Kirjoittaja Aihe: Honda cb750kz vm80 sytytyksen ajoitus  (Luettu 3280 kertaa)

Lokakuu 15, 2024, 23:37:49 ip
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Niiko sanoin, en tunne kyseistä laitetta, enkä paljon muutakaan.  Mutta ihan mielikuvituksella lähti sellanen ajatus liikkeelle, että jos kotiasentaja ois onnistunu kasaamaan koneen niin, että kampiakseli on nokka-akseliin nähen tasan kierroksen väärässä kohassa, siis kampiakselin kierroksen.  Ja nokkaketjussa ei oo liitintä, ja se ketju on keskellä konetta, eikä halua enää purkaa uudelleen.  Niin oiskos mahollista saaha kone käyntiin niin, että kääntäs tuon syttyajottimen osan kampiakselilla 180 astetta toiseen asentoon, ja vaihtas tulpanjohtojen järjestystä?

Unohtakkee, jos ei oo mittään järkee, niiko ei luultavasti ookkaa?

jaakkovaakko

Lokakuu 16, 2024, 00:24:24 ap
Vastaus #16

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Mulle tuli kans tuo tulpanjohtojen vaihto mieleen .Eli vaihda ensin epäkesko ja sitten puolien eriväriset johdot keskenään.älä niitä jotka tulee johdotuksesta eli virtajohtoja.Kärjettömille lähtevät.


Lokakuu 16, 2024, 07:19:38 ap
Vastaus #17

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Kari ennättikin jo vastata. Kannattaa kokeilla ja kääntää nokkaepäkeskoa 180 astetta. Kytkinkuvat laitan wh:iin.


Jos tuon saa käännettyä 180 astetta niin silti sitä ei saa sitten oikeaan kohtaan. Eli pohjalevyn reikä ei silti asetu keskelle ylös mistä näkisi ajoitus merkit. En nyt ihan ymmärrä että mikä tuossa voi olla pielessä enkä haluaisi ainakaan rikkoa mitään..

Ähvissä 750-1100 on samat palikat, joissa on keskenään eroja koska numerot heittää. Keskipakosäädin on sulla 425 se on oikein mutta onko nokkaepäkesko 425:stä. Pulssianturi levy on 750-900 sama 30300438154. Tonnisatasessa eri. Ala sulkemaan systemaattisesti asioita pois. Hyvä manuaali auttaa asiaa.. Tuliko kytkinkuvat perille ?

Lokakuu 16, 2024, 15:49:59 ip
Vastaus #18

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kari ennättikin jo vastata. Kannattaa kokeilla ja kääntää nokkaepäkeskoa 180 astetta. Kytkinkuvat laitan wh:iin.


Jos tuon saa käännettyä 180 astetta niin silti sitä ei saa sitten oikeaan kohtaan. Eli pohjalevyn reikä ei silti asetu keskelle ylös mistä näkisi ajoitus merkit. En nyt ihan ymmärrä että mikä tuossa voi olla pielessä enkä haluaisi ainakaan rikkoa mitään..

Ähvissä 750-1100 on samat palikat, joissa on keskenään eroja koska numerot heittää. Keskipakosäädin on sulla 425 se on oikein mutta onko nokkaepäkesko 425:stä. Pulssianturi levy on 750-900 sama 30300438154. Tonnisatasessa eri. Ala sulkemaan systemaattisesti asioita pois. Hyvä manuaali auttaa asiaa.. Tuliko kytkinkuvat perille ?


