Kirjoittaja Aihe: Yamaha AS3 kysymys  (Luettu 1673 kertaa)

Lokakuu 08, 2024, 17:39:02 ip
Luettu 1673 kertaa

Juutinen Timo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Ohjausakselin runkoon stanssattu AS3-021020. Onko kyseessä Yamaha as3 ja mikähän on vuosimalli? Olisin kiitollinen vastauksista, kirjoitan tänne ensimmäisrn kerran.

Lokakuu 08, 2024, 18:31:17 ip
Vastaus #1

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
  • Vain Yamaha
As3:set oli -72-73.
Itsellä tuollainen oli silloin -70 luvulla.
Mäntiä meni jos kierrätti yli 9000 rpm.
Syy tuohon on myöhemmäklä tiedolla löydetty kampiakselin ominaisvärähtelytaajuudesta josta yritetty päästä eroon kaasuttimien kumikurkuilla kohtuullisella menestyksellä.

Lokakuu 08, 2024, 18:36:46 ip
Vastaus #2

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1587
Tais olla niin, että RD:n rungonumero oli myös AS3-alkuinen. Jostain pitäis numeroluettelo löytää, mistä selviäisi vuosimalli...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Lokakuu 08, 2024, 19:53:21 ip
Vastaus #3

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Kyllä se as3 on. Liitteessä foorumilta kaiveltua vanhaa keskustelua. Laitappa kuva pyörästäsi !

Lokakuu 08, 2024, 21:11:40 ip
Vastaus #4

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Saletisti uskallan väittää että pyöräsi on AS3 vm -72  ;D

Lokakuu 08, 2024, 21:19:42 ip
Vastaus #5

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Runkonumeroluettelon mukaan RD125 vm. 1973.

Lähde: Model Index 1958-2008, 1GMC0-0MDL1.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2024, 21:22:37 ip kirjoittanut Osmo Leikko »
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 08, 2024, 21:42:01 ip
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
eikö ollut niin että as3 oli mäntäohjattu ja rd oli luistiohjattu eli kaasarin paikasta näkee kumpi on (jos siis kone on siinä mukana)

Lokakuu 08, 2024, 22:39:03 ip
Vastaus #7

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Runkonumeroluettelon mukaan RD125 vm. 1973.

Lähde: Model Index 1958-2008, 1GMC0-0MDL1.
Olisiko kuitenkin AS3 vm 72, kun näyttää RD  -73valmistusnumerot alkavan 0210101-  ;)

Lokakuu 09, 2024, 01:16:57 ap
Vastaus #8

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 227
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ja oisko nyt kumminkin as3 mäntäohjattu (piston port) ja rd läppäohjattu (reed valve). Luistiohjattu (rotary disc) on yamaha kyllä käyttäny mutta minusta aiemmin joissain malleissa. Niisson kaasari/t lohkon kylessä niinku bridgestonessa.

Löyty samalla yamahan ta125 kilpuriin porting map pytyille ja tehoputkille mitat. Jos joku haluaa tehä replicakilpurin 24hp.

http://erlenbachracing.co/RD125_RD200_TA125.htmP

Lokakuu 09, 2024, 14:36:43 ip
Vastaus #9

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Ohjausakselin runkoon stanssattu AS3-021020. Onko kyseessä Yamaha as3 ja mikähän on vuosimalli? Olisin kiitollinen vastauksista, kirjoitan tänne ensimmäisrn kerran.

Tuossa runkonumerossa on väliviivan jälkeen 6 numeroa, mutta listauksen mukaan niitä pitäisi olla 7?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 09, 2024, 16:44:05 ip
Vastaus #10

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
Ja oisko nyt kumminkin as3 mäntäohjattu (piston port) ja rd läppäohjattu (reed valve). Luistiohjattu (rotary disc) on yamaha kyllä käyttäny mutta minusta aiemmin joissain malleissa. Niisson kaasari/t lohkon kylessä niinku bridgestonessa.

Löyty samalla yamahan ta125 kilpuriin porting map pytyille ja tehoputkille mitat. Jos joku haluaa tehä replicakilpurin 24hp.

http://erlenbachracing.co/RD125_RD200_TA125.htmP

jeps juuri niin läppäohjattua tarkotin kaasrit vähän alempana vanha mies kirjottaa mitä sattuu

Lokakuu 10, 2024, 00:02:25 ap
Vastaus #11

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
  • Vain Yamaha
Yksinkertastettuna AS3:set ilman läppäventtiilejä ja RD =reed valve.

Lokakuu 10, 2024, 00:33:18 ap
Vastaus #12

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 227
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ihan hyvä muistisääntö. Virallisesti: ” RD is short for Race Developed”.

Eilis ehtoolla osu silmiin taas se bridgestonen skannattu viritysopas. Jännä että tehdas on tehny niitä jakoon. Livenä eno nähny mutta liian kallis ja hieno ni päätyivät ruveta rengaita vaan tekeen. Niissoli kaikissa minusta rotary valve ja kupeessa kaasutin/timet jos ihmettelette kytköstä.

http://www.bridgestonemotorcycle.com/documents/BSTuning6_low.pdf


Lokakuu 11, 2024, 07:52:44 ap
Vastaus #13

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
Alkuperäseen kysymykseen sen verran että veljellä oli aikanaan -72 AS3 ja sen runkonumero oli vanhan rekisteri otteenn mukaan 021521 eli jotain 500 numeroa heittää tästä kyseisestä pyörästä eli ääni AS3:le

Lokakuu 11, 2024, 09:22:32 ap
Vastaus #14

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Yksinkertastettuna AS3:set ilman läppäventtiilejä ja RD =reed valve.
Tuossa se moottorin ero on. Tietysti kone on saatettu ajan mittaan vaihtaa, mutta noin. RD tuli vissiin -74....vai tuliko -73 lopulla ensin sellainen, jossa oli erikoinen (hieno) tankkikuviointi. Mulla oli 74-75 vaihteessa tehty kokosininen, jossa kapea raita tankissa ja sellaisia taisivat olla pienin muutoksin loppuun asti. Kulki 135....jolla pääsi ohi kylän nopeimmasta AS3:sta, joka meni 140kmh. Saman ikäinen GT-Suzuki kulki pikkuisen kovempaa.
RD kesti hyvin ilman vaurioita. Yhdet männät vaihdoin, mutta silloinkaan ei porattu. 6tkm oli tullessa ja kympin taisin siihen ajaa lisää ennen autokorttia.
Se kaverin AS3 söi mäntiä, mutta toimii-eitoimi-mallinen öljypumppu ilmeisesti oli syy. Kyllästyi ja vaihtoi GT-Sutkiin.