessä vaimentimien sisällä irrallaan ja huilujen kiinnityksessä tarvi jo silloin kekseliäisyyttä saati myöhemmin...
Moni kakku päältä kaunis,ei uskoisi päällepäin jotta tämmöistä murhetta ja 2t öljyruisku.
Meteli ollutkin kohtuukovaa tai kun ei vertailukohtaa ehjiin vastaaviin niin ainakin siltä tuntunut ja kylillä herättänyt huomiota,toki warresoundit sen muutennin tekee joka viimeistelty savupilvillä...nykyihmisen ajatusmaailmassa varmasti päällimmäinen mielleyhtymä jotta onpa "aika" huonossa kunnossa ,käy oudosti..köh..ja kamala saastuttaja,onhan se tietty niinkin,saasterajoitusten tiukkeneminenhan tappoi mm triplet siinä kuin mukavuudenhalukin siisteihin 4tahtisiin.
Siinä alustusta ja miksikö ei uusia alkuperäisiä .....saa arvata,museopyörästä kumminkin kyse.
Vanhat voi kyllä korjauttaa,löytyy esim UK pajoja jotka liuottaa myrkyt pois kromausta myöden,avaa vaimentimet ja paikkaa,oikoo sekä hitsaa uusia laippoja myöden,sulkee ja kromauttaa jolloin ovat kuin uudet taas.
Ihan läpilahoja eikä totaalisen lommoisia eivät tai mikseipä jos kovinkin harvinainen laite,haittapuolena paksu nippu puntia per vaimennin ja se kertaa 4 tekee neljä paksua nippua...hinnat saa tarkemmin lähettämällä vaimentimet tsekattavaksi ammattimiehille,kuvista hankala arvioida tämmöisiä.
Miksei sitten hyviä käytettyjä...kyllähän niitä maailmalla...niinpä..samat murheet niissäkin sisuksissa ja yleensä paljon huonomman näköiset jo ulkoisesti lomoja /ruostetta kuin nämä mitkä minulla vaan tokihan esim Australiasta tai USA:sta kuivista osavaltioista..ehkä..pyörästä joka kolaroitu puoliuutena ja vähin mailein vaan ei oo löytynyt ja mikäli löytyisi hintaluokka tuhti+tullit ja lähetyskulut,kas kun myyjät jo tietää mitä myyvät ja silleen... muutkin etsineet pitkään ja NOS loputtua niistä huonoista parhaat nouseet sittemmin jalometalliluokkaan.
Keksittävä muuta korviketta ja tyylikkäimpinä minun makuuni päädyin Higgspeedeihin,ovat käsintyötä UK:sta,rosteria ja viestittelin firman kanssa jotta haluaisin pikkasen lisää vaimennusta ns normaaliin jos mahdollista..joo kyllä onnistuu...ja tulevat 72 malliin mutta tahtoo lisäksi jotta tuo nousukulma semmoinen vähän jyrkempi,siis kuin tuolloin firman sivuilla olevissa kuvissa joissa asennettu uudempaan Gt380:seen.En tykästynyt suorempiin versioihin mitä näihin vanhempiin vm tarjottiin mutta tämäkin onnistuisi,tehdään semmoiset versiot ja pikku muutokset onnistuu tilauksesta toki sir.
J ja K jälkeen runkomuutos joka antoi ilmavampaa kyytiä vaimentimille ,ei niin lähellä asfalttia enää raapimassa mutta vaikutti siis mm putkiston mitoitukseen ja vaimentimet yhtä puuta alusta loppuun elikkäs näissä ei vaimentimia saa käyristä kuin rautasahalla.
Kiilllotetut versiot pintana miellytti ,näissä varhaisissa 1972 kuin 73 myös alkuperäisiä vaimentimia jahdatessa niiden on oltava J tai K versioista...hankaloittaa kovasti paljon jo muutenkin lähes mahdotonta tehtävää löytää vieläpä alkupään ihmesäilymät yli 50v takaa ilman mätä, kromi tai lommovikaa.Uustuotantona Gt 750:hen löytyy ,pienempiin 380-550 en ainakaan minä nettihauilla törmännyt joten siinä sarkaa jollein pienvalmistajalle onhan näitä maailmalla...
Kuvia näistä nyt asennettavista näkee Higgspeedin sivuilta tai tuosta mun toisesta ketjusta ikiajat sitten..mulla ei taida niitä enää löytyä kiitos tietokone nerouteni.
Siispä purkuhommiin,vanhat lähti nätisti,eihän siitä montaa aikaa ole kun irti olivatkin ns huollossa ja nyt sitten pääsivät ennen eläköitymistään vielä kerran kylpyyn ym liotteluun kera rassien,tiskiharjan,näppärien sormien käsittelyyn kaivaa mönjää sisuksista ja törkeää hommaa jonka tietävät 2t kanssa värkänneet..ei ihme ettei moni enää moiseen alennu vaan silleen niinkun siististi nelistävät.
Keskituki pois..onnistuu säilyttää jos pikkasen modifioi ja kuvia ohjeineen löytyy netistä mutta minä en tukea juurikaan tarvinnut,on painavakin ja roikkuu alhaalla..pois vaan ja jemmaan vanhojen putkien kera.
Pääsivät pari päivää valuttuaan pahvilaatikkoon ja tallin ylisille,hyvät aihiot jos joku joskus haluaa entisöittää koska sentään lähes lommottomat ja hyvät päällepäin tai heivatkoot hyötykäyttöasemalle muun romun kera,miten vaan ,mutta eipä noinkaan hyviä puissa kasva saati lisääntyvät edes aihoina markkinoilla.
Koitan pitää kuvan tähän part 1 missä mönjää yhä valui vaikka astia jo kertaalleen tyhjättykin ja helinää helskettä kilinää kilskettä kuin pienten tiukujen eli mätiä pellinpaloja tuli yhä ulos,ne on niitä ex laippoja
ja liekö kokonaista ehjää laippaa enää yhdessäkään vaimentimessa,käytännössä siis tyhjät putket joiden päissä jonkinmoiset huilut siellä sisällä,lienee jo iso tehovaikutuskin eikä mielessä niinpäin kuin mopopojilla että mitä kovempi meteli sen rajumpi ja ääniaalloilla lisävoimaa
Outoko että 2t vaimentimet mätänee sisältä..no niin on mutta näiden erikoisominaisuus.
Jatkuu seuraavassa numerossa niinkuin Jerry Cottonikin takasivuilla lukee,vähintään yhtä jännittävää tämäkin ja tallissa palaa pitkästä aikaa valot ..ehkä käämitkin