Ei tullu kyllä kuvia, tarkistin niin laitoin yvllä oikean numeron kyllä 😅


Juu jahka kerkiän niin nappaan tuon epäkeskon käteen ihmeteltäväksi, ehkä jo tänään illalla ehtii. 👌

Lokakuu 18, 2024, 19:31:36 ip
Vastaus #19

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Noniin potikka irti ja nappasin muutamia kuvia, jos jollain olis kuvia omista vastaavistaan niin olisi kiva verrata noita merkittyjä kohtia mitä kuviin laitoin. Todennäköisesti on siis joko akseli asennettu väärään asentoon jossain kohtaa kun on koneremppaa tehty tai sitten koko keskipakopotikka on vallan eri pyörästä?🫣

Lokakuu 18, 2024, 19:32:14 ip
Vastaus #20

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kuvia

Lokakuu 18, 2024, 19:33:27 ip
Vastaus #21

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kuva

Lokakuu 18, 2024, 20:48:27 ip
Vastaus #22

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Sellanenkin on mahdollista että rympistään on pyörähtänyt nokkaepäkesko tai akseli levystään. Kuvistasi ei näy missä asennossa keskenään on nokkaepäkesko suhteessa kampuranpäähän menevään tappiin ? Katselin nettikuvista että minulla irrallaan oleva 900:n  on samalla lailla kun on 750:kin. Ensimmäiseen kuvaasi näyttää kuitenkin erilaiselta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2024, 21:41:35 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »

Lokakuu 18, 2024, 21:46:22 ip
Vastaus #23

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Sellanenkin on mahdollista että rympistään on pyörähtänyt nokkaepäkesko tai akseli levystään. Kuvistasi ei näy missä asennossa keskenään on nokkaepäkesko suhteessa kampuranpäähän menevään tappiin ? Katselin nettikuvista että minulla irrallaan oleva 900:n  on samalla lailla kun on 750:kin.


Aaa siis joo merkkasin vähä huonosti mutta siis siksi merkkasin "takapuolelle" tuon TF merkinnän että hahmottaa takapuolen. En pääse nyt ottamasn vastaavaa kuvaa mutta otan huomenna, nuoli osoittaa samaa niittiä ja ympyröin molempiin kuviin nyt nokkaepäkeskon paikan myös takapuolelta katsottuna niin hahmottaa vähän paremmin. Mutta onhan tuo iha eri paikassa kun tuossa sun kuvassasi..

Lokakuu 18, 2024, 23:52:10 ip
Vastaus #24

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Onkos joku laittanut nokka-akselin puoli kierrosta pieleen ja korjannut tilanteen kokoamalla keskipakosäätimen vastaavasti pieleen saadakseen sytyn kohdalleen?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 19, 2024, 08:08:28 ap
Vastaus #25

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Onkos joku laittanut nokka-akselin puoli kierrosta pieleen ja korjannut tilanteen kokoamalla keskipakosäätimen vastaavasti pieleen saadakseen sytyn kohdalleen?
Jos ajotus olisi puoli kierrosta pielessä senhän olisi voinut helpoiten "korjata" irrottamalla morseketjun ketjupyörän nokka-akselista ja synkata nokat samaan tahtiin.

Lokakuu 19, 2024, 10:52:59 ap
Vastaus #26

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
Tarkoitin siis nokka-akselit.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 19, 2024, 16:45:18 ip
Vastaus #27

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Ehkä tää selittyis ihan sillä kun nämä kuvassa merkityt kappaleet ei olekkaan yhtä puuta vaan tod näk prässillä tms painettu yhteen. Jos on jonkun roplauksen aikana päässyt liikkumaan niin siinähän se sitten mennyt vikaan. Täytyis saada se säädettyä sen verran kohdalleen että pulssigeneraattorien pohjalevyn sytytyksen ajoituksen pääsis näkemään sille tarkotetusta reiästä ja tietty että säätövara piisaa..

Lokakuu 19, 2024, 17:59:05 ip
Vastaus #28

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 306
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Missä kohtaa on epäkeskon nokka suhteessa jousivipujen loviin ?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2024, 18:03:02 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »

Lokakuu 19, 2024, 18:22:17 ip
Vastaus #29

Samu Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Missä kohtaa on epäkeskon nokka suhteessa jousivipujen loviin ?


Hmm taitaa muutenkin olla vähän eroa tuossa 900sen versiossa?